Jeep Avenger e-hybrid – Test Drive
Jeep Avenger e-hybrid – Micul răzbunător
Marca Jeep nu a avut niciodată un model exclusiv de oraș. Atunci când te gândești la modelele Jeep, îți vin în minte mașini mari, robuste, gândite pentru offroad. Dar cumva era de așteptat ca la un moment dat să vedem și un Jeep mic. Poate că proiectarea unuia de la zero era foarte costisitoare și nu știu câți clienți își doreau un Jeep de dimensiuni mici, dar cu performanțe excelente în offroad, așa că prin colaborarea cu grupul Stelantis, a apărut micul Avenger. Numele acesta este foarte puternic, tradus direct înseamnă ”răzbunător”, dar marca Jeep își pune foarte mari speranțe în acest model, mai ales pentru a cuceri piața europeană, dar și pentru a atrage clienți noi către marcă. Primele impresii au fost foarte bune, Jeep Avenger chiar devenind mașina anului în Europa în 2023. Asta spune multe, deoarece, așa cum am spus, Jeep Avenger nu este un model de sine stătător.
Acesta este construit pe platforma comună CMP a grupului Stelantis, adică împarte componente cu Peugeot 2008, Opel Mokka, Fiat 600 sau noul Alfa Romeo Junior. Câteva dintre aceste modele și-au făcut deja un renume în clasă, celelalte vin puternic din urmă. În cazul lui Jeep Avenger, acesta a fost lansat inițial doar în versiune full electrică, cu noul motor electric de 156 de cai putere, dar în timp, cerințele pieței s-au schimbat, așa că astăzi Jeep Avenger poate fi comandat și în versiune e-hybrid. Despre datele tehnice o să vă povestesc în partea cu impresii de condus, acum vreau să discut puțin design-ul exterior, deoarece nu am apucat să condus un Jeep Avenger atunci când a apărut.
Din punctul meu de vedere, acesta vine cu un design extrem de potrivit. Este exact așa cum te-ai aștepta de la un Jeep de oraș. De fapt, această linie de design s-ar potrivi și pe o caroserie mai mare. Partea frontală îmi amintește de noul Jeep Grand Cherokee, păstrând toate elementele specifice mărcii. Avem blocuri optice dreptunghiulare, cu fundal negru și iluminare full LED în partea superioară, pentru un impact vizual mai puternic, iar partea inferioară a bării este din plastic negru, adică niște protecții pentru ieșirile în afara asfaltului. Avem în continuare grila cu cele 7 fante verticale, iar în partea de jos o priză de aer generoasă și un element de design ce amintește de vechiul Jeep Willys. Întreg design-ul lui Avenger este pătrățos, robust, chiar dacă vorbim de clasa mică.
Pasajele roților sunt bombate, mult mai umflate decât la frații din grup, și sunt încojurate de plastic de protecție, la fel ca partea inferioară a portierelor. Toate aceste detalii ”ridică” vizual mașina și o face mult mai apropiată de alte modele Jeep. Totuși, dacă îl privești din profil, vei vedea că Jeep Avenger nu este o mașină foarte mare. Lungimea totală este de puțin peste 4 metri, așa că ”amprenta” mașinii nu este foarte mare. Plafonul este foarte drept, spre deosebire de trendul actual, iar în cazul versiunii de test de la Silver Motors Timișoara, plafonul este de culoare neagră, contrastând cu nuanța exterioară denumită Stone. Astfel, stâlpul C este proeminent spre portbagaj. Un detaliu interesant, pe care nu îl prea vedem în clasa crossoverelor, este faptul că mânerul portierei spate este ascuns în stâlp. Nu cred că s-a vrut o image de coupe, ci mai degrabă a lăsat loc design-ului aripilor spate să intre mai puternic în zona portierei. Jantele modelului de test măsoară 18 inch și tot mă gândesc cum ar arăta un Jeep Avenger echipat de offroad, cu jante întoarse și anvelope mud-terrain.
La posterior, Jeep Avenger, la fel ca fratele puțin mai mare, Renegade, are blocuri optice pătrățoase, iar mulți spun că amintesc de blocurile optice ale unui Duster. Sincer, personal, nu văd acest lucru, dar stopurile au o semnătură luminoasă interesantă. Doar privit de la exterior poți să faci diferența dintre Avenger e-hybrid și cel electric, deoarece avem inscripționarea ”e” de culoare verde, nu albastră și bineînțeles, ieșirea reală pentru sistemul de evacuare. Posteriorul are un design mult mai simplu, dar este în temă cu restul mașinii.
Dacă nu a existat până acum un Jeep hatchback, putem spune că micul Avenger completează acest segment.
Dacă exteriorul este cât se poate de Jeep de oraș, la interior, nu mai sunt atât de multe elemente care să trădeze faptul că ești într-un Jeep. Bineînțeles, avem multe detalii interesante, cum ar fi acoperitoarea consolei centrale, care se deschide în bucăți și este cu magnet, iar pe interior are grafică care amintește de iluminarea stopurilor. Tot pe consola centrală, vedem că nu avem un levier clasic pentru transmisie. Asta deoarece aceasta este acționată prin 4 butoane, cum am văzut și pe Fiat 500e, de exemplu. Necesită un timp de obișnuiță, mai ales la manevrele de parcare, unde trebuie să selectezi rapid marșarierul, dar în rest, apeși modul D și nu mai ai treabă. Există și un mod pentru schimbarea treptelor manual, de la padelele din spatele volanului, dar nu le vei folosi prea des. Elemente comune regăsite în grupul Stelantis sunt la nivelul butonului pentru selectarea modurilor de rulare. Aici, Jeep Avenger propune nu mai puțin de 6 moduri de rulare, printre care clasicele Normal, Eco sau Sport, plus moduri pentru zăpadă, nisip sau noroi, moduri care optimizează sistemul ESP pentru situații de aderență scăzută, nu mai mult, deoarece Jeep Avenger e-hybrid este doar cu tracțiune pe puntea față.
