Toyota Land Cruiser 250 – Test Drive

Toyota Land Cruiser 250 – Oldschool cool

De mult nu am văzut asemenea reacții la apariția unei mașini. În unanimitate, fanii automobilului, fie că sunt pasionați de modele sport, electrice, SUV-uri sau offroadere, fie că au habar despre mecanică sau perfomanțe, spun despre noul Toyota Land Cruiser că este ”ce trebuie”. Din punctul meu de vedere, sunt atras de mașinile cu personalitate. Mașinile gândite cu un scop, fără prea multe compromisuri să fie pe placul tuturor. Poate tocmai din acest motiv, această generație Toyota Land Cruiser este atât de apreciată. Pentru că nu se străduiește să demonstreze nimic. Își știe calitățile, capacitățile, iar după ce compania mamă a lansat mașini pentru toți clienții, de la Supra, RAV4, Prius și acum Land Cruiser, chiar nu mai avem ce comenta despre posibilitățile unui produs Toyota.

Vă spun sincer că acum câțiva ani, eram puțin sceptic despre o nouă generație Land Cruiser. Istoria acestui model se întinde pe mai bine de 70 de ani, dar nu au existat prea multe modele. Land Cruiser s-a împărțit în două modele disticte, cel mare, iar de câteva generații avem și o versiune mai mică, pe anumite piețe denumită ”Prado”. Despre aceasta este vorba și aici. Cu nume de cod J250, aceasta a apărut după mai bine de 15 ani de la modelul precedent. Da, generația J150 a avut câteva facelift-uri puternice, dar nu putem spune că a venit complet schimbat. Deci apariția unui Land Cruiser nou este într-adevăr un moment special. Vechea generație era tipică pentru un Land Cruiser din ultimele decenii, cu niște forme cunoscute, chiar rotunjite pe alocuri, așa cum se desenau mașinile prin anii 2000. Îmi era teamă că noua generație să continue și mai puternic acest trend, să devină un ”Defender”, așa cum s-a întâmplat cu offroader-ul britanic. Dar când am văzut prima dată imaginile oficiale, nu îmi venea să cred. Arăta atât de bine, atât de echilibrat, atât de masculin, cu linii drepte, bine definite și chiar dacă nu mai are legătură cu vechea generație, tot poți să îl recunoști ca un Land Cruiser.

Un an de zile am așteptat acest test drive. Încă de când Toyota Timișoara m-a asigurat că vor avea un astfel de model la test drive, nu am mai putut să dorm. De atunci s-au întâmplat multe, a apărut noul C-HR, noul Prius, noul Camry, dar mie tot îmi stătea mintea la Land Cruiser. Ziua a venit, când pot să vă povestesc despre prima mea interacțiune cu noul offroader. Chiar dacă a fost scurtă și mai mult pe asfalt, tot m-am decis: ”la un moment dat, mașina asta va fi în garajul turatiiscrise.”

Când am primit cheile, eram nerăbdător să-l duc într-un loc cât mai potrivit pentru un astfel de offroader. Din păcate, în Timișoara, astfel de locuri lipsesc cu desăvârșire, deoarece eu văd noul Land Cruiser în vârf de munte. Așa că următoarea cea mai bună locație era într-o pădure. Nu am mai prins chiar culorile de toamnă, dar mi se pare că formele pătrățoase ale lui Land Cruiser se potrivesc de minune cu peisajul forestier. Indiferent din ce unghi l-ai privi, este spectaculos.

Partea frontală a modelului de test de la Toyota Timișoara avea blocuri optice dreptunghiulare, perfect integrate în design-ul general. Unii ar spune că sunt o idee cam mici, dar combinația cu semnalizări portocalii, îi oferă mașinii exact acel aer retro de care noi ne-am îndrăgostit. Neoficial, aceste blocuri optice sunt inspirate din cele ale generație FJ80, deoarece avem și o grilă nouă, masivă, în mijlocul căreia avem inscripționarea ”Toyota”, nu logo-ul companiei. Din nou un accent retro. Totuși, noua generație Toyota Land Cruiser poate fi configurat și cu niște blocuri optice rotunde, acestea sunt rezervate doar versiunii de lansare First Edition, faruri care amintesc de cele ale generației FJ60 sau chiar ale primului Land Cruiser. Întreaga parte frontală a noului Land Cruiser este masivă, robustă, solidă, exact cum îî stă bine unui offroader adevărat, cu scut de protecție în partea de jos, chiar dacă această mașină are o gardă la sol de 23 de centimetri și un unghi de atac de 32 de grade.

