BMW X3 – Test Drive

BMW X3 – Fără greșeală

Cu un model electric obscur mai poți să faci experimente, cu un model de performanță poți să mergi pe un design mai radical, iar cu limuzina de lux, selectă doar câtorva clienți poți să fii nonconformist. În schimb, cu cel mai vândut model al tău nu prea poți să faci experimente. Aici nu e loc de greșeală. Când generația precedentă a vândut 1000 de mașini pe zi în 2023, nu vrei ca noul model să dea greș. Cu aceste gânduri a pornit și BMW atunci când au lansat noua generație BMW X3. Acest SUV premium, de clasă medie, a ajuns să fie mai vândut decât sedanul Seria 3, decât clasicul Seria 5, care e disponibil în toate variantele de caroserie și are echipări de la mașină de taxi, până la versiune M cu peste 700 de cai putere. BMW X3 a reușit în doar 3 generații să se afirme ca unul dintre cele mai puternice modele, devenind, aș putea spune, un adevărat brand în sine. Bineînțeles, fratele mai mare X5 are mai multă tradiție, dar acum a ajuns și un simbol de statut, pe când X3 a rămas acest SUV bun la toate, care nu greșește. Câteodată ai nevoie și de puțină continuitate. Nu doar experimente.

Asta s-a întâmplat și cu a patra generație BMW X3. Nu aș putea spune că merge pe partea de evoluție, deoarece nu are nicio legătură cu vechiul X3, dar nici nu este vreo revoluție, deoarece are multe elemente ”testate” pe alte modele bavareze. Vechiul X3 este pe piață de aproape 8 ani de zile, așa că design-ul începea deja să își spună cuvântul. Noua generație este mult mai modernă, cu design inspirat de la electricul iX, dar vine și cu elemente originale. Aici mă refer, bineînțeles, la blocurile optice, care sunt suficient de ”încruntate” și de înguste, fără să se asemene cu alte modele actuale. În plus, noul BMW X3 adoptă o semnătură luminoasă interesantă, deoarece luminile de zi au acum forma literei ”L”, ceva de nu am mai văzut pe ultimele modele. Aceasta îi oferă mașinii o identitate proprie în trafic.

Tot în partea din față putem să remarcăm că noul BMW X3 nu are o grilă prea mare. Mă rog, după ultimele standarde bavareze. Pe X3 este cât se poate de convențională, și de bine proporționată. Este bineînțeles, iluminată pe contur, iar pe această versiune de echipare are lamele verticale, dar și oblice. Nu îmi place în mod deosebit să senzorii pentru sistemele de asistență sunt în spatele unor plastice poziționate chiar în grilă. Arată ciudat de aproape. Revenind la design-ul general a noului X3, acesta are linii fluide, suprafețe drepte, multă ”tablă”, dar pe o nuanță exterioară Frozen arată foarte bine. Aici în test avem o versiune M Sport care vine cu o parte frontală mai agresivă și mai sportivă, cu mai multe elemente negre și prize de aer pe laterale.

Din punctul meu de vedere, profilul este destul de spectaculos, în ciuda faptului că nu avem muchii agresive și detalii inutile. Mie îmi amintește de profilul lui iX, dar acum dacă mă gândesc, și noile Seria 5 și Seria 7 sunt desenate în același stil. Cu siguranță jantele acestea pe 20 de inch scot în evidență acest profil a lui X3, iar cineva spunea că noul X3 este modelul agreabil a lui iX, iar acum nu pot să nu văd asta.

De mult nu am mai zis despre o mașină că arată mai bine de la posterior. Dar noul X3 chiar este mai sportiv și mai bine proporționat, privit din spate. Blocurile optice sunt suficient de moderne, dar păstrează elemente tradiționale, numărul de înmatriculare a fost mutat în bara posterioară, ceea ce oferă mașinii un design mai fluid și mai ”greu” în partea de sus, iar în cazul versiunii M Sport, avem luminile reflectorizante pe laterale, care împreună cu aripile spate evazate dau un aspect foarte sportiv. Noul X3 are un ecartament mai lat decât pe generația precedentă, iar asta ajută și la design. În cazul acestei versiuni de la BMW Grup West Premium Oradea, nu avem un sistem de evacuare vizibil, pentru că aici vorbim de o motorizare diesel. Cele patru ieșiri pentru evacuare sunt rezervate doar vesiunii de performanță M50.

Per total, noua generație BMW X3 vine cu un design modern, care pare că va rezista testului timpului, cel puțin la fel de bine cum a fost cu generația precedentă. Liniile curate, fără experimente de design și fără muchii agresive, rezultă într-un design atemporal, care chiar dacă la prima vedere nu este pe placul tuturor fanilor, lasă loc de îmbunătățiri pentru un viitor facelift, la mijlocul ”vieții” acestei generații.

Odată urcat la bordul noului BMW X3, vei realiza că din nou, nu mai avem nicio legătură cu vechiul model. Totul este modern, futurist, aș putea spune, cu foarte multe elemente specifice acestui X. În primul rând, planșa de bord este minimalistă, avem doar ecranul curbat de deasupra bordului, format din două display-uri de mari dimensiuni, unul pentru instrumentarul de bord în spatele volanului și unul central, pentru sistemul de infotainment, care este complet touchscreen. Și spun complet, deoarece și comenzile climatizării sunt mutate aici, astfel, de la niște submeniuri, poți să selectezi temperatura, scaunele încălzite și intensitatea ventilației, care pe ultimele modele BMW, nu este pe trepte, ci mai degrabă îți oferă o climatizare ambientală ce pornește de la ”foarte slab”, ”slab”, ”mediu” și ajunge până la ”puternic” și ”foarte puternic”, așa că trebuie să te obișnuiești cum vine aerul într-un BMW nou. Totuși, poți regla intensitatea ventilației de la niște mici ecrane poziționate exact în centrul consolei, unde se află și o bandă luminoasă în spatele unei sticle, iluminare ce se schimbă în funcție de modurile de condus. Arată foarte spectaculos pe BMW X3, mai ales că această bandă luminoasă se continuă în partea de jos a bordului, dar și pe fețele de uși.

