Ford Tourneo Courier – Test Drive
Ford Tourneo Courier – Muncitor
Ford are o lungă tradiție în a produce modele utilitare. Fie că vorbim de dube, dubițe, camioane sau MPV-uri, compania americană livrează la fel de bine aceste produse cum face și un Mustang, de exemplu. Când un gigant auto are atât de multă diversitate în gamă, plus bugetele necesare, inevitabil va ieși un produs bun, indiferent de caroserie. Ce e interesant în cazul noului Ford Tourneo Courier este faptul că se ”produce cu mândrie” la Craiova. Nu am pus între ghilimele ironic, ci chiar așa scrie și pe mașină. Da, Ford a ales fabrica din România pentru a produce, un model global. Toate modelele Tourneo Courier pe care o să le vedeți prin alte țări sunt oltenești. Oarecum era de așteptat, deoarece tot la Craiova se mai fabrică și bestseller-ul Puma, model cu care Tourneo Courier împarte foarte multe elemente mecanice. Totuși, la o privire atentă, noul MPV nu are absolut nicio legătură cu alte modele Ford din gama actuală, iar asta, din punctul meu de vedere este de bun augur. Explic mai jos.
Până acum, generațiile precedente ale acestei dubițe erau construite pe baza unui Ford Fiesta, iar astfel, partea frontală era foarte asemănătoare, dacă nu identică cu micul hatchback. Sub actuala denumire, a mai existat doar o generație, apărută în 2014 și care a fost de asemenea oferită și în variantă de pasageri. Cu noua generație, nu mai putem spune că este pe baza unui Fiesta, deoarece Ford nu mai produce acest model, dar ascunde multe asemănări mecanice. Astfel, nu mai putea să primească partea frontală de la Puma, iar designerii au venit cu o soluție originală. Un design complet nou, pe principiul ”fie îți place, fie nu”.
Mie personal îmi plac mașinile cu design original, astfel noul Tourneo Courier mi se pare foarte interesant și după cum am văzut în testul meu, atrage și priviri în trafic. Poate era și de la nuanța exterioară Cactus Grey și plafonul alb, dar noul MPV arată bine. În testul acesta am primit de la Ford Carbenta Com Oradea, o versiune de echipare Active, mai de lifestyle, de aventură și îl îndepărtează puțin de aerul de utilitară. Blocurile optice sunt desenate atât de verticală, unde avem iluminare cu halogen, cât și pe orizontală, acolo unde avem luminile de zi cu LED. Partea frontală este extrem de dreaptă, nu există linii fluide, dar întreg design-ul se potrivește. Pe versiunea Active, mai avem protecții din plastic în jurul aripilor, dar și un element argintiu în partea inferioară a bării, un fel de scut de protecție, atunci când vrei să ieși în afara asfaltului.
Din lateral, Tourneo Courier își trădează originea de dubiță, unde spațiul posterior trebuie să primeze, astfel avem o caroserie foarte dreaptă, atât linia plafonului, cât și cea a capotei și a spatelui. Echiparea Active aduce niște jante pe 17 inch, cu design special, iar portierele spate au deschidere prin culisare. O soluție regăsită la dube, dar atât de folositoare și pe MPV-uri. Posteriorul este cel mai simplu desenat unghi al noului Tourneo Courier, nu mai avem blocurile optice foarte înalte, dar se vede cât de mare este deschiderea hayonului. Pentru o utilitară, acest lucru primează.
Ford Tourneo Courier în echiparea Active mi se pare că aduce și elemente de SUV într-o clasă a utilitarelor și pare mai mult un SUV foarte practic, decât o dubă bine echipată. Este o linie foarte fină de design și dotări iar Ford Tourneo Courier Active reușește să fie exact la limită. Deoarece văd foarte bine această mașină și ca una în care poți să mergi la o cabană la munte sau la pescuit, la ieșiri în natură, unde chiar să dormi în spate, dar poate fi și o mașină de familie sau chiar una de oraș, foarte practică. De multe ori suntem vrăjiți de design-ul fluid al unui crossover și uităm de partea practică, de care avem nevoie cel mai mult la o mașină.
