Prezentare: BMW Seria 7 și i7

Acum 7 ani scriam unul dintre cele mai citite articole pe blog, unul care nici măcar nu era de test drive. Era prezentarea noului BMW Seria 7, o mașină extrem de așteptată la acea vreme, iar pentru că mulți au fost interesați să citească despre noile tehnologii și design, a însemnat că ”șeptarul” era cu adevărat nava-amiral a companiei. Din 2015 până acum s-au întâmplat multe. În lumea auto această perioadă este extrem de lungă, mai ales când vorbești despre inovații. Însă nimeni nu te pregătește pentru impactul stilistic. Îmi pare rău că nu scriam despre mașini când Chris Bangle a prezentat generația e65 a Seriei 7. Sunt de părere că același impact l-a avut, venind după superbul și mult apreciatul e38. Fiecare generație BMW Seria 7 a inovat într-un fel. Era vitrina tehnologică a companiei, modelul pe care se ”așezau” toate dotările și toate noutățile, ca mai apoi să fie preluate de restul gamei. Într-un fel, așa cum veți citi în rândurile de mai jos, noul Seria 7 vine cu câteva dotări și artificii nemaivăzute până acum, dar toate pălesc și se dau uitării, deoarece design-ul exterior e atât de controversat. Exact așa cum s-a întâmplat și în cazul Seriei 7 lui Chris Bangle, lumea mai știe că a fost primul BMW cu iDrive, dar apoi discuția se mută spre design. Inovațiile se uită, atunci când sunt ”împachetate” controversat.

Iar cuvântul ”controversat” e prea docil pentru a descrie exteriorul acestei generații Seria 7. În cazul design-ului auto, jocul proporțiilor contează cel mai mult. Asta o să facă diferența între o mașina cu design legendar sau nu. Nu mă interesează desenul farurilor sau al prizelor de aer. Locul acestora este mult mai important. Noul BMW Seria 7 ratează toate categoriile, din punctul meu de vedere. Este atât de radical diferit față de generația actuală, încât nici nu știu cu ce să încep. De fapt, știu. Toată lumea discută despre blocurile optice separate, așa că grila este dată uitării. Dacă avea faruri clasice, atenția era spre grila supradimensionată. Este oare acesta răspunsul designerilor pentru criticii grilei? Să deseneze altceva și mai controversat? În jocul proporțiilor, blocurile optice, fie ele separate, nu se aliniază cu nimic din restul părții frontale. Luminile de zi sunt prea sus, iar farurile de poziții prea jos. Am văzut un clip unde se explică poziția acestora, și anume faptul că din motive de siguranță capota trebuie să fie mai înaltă, așa că farurile trebuie să fie și ele mai sus, deci rămânea o distanță prea mare până jos. În plus, în 2022, elementul distinct al părții frontale rămâne semnătura luminoasă, dată de luminile de zi cu LED, așa că farurile de poziții pot fi ”ascunse”. BMW nu inovează nimic prin această soluție, am văzut o grămadă de alte mașini care reușesc să îmbine mult mai plăcut acest artificiu stilistic. Un singur exemplu ar fi Hyundai Tucson.

Dar poziția și desenul blocurilor optice față este doar o parte a poveștii design-ului exterior. Pentru că partea frontală este atât de diferită, de nouă, de radicală, trebuia ca și profilul să vină cu ceva avangardist. În schimb, când privesc noua Seria 7 văd același profil relativ vechi, cu o față ”lipită”. Mi se pare ciudat că profilul a rămas atât de conservator, mai ales când ultimele modele Seria 4 sau iX vin cu design nou. Totuși, de la SUV-ul electric iX, noul Seria 7 preia mânerele portierelor. Mă bucur totuși că pe noua generație au păstrat în linia geamurilor celebra ”Hoffmeister Kink”. Poate din această cauză mi se pare că profilul este conservator.

Atunci când privesc din spate noul Seria 7 văd același ”fund” desenat de Chris Bangle acum 4 generații. Un portbagaj înalt și proeminent, deloc în stilul dinamic sportiv cum ar trebui să fie un bavarez. Chiar dacă blocurile optice au un desen plăcut, e interesant că nu s-a apelat la soluția de a fi unite, cel puțin cum a fost în cazul facelift-ului generației precedente. Un alt element de design unde proporțiile sunt aiurea, este poziționarea plăcuței de înmatriculare. Aceasta este în bara posterioară, soluție regăsită la modele de mașini mai vechi, precum Daewoo Cielo. Din cauza acestei poziționări, spatele mașinii pare mult mai înalt și implicit mai greoi. În plus, se pierde din personalitatea tipică a unui BMW. Toate bavarezele sportive au numărul pe capacul portbagajului, așa că bara spate poate rămâne cât se poate de agresivă. Chiar și în cazul Seriei 7 cu pachet M Sport, lucrurile stau ceva mai bine, dar nu strălucit.