Ecranul central poate fi acționat și de la un o rotiță de pe consola centrală, ceea ce mă bucură foarte mult, deoarece pe multe modele din ultima vreme, BMW a renunțat la această soluție. Din punctul meu de vedere este foarte practică, mai ales atunci când conduci și nu vrei să te întinzi până la ecran și trebuie să îți iei ochii de la drum. Tot pe această mică consolă centrală mai regăsim selectorul transmisiei și butonul pentru modurile de condus. Volanul pe noul BMW X3 este cât se poate de sportiv, are un feeling foarte bun, nici prea gros, dar nici prea subțire, este teșit în partea inferioară, așa că pe viraje se simte foarte bine.

Dar nu e totul perfect în interiorul noului BMW X3. Dacă ne uităm la fețele de uși, vedem da, acea iluminare spectaculoasă, dar și niște mânere realizate dintr-un plastic care nu este deloc demn de un BMW din această clasă. Probabil dacă erau argintii sau metalice, nu era așa rău, dar nici plasticele din zona inferioară a ușilor nu sunt tocmai plăcute. Tot acolo, lângă mâner, este poziționată intensitatea aerului pe gurile de ventilație laterale, care este reglabilă de la un mic display touchscreen. Totul în schimb, este integrat într-un plastic negru, care nu pare foarte calitativ. Un alt aspect, care ține mai mult de echiparea mașinii, este faptul că pe acest BMW X3 avem niște scaune îmbrăcate într-un material textil, care în sine este ok, pare rezistent și nu te lasă să transpiri așa de tare, dar este un material pe care l-aș regăsi pe un model de la o marcă non-premium, nu pe un X3 de aproape 80.000 euro.

În rest, nu prea ai ce să reproșezi acestui interior, care este foarte spațios, pentru întreaga familie, deoarece noul BMW X3 este mai mare chiar decât a doua generație BMW X5 E70. În doar patru generații, BMW X3 a crescut enorm, oferind și un spațiu în portbagaj între 570 și 1700 de litri.

Dar oricât am discuta despre design, care la urma urmei este subiectiv și fiecare îl privește așa cum vrea, nu poți să contești modul în care se conduce un BMW X3.

Construit în mare parte pe platforma CLAR a vechiului model, dar cu un ecartament mărit, noua generație BMW X3 este unul dintre cele mai bune SUV-uri la condus, de pe piață. Indiferent de clasă. În clasa lui, bate orice, la feeling. Deoarece oferă o combinație absolut perfectă, între sportivitate, dinamică, confort, eleganță, practicalitate, cum niciun alt rival nu reușește. Chiar și cu motorizarea de 2 litri diesel, cea de pe modelul de test, BMW X3 se simte puternic, și foarte bine închegat. Această motorizare este acum mild-hybrid și oferă 197 de cai putere și 400 de Newton-Metru. Valori excelente pentru o mașină de acest gabarit, mai ales în condițiile în care consumul de carburant se situează între 6-8 l/100 km. În plus, e foarte greu să depășești această valoare maximă. Performanțele sunt arhisuficiente, poți să intri în orice depășire, te scoate rapid din viraje, fără să se simtă prea brutal.

Deocamdată este singura motorizare diesel disponibilă, dar mai avem 3 motorizări pe benzină pe noua generație. Un X3 20, de bază, un model plug-in hybrid X3 30e și versiunea de performanță X3 M50, cu motor de 3 litri și 398 de cai putere. Acolo, da, vorbim de performanțe de mașină sport, dar setările șasiului sunt asemănătoare chiar și pe versiunile inferioare. Astfel, modelul X3 20d, pe care l-am condus, oferă o direcție aproape perfectă pentru un SUV, un feedback excelent asupra roților față, o aderență foarte bună datorită sistemului xDrive, iar în ciuda faptului că stai mai sus în scaunul șoferului, BMW X3 se simte foarte compact și nu are nici tendință subviratorie sau supraviratorie atunci când forțezi pe viraje.

Din foarte multe puncte de vedere, noul BMW X3 se conduce exact ca un model break mai înălțat, unde setările suspensiei sunt suficient de moi pentru că absorb foarte bine denivelările din drum, în ciuda roților mari pe acest model de test, dar sunt și suficient de ferme, pentru a nu avea ruliu pe viraje. BMW X3 se simte ca un model matur, care a trecut peste etapele dezvoltării, peste tendițele de experimentare, așa că acum se conduce solid, fiind potrivit pentru mai multe grupe de șoferi.

Nu degeaba a ajuns să fie cel mai vândut model bavarez. Pentru că efectiv nu greșește. Nu mă înțelegi greșit, nici din titlul acestui articol, nu este un model lipsit de greșeli, dar face lucrurile în așa fel încât nu poți să-i bagi de vine. Un lucru șterge pe celălalt, și peste toate, este o mașină extrem de competentă și competitivă. Indiferent de clasă. Ceea ce e un lucru destul de rar în acestă lume dominată doar de excentrități.

BMW X3 20d oferit pentru test drive de BMW Grup West Premium Oradea