Vis sau coşmar
„Doar zgomotul tastelor se auzea, oprit din când în când de o pauză de gândire. Scria o frază apoi o ştergea. Emoţiile pe care le avea erau compleşitoare. Încerca să se concentreze, dar sunetul animalic al motorului îi era încă prezent în timpan. A fost o noapte agitată. Se spune că visele durează doar câteva secunde, dar pentru el totul s-a scurs foarte lent. A fost doar un vis, ceva la ce se gândea de multă vreme sau a fost real? În timp ce mai sorbea o gură de cafea, singur într-un colţ, imagini ale bestiei îi răscoleau privirea. Ştia că acea trăire, experienţă, acel vis tulburător trebuia să-l povestească. Nu ştia cui. După mai bine de o săptămână a scris rândurile de mai jos.”
Capitolul 1 – Înfăţişarea
Roşu sângeriu. Vişiniu pentru necunoscători. Acesta îţi sare prima dată în ochi. Apoi capota vastă. În termeni agricoli ar însemna un hectar. Cam atât de lungă şi lată este. În contrast perfect, consola spate este fluidă şi scurtă. Întreg design-ul pare oarecum retro, cu puternice influenţe moderne, date de iluminarea LED şi jantele spiţate cu diamentru generos. Poate că, văzută în diferite locaţii, singură pe circuit sau un drum drept, nu pare un automobil spectaculos, dar în sălbăticie, printre muritori, Mercedes AMG GT-S este spectaculos, ciudat, extrem, frumos. Când îl priveşti în ochi, simţi un sentiment de frică, tremuri pe şira spinării. Blocurile optice încruntate, linia de lumini aproape verticală şi LED-urile sistemului MultiBeam sunt intimidante. Privit din faţă, vezi cât este de lat şi cât este de jos. Pasajele roţilor sunt bombate şi parcă mai înalte decât capota, gurile de aerisire mari şi grila cu o singură lamelă cromată îi oferă o prezenţă impunătoare, indiferent că stă pe loc sau mai rău, când îl vezi în oglinda retrovizoare. Dacă se mai putea aşa ceva, pentru un look şi mai sportiv, sub bara faţă găsim un splitter, pentru redirecţionarea aerului. Mercedes AMG GT-S, aşa cum îi sugerează şi numele, este un Grand Tourer, tocmai din acest motiv avem acel superb profil. Pictori şi artişti în desenul schiţelor nu ar putea trasa o linie mai frumoasă a posteriorului. Cu toate că parbrizul este destul de înclinat la verticală, linia plafonului se îmbină aproape de perfecţiune cu „umerii” spate, totul terminându-se cu stopurile de-a dreptul porno. Acestea reprezintă referinţa când vorbim de proporţii. Suficient de înguste, cât să pară foarte agresive, dar suficient de late şi lungi cât să nu arate disproporţionat. Dacă ar fi să îmi displacă ceva la întreg design-ul, atunci ar trebui să spun că aş fi preferat 4 ieşiri ale evacuării. Totuşi, linia care înconjoară difuzorul spate este dramatică. Mercedes AMG GT-S este compact, perfect proporţionat, cu console scurte, linie a plafonului spectaculoasă şi capotă de dimensiuni dramatice. Design-ul cu influenţe retro, chiar baroc, îl diferenţiază de oricare alt competitor. Când îl vezi, indiferent că eşti lângă el sau în depărtare ştii că este un automobil extrem de scump, impunător, un automobil care adună o mulţime lângă tine, oriunde te-ai afla.
