Dacia Duster Urban – Test Drive

Dacia Duster Urban – Mobilitate accesibilă

Acesta este unul dintre cele mai îndrăgite automobile vândute în România, deoarece oferă extrem de multe, dar totuși reușește să-și păstreze prețul foarte competitiv. Dacia Duster are inclusiv o comunitate de pasionați foarte bine definită în țara noastră, dar nu numai, așa că orice schimbare, cât de mică, este cu atât mai apreciată. În fața noastră avem facelift-ul actualei generații Duster, prezentată în 2018, și care prin diferențele stilistice se înscrie în noua linie de design începută de noile Logan și Sandero. Sunt mulți cei care s-au așteptat la diferențe majore din punctul de vedere al înfățișării, dar așa cum ne-au obișnuit cei de la Dacia, fiecare schimbare sau facelift vine mai degrabă ca o împrospătare și nu o revoluție adevărată de design. Tocmai din acest motiv, nu voi accentua prea mult partea de ”facelift”. ci voi vorbi despre această versiune, denumită Duster Urban, o versiune de lansare, ce se va comercializa în 1000 de bucăți, care vine cu câteva surprize.

Totuși, trebuie să trec în revistă noutățile stilistice aduse de acest facelift. Unii vor avea nevoie de un timp mai îndelungat în a descoperi diferențele, așa că cel mai bine ar trebui să privim blocurile optice. La o privire generală, Duster facelift este exact aceeași mașină ca cea din 2018, chiar și forma farurilor este identică, dar acum iluminarea este full LED, la fel și semnătura luminoasă nouă. Aceasta are forma literei Y și este în ton cu cea a fraților Logan sau Sandero. E interesant că designerii nu au integrat noul logo al companiei, care a fost anunțat totuși, înaintea prezentării acestui facelift, dar probabil dezvoltarea acestuia a fost realizată mai devreme. Totuși, avem o grilă restilizată, suficient cât să se distingă de modelul non-facelift.

Duster facelift primește noi culori și design pentru jante, iar versiunea Urban este disponibilă cu această nuanță denumită Arizona Orange, care arată foarte bine. Cumva reușește să scoată în evidență faptul că avem un model nou, fiind în același timp suficient de elegantă, dar și ”jucăușă”. Cum spuneam, jantele au un design nou, iar dimensiunea măsoară 17 inch. Accentele argintii prezente de jur-împrejurul mașinii păstrează aspectul robust al acestui SUV, care este preferat de pasionații de soft-offroad. Garda la sol de 217 mm a fost păstrată, așa că facelift-ul este în continuare capabil. Pe versiunea Urban avem câteva accente ca să ne reamintească că avem o versiune specială, și anume logo ”Urban” pe stâlpul central și pe praguri, atunci când deschizi portiera. Privit din spate, diferențele de design sunt și mai greu de observat, deoarece în afara graficii noi pentru blocurile optice, nu s-a schimbat nimic. Acum iluminarea este de asemena în forma literei Y, deci nu mai poate fi confundat cu un Jeep Renegade, așa cum spuneau cârcotașii atunci când a apărut această generație.

Dacia Duster nu trebuia să se schimbe radical. Nici nu a făcut-o. Dar a fost împrospătat suficient cât să redevină favoritul vânzărilor din acest segment. Poate că nu trebuia să avem tocmai un facelift pentru a oferi iluminare full-LED, dar aceasta este extrem de utilă, mult mai eficientă și sigură, față de vechile becuri cu halogen. Cel mai probabil, oficialii Dacia vor să păstreze efectul de ”wow” care vine cu schimbări importante, pentru SUV-ul Bigster, cel promis de atâta timp. Probabil acolo vom vedea noua siglă a companiei, dar și elemente de design mult schimbate și mai radicale.

Odată ce te așezi în habitaclu, vei avea un sentiment foarte familiar, deoarece toate sunt acolo ”unde le-ai lăsat”. Avem același layout pentru consola centrală, dar și pentru instrumentarul de bord. Mi-aș fi dorit măcar acesta să fie ceva mai diferit, măcar cu o grafică nouă, dacă nu un ecran digital. Spun asta deoarece afișajul ceasurilor de bord este destul de întunecat, totul fiind alb-negru. Nici ecranul din mijloc nu este color. Cu toate acestea, este lizibil și îți oferă toate informațiile de care ai nevoie. Din nou, vom aștepta următoarea generație, care probabil va apărea peste 3-4 ani pentru schimbări substanțiale.

