Cadillac Escalade 2024 – Test Drive

Cadillac Escalade 2024 – Senzație majoră

Erau nenumărate moduri în care puteam să încep să scriu acest articol. De fapt cred că îmi trec cel puțin 10 titluri mai ispirate pentru această mașină, dar la final m-am decis că merită să o numesc o senzație. Iar fiind una majoră, mi-am permis și un joc de cuvinte, regăsit într-o melodie populară a unei formații hip-hop din țara noastră. Asta se întâmplă când conduci ”altceva”. Ceva ce nu ai mai experimentat până acum, cu o filozofie complet diferită față de tot ceea ce ai condus prin Europa sau de la producătorii ”mainstream”. Cadillac Escalade este un adevărat simbol al culturii americane, fie cea a multimilonarilor, fie cea a suburbiilor sau chiar a underground-ului. Puteam să scriu despre Cadillac Escalade că este răspunsul americanilor pentru SUV-urile ultraluxoase din Europa, dar poate să fie și o retrezire a adolescentului care scrie aceste rânduri.

”Senzație majoră cu 40 la oră”, ”Umblu încet și sigur ca un Cadillac” parcă au fost scrise special pentru această mașină, iar așa cum vă voi povesti mai jos, nimic nu se compară cu rularea la viteză mică, noaptea, într-un Escalade, chiar dacă sub capotă avem un V8 de 6.2 litri. Acest Super-SUV american nu a fost prezent oficial în România, deci generațiile mai vechi pe care le vedem pe străzi reprezintă dorința arzătoare a unor clienți de a aduce, de a plăti vama, de a plăti impozite exorbitante și costuri de combustibil imense, doar pentru o senzație. Dar, credeți-mă, dacă banii nu ar fi o problemă, toți am avea un Cadillac Escalade. Este mult prea mare, mult prea inutil, poate chiar vulgar, dar pentru cei care apreciază mașinile, vor înțelege importanța unui Cadillac Escalade, mai ales pe piața din Europa și România.

Cadillac Escalade este adus în România de Silver Motors Timișoara, prietenii mei care au grijă de Jeep-ul personal și care oarecum s-au specializat în acest ”truck-uri” americane, atât de dezirabile în țara noastră. RAM 1500, Chevrolet Silverado, Dodge Challenger și Charger, se mai numără printre modelele aduse de Silver Motors, dar mie personal, Escalade mi-a rămas la suflet. Asta poate și din cauză că mă uitam la clipurile rapperilor americani, când conduceau un Escalade prin cartier, dar acest SUV a transportat și președinți sau miliardari. În Statele Unite, Escalade este văzut ca un concurent real pentru Range Rover sau pentru BMW X7, cu toate că rivalii adevărați sunt tot modele americane precum Lincoln Navigator sau fratele de platformă Chevrolet Suburban.

În acest test avem un Cadillac Escalade 2024, și trebuie precizat acest lucru, deoarece pentru 2025 avem un facelift puternic, care vine cu un design mult mai futurist, dar care din punctul meu de vedere pierde mult din personalitate, iar noul Escalade 2025 are un interior mult prea tehnologizat de ecrane, iar mie îmi plac interioarele mai clasice. Cu lemn și butoane. Așa cum e Escalade 2024.

Aceasta este cea de-a cincea generație a vârfului de gamă Cadillac, și este, din punctul meu de vedere, cea mai impunătoare. Partea frontală este dominată de o grilă absolut imensă și chiar dacă ne plângeam de grilele mari ale modelelor europene, Escalade le întrece pe toate. În această configurație vorbim de un Escalade Sport Platinum, adică cu accente negre peste tot, iar grila are o plasă de tip fagure. Pentru că ”Sport”. În mijloc tronează logo-ul Cadillac, care este aproape la fel de mare ca blocurile optice. Acestea sunt acum poziționate orizontal, spre deosebire de generațiile precedente unde erau verticale, iar datorită faptului că mașina e atât de mare, farurile par cam mici. Împreună cu design-ul extrem de vertical și pătrat al parții frontale, Cadillac Escalade impune respect în trafic, toată lumea se trage din fața ta. La această senzație mai ajută și luminile de zi, acestea sunt pe verticală, care se întind pe aproape toată înălțimea părții frontale. În rest nu avem alte artificii de design în față, dar mai trebuiau?

Cadillac Escalade este la fel de impunător și privit din lateral. La o privire scurtă nu poți să cuprinzi toți cei aproape 6 metri ai mașinii. Iar aici vorbim de versiunea cu ampatament scurt!! Da, există și un Escalade ESV (Escalade Stretch Vehicle), dar acela chiar cred că este imposibil de condus pe străzile din România. Pentru că vorbim de o mașină atât de mare, aproape 2 metri în înălțime, aceste jante par cam mici, chiar dacă au un diametru de 22 de inch. Escalade mai are o versiune de performanță denumită Escalade V, care folosește același motor V8, dar cu supercharger, iar acolo avem parte de jante pe 24 de inch.

Efectiv nu există element care să nu fie la superlativ în Cadillac Escalade. Inclusiv blocurile optice spate au peste un metru în înălțime. Acestea sunt poziționate pe verticală, așa cum regăsim pe toate generațiile Escalade. Totuși, posteriorul nu este atât de dramatic, dar avem parte de ieșiri dreptunghiulare pentru sistemul de evacuare, și inscripționarea 600 în lateral, care semnifică cuplul produs de acest motor. Pentru că vorbim totuși și de o mașină de familie, luneta se deschide separat de capacul portbagajului, pentru un acces mai facil în portbagaj, mai ales pentru bagaje mici, dar cu siguranță nu vei rămâne fără spațiu într-un Cadillac Escalade. Această mașină are 7 locuri și cu toate acestea, volumul din spatele scaunelor de pe rândul al treilea este mai mare decât cel dintr-un BMW X5 de exemplu, iar dacă rabatezi toate scaunele ai un impresionant 3 metri cubi de volum. Mașina această se compară fără probleme cu o dubă. Dar așa cum spuneam mai sus, un Cadillac Escalade este utilizat și ca mașină de lux, iar ceea ce oferă pentru locurile din față este complet inedit față de alți rivali europeni.