Capitolul 2 – Pasul înăuntru
Urmând aceeaşi linie a exteriorului, cockpit-ul noului Mercedes AMG GT-S este o combinaţie de linii moderne cu cele clasice. Pentru că avem de a face cu un automobil în care motorul este în faţă, iar transmisia în spate, consola centrală este foarte masivă şi înaltă. Odată închisă portiera, eşti încojurat până la nivelul coatelor de elemente ale interiorului. Vorbeam de consola centrală care este desenată în V, şi dispune de 8 butoane mari, reprezentând cei 8 cilindri ai motorului. În mijlocul acesteia găsim touchpad-ul foarte spectaculos, tipic ultimelor modele Mercedes, iar undeva mai în spate, poate prea în spate, micul levier al cutiei de viteză. Fiecare buton este perfect la atingere şi utilizare. Aproape tot interiorul este ocupat de acea consolă cromată, oarecum separând şoferul de pasager, iar designerii au reuşit ca şi cele 4 guri de ventilaţie să-ţi fure privirea. Acestea sunt elementele mai clasice despre care vorbeam. Întreg bordul este proiectat înspre pasageri, iar pentru prima dată la noile modele Mercedes, „tableta” ce ia locul ecranului sistemului de infotainment, chiar arată foarte bine integrată în design. Cu o diagonală nu foarte mare, aici putem vedea şi configura toţi parametrii maşinii. După ce te-ai delectat vizual cu cel mai spectaculos interior al unei maşini GT noi, este timpul să cobori în scaunul rezervat doar celor privilegiaţi. Scaunele sport AMG, de tip scoică, cu tetieră integrată şi construite din fibră de carbon, oferă un suport lateral exemplar, mai ales în cazul în care greutatea ta depăşeşte cea a unui om normal. Totuşi, am încăput în ele. Întinzi mâinile şi prinzi acel volan îmbrăcat în piele Alcantara, cu trei spiţe cromate şi clapete, teşit în partea inferioară, unde sunt scrise cele mai puternice 3 litere: AMG. Priveşti prin volanul compact şi vezi instrumentarul de bord, relativ clasic, unde vitezometrul se opreşte la 360 km/h, iar turometru îşi începe linia roşie la 7000 RPM. Mai atingi odată toate materialele de o calitate excepţională, mângâi volanul, chiar dacă maşina e oprită şi vezi pe cotieră celebrul logo din Affaltebach.
Capitolul 3 – Affalterbach
De ce este acest Mercedes AMG GT-S atât de special? Nu ştiu dacă aţi observat, dar în tot acest text nu a apărut cuvântul „Benz”. Deoarece, modelul GT-S este construit special, independent de Mercedes Benz, de o mână de maeştri, într-un mic orăşel din Germania, Affalterbach. Modelul GT-S este al doilea Mercedes construit în totalitate de către AMG, după celebrul SLS AMG. Într-un fel, am putea spune că GT-S este succesorul modelului SLS, dar nu înlocuitorul acestuia. Totuşi GT-S este realizat pe platfoma scurtată a lui SLS, foloseşte acelaşi tip de suspensie faţă, care era derivată din variantele de competiţie, dar puntea spate şi motorul sunt complet noi. GT-S este la fel de lat precum predecesorul său, dar mai scurt şi ceva mai înalt. Totodată a renunţat la uşile „gullwing”. Atunci când un model Mercedes Benz primeşte celebrele litere pe capacul portbagajului, ştii că ai de a face cu cel mai bun din segment. Cu cel mai brutal, cu cel mai spectaculos. Dar atunci când AMG dezvoltă un automobil de la zero? Unul gândit special de către aceştia. Pentru a înţelege mai exact complexitatea şi exclusivitatea modelului GT-S, voi încerca în câteva cuvinte să descriu de ce modelul GT-S este atât de bun.
