Dacia Sandero Stepway – Test Drive

Dacia Sandero Stepway – Deșteaptă-te române!

Noi, românii, avem în firea noastră două caracteristici definite în timp, mai ales după 89. Dacă alții ne vorbesc de rău, se trezește în noi spiritul naționalist, dacă dacă e să ne lăudăm cu ceea ce suntem capabili, ne subapreciem cu fiecare ocazie. În același timp în care spunem cât de frumoasă e țara noastră, spunem și că e plină de gunoaie, lăsate chiar de noi. În alte țări, strângem după noi, iar când trecem granița aici, nu ne mai pasă de curățenie. Strigăm că suntem patrioți, dar ne lăsăm conduși de oameni ce nu își iubesc țara. În domeniul auto, lucrurile sunt la fel, atunci când vorbim de Dacia. În ultima perioadă am văzut din ce în ce mai des cât de divizați sunt români asupra noilor modele ale producătorului autohton. Pe de o parte sunt cei care văd în Dacia un produs extrem de bun, care ne poate aduce bunăstare tuturor, iar pe de altă parte sunt mulți care le hulesc, pentru că nu sunt la standardele ”germane”. Nu sunt în măsură să dau sfaturi, fiecare crede ce vrea, așa că în continuare veți citi părerea mea despre noua Dacia Sandero Stepway.

Tocmai a fost votată mașina anului 2021 în România, alături de sora sedan, Dacia Logan, iar în variantă Stepway, este și cea mai apreciată, mai ales peste hotare. Da, vest-europenii nu se mai satură din cumpărat acest model Dacia, iar pe piața din România, este în top, mai ales pentru cei care vor un automobil corect și nou. Preconcepțiile celor care încă nu au experimentat noile modele Dacia, sunt că cei care cumpără astfel de mașini fac un compromis. Recunosc și eu am fost în această categorie. Orice neajuns a unei Dacii de generație precedentă, era asociat cu propoziția: ”măcar e ieftin”. Ei bine, noile modele nu mai sunt atât de ieftine ca acum un deceniu, dar sunt în continuare cele mai accesibile de pe piață.

Am condus peste 50 de mașini anul acesta, iar noua Dacia Sandero Stepway este într-un top al surprizelor. Mă așteptam să găsesc aceeași mașină de compromis, dar cu un design mai modern. Din fericire, Dacia a lucrat atât de mult la noul model, încât după câteva zile cu mașina, am ajuns să o recomand tuturor celor care vor un automobil nou, dotat și accesibil. Să începem cu design-ul.

Nu mai arată a Dacia. Eram obișnuiți cu design pătrățos, fără fluiditate, fără chichițe estetice și cu faruri halogen. Nu și din 2021. Dacia Sandero Stepway vine cu farurile cu iluminare LED încă din dotarea standard, plus un set de lumini de zi tot cu LED, în forma literei Y, pe care mulți le-au asemănat chiar cu blocurile optice de pe Lamborghini Urus. Fiind așa mare discrepanța între cele două modele, nu prea cred că poate fi vorba de copiere, ci mai degrabă, Dacia să fie flatată că este comparată cu un Lamborghini. Și în spate, blocurile optice au același efect, dar și 3D, o soluție regăsită la facelift-ul generației precedente. Îmi place foarte mult design-ul părții frontale. Robust, chiar agresiv, cu o grilă specifică și o bară cu protecție de culoare argintie în partea inferioară. În stilul tipic Stepway. Din lateral se observă linia geamurilor, care urcă spre lunetă în zona din spate, amintind de Clio V, model cu care împarte platforma tehnică. În ultimii ani, clienții cer din ce în ce mai mult SUV-uri și crossovere sau măcar o mașină care să arate a offroader. Sandero Stepway vine cu o suspenise ceva mai înălțată și cu bandouri de plastic ce acoperă aripile și oferă mașinii un aspect mai robust, atât de apreciat. În stilul tipic modelelor de buget, acest Sandero Stepway vine cu capace ce imită jante de aliaj, din nou, o soluție apreciată de clienți.

Încă un unghi de unde Sandero amintește de noul Renault Clio este la posterior, mai ales în zona blocurilor optice. Acestea sunt mai înguste decât la generația precedentă. În partea inferioară a bării, avem același efect argintiu ce imită o protecție pentru lovituri. Designerii care au făcut noua generație Sandero, au reușit în același timp să o facă mult mai modernă, dar în același timp să fie recunoscut ca un Sandero Stepway. Toate elementele cunoscute de clienți și fani sunt acolo, dar modernizate. Acest bestseller nu a făcut niciun compromis și va continua să fie în topul vânzărilor, indiferent de piața pe care se vinde.

