Jeep Gladiator Overland – Test Drive

Jeep Gladiator Overland – Cuceritorul

În 2006, înaintea crizei financiare, Jeep a decis să construiască un model mai mare decât Grand Cherokee, un fel de vârf de gamă, ce oferea 7 locuri și era poziționat mai sus în segment, luptând cu rivali de lux. Numele său era Commander și era cel mai mare Jeep pe care îl puteai cumpăra acum 15 ani. Timpul nu a fost de partea lui, iar o astfel de caroserie nu a avut prea mare succes, mai ales pe piața din Europa. Dăm timpul înainte, undeva prin 2019, când Jeep decide să aducă în Europa un alt model mare, cel mai mare din gamă, dar într-o caroserie diferită. Este primul pick-up al americanilor, care ajunge și în România. La fel ca primul Commander, este bazat pe alt model, dar vine cu o denumire personală. Faceți cunoștință cu Jeep Gladiator.

Segmentul pick-up-urilor nu este chiar cel mai popular pentru europeni, cu toate că sunt destule modele care se vând aici. Într-un fel, aceste caroserii sunt folosite exact pentru ce au fost gândite, în sensul că sunt mașini pentru a căra și pentru a face muncă grea. Numai că între timp ele au devenit și cool pentru un alt tip de client, cel care le vede și ca un automobil de lifestyle, tocmai datorită design-ului mai puțin comun. Atunci și producătorii au încercat să vină cu tot felul de echipări cât mai apropiate de un automobil normal, păstrând totuși bena. Jeep Gladiator face parte din a doua variantă, în sensul că oferă mai mult spațiu de depozitare decât un Wrangler, poate fi folosit foarte bine ca mașină pentru overlanding, un trend în accensiune la noi, iar datorită design-ului este mai exotic decât Wrangler. Recunosc, nu sunt cel mai mare fan al acestui tip de caroserie, chiar dacă îmi plac, prefer varianta ”SUV”. Totuși, testul cu Jeep Gladiator vine și ca o comparație cu al meu Jeep Commander, unde am găsit foarte multe asemănări, chiar dacă teoretic nu este același model.

Cred că în primul rând am vrut să fac comparația între versiunile de echipare Overland ale celor două modele. Ambele sunt axate mai mult pe partea mai elegantă, mai luxoasă, unde sunt prezente mai multe elemente din crom, piele la interior și mai multe dotări de lux. Din păcate Jeep Commander nu a avut o variantă Rubicon pentru offroad extrem, iar Jeep Gladiator Rubicon, chiar dacă există pe alte piețe, nu este oferit în Europa. Commander a fost o variantă mai mare și ceva mai lungă a lui Grand Cherokee, iar Gladiator este un Wrangler cu ampatament mult alungit și bineînțeles cu benă. Iar aici se cam termină asemănările dintre cele mai mari Jeep-uri.

Privit din față, Jeep Gladiator nu prea poate fi deosebit de un Wrangler. Partea frontală tipică, cu blocurile optice rotunde, grila cu 7 fante verticale și bara extrem de proeminentă, sunt elementele distincte pentru un Wrangler și acum și Gladiator. Nu mă deranjează deloc, deoarece numele Wrangler are o puternică rezonanță peste tot în lume, iar cerințele clienților pentru un pick-up Jeep, trebuia construit pe baza lui Wrangler. Asemănările cu offroaderul clasic continuă și pe lateral, dar numai până în dreptul portierelor spate. Aici se vede în continuare ”tăietura” din partea inferioară, unde trebuia să fie aripa și roata spate, dar acum ampatamentul este imens, pentru că roata este împinsă mult în spate. De aici, design-ul devine exotic, deoarece lungimea benei cumva disproporționează design-ul pătrățos al unui Wrangler. În plus, se continuă mult în spate, așa că Jeep Gladiator măsoară nu mai puțin de 5.5 metri lungime. Este imens pentru orice loc de parcare și este mai lung decât orice limuzină germană. Pentru că e un pick-up, design-ul posterior este destul de simplist, dar cu blocurile optice pătrate, este foarte ușor de recunoscut ca un Jeep.