Iar partea practică se vede cel mai bine la interior. Aici unde ai spațiu imens la cap. Aproape că te poți ridica de pe scaun și nu atingi plafonul. Deasupra pasagerilor față este un spațiu de depozitare pentru acte sau diferite alte obiecte, specifice unei dubițe, dar din scaunul șoferului nu ai spune că ești într-o utilitară. În primul rând, poziția la condus este similară cu cea dintr-un hatchback sau fie dintr-un crossover. Scaunele sunt suficient de moi și de profilate, volanul este același pe care îl regăsești și într-un Puma, la fel și instrumentarul de bord complet digital. Această soluție este mai puțin regăsită în această clasă. Dacă îți muți privirea, vei vedea un ecran generos pentru sistemul de infotainment, care funcționează cu Sync4 și este complet touch screen. Pe acest ecran au fost mutate comenzile climatizării, așa că necesită un timp de obișnuință, dar regăsești volan încălzit sau scaune încălzite.
Restul design-ului pare oarecum simplist, cum te-ai aștepta de la o dubiță, dar nici nu ai nevoie de mai multe în acest interior. În schimb ai spații de depozitare multiple și niște materiale interesante pe fețele de uși și pe bord. Revenind la faptul că acest Tourneo Courier poate fi o mașină de familie, pe locurile din spate pot sta 3 pasageri adulți, deoarece spațiul este din plin, portierele culisante oferă un acces facil, iar dacă rabatezi bancheta, o să ai un volum de peste 2 metri cubi. Fiind foarte înalt, poți să pui foarte ușor obiecte voluminoase. Din păcate Ford Tourneo Courier nu poate fi echipat cu 7 locuri, ceea ce ar fi și mai folositor pentru o familie mare sau pentru un grup de prieteni, dar atunci nu ar mai rămâne loc pentru bagaje.
Un alt aspect pe care l-am remarcat la Ford Tourneo Courier și nu mă așteptam, este modul în care se conduce. Mă așteptam la o utilitară fără vreo urmă de confort sau rafinament, dar faptul că împarte platforma cu Ford Puma înseamnă că i s-au transmis și un comportament mai apropiat de un crossover. Bineînțeles, suspensia este mai rigidă, tocmai pentru a acomoda un volum mai mare de încărcare și astfel pe denivelări mașina trepitează mai mult, mai ales în partea din spate, dar acesta este singurul mod în care îți dai seama de caracterul mașinii. În rest, direcția este foarte bună, perfect echilibrată să nu fie nici prea grea, nici prea ușoară, cum spuneam, poziția la volan este suficient de joasă, astfel simți mașina mai bine și poți să o pui mai dinamic pe viraje. Bineînțeles, Tourneo Courier nu vrea să fie condus sportiv, pentru că are o înălțime de 1.8 metri și o lățime de 1.9, așa că din față pare chiar pătrat, dar cu toate acestea, ruliul nu este atât de pronunțat.
Deocamdată, singurul motor disponibil este mult lăudatul Ecoboost de 1 litru care produce 125 de cai putere. În varianta de test era conectat la o transmisie manuală cu 6 rapoarte, care de asemenea oferea o timonerie extrem de precisă. Eu sunt fan al transmisiilor manuale de la Ford, așa că nici cea de pe Tourneo Courier nu dezamăgește. E o plăcere să schimbi treptele, mai ales că acest motor, chiar dacă are o cilindree mică, oferă suficientă putere și mai ales cuplu, în zona mediană de turație. Nu vă gândiți la vreun model ST, dar nici nu îmi e frică să mă bag în depășiri cu Tourneo Courier cu acest motor. Este și un motor relativ silențios, nici măcar în sarcină nu pătrundea prea mult în habitaclu. Totuși, un minus pe care l-am văzut în testul meu a fost consumul de carburant ceva mai ridicat. În traficul urban și ocazional pe centura Oradiei, am avut un consum mediu de 11 l/100 km. Am pus-o pe seama faptului că mașina era foarte nouă, am luat-o la doar 7 kilometri și odată ce trece de rodaj, consumul va mai scădea. Oficial, Ford ne spune că Tourneo Courier consumă 7.4 l/100 km în mediul urban.
După o zi întreagă la volanul noului MPV cu aspect de SUV, pot să spun că îi văd pe deplin rostul. Acum că nu mai există Dacia Dokker, acest Tourneo Courier poate fi alegerea familiilor care caută un model cât mai practic, muncitor.
Ford Tourneo Courier Active oferit pentru test drive de Ford Carbenta Com Oradea