Dacă la exterior, cei mai mulți îl vor recunoaște, odată intrat în habitaclu, totul e schimbat. Într-un mare bine. În primul rând, poziția la volan este mult mult mai bună. În sfârșit pot să spun că nu mai stau ca într-o dubă. Scaunului șoferului se reglează pe înălțime, iar cursa e destul de lungă, iar volanul se poate regla și pe adâncime. Asta înseamnă că acum, într-o Dacie, chiar ai o poziție sportivă la volan. În al doilea rând, nu mai există hectarele de plastic inestetic de pe bord. Acesta este acum ”tăiat” de un material textil plăcut la atingere, care ”sparge” monotonia unui interior de mașină de buget. Până și aeratoarele au un design mai sofisticat, sunt mai înguste și au inserții de bronz. Același efect și material îl găsim și pe fețele portierelor. Totul pare mult mai bine închegat și mai bine gândit. Climatizarea, volanul, instrumentarul de bord și levierul schimbătorului de viteze sunt preluate de la SUV-ul Dacia Duster, dar arată foarte bine și pe acest hatchback. Mi-ar fi plăcut totuși un volan cu 3 spițe sau care să nu pară atât de masiv. În schimb ”nuca” schimbătorului este mult mai mișto, mai plăcută în palmă, față de vechiul design alungit, pe care îl știu cei mai mulți.

Surpriza cea mai mare vine de la ecranul sistemului Media Nav. Acesta are o diagonală decentă de 7.1 inch, este foarte intuitiv, chiar dacă trebuie să apeși ceva mai tare pe ecran pentru a accesa funcțiile. Acum pe un model Dacia poți avea sistem de navigație integrat din fabrică, cameră de marșarier, și conectivitate Apple CarPlay sau Android Auto. Deci absolut toate sistemele, dotările și funcțiile regăsite pe modele din clasele superioare de preț, sunt acum disponibile pe Sandero Stepway și pe celelalte noi modele: Sandero și Logan. Dacă cei mai mulți cârcotași spuneau că Dacia este doar un model de compromis, datorită prețului mic, noul model ne arată că poți să ai toate dotările și totuși să plătești un preț decent. Pentru mine, noul interior, poziția la volan și dotările de care este capabil Sandero, au fost punctele câștigătoare. Spun asta deoarece se schimbă și experiența la volan.

Dacia nu a fost niciodată vreun model dinamic, nici nu și-a dorit asta. A fost gândită și pentru piețele emergente, implicit România, unde starea drumurilor nu permitea o suspensie mai joasă sau mai sportivă. Iar pe varianta Stepway, aceasta este chiar mai înaltă și probabil mai moale. Clienții apreciază confortul, nu neapărat dinamica. Din acest motiv, singurul motor disponibil acum pe Sandero Stepway este un TCe de 1 litru, care produce 90 de cai putere. Mai există și posibilitatea ca acesta să fie legat la GPL în acest caz puterea crește la 100 CP, iar Nm de la 160 la 170 Nm. Am avut ocazia să conduc acea variantă în cadrul competiției ”Mașina Anului 2021 în România”, dar mult prea puțin ca să-mi dau seama de diferențe. Ca o primă impresie, eu nu am simțit diferențe majore, nici la performanțe, nici la consum.

Acest motor cu 3 cilindri se simte bine mai ales în zona 2000-4000 de rotații pe minut, adică exact unde turbine lucrează cel mai bine. Treptele 2 și 3 se simt chiar puternice, dar în niciun caz nu emit pretenții sportive. Poți liniștit să faci orice depășiri, dar la viteze mari, peste cele de autostradă, începe să se facă simțită prezența zgomotului în habitaclu. Chiar dacă Dacia a lucrat mult la antifonare, la viteze de drum național se stă foarte bine înăuntru, tot mai există momente de gălăgie, de la roți sau motor. Dacă încerci să forțezi pe viraje, Sandero Stepway subvirează, iar ruliul este destul de pronunțat. Oricum, din cauza direcției foarte ușoare, mult prea asistate, nu îți dai seama ce fac roțile față, mai ales la viteză, deci nu e plăcut pe serpentine. Cel mai bine m-am împăcat cu noul Sandero Stepway în oraș. Aici, ambreiajul foarte moale, ajută atunci când ai de schimbat des treptele. La fel și direcția ușoară, ajută mult la manevrele de parcare, deoarece raza de bracaj este foarte strânsă. Am fost uimit cât de mult virează noul Sandero.

Titlul acestui articol se numește ”Deșteaptă-te române!”. Asta înseamnă că toți românii care încă hulesc această marcă sau acest model, trebuie să se deștepte și să recunoască meritul companiei românești. Nu mai este deloc ”doar o mașină ieftină”. Totodată revenind la titlu, noile modele Dacia sunt un fel de ”imn” pentru producător, deoarece ne uităm cu stimă și respect, atunci când vedem vagoane și TIR-uri întregi care pleacă spre piețele din Vest.

Dacia Sandero Stepway TCe 90 oferit pentru test drive de Auto Europa Timișoara