Ford Ranger Raptor – Test Drive

Ford Ranger Raptor – Fără semnal

De ce să nu iau Ranger Raptor de două ori? De ce să nu-l conduc 1000 de km? Vreau să trăiesc același sentimente de mai multe ori. Asta mi-am spus atunci când am sunat la Ford România să rezerv un Ranger Raptor pentru un test amplu la București. De fapt, știam că voi pleca din capitala României imediat ce mă urc la volan, pentru că e păcat să rămâi în oraș, cu toate că e o experiență în sine să te fâțăi prin oraș cu un pick-up imens, ce are sub capotă un V6 de 3 litri și o evacuare brutală. Cum spuneam, nu e prima dată când conduc noua generație Ford Ranger Raptor, dar cei care mă urmăriți, știți că Raptor este una dintre mașinile mele preferate, iar noul model doar duce la extrem tot ceea ce a avut prima generație. Pentru acest al doilea test drive, am decis să duc și eu la extrem calitățile acestui pick-up de performanță, mai ales că înainte cu câteva zile condusesem alte două mașini pretabile pentru offroad, INEOS Grenadier și Volkswagen Amarok, deci numai bine puteam să văd cât de capabil este Ranger Raptor.

În testul de la începutul anului, am dus noul Ranger Raptor prin Munții Apuseni, dar mai mult pe asfalt, unde am descoperit un pick-up ce se simte ca o mașină sport. Acum aveam un drum și mai lung, prin tot felul de locuri, dar prima ieșire a fost chiar pe autostrada București-Pitești. Probabil cel mai puțin interesant loc unde să conduci un pick-up, dar sub capota noului Ranger Raptor este un motor V6 ce produce 292 de cai putere, așa că ajungi foarte repede la viteze de autostradă. De fapt, le depășește cu mult, dar mă gândeam că vine încălțat cu anvelope BFGoodrich de teren, care nu sunt chiar cele mai potrivite pentru viteze ridicate. Cei 100 de km de autostradă au trecut relativ repede și am început urcarea spre culoarul Rucăr-Bran, cu prima oprire la Cheile Dâmbovicioarei. Acest parc natural este cu intrare, dar merită fiecare leu pentru că îți oferă peisaje de vis printre stânci și pe lângă râu, iar în plus asfaltul e perfect și nu mult trafic.

Asta înseamnă că poți să te distrezi pe serpentine și pe viraje, pentru că Ranger Raptor este incredibil chiar și ca o mașină sport. Setezi toate modurile cât mai sportiv, ca să ai direcția cât mai grea, suspensia mai tare și răspunsul motorului mai instant. Raptor devorează efectiv virajele, poziția la volan e una sportivă, chiar dacă volanul are un diametru ceva mai mare, dar îți oferă o priză excelentă și încă o dată o spun, chiar te distrezi pe un drum de munte, cu acest pick-up. Sunetul evacuării răsuna și mai tare în liniștea dintre stânci, iar eu aveam un zâmbet tâmp pe figură. Îmi plac mașinile cu personalitate, mașinile care se conduc bine, care îți transmit ceva, iar Ranger Raptor o face atât de bine încât nici nu te interesează în ce caroserie vine. După pauza de poze, am intrat înapoi pe drumul național, dar nu pentru mult timp, pentru că voiam să urcăm să vedem munții. Am ajuns de la Chei, până la Șirnea, primul sat turistic din România și locul unde am fost și cu noua generație Volkswagen Amarok. Apropo de pick-up german, acesta este construit tot pe baza unui Ford Ranger, dar nu are nicio legătură cu Ranger Raptor. Aici vorbim de un model de performanță, este ca diferența dintre un BMW Seria 3 și un M3. Da, atât de diferit e Raptor față de un Ranger standard.

Drumul spre Șirnea este destul de îngust, iar gabaritul noului Ranger este simțitor mai mare decât vechea generație, mai ales la lățime. De la volan se simte chiar mai mare și mai lat, dar cumva îți dă senzația că nimic nu îi poate sta în cale. Încet, încet, am ajuns tot mai sus, iar munții ni se arătau în față. În aceste locuri poți să ajungi și cu alte mașini, dar doar până într-un punct. Cu Ranger Raptor depășești acest punct, atunci când asfaltul se termină. Așa ne-a venit ideea să înconjurăm munții pe care îi vedeam pe o parte și să descoperim cealaltă parte a Munților Piatra Craiului. Aici era un drum pe care voiam să-l explorăm de mult, dar nu aveam mașina potrivită pentru această provocare. Ranger Raptor are mai multe moduri de rulare, inclusiv în offroad, diferențiale blocabile și bineînțeles, anvelopele all-terrain, potrivite pentru orice aventurare.

