Toyota Land Cruiser – Test Drive

Toyota Land Cruiser – Test Drive

E destul de greu să scrii despre aceeași mașină de două ori, numai că Toyota Land Cruiser îți oferă atâtea experiențe, încât nu ai putea să nu te bucuri. În plus, chiar acest model își scrie istoria de peste 70 de ani, devenind un adevărat simbol al fiabilității și capacității de a parcurge orice teren. Ceea ce s-a și întâmplat în testul realizat undeva în partea cealaltă a României, pe Valea Doftanei, cu plecare din aglomeratul București. Dacă săptămâna trecută ați citit despre cum am fost în căutarea zăpezii și mai puțin despre date tehnice, acum aș vrea să abordez exact acest subiect.

Ultimul facelift aplicat legendarului Land Cruiser este poate cel mai frumos și cel mai potrivit de până acum. Da, acum vorbim de al treilea facelift, dar care vine și cu schimbări tehnologice nu doar estetice. În 2010 când am văzut prima dată noua generație, offroader-ul s-a schimbat destul de mult față de generația precedentă. A renunțat la formele rotunjite și fluide ale blocurilor optice, în favoarea unui look mai robust, mai pătrățos. Această versiune este și una dintre cele mai căutate pe piața second hand, motiv pentru care își ține în continuare prețul foarte bine. Apoi am avut un facelift care a schimbat destul de radical blocurile optice față, fapt pentru care a fost schimbat relativ repede, iar acum avem modelul din imaginile de mai jos. Mult mai elegant, dar fără să-și piardă din identitate, cu noul Land Cruiser ai putea să te prezinți atât în fața Operei, dar și în fața unei cabane de munte.

Silueta inconfundabilă a rămas, Land Cruiser având un plafon perfect plat, dar partea frontală este masivă, datorită grilei, dar și unghiului de atac excelent. Blocurile optice înconjoară grila cu lamele verticale, iar faptul că farurile au fundal negru, oferă mașinii un look și mai interesant. Pentru mine, cea mai frumoasă parte rămâne profilul. Chiar dacă ”frumos” e un cuvând mult prea subiectiv. Toyota Land Cruiser arată în continuare vechi, dar acel vechi frumos. Cum ne așteptăm să fie toate mașinile. Forma clasică, pătrățoasă de offroader adevărat. Toată această senzație este accentuată de aripile extrem de evazate, o găselniță de design foarte potrivită, pentru că lasă loc unor anvelope de teren, fără să fie nevoie de extensii pentru aripi. Linia geamurilor este singura rămasă de la generația precedentă, la fel și blocurile optice spate, dar care acum sunt mult mai bine integrate în design. În cazul versiunii de test, acestea sunt fumurii. Personal, prefer stopurile roșii, indiferent de culoarea mașinii, dar chiar nu mă plâng în cazul lui Land Cruiser.

În continuare hayonul se deschide ca o ușă, nu în sus ca la alte SUV-uri, dar pentru un acces facil, la o apăsare de buton poți ridica doar luneta, pentru a încărca bagaje mici. Din acest motiv, Toyota Land Cruiser nu este chiar cel mai bun companion pentru mersul la Mall, acolo unde locurile de parcare sunt foarte strâmte, pentru că trebuie să lași loc mult în spatele tău, dacă ai ceva voluminos. În plus nu ajută nici gabaritul mașinii, pentru că acest Land Cruiser, chiar dacă nu este cel mai mare din gama Toyota, este totuși mult peste toată concurența, mai ales pentru piața din Europa. Da, mai există un Land Cruiser 300, acesta din test fiind denumit 150, dar modelul mai mare nu se comercializează oficial în România. Mi-ar plăcea să știu care e senzația de la volan în modelul 300, pentru că în Land Cruiser-ul pus la dispoziție de Toyota România, sentimentul e de tanc. Ai o poziție extrem de înaltă, impunătoare, vizibilitate excelentă în față, iar toate materialele și design-ul bordului e gândit să te îndepărteze de lumea exterioară.

Așa am ajuns la bordul Land Cruiser-ului. Și nu merge să te așezi direct. Pentru că vorbeam de gabaritul peste restului SUV-urilor, în Land Cruiser trebuie să te așezi pe o treaptă, să te ții de mânerul de pe stâlp și de volan și abia apoi poți să te afunzi în scaun. Dar nu e orice scaun, deoarece prima senzație e de fotoliu. Lat, mare, confortabil, fără prea mare susținere laterală, dar îmbrăcat în piele. Volanul este masiv și înclinat prea mult spre parbriz, deci în niciun caz nu ai o poziție sportivă. Dar nici nu vrea, nici nu poate. Despre asta o să vorbim ceva mai jos. Până una-alta, prin parbriz vezi capota dreaptă, în fața ta e planșa de bord masivă, dreptunghiulară, iar sus, ai un ecran pentru sistemul de infotainment. Nu prea sunt multe de zis aici, nu este o revoluție tehnologică, ci este preluat de la alte modele Toyota și își face treaba foarte bine. Ceea ce nu vei găsi la alte modele, în schimb, sunt butoanele de mai jos. Land Cruiser are nu mai puțin de 14 sisteme și combinație pentru offroad. Este imposibil să ajungi să le folosești pe toate, deoarece creierul tău nu te va lăsa să ajungi într-o astfel de situație. Dar e bine să știi că ele sunt acolo.

