Prezentare: Porsche Panamera
Cum aş putea să vin cu ceva nou, în condiţiile în care noul Panamera a fost prezentat de aproape o săptămână? Când toţi au scris deja despre el, când îi ştii toate datele tehnice, l-ai privit din toate unghiurile. Ţi-ai făcut deja o părere despre cel mai rapid sedan din lume, la fel ca şi mine, dar este un automobil atât de special, încât o să vorbim despre el mult timp de acum încolo. Ce mai contează câteva zile?
Toţi cei care spuneau că designerii Porsche sunt leneşi ar trebui să fie trimişi acum într-un colţ al camerei, să se gândească mai bine la afirmaţiile lor. Pentru că fiecare nou model sau facelift este atât de bine gândit şi atât de bine realizat, încât încerci, şi nu reuşeşti, să-i găseşti vreu defect. Dar nu a fost tot timpul aşa. Vă mai amintiţi primul Cayenne? Sau reacţiile la văzul primului Panamera? Erau maşini cu un design oribil. Dar în timp, au ajuns să fie apreciate în unanimitate. Totuşi până acum am avut parte doar de facelift-uri. Ce puteam să ne aşteptăm atunci de la un model complet nou? Ei bine asta.
Prezentarea noului Panamera este, din câte am văzut, un moment S-Class. Adică toată lumea este de acord în legătură cu maşina. În unanimitate spunem că este un automobil foarte frumos, şi nimeni nu se plânge de performanţe. Tot ceea ce a promis Porsche a livrat. Încă de la ideea unui Panamera, acesta s-a vrut un 911 cu 4 uşi. Acum nici nu mai contează că au fost nevoie de aproximativ 8 ani pentru a ajunge acolo.
Noul Porsche Panamera vine cu un design complet nou, am putea spune o adevărată revoluţie pentru Porsche, care ne-a obişnuit doar cu schimbări minore atunci când prezentau un model nou. Cel mai discutat aspect al noului Panamera este profilul, în special forma stâlpului al treilea, acolo unde se îmbină cu linia portbagajului. Dacă la modelul vechi, tot ce îl făcea neatrăgător era jocul proporţiilor, unde spatele era mult prea umflat şi cocoşat, noul model vine cu o linie mult mult mai fluidă şi mult mai potrivită pentru un sedan, fără să-şi părăsească liniile moştenitoare de Porsche. Privit din lateral, noul Panamera arată excelent, se vede o mică alungire a portbagajului, cu toate că a păstrat caroseria de tip hatchback pentru deschiderea portbagajului, dar împreună cu linia geamurilor, ce aminteşte perfect de coupe-ul 911, noul Panamera este acum cu adevărat un 911 cu 4 portiere. Nici nu îmi doream mai mult. Dacă noaptea visam cum trebuiau să fie liniile noului Panamera, acei designeri “leneşi” mi-au întrecut aşteptările. În plus, încă de la apariţia SUV-ului Macan, cu ale sale stopuri 3D foarte sexy, spuneam că toate modele viitoare Porsche trebuie să le aibă, ei bine, acestea sunt. Şi se potrivesc de minune pe un sedan mare. Sunt mult mai înguste faţă de generaţia precedentă, au o grafică superbă, iar faptul că sunt oarecum unite, oferă un aer retro. Privit din lateral şi jumătate a spatelui, mi se pare cea mai frumoasă maşină sport cu patru portiere. Am vorbit prima dată de lateralul şi spatele unui Panamera, pentru că acestea le vei vedea cel mai des, dar dacă eşti suficient de atent în oglinda retrovizoare, vei vedea că blocurile optice faţă sunt asemănătoare cu cele ale noilor 718 Boxster şi Cayman, ceea ce este de foarte bun augur, pentru că nişte faruri pe fundal negru arată superb pe orice maşină. Acum sunt şi o idee mai mari şi mai pătrate, ceea ce oferă, din nou, proporţii excelente şi pentru partea frontală. Ca de obicei, în funcţie de motorizare, vei primi un design personalizat pentru bara frontală. În cazul modelului Panamera 4S, aceasta are guri de ventilaţie mai mici, dar arată şi aşa sportiv, datorită capotei foarte joase şi plonjate. În schimb, dacă ne uiţi la monstrui de 550 de cai putere, atunci acele fante sunt mult mai mari, iar luminile de zi cu LED sunt duble şi par a pluti în desenul bării frontale.
Dacă mai bifezi şi opţiunea de jante pe 21 de inch, ai una dintre cele mai frumoase şi, cu siguranţă, spectaculoase automobile de pe piaţă în acest moment. Trebuie să revin, Porsche a reuşit ceea ce ne-am dorit cu toţii, iar jocul proporţiilor este perfect aproape din orice unghi ai privi maşina. Este un răsfăţ pentru ceilalţi participanţi la trafic, dar şi pietoni, dar pentru cel ce a dat aproape 200.000 de euro pentru un astfel de exemplar?