Un indicator ne spunea că în sus se află o mănăstire, așa că am vrut să vedem cum se face accesul până acolo. Dacă e ceva acolo sus, înseamnă că alte mașini au mai urcat. Prima porțiune din drum nu mi s-a părut dificilă deloc. Mai mult iarbă cu pământ, dar bătătorit, așa că nu a fost necesar să cuplez diferențialele, ci doar să selectez modul 4H, pentru a avea tracțiune și pe puntea spate. Ranger Raptor livrează puterea doar spre puntea spate, atunci când rulezi pe asfalt. Dar pe cum urcam, drumul începea să se îngusteze și să devină tot mai dificil. Foarte multe pietre, care trebuiau abordate ușor și pe o anumită trasă, porțiuni cu noroi adânc, și urcări destul de abrupte. Chiar nu credeam că sunt multe alte mașini care pot să treacă peste acest tip de teren, dar cum spuneam, sus era o mănăstire, așa că cine trebuie să ajungă acolo. După aproximativ jumătate de oră prin offroad greu, am ajuns sus, fără nici cea mai mică problemă.

Ranger Raptor este atât de capabil, atât pe partea de tracțiune, cât și ca motorizare și sisteme de asistență, încât de la volan nici nu îți dai seama de dificultatea terenului. Cu siguranță un SUV obișnuit nu ar fi ajuns aici, dar celelalte offroadere pe care le-am condus, Jeep Wrangler, INEOS Grenadier sau Land Cruiser s-ar fi descurcat. În schimb acestea, nu mai îți oferă niciun feeling pe asfalt. Iar aici e marea frumusețe a lui Ford Ranger Raptor. Că pe cât este de capabil în offroad, pe atât de distractiv e pe șosea. Iar astfel, intră într-o categorie doar a sa. Doar Ranger Raptor poate să facă lucrurile astea.

Abia la întoarcere și la coborâre am văzut efectiv cât de abruptă a fost urcarea, pentru că motorul are rezerve de putere și de cuplu, încât nici măcar nu trebuie să se tureze prea tare, pentru a te scoate din dificultate. E suficient o mică apăsare a pedalei de accelerație și din spatele tău se aude un bolborosit puternic, iar mașina înaintează, fără niciun efort. Iar dacă astea nu sunt suficiente, poți să pui mașina în modul Baja, care optimizează suspensia pentru a rula cu viteză înaltă peste teren accidentat. Cu cât mergi mai tare, cu atât mașina se simte mai confortabilă și mai stabilă. Telescoapele Fox Racing sunt o minune inginerească, și e o senzație interesantă să rulezi cu 80 de km/h acolo unde nu ai asfalt. După ce am murdărit mașina prin noroaie, am vrut să o spălăm, dar în stilul tipic al unui Raptor, adică prin treceri rapide prin bălți. Am ajuns și la zona de camping de la Zărnești, unde este o trecere amenajată prin râu. De mult mi-am dorit să am acest cadru cu o mașină, iar Ranger Raptor mi-a satisfăcut acest vis. În plus, imaginea cu Raptor lângă râu este cât se poate de naturală.

Mașina asta arată la fel de bine și murdară. E o plăcere să o înnoroiezi, pentru că nu îți va comenta. E încântată să se aventureze oriunde o duci. Te va duce în locuri fără semnal, dar te va duce și inapoi în siguranță. Și sunt convins că Ranger Raptor poate face offroad și mai greu decât unde am fost noi. Ca și pachet, ca și jucărie, ca mașină care le poate face pe toate și în același timp să rămâi impresionat de cum se conduce, nu cred că mai există pe piață ceva similar. Și mai este design-ul. Trebuie să recunosc că nu sunt fan pick-up-uri. Prefer oricând o caroserie închisă în spate, dar pentru Raptor nu îl văd ca un SUV. Am înțeles că există piețe unde se vinde Ford Everest, adică un SUV cu partea frontală de la acest Ranger, dar nu cred că are o versiune Raptor. Ca pick-up, te gândești la modelele de la celebrele curse Baja sau Dakar și cât de cool arată acele mașini ca pick-up.

Îmi doresc un Ranger Raptor în garajul meu. Indiferent de generație. Dar noul model este chiar mai agresiv, chiar mai mare și mai impunător, iar motorul pe benzină este mai mult decât potrivit pentru o mașină pe care o vezi ca o jucărie. Treci și peste faptul că autonomia cu un plin nu este nici măcar de 400 km, deoarece consumul este peste 15 l/100 km, dar atunci când auzi evacuarea și când simți că se ridică botul pe accelerație, știi că ești într-o mașină specială. Știi că ești într-un Raptor.

Fotografii realizate de Manițiu Răzvan Photoworks

Ford Ranger Raptor oferit pentru test drive de Ford România