Peugeot 408 – Lansare națională

Peugeot 408 – Limbajul atracției

Cum definești o mașină frumoasă? Când tot ce privim, poate fi interpretat în mod subiectiv. Sunt oare formele? Felul în care lumina cade pe anumite muchii? Poate culoarea o scoate în evidență? Oricare ar fi cazul, atunci când întorci capul pentru a admira îndelung o mașină, poate să fie un indicator că designerii și-au făcut treaba foarte bine. Dacă nu poți să pui ”degetul” asupra unui singur lucru, atunci intervine limbajul atracției. Felul în care un automobil te face să te simți, încă dinainte să-i deschizi portiera și să o conduci. Acesta este sloganul sub care a fost lansat noul Peugeot 408 în România, în cadrul unui eveniment întins pe două zile, în care am străbătut jumătate de țară, am vizitat locuri superbe, am mâncat preparate alese și ne-am odihnit în locații exclusiviste. Întreg evenimentul definește conceptul noului Peugeot 408.

Pentru că de la prima privire a mașinii, aproape că nu poți să o încadrezi într-o clasă anume. Nu e nici un sedan clasic, dar nici un SUV veritabil. Francezii explorează nișă după nișă, dar cum contopirea mai multor caroserii funcționează. Unii îi spun că este un fastback, un termen relativ nou și nu foarte cunoscut pentru publicul larg, așa că cel mai bine ar fi să dezbatem design-ul noului model.

Partea frontală este puternic inspirată din cea a noului Peugeot 308, cu grila formată din ”diamante” care se ”pierd” spre blocurile optice, dar cumva adaptată pentru un model mai masiv. În mijlocul acestei grile tronează noua siglă a francezilor, scutul cu cap leu, iar deasupra, la baza capotei este denumirea modelului. Aceste două elemente te trimit cu gândul la modele clasice, dar interpretarea este cât se poate de modernă. Bara frontală este agresivă, cu elemente negre pe fiecare parte, pentru un aspect sportiv, dar care sunt ”tăiate” de luminile de zi cu LED, ce amintesc de colții unui leu. Încă de la începutul companiei, încă de când nu produceau mașini, leul este simbolul Peugeot. Revenind la blocurile optice, acestea sunt foarte înguste, măsoară doar 7 cm în înălțime și sunt poziționate ceva mai în spate și acoperite de capotă, fapt ce îi oferă și o imagine încruntată, dar și protejează farurile în caz de tamponare. Noul model este distinct chiar și privit din față, dar spectacolul noului 408 este dat de design-ul profilului.

Așa cum spuneam și mai sus, mașina nu poate fi încadradă într-o anumită clasă, doar din pricina design-ului. Pentru că garda la sol este mai înaltă decât la un 308, iar protecțiile din plastic negru din jurul aripilor și la praguri, ne duc cu gândul la un SUV, eu aș încadra noul 408 la categoria de crossover. Numai că odată ce îți muți privirea în sus, vei vedea un plafon coborât, ce se alungește până spre capacul portbagajului. Îți dă impresia de un coupe cu patru portiere, dar plafonul coboară agresiv, abia de la montantul C. Așa că noul 408 este cât se poate de spațios, pentru toți pasagerii din mașină. Umerii lați, muchiile agresive din portiere, dar și jantele cu diametru mare, de 19 inch, proporționează mașina foarte bine. Probabil doar ampatamentul ar ”trăda” clasa din care face parte, pentru că măsoară aproape 2.8 metri, noul Peugeot 408 stă în clasa C a automobilelor.

Rămâi cu privirea fixată la toate formele profilului, la toate muchiile, la stema de pe portieră, dar Peugeot 408 începe să se îndepărteze și așa îi admiri posteriorul. În stilul ultimelor modele ale companiei, blocurile optice sunt înguste, cu efect 3D și sunt integrate perfect în design-ul posteriorului, aproape că se pierd, dacă nu sunt aprinse. Din acest unghi, Peugeot 408 este comparat chiar și cu modele din clasele premium sau de lux. Vă las pe voi să descoperiți despre ce model vorbesc.

