Honda CR-V – Test Drive

Honda CR-V – Bestseller

Sunt mai mult de 10 milioane de modele Honda CR-V vândute din 1995 până astăzi. Este al doilea cel mai vândut SUV din lume, la distanță foarte mică de rivalul Toyota RAV-4. De fapt au fost ani când CR-V a luat titlul de bestseller, ceea ce spune foarte multe despre calitățile acestui SUV. Honda își pune mari speranțe în această nouă generație, a șasea, mai ales că este gândită în special pentru piața din Europa. Mare parte din succesul acestui model este dat de dorința clienților din Statele Unite de a avea o mașină de familie fiabilă și spațioasă, dar pentru această generație, piața din Europa primește doar versiuni hybrid. Nu este neapărat un lucru rău, pentru că Honda ne-a obișnuit cu astfel de tehnologie.

Ai putea spune despre Honda CR-V că este atât de bun, încât nu ”supără” pe nimeni. Niciodată nu a ieșit în evidență cu vreun design extravagant sau cu performanțe de top. A reușit să se mențină în schimb în preferințele clienților, tocmai pentru că majoritatea oamenilor care chiar dau banii din buzunar, se uită mai mult la calități de spațiu și eficiență, nu neapărat la prize de aer sau cai putere. Totuși, noua generație, mi se pare cea mai frumoasă dintre toate. Dar nu acea frumusețe răpitoare, ca un produs italian, ci gândit mai elegant, cu unghiuri și muchii mai atent studiate, care cu siguranță vor trece peste testul timpului.

Nu prea avem artificii de design, ci niște blocuri optice dreptunghiulare, suficient de încruntate și agresive, o grilă frontală mai pătrată și mai bine definită, iar bara față are câteva linii, mai mult pentru aerodinamică. Cel mai mult îmi place cum arată noua Honda CR-V din lateral. O capotă dreaptă, un profil foarte lung, și niște proporții foarte frumoase. Această linie mai elegantă, spre deosebire de ultimele două generații, ce aveau linia geamurilor ridicată spre lunetă, îi oferă mașinii un aspect mai clasic, mai elegant și chiar mai premium. Aș putea să compar Honda CR-V cu un Mercedes Benz GLS ca idee generală.

Chiar dacă este un model global, în sensul că nu sunt diferențe stilistice între modelele CR-V comercializate în Europa sau Statele Unite, sunt unele detalii ce au rămas. De exemplu, semnalizările portocalii de pe aripile față. Este doar un mic detaliu, dar pentru clientul european, noua Honda CR-V pare ”o mașină americană”. Posteriorul este de asemenea mai elegant. Noile blocuri optice par să amintească de un model Volvo, dar dacă e să privim istoria CR-V, se vede clar că acestea sunt o interpretare modernă. Îmi place și că întreg design-ul lui CR-V este gândit cap-coadă, în sensul că găsim linii asemănătoare atât în față, cât și în spate, ceea ce îmi spune că această generație a fost bine gândită de la început. O mică găselniță pe care am evidențiat-o și în materialul video, pe care îl găsiți pe instragram.com/turatiiscrise, este faptul că avem doar o ieșire pentru sistemul de evacuare, chiar dacă design-ul ne spune că sunt două țevi.

Ca și o concluzie a exteriorului, noua generație Honda CR-V este mai matură, mai elegantă și mai bine pregătită să rivalizeze, atât cu co-naționalul Toyota RAV-4, cât și cu rivali europeni. Aș prefera totuși, să configurați un CR-V într-o nuanță deschisă. Arată chiar mai bine.

Cum spuneam mai sus, Honda CR-V este preferată de familii. De familii tinere, numeroase, unde poți să montezi multe scaune de copii și să duci și toate bagajele. Ei bine, noua generație, este disponibilă și în configurație cu 7 locuri, ceea ce îl pune într-un segment destul de restrâns al SUV-urilor medii. În acest moment, doar Skoda Kodiaq îmi vine în minte ca un rival european direct. Da, este foarte mult spațiu în interior, iar pentru că în test de la Honda Autoklass Timișoara, am avut o versiune Advance, ai parte de un plafon panoramic de mari dimensiuni, care se deschide deasupra pasagerilor față și care luminează foarte frumos acest interior. Apropo de interior, acesta este preluat de la frații mai mici Civic și ZR-V, dar nu mă deranjează deloc.

Acest layout pentru interioarele noilor modele Honda se potrivește indiferent de caroserie, pentru că este cât se poate de clasic. Din nou, fără artificii inutile, dar cu design clar, o planșă de bord dreaptă, un ecran pentru sistemul de infotainment în partea superioară, iar comenzile climatizării sunt trei rotițe clasice, foarte ușor de utilizat. Îmi place foarte mult că nu au recurs la soluția de climatizare cu comenzi touchscreen, este mult mai bine și mai plăcut așa. Singurul artificiu de design este acea ”grilă” care maschează gurile de ventilație. Aceasta oferă o tușă oarecum retro interiorului. Pentru a aerisi și mai mult acest habitaclu, nu mai avem un levier mare pentru transmisie, ci acum sunt 4 butoane care preiau funcțiile treptelor. Am mai văzut această soluție și pe generația precedentă, iar fanii sau vechii clienți sunt obișnuiți deja. La început, pentru mine, mi s-a părut puțin contraintuitiv, poziționarea marșarierului.

