SsangYong Rexton – Test Drive

SsangYong Rexton – Dinozaur

De obicei când pun titlul unui articol, mă gândesc la un cuvânt sau o frază care să cuprindă tot ceea ce reprezintă mașina din test sau ceea ce am făcut cu mașina. În cazul ultimului SsangYong Rexton, cuvântul ”dinozaur” poate părea cam ciudat, dar făcând o analogie cu animalul preistoric, putem spune că și Rexton este un SUV foarte mare în clasă, cu arhitectură arhaică, iar în 2024 face parte dintr-o clasă pe cale de dispariție. Mai există o vorbă: ”Nu se mai fac cum se făceau odată”, iar Rexton mi se pare că rezistă foarte bine, în ciuda cerințelor foarte diferite ale clienților.

Ca să înțelegeți mai bine ceea ce am vrut să spun în primul paragraf, ”noul” SsangYong Rexton vine cu o caroserie separată de șasiu, exact așa cum se făceau offroaderele vechi, dar mizează pe un interior și pe o ambianță foarte luxoasă și confortabilă, nu neapărat pe offroad greu. Clienții astăzi, vor caroserii coupe, sisteme hybrid și roți mari. Rexton este cel mai mare și cel mai luxos model al sud-coreenilor, iar în ciuda multitudinii de dotări, prețul de bază începe de la aproximativ 36.000 euro. Când îl vezi cât e de mare și cât spațiu primești pentru acești bani, îți mai pui o dată întrebarea: ”de ce este pe cale de dispariție?”

Ei bine, ceea ce vedeți în imagini nu este un model complet nou. Nu este o altă generație Rexton, ci mai degrabă un facelift consistent, al generației apărută în 2017. De fapt au existat doar două generații SsangYong Rexton, dar fiecare cu o sumedenie de facelift-uri, unii considerând chiar modele complet noi. Pentru a concura cu modele tehnologic mai avansate, facelift-ul aduce îmbunătățiri stilistice la exterior, dar și un interior mult mai luxos și mai modern. Faptul că Rexton este un SUV cu adevărate valeități de offroad, îl pune cumva într-o clasă doar a sa, pentru că în ziua de astăzi, nu mai putem spune că are un rival direct. Din punct de vedere al performanțelor offroad și a spațiului pe care îl oferă, îl văd un concurent pentru un Land Rover Discovery, dar datorită prețului, l-ai poziționa concurent pentru un Skoda Kodiaq.

Acest facelift apărut acum 2 ani aduce o parte frontală foarte impunătoare, cu o grilă absolut imensă, unde regăsim elemente cromate, ca niște diamante, iar în mijloc tronează, în continuare, sigla SsangYong. Spun asta deoarece, marca SsangYong a fost cumpărată de conglomeratul KG Group, iar viitoarele modele se vor numi KG Mobility sau KGM. Blocurile optice au acum iluminare full-LED, cu trei fascicule pe fiecare parte, care arată foarte modern, iar semnătura luminoasă este în forma literei C, iar pe șosea, Rexton este foarte distinct.

Întreaga parte frontală este masivă, chiar dacă designerii au încercat să mascheze această masivitate cu o mulțime de muchii, unghiuri și artificii stilistice. Bara frontală are prize de aer sub grilă, pe laterale, unde regăsim și luminile de ceață. Se întâmplă foarte multe în partea din față a lui Rexton facelift și sincer, cred că trebuie optat pentru o culoare mai închisă a exteriorului.

Dacă partea frontală este foarte ”aglomerată”, profilul este cât se poate de clasic. Nu avem un plafon arcuit, de ”coupe”, ci doar o linie a geamurilor clasică, un plafon drept, pentru a acomoda încă doi pasageri pe al treilea rând de scaune. Doar pasajele roților sunt ceva mai bine definite, iar modelul de test, pus la dispoziție de Silver Motors Timișoara, este în echiparea Premium, care vine cu jante cromate pe 20 de inch. Inevitabil și de aici, Rexton se vede că este un SUV extrem de mare.

Probabil că posteriorul este cel mai ”cuminte” unghi, pentru că nu sunt multe schimbări față de versiunea pre-facelift. Blocurile optice au în mare aceeași formă, dar iluminarea interioară este full-LED. Capaul portbagajului este mare, iar în partea inferioară avem niște ieșiri pentru evacuare, dar care sunt false. Frumusețea stă în ochii privitorului, iar Rexton împarte oarecum opiniile. Unii spun că arată bine, așa clasic, alții, dimpotrivă, că arată prea învechit.

Orice părere ai avea despre exterior, odată ce deschizi portiera, vei vedea un interior superb, mai ales pentru un SUV cu pretenții de offroad, care începe de la 36.000 euro. Da, versinea de test este aproape 50.000 euro, dar chiar și așa, primești mult mai multe decât la alte SUV-uri din clasele inferioare.

În primul rând, faptul că s-a optat pentru un interior deschis la culoare, inclusiv cu volanul bej, deschide foarte mult luminozitatea acestui interior și vezi mai bine detaliile. Îmi place foarte mult materialul ca de aluminiu pe consola centrală, dar și cusăturile de pe scaune și de pe fețele portierelor. Împreună cu tapițeria în două nuanțe, maro pe bord și bej pe scaune, SsangYong Rexton arată foarte premium. Nu sunt mari diferențe față de un SUV care ar costa cel puțin dublul acestui model. Volanul are un diametru foarte mare, dar este ceva tipic pentru un SsangYong, inclusiv frații mai mici, Tivoli și Korando au astfel de volane.

