Prezentare: Porsche Macan EV
Nu am mai scris de mult o prezentare de model nou, pentru că de multe ori așteptam exact un test, tocmai pentru a vedea de aproape ce aduce nou. În schimb, acesta este unul dintre cele mai importante modele pentru Porsche, iar informațiile și noutățile merită împărtășite, chiar și înainte de a-l conduce. Porsche Macan este cel mai vândut SUV al germanilor și este acel model care împinge vânzările, care duc atât imaginea de marcă, cât și câștigurile Porsche pentru a dezvolta modelele RS, pe care noi, pasionații, le așteptăm. Așa că indiferent că îți place sau nu, Macan trebuie și, așa cum am văzut, se vinde.
Astăzi vedem noua generație. Una foarte așteptată de toată lumea și pentru că Macan renunță la motoare termice. De-alungul timpului, Macan a avut diferite motorizări, inclusiv diesel sau de performanță, până la hybrid. Acum în schimb, Porsche se folosește de unul dintre cele mai cunoscute denumiri să vină cu al doilea model full-electric, după sedanul Taycan. Totuși, în cazul lui Taycan a fost vorba de un model complet nou, cu denumire nouă, așa că anumite ”greșeli” sau controverse puteau fi trecute cu vederea. În cazul lui Macan, nu prea trebuie să se greșească. Macan este un cash-cow, așa că sunt convins că Porsche și-a făcut ”temele” înainte să treacă complet la electrificare.
Dar să vedem ce aduce nou? Din punct de vedere al design-ului, noul Macan EV pare mai mult o evoluție a generației actuale. În stilul tipic Porsche, fără artificii sau o revoluție de design, chiar dacă acum vorbim de un model electric. Totuși, sunt câteva elemente interesante, ce îl dau de gol. De exemplu în partea frontală, blocurile optice pentru fazele de rulare, sunt poziționate mai jos în bara frontală, iar în partea de sus, blocurile optice sunt doar pentru luminile de zi. Aceasta este o soluțiea aleasă de mai mulți designeri pentru modele electrice, pentru că mașina e mai înaltă, din cauza platformei cu baterii în partea de jos, iar reglementările spun că luminile pentru faze, trebuie să fie la o anumită înălțime. Restul design-ului frontal este oricum o evoluție și pentru că mai toate modelele Porsche aveau o capotă plonjată și cu grile ceva mai jos. Noul Macan este sportiv și pentru că renunță la caracteristicile offroad, în favoarea eficienței, în partea de jos avem un splitter de mari dimensini, ce face mașina și mai aerodinamică, atât de util pentru o electrică.
Profilul amintește atât de vechea generație, dar acum plafonul are o arcuire și mai apropiată de un model coupe. De fapt, Macan nu a avut niciodată o versiune Coupe, așa cum a fost cazul fratelui mai mare Cayenne. Jantele cu design aerodinamic au un diametru și mai mare și par chiar mai bine proporționate cu restul caroseriei. Din spate, noul Macan EV vine cu niște elemente specifice atât pentru un model Porsche, cât și pentru modele electrice. În primul rând, blocurile optice sunt formate dintr-o singură bandă LED, care a devenit un fel de simbol al noilor modele Porsche, chiar dacă și alți producători au oferit această soluție. Apoi, în partea inferioară, observăm lipsa unor ieșiri evidente pentru sistemul de evacuare. Vechile Macan-uri, ieșeau foarte miște în evidență, tocmai pentru că acolo jos, pe laterale, se vedeau patru țevi imense. Acum avem un difuzor de aer, dar nu știu cât este de funcțional.
E bine că Porsche nu a radicalizat design-ul lui Macan, ci doar trenul de rulare, poate așa e mai ușor să convingi viitorii clienți de noul model. Pentru că da, atunci când vorbim de perfomanțe, nu prea există termen de comparație. Construit pe noua platformă PPE Premium Platform Electric, cum este și fratele de concern Audi Q6 e-tron, oferă o arhitectură cu 800V, un set de baterii de 100 kWh, iar spre deosebire de Taycan, mixul chimic al bateriilor este îmbunătățit față de Taycan. Pentru că se folosește de o platformă mai mare, noul Macan EV oferă mai mult spațiu interior, dar are și un gabarit mult mai mare. Este mai lung cu aproape 6 cm, mai lat cu aproximativ 3 cm și bineînțeles, este mai înalt.
Pentru început vor fi două versiuni de motorizare, Macan 4 și Macan Turbo, ambele având două motoare electrice, unul pentru fiecare punte, așa că vorbim și de tracțiune integrală. Macan 4 va avea 408 cai putere și 650 Nm și poate atinge 100 km/h în 5.2 secunde. Macan Turbo va fi cel mai puternic Macan din toate timpurile pentru că dezvoltă 640 de cai putere, iar primii 100 km/h sunt realizați în 3.3 secunde. Astfel Macan EV Turbo devine și unul dintre cele mai rapide modele Porsche din gamă, chiar mai rapid decât un 911 GT3. Autonomiile declarate sunt de aproximativ 600 km, indiferent de versiune. Încă nu am găsit cifre de greutate, dar ne așteptăm ca noile Macan să aibă peste 2 tone. Un viitor test ne va arăta exact dacă autonomia se apropie de cifrele declarate, pentru că sunt convins că pe accelerație chiar va depăși.
Tot din punct de vedere al trenului de rulare, arhitectura cu 800V, poate primi până la 270 kW la încărcarea DC, ceea ce înseamnă 21 de minute între 10 și 80%. Din nou, valori tipice, la care ne așteptam, dar de obicei, în viața reală sunt mai greu de obținut. Un alt aspect de menționat, mai ales că vorbim de un model bestseller, este prețul de achiziție. Macan 4 va începe undeva la 74.000 euro, iar Macan Turbo sare de 100.000 euro, adică deja intră în teritorului unui Cayenne, ca preț, dar și oferă performanțe superioare.
Se pare că Porsche și-a ”făcut mâna” atunci când vine vorba de interioarele modelelor sale, așa că nici noul Macan nu este mai prejos. Trei ecrane de mari dimensiuni pe toată lățimea bordului, inclusiv unul în fața pasagerului, iar consola centrală pare suficient de spațioasă. Mă bucur că văd o rotiță pentru volum, așa că nu s-a renunțat complet la butoanele fizice.
Încă mai trebuie să aflăm dacă Porsche Macan va avea și o versiune cu motor termic, probabil ceva de performanță.