Puteau să deseneze un pick-up mai frumos? Probabil că da. Pentru mine Jeep Gladiator este special, este ceva diferit, iar în trafic și pe oriunde am umblat, această mașină chiar întoarce priviri și semne aprobatoare. Clienții au vrut un pick-up de la Jeep, iar acesta este cel mai bun exemplu de cum ar trebui să arate, pornind de la Wrangler, cel mai cunoscut produs al lor. Dar la urma urmei, design-ul este subiectiv, aici fiind blogul meu, îmi dau eu cu părerea.

Nu voiam ca acesta să fie un test de offroad greu, mai ales că nu aveam varianta Rubicon, dar nici nu voiam să fie un test de cărat, pentru că sincer nu mă pricep. Știu doar capacitatea benei de 613 kg este în mediile segmentului. Nu, eu voiam să folosesc Jeep Gladiator ca mașina de overland, adică de a descoperi locuri noi, să te apropii de natură, de a cutreiera. De multe ori treceam pe lângă Bucegii văzuți din Bușteni și mă minunam de fiecare dată de masivitatea și măiestria lor. Nu aveam cum să mă apropii mai mult, dar voiam să-i văd și din alte unghiuri. Așa că în această călătorie înzăpezită, dar însorită, am înconjurat Bucegii cât de aproape am putut, trecând prin Bușteni, Pârâul Rece și ajungând în Râșnov.

De la București până la poalele munților, am putut să experimentez cum se simte Jeep Gladiator și la viteze de autostradă și în trafic bară la bară pe Valea Prahovei. Odată ce treci de 130 km/h zgomotul vântului intră tot mai mult în habitaclu, până în punctul în care devine deranjant. Așa că viteza maxima pe autostrăzile noastre ar trebui să fie și viteza maximă de deplasare. Nu aș putea spune că mașina devine instabilă de la viteze mai mari, dar direcția este mult prea vagă, centrul de greutate prea sus, așa că nu îți dă un sentiment de siguranță. În plus, pentru că acesta este un pick-up, orice trecere peste denivelări este acompaniată și de o vibrație specifică în spătarul scaunului. Dar cu toate acestea, să conduci un astfel de Jeep la drum lung este special. Volanul aproape drept, parbrizul mic chiar în fața ta și bordul scurt, îți oferă o imagine deosebită. Nu mă mai plâng. Cel mai mult mi-a plăcut că sub capota acestui Jeep Gladiator stă o motorizare deosebită pentru ultimele produse Jeep. Vorbim de un diesel de 3 litri, V6, care produce 265 de cai putere și un cuplu sănătos de 600 Nm. Spre deosebire de vechiul 2.8 CRD, noul motor se simte mult mai puternic, iar în combinație cu transmisia automată cu 8 rapoarte, mă întristează gândul că motoarele diesel vor dispărea. Se potrivesc atât de bine pe o astfel de caroserie. Chiar dacă mașina e destul de grea, iar aerodinamica e pe nicăieri, consumul mediu-mixt, a fost de 10 l/100 km. O valoare mai mult decât decentă pentru tot ce îți oferă.

