Peugeot 308 SW – Test Drive

Peugeot 308 SW – Leul pe cale de dispariție

Știu că sună a clișeu, că lumea auto este dominată doar de SUV-uri și crossovere, dar dacă mă uit la articolele din ultimul an, aproape 80% din mașinile testate sunt caroserii înalte. Pe de o parte le înțeleg perfect. Înțeleg mai ales clienții care caută aceste mașini, așa că producătorii se întrec în a veni cu tot felul de modele de nișă, care să satisfacă orice dorință, oricât de mică. Tocmai din acest motiv avem acum SUV-uri coupe, sedan-uri înălțate, hatchback-uri care mai de care. Aproape că nu mai vezi un o caroserie break pe stradă. Vorbesc bineînțeles de modele noi, pentru că piața pe second hand aceste modele sunt favoritele românilor. Da, știu, trăim vremuri ciudate. Cu toate acestea, atunci când cineva vine cu un model break, așa cum se făceau odată, parcă îmi trezește un zâmbet în colțul gurii. Dacă acesta este și unul dintre cele mai frumoase din clasă, rezultatul e garantat.

Poți număra pe degetele de la mâini câte modele break mai sunt în segmentul compact, dar chiar și așa, bătălia pentru supremația acestei clase pe cale dispație, e destul de acerbă. S-ar putea ca modele germane să fie în continuare preferatele clienților, dar nu putem să nu includem aici și câteva reprezentante asiatice. Totuși, undeva în vestul Europei, Peugeot face lucruri mărețe din modele lansate sub grupul Stellantis. De când au lansat noua generație 308, lumea a rămas uimită de noua linie de design, de originalitatea liniilor, mai ales că a debutat noua siglă a companiei. Despre design-ul exterior am povestit destul de mult în articolele test drive și în proiectul ”Călător în Banat”, dar în cazul versiunii SW (station wagon), lucrurile sunt la fel de bune.

De obicei, modelele break sunt gândite doar pentru rațiuni practice, așa că multe dintre aceste mașini par a fi hatchback-uri cu ”un ghiozdan în spate”. Nu au o linie anume, ci doar să fie ceva mai lungi. Designerii desemnați să deseneze noul 308 SW și-au luat în serios munca, astfel noul model este la ani lumină față de generația precedentă și pare gândit de la bun început un model break, nu un hatchback mai practic. Linia plafonului este suficient de coborâtă încât să nu pară disproporționat, dar nici atât de plonjată să fie considerat un shooting break. Aripile spate sunt punctul de rezistență al design-ului. Sunt bombate, la fel ca la un model de performanță și sunt sculptate cu niște muchii foarte agresive, dar originale.

Atunci când te depășește, vezi acel posterior care rivalizează chiar și cu versiunea hatchback. Niciun alt break din segment nu este desenat atât de îndrăzneț. Blocurile optice sunt înguste, agresive și au o grafică 3D. Portbagajul este de asemenea puternic sculptat cu muchii atât pe mijloc, cât și la baza lunetei, unde avem un mic eleron. Tot design-ul se termină cu niște ornamente mari pentru sistemul de evacuare, dar care nu sunt reale. Nu prea mai vorbești atât de mult despre design-ul unui break, dar după ce o să-l vedeți pe stradă, o să-mi dați dreptate. Mai ales când e vopsit în superba culoare Avatar Blue.

În testul de azi, am avut o versiune de echipare de mijloc, care vine cu câteva dotări pe care nu le-am mai văzut de mult la test drive. La prima vedere, interiorul pare destul de sobru, dominat de materiale închise la culoare. Dar noul 308 SW vine suficient de dotat indiferent de echipare. Avem instrumentar de bord complet digital și foarte configurabil, iar noul sistem de infotainment are o grafică foarte bună și chiar dacă sunt multe submeniuri, găsești rapid ceea ce vrei să cauți. Mai sunt și câteva butoane touchscreen configurabile, pentru a avea la îndemână comenzile rapide. Pentru că mașinile noi nu prea se mai vând cu transmisie manuală, design-ul interioarelor este gândit în lipsa unui levier mare, pentru a fi mai aerisite și cu un design mai îndrăzneț în jurul consolei. E interesant, poate chiar ciudat să vezi un schimbător ”vechi” în interiorul futurist a lui 308.

Atunci când alegi un model break e bineînțeles, pentru spațiul oferit. Noul 308 SW se apropie foarte mult de liderul clasei, oferind nu mai puțin de 608 litri, în configurația cu 5 locuri și 1634 litri, cu bancheta rabatată. Sunt valori foarte bune pentru clasa compactă, astfel Peugeot 308 SW oferă mai mult spațiu chiar și decât SUV-ul 3008. Un alt bonus este că distanța de la spătarul scaunelor față până la capacul porbagajului este de 1.85 metri, deci poți să transporți bradul de Crăciun, în condiții perfecte și nu mai trebuie să zgârii mașina punându-l pe plafon. Peugeot 308 SW poate echipat și cu bare pe plafon, așa că mai rămâne doar să-ți planifici următorul concediu.

Pentru că acesta e locul perfect, unde Peugeot 308 SW se simte cel mai bine. Călătoriile lungi, autostrăzile, unde poți să mergi departe și să stai mult. E suficient de confortabil și poți să-ți duci toate bagajele. Nimeni nu se va supăra ca ai 2-3 trolere. Dacă sub capotă e motorul diesel de 1.5 litri BlueHDi, atunci știi că între opririle de alimentare pot fi peste 700 km. Transmisia manuală cu care era echipat modelul de test mi-a adus aminte cumva de Peugeot-ul meu și mi-a adus aminte și cât de plăcut e să te simți în controlul mașinii. Chiar dacă ne-am obișnuit cu transmisiile automate și că sunt net superioare, de multe ori aș vrea să retrogradez eu o treaptă sau să pot să duc turația în zona roșie și să schimb când vreau eu. Timoneria e bună, nu aș spune că este cea mai precisă, probabil un levier ceva mai mic îmi dădea un sentiment mai puternic de sportivitate. Măcar e bine că poziția la volan e foarte joasă, iar pentru cei neinițiați cu dimensiunile reduse ale volanului, e doar e chestie de obișnuiță și în câțiva kilometri nici nu îți mai dai seama. Pentru că direcția e foarte comunicativă, trebuie să virezi foarte puțin de volan ca mașina să-și schimbe direcția. E o plăcere atât pe viraje, cât și în traficul urban sau la manevrele de parcare. În ciuda faptului că oferă mult spațiu interior, Peugeot 308 SW nu este o mașină foarte mare, pentru că ampatamentul mai mare este în mare măsură gândit pentru spațiul pasagerilor, nu pentru a lung mașina foarte mult.

Ca să închei în nota de deschidere, mă bucură faptul că în această mare de SUV-uri și crossovere, mai există producători care lansează modele break. Abia după ce conduci unul, după ce îl experiementezi câteva zile, îți dai seama cât de puțin ai nevoie de garda la sol înaltă a unui SUV și cât de bine e pentru șoferul din tine, o mașina care se comportă exemplar la drum lung și pe viraje, fără să ai compromisul spațiului interior.

Peugeot 308 SW oferit pentru test drive de Mega Group Peugeot Timișoara

Fotografii realizate de Adrian Moga