Atunci când stai la volanul noului CR-V te simți ca într-un Civic. Nu neapărat ca poziție sportivă, cu toate că scaunul coboară foarte mult, ci pentru volanul și instrumentarul de bord sunt asemănătoare. În spatele volanului ai un ecran destul de mare pe care sunt afișate informații de condus, dar acesta nu este foarte configurabil. În schimb are o grafică lizibilă, la fel ca pe ecranul central. E bine că poți să-ți conectezi telefonul la CarPlay, pentru că 90% din oameni folosesc acum Waze sau alte aplicații de telefon pentru mașină. E bine că e și tehnologizată această generație, deoarece copiii vor avea ce să facă în mașină, asta după ce accesul în interior este foarte facil, pentru că portierele spate se deschid la un unghi de 90 de grade. Accesul pe al treilea rând de scaune este și el destul de facil, și chiar dacă spațiul la cap este suficient, pentru pasagerii înalți, e mai puțin loc la genunchi. Cu toate scaunele ridicate, portbagajului noului CR-V măsoară 150 de litri sau 840 litri dacă avem configurația cu 5 locuri.

Pentru că vorbim de o mașină de familie, unde ai de transportat multe și nu vrei ca pasagerii să vomite, experiența la volan este destul de relaxată. Suspensia este moale, suplă, de aceea, dacă vrei să tragi tare pe viraje, vei avea parte de ruliu, iar trenul de rulare hybrid nu este cel mai sportiv. În cazul versiunii de test, vorbim de un CR-V full-hybrid, mai există și o versiune Plug-in Hybrid, și este aproximativ același sistem regăsit și pe Honda Civic sau ZR-V. Pentru că sub capotă este un motor de 2 litri pe benzină, care lucrează împreună cu două motoare electrice, unul pe fiecare punte, pentru o tracțiune integrală, iar acest sistem produce 184 de cai putere. Este suficient pentru majoritatea timpului, dar sunt și momente în care Honda CR-V se simte puțin submotorizat. Pe un model mai mic, cum e Civic, totul funcționează și se simte ceva mai sportiv, dar pe un CR-V încărcat, nu e cel mai dinamic. Dar acesta nu este deloc un SUV sportiv sau o mașină dinamică, cum spuneam, clienții preferă total altceva. Aceștia caută eficiența.

Iar noua generație Honda CR-V full hybrid face asta foarte bine. Dacă în cazul lui Civic, mă simțeam ca într-o mașină electrică cu generator, în CR-V rularea se întâmplă mai mult ca la un SUV hybrid clasic. Motorul termic intervine ceva mai des, răspunsul transmisiei este mai lent, dar toate acestea sunt setări pentru eficiență și consum redus de carburant. În testul meu am obținut aproximativ 6 l/100 km în regim de condus mixt, iar marele avantaj e că în traficul bară la bară din oraș, rulezi mai mult pe electric, iar consumul poate fi și mai redus. Abia la viteze înalte, pe autostradă, motorul termic lucrează mai mult, dar tot vorbim de un consum comparabil cu un model diesel, asta pe termen lung.

Chiar dacă Honda CR-V nu se simte sportiv la condus, îmi place cum se simte direcția. Este suficient de rapidă, diametrul volanului este aproape perfect și simți exact ce fac roțile față, la fiecare rotire de volan. Am avut același sentiment ca în Civic, despre care am spus că este una dintre cele mai dinamice hatchback-uri hybrid de pe piață. Cu toate acestea, nu îmi doream ca CR-V să vină cu suspensii mai rigide, pentru că atunci strica și acest comportament. Prin definiție, un SUV nu ar trebui să fie sportiv. Honda are câteva modele care pot oricând să fie declarate cele mai sportive în segmentul lor, CR-V nu are nevoie.

Sunt convins că această generație va ajunge la și mai mulți oameni, pentru că odată cu globalizarea modelului, nu se vor mai face diferențe. Honda CR-V cu tren de rulare hybrid este o alegere normală pentru un public foarte larg. Da, prețul de peste 50.000 de euro pentru echiparea Advance poate părea mare pentru o Honda CR-V, dar primești foarte multe și este exact la mijloc între rivalii consacrați. Dacă e să vorbim de mașini care se vând, de bestsellers, nu de mașini care să strângă like-uri pe paginile de social media, rețeta lui Honda CR-V trebuie studiată.

Honda CR-V e:HEV Advance oferit pentru test drive de Honda Autoklass Timișoara