Peugeot 2008 în Tur de Arhitectură – Povestea

Peugeot 2008 în Tur de Arhitectură – Povestea

Visez la acest proiect de cel puțin doi ani de zile. Totul a pornit de la ”Călător în Banat”, adică o descoperire a obiectivelor turistice din Banat, pe care le poți vedea de la volanul modelului tău Peugeot. Fiind pasionat de călătorii, de condus, dar și de istorie și arhitectură, am vrut să văd și niște obiective construite de om, nu doar de natură. Trebuie să recunosc că nu a fost o idee neapărat nouă, deoarece prin 2018, Asociația Ariergarda a realizat un ghid al conacelor și castelelor din Timiș, așa că încet, încet, am tot gândit și am schițat un traseu personal, sub brandul turațiiscrise.ro, prin care pot aduce în lumina publicului, aceste conace. Dacă vă gândiți care este asocierea dintre conace și mașini, ei bine, trebuie menționat că aceste clădiri reprezintă reședințele extraurbane ale nobililor care au trăit odată în Banat. Deci ca să ajungi la ele, trebuie să ai o mașină. În unele sate poți să ajungi chiar și cu trenul, dar aici fiind un blog auto, mi-a fost mult mai ușor să aleg o mașină.

Așa a apărut în peisaj Peugeot 2008. Acesta a primit anul acesta un facelift binemeritat, care îl pune și mai bine în linie cu frații din gamă, deoarece design-ul exterior este mult mai agresiv și mai apropiat de spiritul de leu a mărcii franceze. Importatorul Peugeot în România, Trust Motors, mi-a oferit un astfel de model pentru a-l promova și pentru a mă plimba pe la aceste conace. În Timiș sunt documentate 31 de conace și castele, dar multe dintre acestea nu au rezistat testului timpului, așa că astăzi mai sunt doar pereții sau fundația. Totuși, am găsit 6 conace care pot fi vizitate, renovate sau nu, dar fiecare prezentate într-un stil propriu, deoarece fiecare aduce câte o fărâmă de istorie în lungul șir de evenimente ce s-au întâmplat în partea această de țară în ultimii 250 de ani.

Pe parcursul a două luni de filmări, am învățat foarte multe. Ne-am întâlnit cu oameni interesanți, pasionați, istorici, proprietari, care ne-au arătat atât istoria, cât și arhitectura. Am savurat fiecare moment atât la volanul Peugeot-ului 2008 GT Facelift, cât și în minutele de interviu. Așa am simțit eu toată această călătorie.

Aveam lista cu cele 6 conace pe care urma să le vedem, dar mai trebuia stabilită o ordine în care să le prezentăm. Logistica pentru un astfel de proiect este extrem de complexă, deoarece trebuie ca în același timp să fie disponibili oameni, mașina, vremea să fie ok, locația să nu fie ocupată și câte și mai câte. Chiar dacă au fost unele lucruri ce s-au schimbat în ultimul moment, din punctul meu de vedere a ieșit exact așa cum am visat cu doi ani în urmă. Prima locație în care trebuia să ajungem era chiar la 25 de kilometri de Timișoara, în satul Murani. Am ales conacul de aici, deoarece am vrut să arat de la bun început, cum ar trebui manageriat un astfel de obiectiv și ce înseamnă să îl pui în circuitul turistic. Conacul Murani se află chiar în centrul zonei de agrement de la Domeniile Murani. Aici, un antreprenor timișorean, a înțeles importanța acestui obiectiv, iar pe lângă conac, a construit un parc de aventură, un restaurant, o sală de evenimente, dar și alte locuri de distracție pentru copii. Astfel, pornind de la rezonanța istorică a conacului, a reușit să atragă cât mai mulți turiști, exploatând la maxim zona. Primul episod din turul nostru de arhitectură este disponibil integral aici:

Primul episod a fost foarte bine primit de toată lumea. Un astfel de documentar, filmat într-un mod cinematic, profesionist nu a mai fost realizat până acum despre conacele din Timiș, așa că am putut să arătăm lumii cum vor fi celelalte episoade. Totuși, erau mulți ce ne-au întrebat cum am pornit acest proiect? Astfel, pentru al doilea episod, am stat de vorbă cu domnul Ioan Gropșian, de la Asociația Ariergarda, care ne-a povestit în detaliu cum a documentat împreună cu Ovidiu Forai toate conacele. Ne-am întâlnit chiar în centrul Timișoarei, în fața Castelului Huniade, cea mai veche clădire din oraș și, într-un fel, castelul de la care au ponit celelalte.

După interviul inițial, am aflat și despre importanța canalului Bega, astfel, împreună cu domnul Gropșian, am plecat să vedem conacul Ambrozy din Remetea Mare, dar de pe malul opus al canalului Bega. A fost o incursiune în istoria familiei Ambrozy, dar și o relatare istorică cum nu ne așteptam. Aici ne-am folosit pentru prima dată de calitățile în teren accidentat ale lui Peugeot 2008 GT Facelift, deoarece trebuia să trecem un câmp pentru a ajunge pe malul Begăi.

În acest episod am mai văzut și Conacul Ottlik de la Izvin, cel mai mic conac din turul nostru, dar unul foarte frumos, care astăzi aparție de Regia Națională a Pădurilor Romsilva și este sediul Hergheliei din Izvin. Astfel, întreaga zonă din jurul conacului poate fi vizitată. Al doilea episod poate fi văzut aici:

Deja trecuseră două săptămâni de postări zilnice, lumea știa deja istoria acestui proiect, a văzut cum a pornit, cum va fi filmat, dar totuși, nu ne îndepărtasem prea mult de Timișoara. Așa că pentru al treilea episod, am ajuns la Sânnicolau Mare. Cea mai îndepărtată locație din turul nostru, unde am regăsit Castelul Nako. Probabil cel mai frumos castel din această serie de documentare și pentru că este renovat relativ recent. Aici am fost primiți cu mare bucurie, deoarece în Castelul Nako este și Casa de Cultură a orașului, așa că orice promovare este binevenită. Ni s-au deschis porțile castelului să intrăm cu Peugeot-ul 2008 GT Facelift exact acolo unde a fost și caleașca contelui Nako. Le mulțumim pe această cale, pentru primirea călduroasă. Istoria castelului este cu atât mai interesantă, când vezi castelul renovat. Acest episod poate fi văzut aici:

Pentru al patrulea episod, am păstrat drumul pe lângă graniță și am ajuns la Jimbolia. Conacul Csekonics din centrul orașului aparține tot de o administrație locală, mai exact, aici se află primăria. Astfel am aflat că întreaga zonă din vestul Banatului era împărțită între familii nobiliare, iar familia Csekonics a avut un conac chiar mai mare, dar care din păcate nu mai există astăzi. În 200 de ani de istorie se pot întâmpla foarte multe, trec multe imperii, regimuri, incendii, descendeți care efectiv nu sunt interesați, așa că e interesant și că acestea au mai rămas în picioare. Sediul primăriei funcționează aici încă din perioada interbelică. Acest episod este disponibil mai jos:

Odată cu vizita la Jimbolia, am fost invitat de Banat Podcast să povestim despre proiectul ”Peugeot 2008 în Tur de Arhitectură”, dar și despre Turații Scrise, despre mașini, dar și proiecte de viitor. Astfel, la mijlocul proiectului, am simțit importanța și dorința oamenilor de a vedea cât mai multe despre conacele din Timiș. O discuție jovială și interesantă cu Radu de la Banat Podcast poate fi văzută aici:

Spunea la începutul articolului că fiecare conac sau castel a fost prezentat în stil propriu, iar după cele care aparțin instituțiilor, a fost rândul unui conac ce este deținut de o familie privată. Istoria conacului Nikolici de la Rudna este la fel de interesantă și la început, acum aproape 250 de ani, dar și recentă, adică de 22 de ani de când a fost cumpărat de Maria Radermacher, împreună cu soțul ei. Acesta a fost probabil cel mai emoționant interviu, deoarece aici nu e vorba de investiții masive, nu este vreo instituție în spate, nici măcar ceva fonduri. Doar o familie ce a vrut să readucă la viață un conac boieresc. Istoria familiei Nikolici, dar și a conacului, am povestit-o aici:

Parcă nici nu mă așteptam să ajungem atât de repede la finalul turului nostru. Două luni de călătorii, două luni de documentări și filmări, redate într-o oră de filmare. Ultimul conac pe care l-am filmat a fost Conacul Mocioni din Foeni. Unul dintre cele mai mari și cele mai vechi din Timiș. Acum este în plin proces de renovare, speram să fie terminat pe când am ajuns noi, dar autoritățile spun că va fi deschis spre finalul anului. Totuși, am văzut că lucrările sunt foarte avansate, acoperișul este terminat, iar fațada este în proporție mare finalizată. Pentru că la acest conac nu am poposit foarte mult, drumul spre casă a fost despre mașina care ne-a purtat aproape 1000 de kilometri prin Timiș.

Peugeot 2008 este unul dintre cele mai vândute SUV-uri ale francezilor și pe bună dreptate. Odată cu acest facelift, 2008 devine și mai atrăgător, îmi place în mod deosebit noua parte frontală cu luminile de zi verticale, asemănătoare ghearelor unui leu, dar și noul design al jantelor pentru versiunea de echipare GT. Peugeot 2008 Facelift pornește în România de la 20.707 euro cu TVA inclus, pentru versiunea de echipare Active și motorizarea 1.2 PureTech 100 și transmisia manuală.

Versiunea testată are un preț de 26.029 euro fără TVA, unde vorbim de echiparea GT, ce vine cu un opționale spectaculoase, cum ar fi scaunele electrice cu funcție de masaj, pachetul Advance Grip control, adică un control al tracțiune cu încă 3 moduri, volanul specific GT, plafonul Black Diamond, farurile full-LED sau instrumentarul de bord 3D Quartz. În plus, mașina pe care ați văzut-o în imagini are o motorizare 1.2 PureTech de 130 de cai putere și o transmisie automată EAT8 cu 8 rapoarte. Din punctul meu de vedere cea mai potrivită motorizare pentru un Peugeot 2008. Deoarece oferă putere suficientă, iar datorită transmisiei automate, este extrem de confortabilă la condus, mai ales în oraș. Consumul de carburant este mai mult decât decent, valoare oficială fiind de 6 l/100 km.

Dar cel mai impresionat am fost de modul în care se conduce Peugeot 2008 GT Facelift. Setările suspensiei sunt aproape perfecte. Suficient de moi pentru a trece cu ușurință peste denivelări, dar suficient de rigide ca să îți ofere un comportament dinamic pe viraje. Atunci când treci în modul Sport al trenului de rulare, instrumentarul de bord și iluminarea ambientală devin roșii, iar răspunsul pedalei de accelerație este mai fin. Transmisia schimbă în zona superioară a turometrului, iar odată obișnuit cu volanul tipic Peugeot, vei găsi un SUV foarte sportiv. Direcția este precisă, știi exact unde se află roțile față și e o plăcere să-l conduci pe viraje.

Peugeot 2008 oferă și foarte mult spațiu interior, chiar dacă face parte, teoretic din clasa mică. În spate pot lua loc 3 pasageri, iar portbagajul este suficient de mare pentru toate bagajele sau, așa cum am văzut, tot echipamentul de filmare.

La fel cum Peugeot 2008 este sculptat, desenat, chiar arhitectural aș putea spune, așa am aflat istoria conacelor și castelelor. Pornind de la o idee și dezvoltând-o alături de Trust Motors, am reușit să realizăm o serie de documentare, cum nu au mai fost în această zonă.

Screenshot