Când sunt atât de multe de discutat, Peugeot România, a ales câțiva jurnaliști și influenceri, pentru a prezenta și testa pe larg, noul Peugeot 408. Punctul de întâlnire a fost la o cafenea la ieșirea din București, acolo unde cele 9 mașini erau parcate. A trebuit să savurez o cafea înainte să admir mașina, tocmai pentru că, așa cum ați citit, se întâmplă multe. Aici am primit informațiile despre traseul și locațiile pe care le vom vizita în cele două zile de test, așa că la ora stabilită, eram deja pe autostrada A1 cu destinația Restaurant Barko din Râmnicu Vâlcea. Aici vom lua prânzul, fără să știm alte informații dinainte. Pe autostradă nu prea sunt multe de descoperit la o mașină, mai ales că în România avem limite de viteză, iar asfaltul nu e cel mai prietenos cu suspensiile sau jantele mari. Peugeot se plasează ca un producător ce vine cu modele ceva mai dinamice față de concurență, cu niște setări mai sportive, dar pe drumurile cu denivelări, atunci când mașina are jante de 19 inch, simți orice imperfecțiune. În rest, la viteze de autostradă, mașina este cât se poate de silențioasă, sistemul cruise control adaptiv își face treaba foarte bine, iar după vreo oră, am intrat în aglomerația specifică dintre Pitești și Râmnicu Vâlcea. Măcar ne-am bucurat de vreme superbă, cu soare puternic, așa că mașinile efectiv au strălucit, atunci când le-am parcat în curtea restaurantului.

Prânzul avea să fie cu specific pescăresc, deoarece Restaurant Barko are o fermă de sturioni, acesta fiind și specialitatea restaurantului. Am servit un aperitiv cu icre, brânză și zacuscă de pește, iar felul principal a fost file de sturion cu sos olandez și icre. Desertul mille feuille cu piersici a completat perfect acest prânz. Am avut ocazia să vedem și locurile unde sunt preparate și alte produse din pește, cum ar fi cârnați de păstrăv. Era momentul să ne regrupăm, pentru că a doua parte a zilei, însemna aglomerația de pe Valea Oltului, iar următoarea oprire era la câteva sute de kilometri depărtare. Din fericire, nu am stat atât de mult la semafoare, dar Valea Oltului ar putea fi denumită și Valea TIR-urilor, așa că, în ciuda frumuseții locului și a drumului virajat, te trezești că urmărești un TIR pe toată distanța. Noroc că e gata ieșirea de pe autostradă la Boița, care ne-a oferit și o priveliște frumoasă asupra munților Făgăraș. În oglinda retrovizoare vedeam atât aripile umflate ale mașinii, dar și piscurile înzăpezite, strălucind în lumina soarelui.

Prima zi de traseu a fost împărțită între autostrăzi și aglomerație, așa că, sincer, nu mi-am putut forma o părere prea concludentă asupra calităților dinamice. Totuși, a doua zi se anunța mai potrivită ca traseu, acum era timpul să ne relaxăm la Theodora Golf Club, de lângă Alba Iulia. Acesta este un complex exclusivist, probabil singurul de acest gen din România, unde locurile de cazare sunt în vile, nu este un hotel clasic. Totul este modern, dar pe stilul minimalist, iar printre acele vile sunt efectiv străzi, deci un loc perfect pentru a fotografia mașina din toate unghiurile. Indiferent unde priveam, mi se părea că liniile caroseriei se potrivesc perfect cu design-ul vilelor și a locului. Chiar și când am ajuns în fața terenului de golf, cu lacul din mijloc, totul părea din același peisaj. Aici am și cinat și ne-am întins la povești, bineînțeles, dezbătând noului Peugeot 408.