Mai existau voci ce spuneau că interioarele modelelor Porsche sunt învechite. Oare butoanele sunt învechite? Dacă da, atunci interiorul noului Panamera este din viitor, pentru că aproape nu mai oferă butoane fizice. Interiorul este la fel de spectaculos precum exteriorul, fiind o mostră perfectă de desen interior pentru ceilalţi producători ce se încăpăţânează să pună eternul ecran al navigaţiei deasupra plaşei de bord. Ai putea spune că în linii mari, design-ul interior este asemănător cu cel al generaţiei precedente, dar doar prin faptul că consola centrală este în continuare înaltă. Faptul că nu se regăsesc butoane fizice pe această, ne trimite cu gândul la o navă extraterestă, la fel ca şi noul levier al schimbătorului de viteze. Este combinaţia perfectă între simplitate şi complexitate, între eleganţă şi sportivitate. Iar ca să revin la noul ecran al sistemului de infotainment, integrarea acestuia în mijlocul planşei de bord şi nu deasupra acesteia, este o gură de aer proaspăt în segment. Aceasta are 12.3 inch şi se integrează perfect. Digital este şi instrumentarul de bord, doar în mijloc, exact în spatele volanului, este încadrat clasic, turometrul.
Încă de la prima generaţie Panamera, aceasta s-a vrut şi o limuzină de lux, unde pot lua loc doar 4 pasageri, dar în condiţii de lux. Pe noul model, acest lux este dus la nivelul următor, mai ales pentru pasagerii din spate, cu toate că nu cred că vor fi mulţi clienţi ce vor alege un Panamera pentru locurile din spate. E bine de ştiut că până şi aici s-a lucrat la un design spectaculos, iar sistemul de infotainment dintre scaunele spate este de asemenea touch screen. Fără îndoială este cea mai mare schimbare pentru un Porsche nou, fără să luăm în calcul hypercar-ul 918 Spyder faţă de Carrera GT.
Această revoluţie a noului model continuă şi la partea tehnică. Iar informaţiile pe care le-a oferit Porsche sunt de-a dreptul impresionante. Toate motorizările beneficiază acum de tehnologia turbo, începând cu noul propulsor V6 de 2.9 litri ce produce 440 de cai putere şi 550 Nm, ceea ce înseamnă că noul Panamera 4S, cu a sa platformă ultra performantă, accelerează până la 100 de km/h în doar 4.2 secunde. Un timp absolut impresionant pentru un model “de bază”, să-i zicem. Aceste performanţe sunt asemănătoare cu a unui coupe dedicat de performanţă, cum e un BMW M4, de exemplu. Dar Panamera este cu adevărat un automobil sportiv atunci când pe capacul portbagajului scrie Turbo. Noul Panamera Turbo este propulsat de un motor biturbo V8 complet nou, cu cilindreea de 4 litri, capabil de 550 cai putere şi 770 Nm. Sunt nişte cifre enorme, tocmai din acest motiv timpul până la primul număr care contează este de doar 3.6 secunde, dacă optezi pentru pachetul Sport Chrono. Dacă nu, 3.8 secunde sunt necesare până la 100 km/h. Iar asta înseamnă că un Panamera Turbo este mai rapid decât un automobil pur sportiv cum este Mercedes-AMG GT în versiunea S.
Totuşi, mi se pare că cireaşa de pe tortul diesel este Panamera 4S Diesel, ce are sub capota plonjată un motor V8 de 4 litri, ce înlocuieşte vechiul 4.2, şi este cel mai puternic motor diesel pus vreodată pe un Porsche. Acest propulsor produce 422 de cai putere şi un cuplu imens de 850 Nm. Mai interesant este că tot acest cuplu este disponibil încă de la 1000 de rotaţii pe minut, ceea ce înseamnă că Panamera 4S Diesel atinge 100 km/h în doar 4.3 secunde, iar viteza maximă este de 285 km/h. Având aceste cifre, faceţi cunoştinţă cu cel mai rapid automobil echipat cu un motor diesel. Şi asta nu e tot. Panamera este totodată cel mai rapid automobil cu 4 portiere pe celebrul circuit de la Nurburgring. Timpul parcurs pe traseul de 21 de km este de 7 minute şi 38 de secunde, depăşind modelul Alfa Romeo Giulia QV.
Porsche Panamera, alături de SUV-ul Cayenne, au fost cele mai hulite modele Porsche din ultimii ani, dar, ciudat, în aceeaşi măsură cele mai vândute. Sunt modelele care au readus Porsche pe linia de plutire şi mai ales pe cea a câştigului, în ciuda design-ului neapreciat. Acum însă, noul Panamera intră într-o nouă eră. Acum lumea nu va mai da banii doar pentru siglă, ci şi pentru un produs absolut excepţional. Nu văd cum mai au şanse automobile precum BMW Seria 6 GranCoupe, Mercedes Benz CLS, Maserati Quattroporte, dar şi BMW Seria 7 sau chiar Tesla Model S. Şi aici nu vorbesc numai de performanţe. Abia aştept primul test.