Chiar dacă nu are un concurent direct, Land Cruiser este echipat similar cu orice SUV premium, și anume scaune ventilate, trapă, volan încălzit, suspensie reglabilă, cruise control adaptiv sau volan cu lemn. Nu există dotare pe care ai vrea să o ai, și nu o găsești în Land Cruiser. În plus, în acest interior pot lua loc până la 7 pasageri, iar toată lumea știe că o excursie e mai plăcută când sunt mai mulți. Numai că dacă sunt ridicate toate cele 7 scaune, nu prea mai rămâne loc în portbagaj, așa că trebuie să îți alegi bine, pe cine vrei să transporți. Lăsând gluma la o parte, aceasta este una dintre cele mai încăpătoare și confortabile mașini offroad din câte există. Numai că, din nou, confortul este relativ, și plăcut în situațiile de drumuri lungi, fără prea multe serpentine.

Pentru că așa cum am aflat urcând Valea Doftanei, Land Cruiser-ului nu-i plac virajele. Centrul de greutate înalt, volanul mare și direcția vagă, înseamnă că mașina se înclină destul de mult când tragi de volan, doar ca mai apoi să o corectezi pentru că nu ai simțit cât de mult virează. Există și o oarecare întârziere în direcție, iar suspensiile sunt mult prea moi pentru a ține mașina pe trasa sportivă. Am aflat că cel mai bine ar fi să mergi cam cu 10 km/h mai puțin decât ai merge în mod normal, iar atunci totul e ok. Astfel, Land Cruiser este o mașină destul de lentă la drumuri lungi. În ciuda motorizării noi, de 2.8 litri, și patru cilindri, care produce 204 cai putere. Mulți s-au plâns de micșorarea cilindreei, dar puterea a crescut semnificativ, la fel și cuplu. Iar aceste valori sunt mai importante în teren accidentat, decât pe asfalt și serpentine. Cu toate acestea, Toyota Land Cruiser poate rula fără probleme la viteze de autostradă, așa că revenim la motto-ul: ”nu contează cât de repede mergi, atâta timp cât mergi unde trebuie”.

După ce am intrat destul de mult pe Valea Doftanei, am ajuns la o locație numai bună pentru poze, dar asta însemna să traversăm un râu. Era momentul propice pentru a cupla câteva sisteme de asistență. În primul rând am ridicat mașina prin suspensia pe aer și am selectat treapta ”la mic”. Am făcut traseul ochiometric și am accelerat. În nicio clipă mașina nu a patinat, nu s-a clintit, ci efectiv se simțea ca și cum aș fi parcurs un drum mai rău. Ieșirea din apă a fost ceva mai abuptă, iar acolo a fost singurul moment când am apăsat ceva mai tare pedala de accelerație, ca să beneficiez de cuplul de 500 Nm, de la turații foarte joase. După ce am reușit cadrele pe care le vedeți, am pus în aplicare prima regulă a offroad-ului, și anume să nu mergi singur, așa că am ieșit din nou la asfalt, pentru că într-o situație de genul, nu mașina greșește, ci șoferul.

E o senzație incredibilă să poți să privești prin parbriz o bucată de teren, dar nu numai, și să știi că o poți traversa cu ușurință. Iar mai apoi să pleci liniștit acasă, cu scaunele ventilate pornite. Asta reușește Land Cruiser să facă.

Dar nu a fost dintotdeauna așa. Încă sunt piețe unde acest model se vinde într-o ehipare cât mai de bază, cu transmisie manuală, fiind cumpărat tocmai pentru calitățile offroad. Eu mă bucur că în România, clienții preferă o variantă cât mai dotată, pentru că îți oferă toate calitățile fără să fie ostentativă.

Cu siguranță dacă nu era o problemă de bani, ați fi văzut o Toyota Land Cruiser în garajul meu. Este exact genul meu de mașină. Partea frumoasă e că această generație va rămâne mult timp de acum încolo la fel de fresh, deci cine știe?

Mulțumiri speciale Toyota România

Fotografii realizate de Manițiu Răzvan Photoworks