BMW a ratat complet design-ul cu noul Seria 7. Atât în gama sa, dar mai ales când îl pui lângă un rival precum Clasa S. Despre care am spus că e prea banal, dar în această comparație și mai ales în această clasă, design-ul trebuie să fie mai conservator. Privind încă o dată imaginile cu noul Seria 7, acesta poate fi oricând confundat cu o limuzină coreeană de top, care se află între generații și experimentează. În schimb, un S-Class doar evoluează de peste 50 de ani. Știu că sunt dur cu noul Seria 7, iar când o să-l văd pe viu o să fiu impresionat, dar am discutat cu destui designeri ca să știu când un design este bun sau nu. Experimentele ar trebui lăsate pentru clase mai mici, acolo unde schimbările sunt mai dese și mai bine venite. Vom vedea acest Seria 7 pe următorii 7-8 ani, și nu mi se pare ok că ”las că ne obișnuim”.

Am scris despre design cât nu am scris într-un test drive și nici măcar nu am ajuns în habitaclu. Aici unde experimentele sunt ceva mai binevenite în această clasă. Și Mercedes Benz Clasa S a experimentat, iar acum aș putea spune că noul Seria 7 este cel conservator. Până într-un anumit punct. Pe cât de radical și controversat e exteriorul, pe atât de inovator și spectaculos e interiorul. Această filozofie trebuia implementată interior-exterior. Nu sunt cel mai mare fan al display-ului din spatele volanului și sunt de părere că un instrumentar de bord acoperit arată mai bine, dar acesta este trendul actual și nu e chiar cea mai mare problemă. Atât despre criticile interiorul, deoarece restul este la cel mai înalt nivel. Planșa de bord este redesenată complet, într-un stil ce împacă extrem de bine și luxul și tehnologia. Este oarecum inspirată din stilul minimalist a noului SUV iX, dar cu mult mai multă atenție la detalii. Îmi place foarte mult cum sunt integrate comenzile climatizării, dar și cum sunt alese materialele. Mult cristal, lemn și metal.

Doar privind aceste imagini cu fotoliile față și deja sunt relaxat. Mi se par că sunt atât de comode și confortabile și luxoase, încât abia aștept un test drive cu noul model. De fapt, mă mulțumesc doar să fiu plimbat în noul Seria 7. Mai ales în spate, acolo unde începe adevăratul spectacol tehnologic. Dacă despre generația precedentă am scris că este luxul modern, sunt curios cum o să mă simt pe bancheta din spate a noului model când din plafon coboară imensul ecran de 31 inch și rezoluție 8K, botezat BMW Theatre Screen. Acesta ia locul clasicelor ecrane din tetiere și este cu adevărat o inovație spectaculoasă, pentru entertainmentul pasagerilor spate. Aceștia sunt răsfățați și de ecrane pentru comenzi poziționate în portiere. S-ar putea ca acesta să fie cel mai tehnologizat habitaclu de limuzină în momentul actual. Planșa de bord din sticlă și cu lumini are aeratoarele aproape invizibile, iar întreg ansablul constituie BMW Interaction Bar.

Sper să nu se uite inovațiile trenului de rulare, privind exteriorul. Odată cu noua generație BMW Seria 7, debutează și primul BMW i7 din istorie. De fapt, această variantă va fi singura disponibilă la lansare. E interesant că în cazul lui i7, BMW o vede mai mult ca o variantă de motorizare, nu un model de sine stătător. Oarecum așa ar trebui să fie, dar bavarezii au în gamă și un model electric dedicat, i4, dar și varianta doar cu motorizări termice, Seria 4 GranCoupe. Noul BMW i7 vine cu un tren de rulare format din două motoare electrice, care împreună produc 544 de cai putere și 745 Nm, pe modelul i7 xDrive60. Aceste valori sunt apropiate de trenul de rulare M50 a lui i4, dar și de cel xDrive50 a lui iX. Cu toate acestea, pe i7 are sufixul 60. În fine, va trebui să învățăm mai ceva ca aritmetica, toate denumirile modelelor BMW. Clienții vor fi încântați că vor avea un i7, nu doar un Seria 7 electric. Cu toate că i8 teoretic e mai mare decât un i7, dar acela era un hybrid, iar acum i3 este varianta electrică a Seriei 3, dar care nu se vinde în Europa. E greu să te ții după toate schimbările și modelele BMW în 2022.

Noul BMW Seria 7 va fi oferit cu o gamă completă de motorizări, inclusiv hybride, plug-in, diesel sau benzină de top, dar multe nu vor mai ajunge în Europa, deci nici în România, iar câteva motorizări termice, sunt estimate abia peste un an. Deci nu are rost să vă spun cifre sau cilindree, pentru că numai ne amăgim. Noi cei puriști. Pentru că acesta este un model de lux, într-o clasă legendară, un tren de rulare electric poate că are mai mult sens decât un diesel. Cu toate că pe generația precedentă dieselul a avut un cuvânt mare de spus. Inclusiv printr-un quad-turbo. Acum, în schimb, avem așteptări de i7 M70 cu peste 660 de cai putere, care va deveni și cel mai rapid BMW de până acum. Alte informații tehnologice și mecanice, vreau să le las pentru un test drive consistent.

Din nou, am scris foarte mult în prezentarea unui BMW Seria 7 și tot nu am atins fiecare subiect și inovație. Tonul articolului este mult diferit față de cel din 2015, dar oricum ar fi, prezentarea și lansarea navei-amiral a companiei reprezintă un eveniment special. Sunt convins că această generație Seria 7 va fi un model de succes al vânzărilor, indiferent de tot ceea ce se scrie despre el.