RAM 1500 Limited – 1000 km

RAM 1500 Limited – 1000 km

Vă vine să credeți sau nu, dar RAM 1500 este modelul de test pe care l-am condus cel mai mult. Nu doar cei 1000 de kilometri, pe care îi sugerează titlul acestui articol, dar din 2021 de când l-am luat prima dată de la Silver Motors, am fost cu 4 variante de echipare, plus un drum dus-întors de la Timișoara la București. Aș putea să spun că știu mașina asta mai bine decât mașina personală, care, din păcate, a stat mai mult în garaj anul trecut și nu știu dacă am făcut 1000 de kilometri într-un an. Totuși, am reușit și să îmi fac o legătură destul de strânsă cu modelul RAM 1500 din prisma discuțiilor pe care inevitabil le ai despre această mașină. Oricine te vede la volan, te întreabă de motorizări, consum, dimensiuni, impozite, care toate sunt la superlativ în această mașină. Sau cel puțin în teorie, deoarece după atâția kilometri la volanul unui RAM 1500, am ajuns la cu totul alte concluzii. Dezvolt puțin mai jos. Acum vreau să vă povestesc cum am ajuns să fac un ”test drive” atât de lung.

Prietenii de la Silver Motors Timișoara sunt importatorii oficiali în România ai modelelor americane, recent intrând în flota de test drive și noua generație Chevrolet Silverado, așa că aveau nevoie de o promovare și mai extinsă a faptului că mașina se poate aduce foarte ușor în România, prin Timișoara. Dacă partea de Vest a țării este deja foarte familiarizată cu acest aspect, mai trebuia ”cucerită” capitala. Astfel, mașina de test, o versiune de top Limited, a ajuns pe la jurnaliști și influenceri auto din București, ceea ce a generat și mai multă vizibilitate pentru Silver Motors. Ei bine, mașina trebuia să ajungă cumva la București, așa că eu cum am oricum drumuri frecvente acolo, era oportunitatea perfectă să văd cum se comportă un RAM 1500 cu motor V8 Hemi de 5.7 litri și la drum lung.

Iar aici intervine partea de teorie despre care vorbeam mai sus. Te-ai aștepta ca o mașină atât de mare, de vastă, fără coeficient aerodinamic mic și cu 8 cilindri să consume enorm. În schimb, Silver Motors Timișoara, montează o instalație GPL pe fiecare RAM 1500 adus în țară, sistemul fiind de la Prins, liderii în acest domeniu, iar astfel, drumul de la Timișoara până la București este realizat cu un singur rezervor de gaz. E drept, sunt 120 de litri de GPL în rezervorul montat în spate, în locul unde era roata de rezervă, dar chiar și așa, autonomia exclusiv pe gaz este de aproximativ 500 de kilometri. Refăcând calculele, deoarece GPL-ul este la jumătate de preț față de litrul de benzină, rezultă într-un cost de aproximativ 350-390 de lei pe această rută. Nu cred că sunt multe mașini de peste 400 de cai putere și de acest gabarit, care să facă acest traseu mai ieftin. Chiar și când lași doar motorul pe benzină, la viteze constante, de autostradă, acolo unde motorul nu se forțează, consumul este de aproximativ 12-14 l/100 km. Mai mult decât decent pentru un V8 Hemi. Deci mitul consumului este rapid distrus după un astfel de traseu. Impozitul nu se calculează la cilindree, deoarece RAM 1500 este catalogat autoutilitară N1, iar din punctul de vedere al dimensiunilor, singurul loc unde e greu să te strecori cu un RAM 1500 este prin centrul orașelor. În rest, pe DN-uri sau pe autostradă, ești exact ca și colegii dubițari.

Performanțele pe care le are un RAM 1500 cu motorizarea de 5.7 litri sunt arhisuficiente pentru orice moment, fie că vrei să depășești rapid, fie că vrei să cari sau să tractezi. Pe lângă sunetul grav scos pe evacuarea dublă, de care te bucuri de fiecare dată când accelerezi, poți încărca o tonă în benă și poți tracta până la 6 tone pe cui. Este atât de capabil. Nu e de mirare, de ce mulți dezvoltatori imobiliari, fermieri sau efectiv proprietari de cabane îl preferă. Pe acest traseu de la Timișoara la București am descoperit și o mașină extrem de confortabilă și luxoasă. În Statele Unite, RAM 1500 este cumpărat și ca mașină de familie, pentru că vine cu suspensie pe perne de aer, care reglează garda la sol, astfel este foarte confortabil, indiferent de suprafața de rulare. Acest sistem reduce foarte mult și ruliul specific unei mașini de acest gabarit, dar totuși, să nu vă așteptați la senzații sportive. Volanul este foarte mare, cu un feeling destul de vag, și trebuie să te gândești să manevrezi o mașină de aproape 6 metri lungime, cu un centru de greutate înalt. Dar asta te ajută la o poziție impunătoare la volan. Vezi peste orice mașină pe care o ai în față și asta îți oferă o anumită încredere la volan. Că nu te va speria nimic ce îți apare în cale.

