Grand Prix ”Mărțișor” Timișoara 2024
Grand Prix ”Mărțișor” Timișoara 2024
Încă nu îmi vine să cred că începem al treilea sezon din Campionatul de Automobilism și Karting Timiș. Nu mai suntem debutanți, începători sau neexperimentați, așa că obiectivele de anul acesta sunt cât mai aproape de podium, la finalul Campionatului. Deci, da, ne propunem să facem toate cele 11 etape pregătite de organizatori, chiar dacă acestea implică trasee de viteză în coastă, adică o premieră pentru noi. Dar până să ajungem acolo, vreau să vă povestesc despre prima etapă denumită Grand Prix Mărțișor, pentru că încă suntem în luna martie.
În pauza dintre sezoane, am analizat situația, atât din punct de vedere de pilotaj, cât și din punct de vedere al materialului de concurs. Micul nostru Peugeot 106 s-a comportat excelent anul trecut, așa că multe modificări nu prea mai aveam ce să-i facem, asta fără să ajungem la bugete mari. În schimb, am primit multe solicitări pentru invitați, plus că erau unele etape unde aveam nevoie de un copilot. Traseele fiind foarte tehnice, așa că am decis să montăm un scaun și în dreapta, ceea ce a făcut să și luăm unul la dimensiuni mai reduse, tocmai pentru a fi conectați și mai bine la mașină. După câteva erori de măsurat, în partea șoferului aveam un scaun care ne țineam mult mai strâns, Adi, coechipierul BIR Team, a lucrat zi-lumină să fie și centurile montate cum trebuie, așa că în ziua primei etape eram prezenți la start.
Anul acesta avem și parteneri care ne susțin, pentru că etapele sunt solicitante și avem nevoie de recuperare, Fiziotera Concept, este clinica de recuperare medicală la care apelăm după fiecare etapă, aici fiind un centru și pentru kinetoterapie. Dacă ajungeți pe la ei, pe strada Popa Șapcă nr. 12, Timișoara, veți avea parte de tratamentul necesar și puteți spune că Turații Scrise, i-a recomandat.
Acest traseu a fost penultimul anul trecut, așa că experiența și memorarea lui nu a mai necesitat pregătire și eram încrezători că doar din acestea, vom putea scoate un timp mai bun. Dar surpriză. Duminică dimineața ne-a așteptat cu ploaie și cu o suprafață umedă. Totuși, nu aveam anvelope de competiție care să înrăutățească situația mai tare, dar anul trecut, chiar pe acest traseu, la o frânare, am blocat spatele și am făcut o piruetă nedorită, așa că acum fiind și mai alunecos, nu puteam să forțez atât de tare.
După ce ne-am salutat între noi, cu mulți nu ne-am mai văzut de câteva luni bune, era timpul să ne pregătim de prima manșă, pe o ploaie destul de pornită. Nici nu știam dacă voiam să se oprească de tot sau să facem toată etapa pe ploaie. Și anul acesta BIR Team este prezent în două clase, așa că primul pe traseu a intrat Adi Ivanici în Clasa 1. Am început Campionatul cum nu se poate mai bine, cu o prezență numeroasă peste tot, între intrările noastre fiind nu mai puțin de 21 de concurenți. Chiar dacă voiam să nu intrăm printre primii, când apa era încă prezentă pe traseu, Adi a pilotat foarte curat, iar la final, cronometrul a indicat 2:21.81. Nu știam dacă era un timp bun sau nu, dar până la finalul primei etape, aveam al doilea timp al Clasei 1. Eram încrezători și cumva, într-un mod deloc altruist, parcă voiam să continue ploaia. Era clar că anvelopele de competiție ale celorlalți concurenți nu erau atât de eficiente pe ud.
Apoi au început să intre concurenții din Clasa 2. Eu eram deja în mașină, așa că nu am putut vedea evoluția lor, dar eram mai concentrat ca niciodată. Nu mă mai gândeam la traseu, pentru că îl aveam memorat mult prea bine, așa că mă gândeam la zonele de frânare, la întoarceri, la viraje și jaloane. Mașina se simțea puternică, iar la 11:45 minut plin, am plecat în prima mea manșă din sezonul 2024. Chiar dacă rupeam aderența la întoarcerile de la jaloane, eram atent să nu alunec prea mult, nici pe viraje și mai ales pe frânările care erau de la aproximativ 130 km/h. Faptul că scaunul este acum mult mai îngust, mă făcea să simt mașina și mai bine, știam de anii trecuți, că la întoarceri dimensiunile mașinii sunt perfecte pentru întoarceri rapide, așa că am tras cât de tare am putut, dar cu gândul la aderența scăzută. După prima manșă, atât eu, cât și coechipierul BIR Team, aveam al doilea timp în clasele noastre.
Simțeam o bucurie, dar parcă una reținută, pentru că orice se putea întâmpla în manșa a doua. Pentru că eram atât de mulți piloți, am avut timp să revin la traseu, ca spectator și să văd atât concurenții din Clasa 3, cât și piloții de la drift. În ciuda vremii capricioase, cu ploaie și vânt, m-am bucurat să văd atât de mulți spectatori și fani. Poate și datorită culorii galben puternic în cenușiul zilei, dar micul Peugeot 106 a fost atracția micilor fani. Foarte mulți copii s-au adunat la mașină să-i vadă interiorul și volanul ”de curse”. Sincer, nu există bucurie mai mare decât să-ți vezi munca apreciată sincer de cei din jur.
Nu peste mult timp a început manșa a doua. Spre amiază soarele a mai ieșit puțin, dar era în continuare destul de ud pe traseu. La a doua intrare, Adi a tras și mai mult, a pilot ceva mai agresiv, iar la final, a reușit să mai coboare timpul cu aproximativ 1 secundă. Speram la mai mult, dar acestea au fost condițiile. Între timp, traseul a început să se usuce, asfaltul să aibă mai multă aderență, așa că cei pregătiți cu anvelope de competiție, au trâmbițat în manșa a doua. Unii au scăzut și 20 de secunde față de manșa pe ploaie. Și eu mi-am îmbunătățit destul de mult timpul, ajungând până la 2:19.12, dar nu suficient pentru un podium.
Astăzi vremea ne-a jucat feste. Cu suprafețe total diferite între manșe, cu concurenți mult mai pregătiți, am trecut de la extaz la agonie, dar am și învățat foarte multe. Per total, a fost o etapă frumoasă, cu destul răstunări de situație, mulți fani, cărora le mulțumim, așa că se anunță un sezon 2024 foarte solicitant și interesant. Ne revedem cu a doua manșă la Giarmata în 20 aprilie 2024.
BIR Team mulțumește pentru susținere Fiziotera Concept.