Prezentare: Dacia Duster
Probabil cel mai aşteptat moment pentru români, atunci când vine vorba de lansări de maşini noi, este prezentarea unui model Dacia. Parcă după mulţi ani, avem în sfârşit un model nou, nu doar facelift-uri şi ediţii speciale. Dacia Duster reprezintă vârful de gamă al constructorului autohton, iar noua generaţie a stârnit un interes foarte mare, aşa cum era normal. Mulţi s-au aşteptat ca noul Duster să fie doar o îmbunătăţire a generaţiei actuale, dar designerii Renault-Dacia ne-au pregătit o surpriză.
Din punctul meu de vedere, designul noului Duster, chiar dacă merge pe partea evoluţiei, este o foarte mare îmbunătăţire a actualului model. Aproape toate panourile au fost schimbate, oferindu-i o cu totul altă imagine. Acum Duster nu mai arată precum un SUV ciudat, de buget, chiar se poate bate într-un segment superior, cel puţin din punctul de vedere al designului. În desenarea noului model, au lucrat împreună un designer bulgar şi unul mongol, dar sub atenta viziune a lui Laurens van den Acker, cel responsabil de revoluţia ultimelor modele Renault. În cazul modelului Duster nu s-a vrut o revoluţie, deoarece în prezent SUV-ul din Mioveni se vinde foarte bine de la o lună la altă, aşa că nu a fost nevoie de o schimbare radicală, ci doar de a-l aduce la un design mai premium, păstrând identitatea de marcă.
În primul rând, partea frontală a fost regândită. Blocurile optice mai înguste, asemănătoare cu cele de la noile Logan şi Sandero, au fost poziţionate mai spre extremităţi, astfel creând impresia de lăţime. La vechiul model, farurile mari îl făceau să arate ciudat şi mai îngust. Grila a fost redesenată şi se împreunează mult mai bine cu noile faruri. Un artificiu de design, dar care are şi rol practic este scutul argintiu din partea inferioară care este realizat dintr-un plastic mai dur, rezistent la zgârieturi. Acesta se aseamănă cu un bullbar şi ocupă mult loc din partea frontală, poate de aceea nu este apreciat în unanimitate. Îmi place foarte mult cum capota acoperă farurile şi grila, fiind foarte dreaptă. Într-un fel îmi aminteşte de noul Koleos, vârful SUV-urilor Renault. Din lateral, putem observa cum aripile sunt foarte evazate, făcând trimitere la actuala generaţie Duster, dar acum se integrează mult mai bine în designul general. În spatele aripilor faţă găsim un detaliu de culoare neagră, care face legătura între aripile bombate şi feţele portierelor mai netede. Designerii au încercat să pătreze imaginea unui Duster şi pentru acest model, aşa că geamul al treilea a rămas cu acel design trapezoidal pe care îl ştim. Micile schimbări aplicate profilului dau impresia că noul model este mai lung şi mai jos, cu toate că proporţiile sunt în continuare aproape identice, doar linia parbrizului este ceva mai înclinată. Pentru această generaţie, s-a ajuns ca Duster să aibă jante cu diametru mai mare, care arată extrem de bine.
La posterior noul Duster se aseamănă cu noul Jeep Renegate, mai ales în zona blocurilor optice, lucru recunoscut chiar de designeri, dar aceştia au încercat să explice că la Duster grafica LED-urilor are formă de “+”, iar la Renegate acestea sunt “x”. În fine, nu cred că Renegate este urât, aşa că inspiraţia noului Duster este chiar interesantă, mai ales că au ales un model bun. Luneta hexagonală tipică modelului Duster a rămas şi pentru această generaţie, dar s-a modificat bara posterioară ce acum are o linie mult mai înaltă. Acelaşi scut de protecţie de culoare argintie îl vedem şi la posterior.
Pentru informaţii şi poze ale interiorului, cât şi datele tehnice şi preţuri, va trebui să aşteptăm până în 12 septembrie, atunci când noul Duster debutează la Salonul Auto de la Frankfurt. Până atunci ne rămân imaginile exteriorului, care din punctul meu de vedere demonstrează că Dacia este pe drumul cel bun, atât din punctul de vedere al vânzărilor, cât şi din cel estetic, mai ales acum. Dacă până acum un Duster era ales doar pentru că era cel mai ieftin din clasă, acum cred că poate pune probleme serioase rivalilor şi datorită preferinţelor estetice. Hai ai nostri.