De exemplu, undeva pe la mijlocul drumului, pe la Sibiu, se adunau nori negri. Se anunțau și vijelii cu lapoviță. Îmi ziceam că nu există mașină mai potrivită în care să parcurg acest drum. Cu RAM 1500 nu am mers doar pe ruta care traversează țara, ci am ajuns și prin locurile natale. Drumul de la Oradea la Deva este foarte virajat, cu multe urcări și coborâri, dar a fost o plăcere să îl conduc. În tot acest timp am stat în adevărate fotolii încălzite, dar și ventilate, iar tehnologia existentă la bord este comparabilă cu orice model premium. Bineînțeles, consola centrală este dominată de ecranul sistemului de infotainment, care funcționează impecabil. Acesta este touchscreen și ai o mulțime de meniuri și submeniuri prin care poți să configurezi setările mașinii. Ai inclusiv prize și USB-uri pentru toate locurile din mașină, dar și pentru mai multe device-uri în același timp. Asta ca să nu mai zic de locurile de depozitare, care sunt nenumărate. Am făcut un clip pe facebook în care le-am enumerat, dar tot am uitat 1-2 locuri. Cele mai folosite sunt cele din consola centrală, locul dintre scaunele față și bineînțeles pe fețele ușilor. Aici îți încap 3 sticle de 2 litri. În ce mașină mai poți pune atâtea băuturi?

Apoi, locurile din spate sunt cel puțin la fel de spectaculoase ca cele frontale, deoarece pasagerii spate au parte de spațiu interior comparabil cu o limuzină, bancheta este încălzită și ventilată, iar șezutul se poate ridica, dacă vrei să transporți obiecte mai voluminoase. În plus, ai acces spre benă, prin geamul lunetei, care este culisabil electric. Tot acest spațiu interior foarte vast pare chiar mai mare, datorită plafonului panoramic, care se întinde până spre locurile din spate.

Revenind la benă, și aici ai o mulțime de locuri personalizabile și de depozitare. De exemplu, pe lateralele benei avem RAMBOX, două spații destul de adânci, în care poți să pui inclusiv lichide sau gheață, deoarece găsești scurgeri pentru apă în partea inferioară. Dacă este la un picnic, poți pune în priza interioară o boxă. Capacul benei se deschide fie clasic în jos, fie în două bucăți, ca o ușă normală, iar în interiorul benei găsești un spațiu separator, ca să îți împarți bena în două, dacă nu vrei ca obiectele mai mici să se miște. Aaa, iar bena este acoperită. Nu este un sistem electric, dar este o acoperitoare foarte ușor de folosit, care se strânge prin ”împăturire”.

Din punct de vedere al condusului, trebuie să te obișnuiești cu dimensiunile exterioare. Este fără îndoială o mașină extrem de mare, care nu are nicio treabă cu modelele europene. Este mai mare decât orice pick-up de la noi, chiar și decât majoritatea SUV-urilor. Capota este imensă și mai are și câteva umflături, așa că trebuie să ”ghicești” unde sunt colțurile mașinii. Selectorul transmisiei se află undeva în dreapta volanului și este o rotiță care seamănă prea mult cu un buton de volum. Mulți s-au plâns de această ergonomie, dar sincer în toate zilele în care am fost cu mașina, nu m-am trezit niciodată că încurc aceste ”butoane”. În schimb, la oprire, uitam să rotesc înapoi în poziția P a transmisiei, dar atunci când portiera șoferului se deschide, transmisia trece automat în Park.

Am ajuns cu RAM 1500 și într-o locație în care îmi doream de mult să mai ajung. Acum 10 ani, tot cu o mașină de la Silver Motors Timișoara, un Jeep Wrangler MOAB, am urcat până la cetatea Șiria, în primul meu test ”în deplasare”. Anul acesta, am parcat tot în același loc, să admir priveliștea, de această dată dintr-o mașină nouă pentru România. Dacă acum 10 ani, urcarea până la cetate era plină de pietre și noroi, așa că am putut testa Wrangler-ul MOAB, acum urcarea e asfaltată, mult mai potrivită pentru jantele de 22 de inch ale RAM-ului. De fapt, RAM 1500 Limited nu este gândit neapărat pentru offroad, nu îl ajută nici anvelopele, nici ampatamentul imens, dar Silver Motors aduc și versiunile RAM 1500 Rebel sau RAM TRX, mult mai potrivite pentru offroad. Totuși, acest Limited, are funcții pentru blocarea diferențialelor, iar cu suspensia pneumatică, garda la sol poate deveni foarte înaltă.

A fost o călătorie foarte interesantă. Aș putea spune întinsă pe 3 ani, deoarece în fiecare an am fost cu câte o variantă a lui RAM 1500. Dar aceste săptămâni la volanul mastodontului pe drumuri foarte cunoscute pentru mine, a fost cu adevărat special. Cum spuneam și la începutul articolului, toată lumea te întreabă, toată lumea vrea să afle detalii inedite despre această mașină, relativ necunoscută pe străzile din România. Încet, încet, clienții văd beneficiile de a avea un astfel de pick-up și vom vedea tot mai multe prin anumite locuri din țară. Este fără îndoială o mașină completă, din punctul de vedere al utilității, iar dimensiunile le pun în aceeași categorie, ca și cei care își doresc o mașină electrică la drum lung. La fel nici cei care conduc preponderent în oraș, nu văd utilitatea unui RAM 1500.

RAM 1500 Limited este disponibil în România, exclusiv la Silver Motors Timișoara