Concept: BMW M4 GTS
Concursul de Eleganţă de la Pebble Beach este o alternativă extrem de interesantă pentru saloanele auto, acolo fiind prezentate ultimele concepte, dar şi automobile importante. Publicul este foarte diversificat, de la bogătaşii prezenţi cu automobile de colecţie, până la cei interesaţi de ultimele automobile ale producătorilor. Totuşi, este un concurs de eleganţă, dar BMW a decis ca aici să prezinte varianta şi mai sporitvă a deja sportivului M4. Deocamdată doar concept, dar foarte aproape de producţia finală.
Acest concept prefigurează versiunea mai specială, mai rapidă şi mai puternică a coupe-ului şi care vine cu o istorie destul de bogată, începută chiar de la primul M3, celebrul e30 “ursuleţ”. Pe acesta am văzut versiunea M3 Evo, pe a doua generaţie, modelul GT, apoi a venit unul dintre cele mai cunoscute variante şi anume M3 CSL, iar ultima generaţie, e92 având indicativul GTS. Era normal ca şi actuala generaţie să dispună de o astfel de variantă. Dar acest M4 GTS nu este doar mai sportiv, ci aduce câteva premiere pentru BMW; care se pare că în viitor vor fi disponibile şi pe alte variante.
În primul rând, motorul este acelaşi de 3 litri cu şase cilindri în linie, dar acum având un sistem de injecţie cu apă. Această soluţie a mai fost văzută şi pe Safety-Car-ul din MotoGP. Acest sistem ajută la creşterea puterii şi a cuplului, în acelaşi timp cu un consum de carburant mai redus. Sistemul de injecție cu apă al lui BMW M4 GTS dozează apă în galeria de admisie, nu și direct în interiorul camerelor de combustie. Pentru că această variantă este mai sportivă, înseamnă că va fi condusă mult mai puternic, iar pentru răcire suplimentară, BMW M4 GTS are radiatoare suplimentare faţă de varianta standard. Radiatorul dedicat turbinei are un intercooler indirect echipat cu o pompă de apă electrică. Aceste noutăţi vor sta la baza mai multor modele sport ale bavarezilor.
Fiecare dintre variantele speciale de până acum s-au diferenţiat faţă de versiunele standard prin kit-uri aerodinamice mai agresive. Acelaşi lucru este valabil şi pentru M4 GTS. Ce sare prima dată în ochi este splitter-ul frontal. Acesta are rol de redirecţionare a aerului, pentru aerodinamică superioară, dar şi pentru un impact vizual puternic. Serios, este unul dintre cele mai mari splittere pe care le-am văzut montate pe vreo maşină. Acesta este realizat din fibră de carbon, la fel ca şi eleronul de pe capacul portbagajului. Acesta din urmă promite o forţă de apăsare mai mare pe puntea spate, urmând trendul funcţionalităţii peste cel al formei. Cu toate că este foarte necesar, nu cred că arată atât de bine pe o caroserie cum este cea a lui M4. Acelaşi lucru aş putea spune şi despre jantele acestui concept. Din câte am citit, au nume de cod 666 M şi arată ca unele aftermarket. Cred că unele mai apropiate de look-ul de curse ar fi fost mai potrivite. Totuşi acestea au dimesiuni diferite, de 19 inch pentru cele faţă şi 20 de inch pentru cele spate, iar echipate cu anvelope performante, oferă aderenţă sporită. Conceptul este vopsit în culoarea Frozen Dark Grey Metallic cu accente Acid Orange. Pe lângă toate acestea, noutatea care m-a atras este design-ul blocurilor optice spate. Acestea folosesc tehnologia OLED, la fel ca şi ecranele smartphone-urilor, ceea ce înseamnă că design-ul interior poate avea orice formă. Cred că ar fi spectaculos să le vezi pe viu. Această tehnologie va echipa viitoarele modele ale mărcii.
Cu toate că este oficial un concept, BMW M4 GTS este foarte aproape de producţia de serie. Putem chiar spune că este în faza de pre-producţie. Încă nu a fost anunţat dacă noul M4 GTS va fi ediţie limitată, dar dacă ar fi se ne luăm după predecesorii săi, nu vor fi construite foarte multe exemplare. Aa, şi aşteptaţi-vă la un preţ considerabil mai mare. Acestea fiind spuse, cred că un M4 standard este suficient pentru orice îţi vei dori de la un coupe sportiv. Şi nici nu trebuie să-ţi fie frică de gropi sau borduri. :)