În primul rând design-ul planșei de bord pe modelul 2024 este mai clasic, cu volan mare îmbrăcat în piele și lemn, la fel și mare parte din consola centrală. Ecranul curbat din spatele volanului are o diagonală totală de 32 de inch și este format din 3 display-uri. Unul ce ia loc instrumentarului de bord, unul central, touchscreen, dar care poate fi controlat foarte ușor de la o rotiță din spatele schimbătorului, plus un ecran în stânga volanului, pe care sunt afișate informații de rulare. Comenzile climatizării sunt cu butoane fizice, dar grupate foarte elegant și luxos. Mi se pare că aduc aminte de clapele unui pian.

Screenshot

Apoi, Cadillac Escalade oferă niște scaune absolut imense, adevărate fotolii, în care te afunzi efectiv, pielea este extrem de fină, perforată și are cusături interesante, iar în tetiere avem inclusiv boxe, care oferă un experiență auditivă completă, surround, cum nu am mai experimentat la altă mașină până acum.

Screenshot

În Cadillac Escalade pot lua loc 7 pasageri, dar dispuși 2-2-3, astfel, pe rândul al doilea sunt două fotolii, ”Capitain Chairs” similare cu cele față, care au cotiere dedicate, climatizare proprie și două ecrane în tetierele față. Confortul este cel puțin la fel de bun ca pe locurile din față, spațiul este regește, iar aceste scaune sunt complet electrice, cu o mulțime de funcții de înclinare. Nici nu știu unde este mai bine să stai într-un Cadillac Escalade, tocmai de aceea, înțeleg de ce această mașină este folosită de personalități, pentru a putea fi conduse. Dar totuși, dacă stai oriunde altundeva în afară de scaunul șoferului, nu vei putea să experimentezi la maxim ceea ce ai sub capotă.

Screenshot

Screenshot

Aici nu vorbim de electrificare, hybridizare, nici măcar un sistem GPL, ci avem parte de un motor clasic american, de cilindree mare. Un V8 de 6.2 litri, care rulează extrem de relaxat, la 420 de cai putere. Cum spuneam, există și o versiune de performanță cu aproape 700 de cai putere și o evacuare atât de gălăgioasă, încât este ilegală în Europa, dar chiar și cu motorul ”standard”, Cadillac Escalade este o plăcere pentru condus.

Dar aici nu mă refer la condusul dinamic, nu mă refer la cifre 0-100, ci atunci când accelerezi, auzi sunetul metalic, simți cum botul mașinii se ridică, iar senzația de la volan este tipică cu cea a unui avion la decolare. Asta deoarece Cadillac Escalade este doar puțin mai mic decât un Boeing 737. Lăsând gluma la o parte, este interesant să stai atât de sus într-un SUV, și să experimentezi aceste accelerații de V8. În niciun caz mașina nu este lentă, dimpotrivă, ajunge la viteze de autostradă extrem de repede, dar parcă nu îi place să ruleze cu viteză prea mare. Suspensia moale și confortabilă înseamnă ruliu destul de pronunțat pe viraje, volanul foarte mare și direcția mult prea vagă, înseamnă că nu ești în control deplin asupra roților față, așa că cel mai bine e să conduci un Cadillac Escalade în linie dreaptă sau la viteze mai mici. Chiar spuneam în materialul de pe youtube, că aș fi curios cum se simte un Escalade pe un drum de munte european, un Transalpina, de exemplu, acolo unde ai numai ace de păr și o șosea foarte îngustă.

Abia spre seară, când traficul s-a mai aerisit și am ieșit pe bulevarde, am înțeles adevărata menire a acestei mașini. Toată lumea îți face loc. Toată lumea întoarce capul după tine, dar tu nu ai mai mult de 40 la oră. Mașina această putea să aibă motor de 2 litri cu patru cilindri, putea să fie electrică și tot aveai aceeași autoritate în trafic, dar ce mișto e să știi că ai un V8 sub capotă și poți să-l accelerezi oricând vrei. Să simți mașina cum se mișcă sub tine, efectiv zâmbetul de pe fața ta iese pe geamurile laterale. Ce mai contează că media de consum în oraș este de aproximativ 22 l/100 km? Poți să pui un preț pe bucurie? Faci iar plinul și te distrezi în continuare.

Probabil că sunt multe alte lucruri de discutat. Lucruri mai tehnice sau care țin de utilizare efectivă, dar ceea ce ați citit mai sus nu le vei regăsi nicăieri. La fel cum o melodie te face să te simți într-un anumit fel și nu poți explica celor din jur, la fel și pentru mine, senzația de a fi într-un mastodont, care scoate sunete metalice, când vrei tu, este greu de descris pentru cineva pentru care contează cifre. Iar ca să termin totuși în cifre, un Cadillac Escalade Sport Platinum, cu motorul V8 de 6.2 litri poate ajunge și la 160.000 euro în România, deci comparabil cu rivalii de aici, dar credeți-mă, vei fi mult mai satisfăcut într-un astfel de Super-SUV.

Cadillac Escalade Sport Platinum 2024 oferit pentru test drive de Silver Motors Timișoara

Screenshot

Screenshot

Screenshot

Screenshot

Screenshot