Există o vorbă care defineşte standardele din Affalterbach: „One man, one engine”. Ceea ce înseamnă că fiecare motor AMG este construit manual de către un singur om. Asta spune multe despre motorul care echipează şi AMG GT-S. Mercedes AMG îl descriu pe GT-S ca fiind un automobil cu motor central-faţă. Au reuşit acest lucru, pentru că sub capota lungă se află o unitate complet nouă. Aceasta nu este derivată din nimic altceva, este gândită special pentru modelul GT-S. Spre deosebire de vechiul SLS, care folosea un motor de 6.2 litri aspirat, noul motor cu cod intern M178, vine cu doar 4 litri cilindree, dar cu două turbine. Acestea sunt amplasate în interiorul V-ului, pentru un răspuns mult mai rapid când accelerezi, dar şi pentru a fi mai compact. Inginerii AMG au reuşit să coboare centrul de greutate, pentru că la acest motor, baia de ulei nu se află dedesubt. Soluţia se numeşte „dry-sump”, adică baie de ulei uscată şi este poziţionată undeva deasupra aripii. Modelul AMG GT este „construit de piloţi”. Această afirmaţie poate fi o strategie de marketing, dar dacă ne gândim la tehnologia şi inovaţiile pe care le oferă, s-ar putea să nu fie deplasată deloc. Deoarece transmisia Getrag cu 7 rapoarte şi dublu ambreiaj poziţionată transversal pe puntea spate este conectată la motor printr-un arbore cotit din fibră de carbon, soluţie folosită de Mercedes-AMG mai demult în competiţiile F1. Tehnologiile preluate din lumea curselor se regăsesc şi când vorbim despre suspensii. Acestea au mai multe moduri de întărire, Confort, Sport şi extremul RACE, fiind absolut perfecte indiferent de modul în care vrei să abuzezi de maşină. Probabil cel mai apreciat aspect al noului AMG GT-S este direcţia hidraulică, conectată direct la roţi, o idee mai veche, dar atât de plăcută, mai ales că principalii rivali folosesc direcţia electrică. Old school is the best school. Nebunii frumoşi din Affalterbach construiesc opere de artă. Adevărate sculpturi vii, fiecare automobil AMG GT-S fiind asamblat manual. Motorul este poziţionat pe suporţi dinamici care contrabalansează motorul atunci când abordăm virajele în viteză, pentru dinamică superioară. Am tot vorbit de motor, dar AMG mai are un as în mânecă. Acel motor trebuie să prindă viaţă, iar atunci când o face sunetul este animalic. Pe bune. Specialişti de sunet, muzicieni şi ingineri au studiat o mulţime de sunete diferite, de la răgetul unui leu, la tunetul furtunii, toate în camere închise fonic, pentru ca atunci când porneşti un AMG GT-S să tremuri.
Capitolul 4 – Furtuna
Când ştii că o maşină este cu adevărat rapidă? Ce se întâmplă când ai cheia în mână? Atunci când ţi-e frică să o porneşti, atunci ştii că sub piciorul tău drept stă cea mai puternică, cea mai rapidă şi cea mai specială maşină pe care ai condus-o vreodată. Nu vă mint, mi-a fost frică. Nu pentru că maşina avea un preţ cu 6 cifre, ci mai ales că până acum am văzut-o doar în clipuri, am văzut ce poate, am văzut cum cei mai renumiţi jurnalişti ai lumii auto au lăudat-o, iar acum eu mă aflam în controlul ei.
În acea dimineaţă, ora 8 părea cel puţin ora 10 seara, atât de întuneric era, chiar dacă era o dimineaţă de mai. În orice parte te uitai, vedeai la orizont nori negri. Furtuna se apropia. Mercedes a făcut un tur al oraşelor cu modelele AMG, şi voiam să fiu unul dintre norocoşii care vor conduce noul AMG GT. Nu mă interesa că voi merge în coloană cu mai multe maşini sau că voi accelera doar de câteva ori, voiam cu orice preţ să fiu acolo. Din păcate, nu m-am aflat printre cei norocoşi să meargă în coloană. Pentru că în acea dimineaţa, tipul care m-a ajutat de atâtea ori cu maşinile de test, mă sună din partea Autoklass Timişoara şi îmi spune că maşina mă aşteaptă, singură, să fac ce vreau cu ea. Da! Doar eu cu un Mercedes-AMG GT-S, 510 de cai putere, 3.8 până la 100 km/h, drum liber.
Motorul era rece. Am apăsat butonul să-l aduc la viaţa pentru prima dată în acea zi. Atunci parcă toţi norii s-au adunat deasupra noastră, iar eu am simţit un tunet puternic în spatele urechilor. Ce vă spuneam când ţi-e frică de o maşină? Mă simţeam atât de mic, dar atât de bine aşezat în scaun. Totul mă acapara. Sunetul, interiorul, capota lungă, ideea de a conduce un asemenea automobil. Până la ieşirea din oraş, nu cred că am depăşit viteza de 30 de km/h. Doar la un semafor am scos-o din viteză, iar turometrul a urcat la 6000 de ture, spre deliciul celor din jurul meu. Am căutat o locaţie perfectă pentru poze. Parcă nimic nu se ridica la nivelul impus de maşină. Până când mi-am dat seama că doar acei nori negri şi nervoşi pot fi fundalul perfect. Atunci am accelerat spre orizont.