Chiar dacă critic design-ul neschimbat, să știți că nu duceți lipsă de nimic. Poate că eram obișnuiți ca unele produse Dacia să ofere mai puține, dar în Duster Urban, efectiv m-am simțit ca într-o mașină a anului 2021. Fiind cel mai ieftin SUV din segment, probabil că unele dotări nu te-ai aștepta să fie disponibile, dar Duster oferă cruise control, scaune încălzite, climatizare automată, o transmisie automată cu dublu ambreiaj, un sistem de infotainment full touch screen cu Apple CarPlay sau Android Auto, plus camere 360 de grade. Da, recunosc, acestea sunt dotări pe care le vezi pe majoritatea SUV-urilor, dar nu la acest nivel de preț. Marele dezavantaj a Daciei Duster, într-o oarecare măsură, este calitatea materialelor. Încă nu avem o tapițerie sau bord din piele, iar plasticele din aproape toate zonele sunt extrem de dure și arată ieftin. Totuși, după ce am discutat cu mai mulți proprietari de Duster, acesta poate fi chiar un punct avantajos, deoarece SUV-ul autohton se cumpăra pentru a fi utilizat greu, deci nu ai nevoie de materiale scumpe la interior.

E interesant că volumul vânzărilor unui Duster este reprezentat de versiunile superioare de echipare, dar și cele cu tracțiune integrală. Deci clienții vor un Duster full, dar sunt curios și cât ar fi dispuși să plătească? Dacă am bifa și opțiuni de lux, cum ar fi interior din piele, o trapă panoramică, ecrane mai avansate, probabil Dacia Duster ar ajunge la 30.000 euro, iar atunci intră într-o categorie mult mai competitivă. Deocamdată se pare că Duster crește încet-încet, fără să facă salturi importante. La fel se întâmplă și din punct de vedere mecanic.

Încă nu avem o variantă de motorizare hybrid sau chiar electric, în schimb versiunea Duster Urban avea sub capotă, cel mai puternic propulsor din actuala gamă Dacia. Este vorba de motorul preluat de la Renault cu cilindree de 1.33 litri, care pentru Duster produce 150 cai putere și 250 Nm. Acestea sunt valori foarte bune, mai ales că acest SUV nu este foarte greu. Este primul model Dacia în care atunci când apeși pedala de accelerație, chiar se simte. Se vede cum vitezometrul urcă constant, poți să realizezi orice depășire vrei, iar motorul, în ciuda cilindreei mici, se simte puternic. Vibrațiile sunt mai reduse față de un propulsor cu 3 cilindri, așa că din punct de vedere al puterii, Dacia Duster este peste mulți rivali. Setările transmisiei sunt mai mult pe partea confortabilă, în sensul că retrogradările sunt destul de lente, durează chiar și 1-2 secunde din momentul în care apeși accelerația, ca transmisia să schimbe. La fel se întâmplă și în treptele superioare. Oarecum e de așteptat, deoarece Duster nu este și nici nu se vrea vreun model dinamic. Ruliul este prezent, direcția prea vagă, iar poziția la volan este prea înaltă pentru a te simți sportiv. Cu toate acestea, trebuie să recomand puterea superioară oferită de această motorizare.

Să nu ne așteptăm la consum de diesel, dar în niciun caz nu este un motor gurmand. Consumul urban pe care l-am realizat în test a fost de puțin peste 7 l/100km. O valoare ce ar mai putea scădea, odată ce se adună kilometri, mașina de test având doar 154 km. O opțiune extrem de interesantă oferită pe versiunea specială Duster Urban este o trotinetă electrică de la Xiaomi ce vine cadou. Aceasta oferă autonomie de aproximativ 30 km și o viteză maximă de 25 km/h. Pentru că se numește Duster Urban, nu e deloc deplasată o astfel de opțiune. În plus, dacă se optează pentru transmisia automată, atunci tracțiunea este doar 4×2, dar pentru oraș nu ai nevoie de o tracțiune integrală. Așa că cel mai bine vii până în centru, lași mașina în parcarea supraetajată și pleci câteva sute de metri cu trotineta electrică. În acest fel reduci foarte mult consumul general și emisiile nocive, pentru că nu mai stai să-ți cauți un loc de parcare cât mai aproape de locul unde ai treaba.

Concluzia după testul cu Dacia Duster Urban facelift este foarte simplă: din punctul de vedere al dotărilor și chiar a trenului de rulare, acest SUV este la nivelul oricărui concurent, dar reușește să fie cel mai ieftin din segment. Nu este lipsit de minusuri, dar se adresează unei clientele care trece cu vederea peste materialele mai slabe ale interiorului. Dacia Duster nu ducea lipsă de vânzări. Acest facelift doar împrospătează aspectul și aduce acele câteva dotări pe care clienții le cereau de la început. Sunt curios cât de mult va evolua viitoarea generație.

Dacia Duster Urban 1.3 TCe EDC oferit pentru test drive de Auto Europa Timișoara

Fotografii realizate de Adi Moga