Privit din lateral, lucrurile sunt cel puțin la fel de bune ca în partea din față. Profilul noului Land Cruiser este extrem de bine desenat și proporționat. Capota dreaptă, nici prea lungă, nici prea scurtă, oglinzile laterale cu design retro sunt probabil elementul principal de atracție a profilului, iar plafonul drept se continuă foarte frumos spre lunetă. În partea inferioară avem bineînțeles protecții din plastic negru și niște praguri-treaptă care ajută și la protecție și la acces în interior. Un element distinct de design în regăsim la linia geamurilor spate, care urcă puțin spre lunetă, pe această nuanță închisă nu se vede prea bine, dar le oferă pasagerilor spate mai multă vizibilitate. Acest element este regăsit și pe fratele mai luxos, Lexus GX, model care din păcate, nu este încă disponibil în România.

E interesant faptul că Toyota lasă loc de modificări încă din fabrică. S-a întâmplat și în cazul noului Supra, iar acum și pe Land Cruiser, pentru că aripile evazate pot acomoda roți mai mari, cu anvelope de teren, pentru cine dorește, iar din punctul meu de vedere, noul Land Cruiser chiar ar arăta mai bine cu niște roți mai mari, acestea de fabrică au 18 inch în diametru.

Per total, noul Land Cruiser are un design ”cool”, dar acel oldschool cool, care îi oferă mașinii o identitate aparte, toată lumea recunoaște deja noul model, iar cu blocurile optice dreptunghiulare iese din trendul rivalilor unde modele precum Ford Bronco, INEOS Grenadier, G-Class, Land Rover Defender sau chiar Jeep Wrangler, au blocuri optice rotunde.

Mă bucură foarte mult faptul că interiorul continuă design-ul pătrățos al exteriorului. Toyota putea să-i ofere un interior modern, preluat de la alte SUV-uri din gamă, dar noul Land Cruiser este masculin, robust, masiv și îți oferă senzația de tanc, de la volan. Asta deoarece bordul este înalt, liniile sunt drepte și bine definite, iar toate comenzile sunt cu butoane fizice, atât de utile. Nu sunt artificii de design în partea pasagerului, deoarece totul este concentrat pe consola centrală. Aici, deasupra, avem ecranul sistemului de infotainment, cu o diagonală de 12.3 inch, unde avem grafica regăsită pe alte modele Toyota. Nimic spectaculos aici, totul este simplu, ușor de utilizat și nu necesită obișnuiță. În schimb, comenzile climatizării sunt cu butoane fizice, mari, unde regăsim scaune încălzite, ventilate, inclusiv volan încălzit. Puțin mai jos avem spații de depozitare, plus un buton pentru acționarea camerelor 360 de grade, care ne arată o grafică ”sub mașină”. Asta ajută foarte mult în offroad, când vrei să treci peste obstacole.

Îmi place foarte mult design-ul levierului transmisiei. Un schimbător mare, solid, unde ai nevoie de o anumită forță în utilizare și pare un element care ar ține mulți ani de utilizare. Toyota Land Cruiser este un offroader adevărat, cu șasiu separat de caroserie, unde putem bloca diferențialul spate și cel central, avem mod ”la mic” pentru transmisie, asta pentru offroad greu, iar opțional, putem decupla bara stabilizatoare, pentru articulații mai mari în teren. Totuși, Toyota știe că nu toți clienții vor intra în offroad greu cu această mașină, așa că de la un buton de lângă schimbător, putem trece prin modurile de condus ”tehnologice”. Pe lângă clasicele Sport Normal și Eco, mai avem un buton MTS (Multi Terrain System) care ne oferă niște moduri dedicate pentru nisip, noroi, zăpadă sau îl putem lăsa în modul Auto, iar atunci sistemele își fac treaba cum cred mai bine.

Tot de la interior îți dai seama cât de mare e și cât spațiu ai. Vizibilitatea în față e ca de tanc, vezi peste orice mașină din fața ta, cu toate că din scaunul șoferului nu stai ”cocoțat” peste bord. Dar nu e nici SUV. E exact o combinație fericită, de offroader ”vechi”. Volanul are niște dimensiuni apreciabile, cu inscripționarea Toyota în mijloc, nu logo-ul companiei, iar în spatele volanului este un instrumentar de bord, tipic ultimelor modele Toyota. Acesta este destul de configurabil, pentru a-ți arăta informații de rulare sau de offroad.