Continuând cu interiorul, trebuie să reamintesc că Jeep Avenger trebuie privit ca o mașină de oraș, astfel, volanul de dimensiuni reduse, poziția la volan și senzația interioară, sunt mult mai potrivite pentru o citadină. Stai destul de jos în mașină, nu ca în alte Jeep-uri, cocoțat peste bord, iar direcția este extrem de precisă și comunicativă pentru manevre în oraș. Îmi place că instrumentarul de bord și ecranul central sunt complet digitale și foarte configurabile, pentru că dacă Jeep Avenger se adresează mai mult tinerilor, știm că infotainmentul în mașină este primordial. Chiar dacă ecranul central nu are o diagonală foarte mare, este foarte ușor în utilizare, ușor de ajuns la comenzi, iar meniurile nu sunt ascunse. E bine că au păstrat comenzi cu butoane fizice pentru sistemul de climatizare, astfel nu trebuie să îți iei prea mult privirea de la drum pentru a modifica temperatura.
Iar acum vreau să vă povestesc despre senzația la volan în Jeep Avenger e-hybrid. Mi-ar fi plăcut să conduc și varianta full-electrică, doar pentru a avea un termen de comparație, pentru că Jeep Avenger a fost lansat inițial doar ca model full electric. Nu știu exact care au fost motivele pentru care s-a hotărât și apariția unor motorizări hybrid, mai ales că în versiune full electric, a câștigat titlul de Mașina Anului în Europa în 2023. Probabil și cerințele clienților, diversitatea rivalilor, timpurile, nu știu, dar acum avem un Avenger cu motor de 1.2 litri, cunoscut în grupul Stelantis, care este conectat la un motor electric și o transmisie automată cu dublu ambreiaj, de tip e-DCT, astfel că în fișa tehnică nu apare puterea dezvoltată de motorul electric, cei 21 de cai putere, doar că întreg sistemul hybrid produce 100 de cai putere și 205 Nm. Valori destul de mici, cel puțin pe foaie, deoarece în traficul real situația stă ceva mai diferit.
Fiecare apăsare de accelerație este acompaniată de cuplul instant al motorului electric, astfel că Jeep Avenger se simte mult mai rapid decât este. Accelerația până la 100 km/h se realizează în puțin peste 10 secunde, dar cum spuneam, sprinturile scurte se simt rapide. Bateria acestui sistem hybrid măsoară doar 0.9 kWh, este poziționată undeva sub scaunul șoferului, deci nu ocupă spațiu în habitaclu, dar nici nu poate susține un condus complet electric. Jeep Avenger nu are un mod EV, cum regăsim mai alți rivali, dar la viteze mici, la marșarier și când ridici piciorul din accelerație, mașina poate rula electric. Pentru o mașină gândită pentru oraș, acest sistem este arhisuficient, consumul oficial fiinde în jur de 5 l/100 km, eu am obținut în jur de 8 l/100 km, asta în condiții de test, cu multe accelerări, mașina pornită timp îndelungat, pentru poze, plus faptul că acest model de la Silver Motors Timișoara este foarte nou, avea doar 300 rulați.
Acum că am înțeles cui se adresează și am văzut fișa tehnică, lucrurile care nu se văd, dar merită menționate, sunt setările direcției, deoarece volanul mic îți oferă încredere să te distrezi cu Jeep Avenger, poziția la volan este ca în orice alt hatchback, suspensiile sunt doar ok, deoarece la trecerile peste denivelările scurte, devin destul de zgomotoase și nu absord atât de bine imperfecțiunile. E ciudat, deoarece Jeep Avenger are o gardă la sol de aproape 20 cm, una dintre cele mai mari din segment, și te-ai aștepta ca Avenger să fie mult mai confortabil. Spațiul interior este bun pentru pasagerii față, mai puțin bun pentru cei din spate, mai ales la picioare, dar fiind construit pe o platformă comună, cam toți frații săi ”suferă” de această problemă.
Dar dacă privești un Jeep Avenger e-hybrid strict ca mașină de oraș, ocazional, o ieșire la iarbă verde și vrei neapărat sigla Jeep pe capotă sau pe scaune, atunci Avenger îți va oferi tot ce îți dorești. Nu-ți fă griji din prisma motorului și a fișei tehnice, mașina se simte mult mai bine, mult mai rapidă și mai economică, mai trebuie să te împaci cu prețul de 34.000 euro pentru echiparea de top Summit. Abia aștept să văd un astfel de Avenger echipat complet, înălțat, cu anvelope de teren și accesorii pe plafon.
Jeep Avenger e-hybrid 1.2 MHEV 100 Summit oferit pentru test drive de Silver Motors Timișoara