Prezentare: BMW M4 GTS
Internetul a luat foc aseară când au fost publicate primele imagini cu varianta de serie a celui mai rapid BMW produs vreodată. Varianta mult mai extremă a deja rapidului M4, denumit M4 GTS. Când m-am pus să scriu această ştire, am dat un ochi spre aricolul pubilcat mai în vară, când un concept M4 GTS a debutat în cadrul Concursului de Eleganţă Pebble Beach. Aş putea să dau copy-paste la paragrafele ce le-am scris atunci, pentru că varianta de serie este exact ca şi conceptul. De ce mai scriu acest articol atunci? Pentru că odată cu pozele oficiale a variantei de serie, BMW a publicat şi nişte cifre. Ei bine, aceste cifre au rupt tot.
Pentru că foloseşte în premieră mondială un sistem de injecţie de apă în camera de admisie, ceea ce înseamnă că presiunea turbinei poate fi mai mare, noul M4 GTS produce 500 de cai putere. Ajutat de o transmisie automată M Drivelogic, cu 7 rapoarte ultrarapide, acceleraţia până la 100 de km/h se realizează în doar 3.8 secunde. Este la fel de rapid precum un Mercedes AMG GT-S. Iar acesta este considerat un adevărat supercar. Viteza maximă de care este capabil un BMW M4 GTS se opreşte în dreptul bornei de 305 km/h. Poate că nu este chiar atât de mult precum ne-am aşteptat :) dar M4 GTS a fost făcut pentru circuit. Iar acolo viteza maximă este pe locul 2.
Noul M4 GTS are de îndeplinit o moştenire importantă începută cu prima generaţie e30 Evo, mai apoi M3 CSL şi ultima generaţie e92 GTS. Coupe-ul M4 cu ai săi 431 de cai putere este o maşină extrem de rapidă. După orice standard. Dar în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt, Alfa Romeo a prezentat noua Giulia QV care era mai rapidă cu 13 secunde pe celebrul circuit de la Nurburgring. Chiar credeaţi că bavarezi vor lăsa un italian să fie mai rapid decât creaţia lor. Acum ajungem la punctul cel mai important. Nu ştiu pentru cine. Pentru distracţia noastră. Pe circuitul de la Nurburgring un BMW M4 GTS este mai rapid cu 11 secunde decât un Alfa Giulia QV şi cu 24 de secunde mai rapid decât un M4 standard, 24 de secunde!! Este enorm. Timpul total este de 7:28! Cum a reuşit această performanţă uluitoare? Devenind cel mai rapid BMW ce a străbătul acest circuit. Cum spuneam, motorul şi transmisia sunt mult îmbunătăţite. Apoi, GTS este mai uşor cu 80 de kg faţă de un M4, fiind eliminate bancheta spate şi alte elemente inutile de la interior. Capota, aripile si plafonul sunt realizate din fibră de carbon. Celelalte elemente ale caroseriei sunt din plastic ranforsat cu fibră de carbon. Raportul putere greutate este imbatabil. Un cal putere trebuie să tragă doar 3 kg. Ce ar fi toată această putere fără frânare în viraje? M4 GTS foloseşte discuri din ceramică şi carbon, iar evacuarea este ultrauşoară, confecţionată din titan şi are logo-ul diviziei M gravat cu laser. Suspensia este de asemenea specială pentru GTS oferind o reglare pe trei direcţii, atât pe compresie cât şi pe extensie.
Toate noutăţile şi tehnologiile oferite de M4 GTS ne arată de ce sunt capabili nişte ingineri extrem de talentaţi, atunci când li se oferă frâu liber imaginaţiei. Pentru că M4 GTS a fost construit fără compromis. Trebuia să fie cel mai bun. Indiferent de parametri de care vorbim. Nu mai contează nici preţul care este dublu faţă de un M4 standard. Nici faptul că aproape niciodată nu o să vedem unul pe stradă, deoarece va fi construit în doar 700 de exemplare. Este bine că în această eră a hybridizării, a consumului redus şi a poluării, încă se construiesc maşini care să ofere senzaţii extreme pasionaţilor. Încă se pune accent pe performanţe fără compromis.