Prima oprire a fost pe platoul din fața Bucegilor, în Bușteni. Știam locația, dar nu ajunsesem pe partea ”cealaltă”. Cumva, acest fundal pare mai mult pictat. Aproape că nu îți vine să crezi că îi poți cuprinde cu privirea. Par masivi, dar accesibili. Aici, în acest peisaj, Jeep Gladiator arată cel mai bine. Aici aș putea campa. Din benă să iasă un cort și m-ai putea lăsa zile întregi. Poate pentru unii, acest peisaj este prea comun, prea la îndemână, așa că am continuat căutările. Imediat cum intri în Predeal, drumul se bifurcă spre Râșnov, prin Pârâul Rece. Nu puteam să stăm doar pe asfalt, eram totuși într-un Jeep, așa că am decis să intrăm în pădure pentru niște cadre. Încetul cu încetul, am trecut de cabane și vedeam vârful în față. O scurtă privire pe GPS ne arăta că acel drum nu continua nicăieri, așa că am rămas cu imaginea vârfului ce se ridica semeț în depărtare. Cumva voiam să ajungem și pe partea cealaltă, să ne apropiem și mai mult, așa că am continuat spre Râșnov.

Serpentinele de pe Pârâul Rece nu sunt cele mai prietenoase comportamentului mașinii, pentru că Gladiator are un ruliu pronunțat, iar caroseria lungă înseamnă că nu te distrezi pe viraje ca și cu o mașină mică. Dar nu acesta e scopul mașinii. Gladiator te poate duce în locuri unde multe alte mașini nu ajung. Limitarea vine doar de la anvelope și bineînțeles, calitățile șoferului. Ajunși din nou la poalele munților, am găsit un drum ce ducea mult prin pădure, dar mai aproape de locul unde voiam noi să ajungem. Negrul asfaltului începea să fie cucerit de albul zăpezii, dar nu aveam nicio emoție, deoarece știam că mă pot baza pe sistemul de tracțiune integrală, ce are și funcție 4×4 auto, ce trimite putere către toate roțile, chiar și la viteze mai ridicate.

Era interesant să vedem atâta zăpadă, dar și un soare puternic, natura contopind două anotimpuri într-o singură zi. Kilometru după kilometru, vedeam pe marginea drumului cum nămeții de zăpadă cresc în înălțime și ne îndepărtam de cabane. Trecând prin pădure, vedeam același vârf pe care l-am fotografiat și din Predeal, dar acum eram cumva în spatele lui. Era cel mai bun unghi care cuprindea atât Gladiator cât și masivul muntos. După aproximativ jumătate de oră de mers spre munte, a început o urcare plină de zăpadă ce nu a fost curățată, așa că mi-am adus aminte de prima regulă a offroad-ului: niciodată să nu mergi singur. Eram limitat și de anvelopele de stradă, în plus, urcarea prin pădure nu ne mai oferea acces să vedem vârful. Era abia ora 4 după-masa, mai avea cam două ore de lumină, dar am reușit să înconjurăm Bucegii. Am dus Jeep Gladiator cât de aproape am putut și am rămas cu niște amintiri frumoase. Abia la întoarcere am simțit că de fapt drumul acela lin pe care tocmai fusesem, era o urcare destul de abruptă, dar de la volanul mașinii, nici nu am simțit. Sincer, nu știu care sunt limitările unui Gladiator. Probabil din cauza ampatamentului mai lung, este ceva mai slab în offroad decât un Wrangler, numai că eu ca șofer, sunt mai slab decât calitățile mașinii, așa că pentru mine a fost suficient până unde am ajuns.

Totuși, Jeep Gladiator este mult mai mult de atât. Este o senzație, o experiență, este carismatic și vine cu o caroserie cu personalitate. Pentru că portierele spate sunt în continuare tăiate, mașina pare că este construită pe bucăți, dar tocmai acest aspect este cool. Îmi place că folosește un motor diesel. Se potrivește atât de bine caracterului mașinii și cred că un Gladiator cu anvelope M/T, o suspensie mai înaltă și cu bena acoperită este cea mai bună soluție când vrei să scapi de agitația orașului. Pentru că Jeep Gladiator poate cuceri. Te duce aproape, în vârf sau lângă munți în stilul tipic Jeep. Acum tot ce vreau să fac e să ajung la Jeep-ul meu J

Jeep Gladiator Overland oferit pentru test drive de Jeep România

Fotografii realizate de Manițiu Răzvan Photoworks