Am spus mai demult că sunt câteva maşini, dotate cu motoare diesel care sunt suficiente pentru România. Acum am experimentat un automobil care este prea mult pentru drumurile noastre. Nu vă gândiţi la gropi şi la denivelări. Nu avem efectiv o porţiune atât de lungă încât să atingi limitele acestei maşini. Totuşi când în faţa mea au fost cam 3 km fără alt automobil pe banda mea, am accelerat. Acul turometrului care până atunci nu a văzut 4000 de turaţii a sărit la 7000, iar toţi cei 510 cai putere antrenaţi de două turbine şi cei 650 Nm au apăsat puntea spate, mi-au ridicat stomacul, mi-au întins mâinile mai departe de volan şi au propulsat maşina cu o viteză demnă de teleportare. Nu am mai simţit niciodată aşa putere. Apoi am schimbat treapta. M-am simţit ca şi cum un tip mare şi rău îmi dă o palmă peste ceafă. Brutalitatea cu care accelerează după schimbarea treptei este înfricoşătoare. Fiecare schimbare de treaptă este acompaniată de un bubuit şi un tunet al evacuării. Nu reuşeam să schimb mai mult de două trepte, pentru că trebuia să frânez, deoarece urma un viraj, iar viteza era muuult prea mare, iar eu mă aflam într-un automobil cu tracţiune spate şi diferenţial electronic, pe un asflat umed. Pe viraje nu am forţat atât de mult pe cât mi-aş dori, dar am putut să simt cum acea capotă lungă urmează fiecare rotire a volanului, balansul perfect între punţi, dar şi pe laterale şi parcă cum forţezi mai mult, cu atât maşină stă mai fix pe trasa aleasă de tine. Dar să nu te crezi încă pilot. La cea mai mică neatenţie, puntea spate începe să joace, iar dacă nu eşti vreun Chris Harris, s-ar putea să te trezeşti fix într-un şanţ. Dar dacă ştii ce să faci atunci când tracţiunea începe să se piardă, AMG GT-S este una dintre cele mai distractive automobile în care am fost.
Este un fel de muscle car extrem de agil. Nu este un sportiv pur sânge. În AMG GT poţi să faci recorduri pe circuit, dar poţi şi să te îmbraci în costum şi să-ţi scoţi domnişoara la restaurant, fără dureri de spate şi transpiraţie. Poţi chiar să mergi şi într-un city break, pentru că spre deosebire de alte supercar-uri, AMG GT oferă un portbagaj măricel. Dar peste toate acestea, calitatea interiorului şi design-ul exterior trădează performaţele de care este capabil. În AMG GT poţi să fugi de furtuna meteorologică, dar nu şi de furtuna de sub capotă.
Se spune că dacă vrei să scapi de frică, trebuie să o înfrunţi. Mi-a fost frică de această maşină, dar până la urmă mi-a oferit cea mai intensă experienţă a unui automobil. Am reuşit să văd cum e să conduci o maşină pe care doar privilegiaţii planetei au ocazia să o conducă. A fost foarte greu să scriu despre acest AMG GT. Parcă nicio adunare de cuvinte nu este suficientă. Am încercat astăzi. Pentru a înţelege mai bine, trebuie să încercaţi odată, indiferent în ce circumstanţe. 500 de cai putere din Affalterbach, trebuie experimentaţi pe propria piele.
Capitolul 5 – Vis sau coşmar
Cum poate fii ceva atât de înficoşător, dar în acelaşi timp atât de plăcut? Pentru mine, această experienţă a fost ca un vis, dar un vis din care te trezeşti cu inima care îţi bate extrem de puternic, iar părul ţi se ridică. Imaginile încă îţi trec prin faţa ochilor, iar sunetul încă te cutremură. Un automobil atât de special, creat cu pasiune pentru performanţă şi pentru deliciul vizual. Atenţia la detalii este impresionantă. Dar mai ales senzaţiile pe care ţi le oferă. Pentru că este atât de intens şi atât de rapid, iar totul se întâmplă în câteva fracţiuni de secundă. Iar atunci îţi aduci aminte că nu totul se rezumă la câte momente trec, ci câte momente îţi iau răsuflarea.
Mercedes AMG GT-S oferit de Autoklass Timişoara