A doua zi aveam conferința de presă. Aici am aflat despre cum și-a făcut loc noul 408 în gama Peugeot, am discutat design, tehnologie, dotări, dar și motorizări. Pentru lansare, noul Peugeot 408 este disponbil doar cu motorizarea 1.2 PureTech, ce dezvoltă 130 de cai putere, cuplat la o transmisie automată cu 8 rapoarte. Din vară, vom găsi versiuni plug-in hybrid, cu 180 sau 225 cai putere și autonomie pur electrică de 50-70 km. Chiar dacă vorbim de o mașină relativ mare, la peste 4.7 metri lungime, Peugeot 408 este relativ usor, sub 1400 kg, așa că e interesant de văzut și aștept să văd cum se comportă cu o motorizare mai puternică. Ne-am luat rămas bun de la Theodora Golf Club, cu speranța că mă voi întoarce cât de curând, iar după o altă sesiune foto scurtă, eram încântat de a doua zi de traseu.

Acesta ne ducea din Alba Iulia spre Sibiu, apoi spre Făgăraș, iar într-un final, la locul de prânz, în Râșnov. Drumul de la Sibiu la Râșnov este spectaculos, pentru că îți oferă acea imagine a Transfăgărășanului masiv, aproape de tine, compleșitor în statură. Spre Râșnov, trebuia să o luăm pe un drum mai virajat și ceva mai puțin circulat tocmai pentru a testat dinamica mașinii. În cei aproape 100 de kilometri de viraje, dealuri, păduri și serpentine, mașina s-a simțit chiar sportivă. În ciuda faptului că are o gardă la sol mai înaltă decât un hatchback, Peugeot 408 se ”agăța” bine de viraje, iar pentru cei obișnuiți cu volanul cu diametru mic, e o plăcere să îl învârți de fiecare dată când ajungi la un viraj. Scaunele versiunii de echipare GT sunt suficient de profilate și sportive, iar aici nu mă mai deranjau jantele mari și talonul mic al anvelopelor, dimpotrivă, puteam să forțez mai mult pe viraje, să intru mai agresiv și să las mașina să ”joace” mai mult. Se simte oarecum ușoară, ceea ce îmi place, dar totuși cred că e taxată de această motorizare care nu prea comunică bine cu transmisia. Puterea motorului nu mă deranjează. 130 de cai putere sunt suficienți să mergi în siguranță oriunde în România, dar cei doar 230 Nm, sunt livrați greu de cutia de viteză, iar la fiecare ieșire din viraj, mă trezeam că vreau o treaptă inferioară, să simt ceva, iar atunci motorul devenea ceva mai gălăgios. Peugeot 408 merită o motorizare mai performantă, tocmai pentru că mașina o cere, nu doar din design.

Viraj după viraj, iar munții se deschideau, până am ajuns la Râșnov. Locația de astăzi a fost Das Fort Boutique. Aproape că o ratezi când ești pe stradă, pentru că nu iese cu nimic în evidență din afară. De fapt, nici nu urmărește acest lucru, dar odată ce se deschid porțile mari de lemn, intri într-o lume ce îmbină trecutul cu contemporanul, clasicul cu modernul, iar pe lângă arhitectură și design interior, Das Fort excelează când vine vorba de mâncare. Aici am mâncat cel mai bun tartar de somon, pe pat de avocado. Felul principal a fost prepeliță, iar desertul a fost ceva ce nu am mai experimentat până acum. O cremă, spumă de șampanie, cu bezea, iar la interior, primeai gustul acrișor al fructelor de pădure. Fiecare locație amintea sau aducea cu ceva din ceea ce oferă și Peugeot 408, așa că nu au fost alese la întâmplare.

Cum vedeți și în aceste imagini, modernul, futuristul se încadrează și în clasic și tradițional. Mașina arată foarte bine în curtea restaurantului și parcă reușește să o pună și într-o altă perspectivă, când îi vezi toate elementele contrastând cu fundalul.

Au fost două zile de experiențe. Atât senzoriale, cât și gustative sau vizuale. Am văzut peisaje superbe, locuri care concurează cu ”mama natură” la cât de impresionante sunt. Vedeta a fost bineînțeles, noul Peugeot 408, care s-a ”completat” cu fiecare locație. Fie că îl vezi în oraș, în fața unui munte înzăpezit, fie pe autostradă sau într-o curte, Peugeot 408 reușește să iasă în evidență. Înseamnă că numai așa poate fi definit ”limbajul atracției”.

Foto: Dragos Savu