Noua generație oferă 7 locuri, inclusiv cu acționare electrică și climatizare dedicată pentru rândul al treilea, iar în configurație cu 5 locuri, portbagajul are un volum de 620 de litri. Spațiul pentru bagaje este imens, noul Land Cruiser fiind o mașină perfectă pentru overlanding, mai ales că pe această generație, luneta se deschide separat de capacul portbagajului. Este o soluție foarte bună, chiar dacă nu o vezi pe multe mașini.

După 1400 de cuvinte scrise despre ceea ce se vede, vreau să vă povestesc și despre ceea ce se simte. Pentru că oricât de cool ar fi un Land Cruiser, lumea îl cumpără și pentru ceea ce poate. Iar asta ar trebui să fie motivul principal, iar Land Cruiser să nu cadă în capcana altor modele, care au fost cumpărate doar pentru status. Mi-ar plăcea ca viitorii clienți de Land Cruiser să folosească mașina sute de mii de kilometri, să traverseze continente, să devină singura mașină de familie, să ajungă în vârf de munte și să nu fie doar parcat în fața casei pentru că ”arată cool”.

Acest test de drum a fost doar pe asfalt și doar puțin am ieșit pe un drum de pământ, așa că nu pot să vă spun cum se comportă în offroad, dar în proporție de 80-90%, Toyota Land Cruiser va vedea asfaltul. Iar pe asfalt, noul model este… un mic tractoraș. Motorizarea de sub capotă este preluată de la Hilux, fiind un diesel de 2.8 litri cu 4 cilindri, care produce 204 cai putere și 500 Nm. Este o motorizare testată, care poate duce foarte mult, poate tracta fără probleme 3.5 tone, nu consumă prea mult, dar pe foaie, nu este la nivelul unor rivali. Bineînțeles că o motorizare în V sau cu 6 cilindri se simțea mai echilibrat și mai puțin gălăgios, dar construcția mașinii, cu șasiu separat, oricum nu ajuta la niște sentimente dinamice pe șosea.

Așa că, din punctul meu de vedere, soluția cu această motorizare este cea mai potrivită pentru stilul acestei mașini. Pentru că Toyota Land Cruiser nu este o mașină lentă, poți să faci orice depășire, consumul este puțin peste 10 l/100 km, în test am avut 13 l/100 km, dar mașina a stat pornită pentru poze, avea doar 160 de kilometri, rulați doar în regim de test. Sunt convins că în timp, poți vedea valori și sub 10 l/100 km. Nu putem vorbi de performanțe sportive, deoarece odată ce treci de 120 km/h vântul se aude destul de tare în zona stâlpilor față, deci ce rost avea 300-400 de cai putere?

Suspensia este suficient de moale, dar la trecerile pentru denivelări scurte, simți că mașina trepidează puțin, din nou, tipic unui offroader cu șasiu separat de caroserie, iar direcția e moale și nu comunică foarte bine ce fac roțile față. Aceasta nu este o mașină de oraș, nici măcar una de autostradă, dar este o mașină de drum lung, de explorat. Chiar dacă are destul de mulți rivali, să știți că astfel de mașini sunt din ce în ce mai rare. Iar acest comportament la volan este în stilul oldschool, adică unul prin care Toyota Land Cruiser va ține mulți ani și mulți kilometri de acum încolo. Eficiența și durabilitatea Toyota se văd în acest produs, nu este construit cu compromisul de a-l face un SUV, iar din acest motiv, prețul, care la început pare destul de mare, aproximativ 70-80.000 euro pentru un Land Cruiser echipat decent, se traduce într-o valoare de revânzare destul de mare. Chiar și acum, generația apărută în 2010, deci o mașină de aproape 15 ani, încă se vinde cu prețuri în jur de 30.000 euro.

Sunt convins că în offroad, noul Land Cruiser strălucește și mai mult decât o face pe asfalt, dar pentru mine, noua generație îți pune un zâmbet pe față, pentru că eu sunt obișnuit cu un astfel de comportament, de barcă de offroad. Nici nu voiam să devină un concurent pentru BMW X5.

După 2000 de cuvinte, mă opresc din a povesti despre noul Land Cruiser. Am și un clip complet pe canalul de youtube.com/turatiiscrise, plus alte filmulețe pe social media, în caz că am omis ceva aici. Pe mine m-a atins direct la corazon și pentru design-ul exterior și interior, dar și pentru idee. Toyota ne-a oferit exact ceea ce ne doream, încă o dată.

Mulțumiri speciale Toyota Timișoara pentru că mi-a oferit ocazia să fiu printre primii care conduc noua generație.

Nu uitați că puteți testa și voi această mașină la Toyota Timișoara, str. Aeroport nr. 98, Ghiroda