Pentru că este un SUV clasic, Rexton este clasic și în utilizare și ergonomie. Avem butoane fizice pe spițele volanului, butoane fizice pe consola centrală, o rotiță pentru sistemul de tracțiune integrală, iar comenzile climatizării, care, chiar dacă sunt în spatele unui ecran, sunt foarte ușor de folosit. Doar ecranul sistemului de infotainment, poziționat deasupra bordului a rămas complet touchscreen, dar nu este foarte configurabil.

În schimb, de la butoanele de pe volan, poți să configurezi în mai multe moduri instrumentarul de bord. Acesta oferă o grafică excelentă, informații lizibile, așa că m-am trezit că aproape nu am folosit deloc ecranul central.

SsangYong Rexton vine cu o mulțime de dotări de confort, cum era de așteptat de la cel mai luxos model al sud-coreenilor, inclusiv scaune electrice cu memorie, care sunt încălzite și ventilate, iar scaunului pasagerului față are comenzi pe laterale, care pot fi acționate direct de șofer. În ciuda faptului că arhitectura este clasică, Rexton dispune de toate sistemele de asistență la rulare, de la cruise control adaptiv, sistem de menținere a benzii și recunoaștere a semnelor de circulație.

Dar am așteptat prea mult, așa că vreau să vă povestesc cum se conduce această generație facelift a lui SsangYong Rexton. Și voi începe cu urcarea la volan. Da, este o urcare, pentru că așa cum spuneam, are caroseria separată de șasiu, astfel, ai un prag foarte înalt, dar odată așezat în scaun, vei avea o poziție de condus foarte impozantă. Nu este nicidecum sportivă, pentru că scaunul nu culisează prea mult în jos, dar nici nu stai cocoțat peste bord. Imediat ce pui mâna pe volan, te simți mai degrabă ca într-un autobus, mai ales că priveși în oglinda retrovizoare și ai în spatele tău multă mașină. Rexton oferă până la 7 locuri, iar pe fiecare loc poate sta un adult. Mașina asta e imensă, atât la interior, cât și la exterior. Iar asta se simte și la condus.

Din punctul de vedere al șoferului, stai foarte confortabil în aceste scaune foarte late, pielea se simte foarte fină, dar trebuie să te gândești că sub tine e un SUV clasic. Adică cu ruliu destul de pronunțat, dacă te aventurezi prea tare pe viraje. Mașina se înclină tipic unui astfel de offroader, direcția este foarte moale, iar denivelările scurte se resimt în habitaclu. La drum lung și peste gropi, Rexton este regește, suplu și confortabil, dar pentru că are șasiu separat, e și mai rigid în partea inferioară. De multe ori am avut senzația de pick-up. Motorul este un diesel clasic, cu patru cilindri, de 2.2 litri, care produce 202 cai putere și 440 Nm. Sunt valori arhisuficiente pentru această caroserie și pentru dinamica ei. Nu ai nevoie de mai mult sau de un motor pe benzină, care ar fi consumat considerabil mai mult. Cu acest motor diesel, poți obține valori de 10 sau sub 10 l/100 km. Asta pentru că transmisia cu 8 rapoarte este setată mai mult pe partea confortabilă.

Chiar și la o apăsare mai bruscă a pedalei de accelerație, nu schimbă într-o treaptă inferioară, ci stă mai mult cu motorul în zona de cuplu. Doar dacă privești acul vitezometrului, vei vedea că mașina crește destul de repede în viteză. Oarecum eu sunt obișnuit, pentru că aceeași dinamică o am și eu pe Jeep-ul meu Commander, din 2008. Cum spuneam, feeling-ul pe care ți-l dă SsangYong Rexton este unul clasic, aproape de un offroader, iar din acest punct de vedere, vor fi mulți care vor aprecia cum se conduce acest facelift.

Dacă tot am vorbit atât despre calitățile sale în afara asfaltului, am găsit o porțiune lângă asfalt, unde am intrat cu mașina. Imediat, am simțit cum Rexton își schimbă comportamentul. Acele denivelări unde mașina scutura pe asfalt, aici erau absorbite mult mai bine și, oarecum, cum cât mergeam mai repede, cu atât devenea mai confortabil. În Rexton ai și reductor și poți să mergi cu transmisia ”la mic”, dar în Timișoara, efectiv nu ai unde să te urci să testezi un astfel de sistem. Plus că jantele cromate pe 20 de inch și anvelopele de stradă, nu prea te lasă să experimentezi offroad extrem. Dar mașina poate. Cu siguranță.

Acest ”dinozaur” al lumii SUV-urilor este o propunere extrem de interesantă, pentru cei care caută o mașina de familie spațioasă, capabilă, dotată și luxoasă. Sunt convins că în clasele premium vei găsi și mai multe opțiuni, dar în cazul lui SsangYong Rexton poziționarea de preț este mai mult decât corectă. Mulți consideră marca SsangYong ca fiind chinezească sau de calitate îndoielnică, dar acesta este al treilea producător din Coreea de Sud și unul pentru care briz-briz-urile și trenurile de rulare hybridizate nu sunt încă pe agenda lor. De aici, poate și prețurile în care sunt încadrate modelele SsangYong. Nu știu dacă va mai există o altă generație Rexton, dar cu siguranță, peste vreo 10 ani, acest model va fi extrem de căutat de cei care vor o mașină de overlanding sau de ce nu, de o familie care apreciază aventurile confortabile.

SsangYong Rexton Premium 2.2 oferit pentru test drive de Silver Motors Timișoara