Prezentare: Audi A4
Segmentul automobilelor sedan premium este mai dispuntat ca niciodată. Am văzut săptămâna trecută prezentarea noii Alfa Romeo Giulia, acum ceva timp BMW a reîmprospătat Seria 3, iar Mercedes Benz C-Class este cel mai stilat şi cel mai bun de pănă acum. Dintre toţi aceşti, totuşi, au fost mulţi care au aşteptat noua generaţie Audi A4. Aceasta a fost anunţată cu surle şi trâmbiţe, pentru că de la modelul A4 B8, Audi a cam intrat într-o pană de inspiraţie cu lansările noilor modele. Au fost doar câteva mai răsărite, care au atras publicul, dar în rest, doar comentarii negative. Din păcate, probabil cele mai importante modele Audi, A4 şi Q7, nu au prins “revoluţia”, viitoarele modele Audi vor fi foarte mult inspirate de conceptul Prologue, pe când acestea sunt dezvoltate de acum ceva timp. Este păcat că cele două vor fi încă “vechi” vreme de câţiva ani. Spun asta pentru că noul Audi A4 nu diferă foarte mult de generaţia pe care o înlocuieşte. Ar putea foarte bine să treacă drept un facelift.
Noua generaţie Audi A4, cunoscută sub numele de cod B9, vine cu un design tipic ultimelor modele din Ingolstadt, fără artificii şi fără elemente de design inutile, bazându-se mai mult pe evoluţie, decât pe revoluţie. Design-ul este simplu şi curat, cu linii clare care mai delimitează trăsături agresive sau elegante. Noul Audi A4 vine cu blocuri optice inspirate de cele ale unui TT sau chiar R8, dispunând în premieră tehnologia Matrix LED. Grila frontală hexagonală este mai lată, iar lamelele cromate sunt mai bine definite. Încă de la versiunile standard, bara frontală aminteşte de modelele S-Line, ceea ce înseamnă că prizele de aer sunt mai generoase, iar becurile de ceaţă sunt încadrate de linii cromate. Pentru versiunile superioare, locul luminilor de ceaţă va fi luat de sisteme de asistenţă. O noutate o reprezintă capota plonjată, care pe acest model se întinde mult spre extremităţi luând o parte din aripile laterale. Din lateral, noul A4 nu se deosebeşte de nicio altă generaţie, linia fluidă a plafonului fiind o trăsătură a modelelor sedan Audi. Posteriorul este elegant şi agresiv în acelaşi timp, Audi redesenând blocurile optice spate cu gândul la A3 Sedan. Acestea sunt mai înguste şi se prelugesc pe capacul portbagajului, unii spunând că amintesc de cele ale noului Skoda Superb. Dar după ce am văzut şi am citit că noua Alfa Giulia aminteşte de orice alt model, cârcotaşi vom găsi oriunde. Audi A4 este un model tipic Audi, cu un design conservator, poate prea banal, fără să atragă în vreun fel.
Din fericire, interioarele Audi sunt printre cele mai bune şi frumoase din clasă, iar acesta nu este mai prejos. Fiind inspirat din cel la noului Q7, spuneam că A4 şi Q7 au fost dezvoltate simultan, A4 preia de la acesta volanul şi desenul levierului schimbătorului de viteze, dar şi instrumentarul de bord Virtual Cockpit. Ceea ce mă deranjează este faptul că pe acest model, ecranul sistemului multimedia MMI, nu este retractabil. Acesta este poziţionat deasupra bordului simplist, precum o tabletă. Deja sunt sătul să scriu că toooateee maşinile noi au un ecran poziţionat “precum o tabletă”. Dacă îl făceau să iasă elegant din bord, ar fi fost o dovată de rafinament şi lux. Aşa este doar un alt ecran. Totuşi, aşa cum ne-a obişnuit, Audi nu va face rabat de la calitatea materialelor şi a îmbinărilor, fiind unul dintre cele mai luxoase interioare din segment. Iar asta din standard, pe când alţi concurenţi cer opţionale extrem de scumpe pentru un interior de calitate. Audi promite spaţiu interior mult mai bun, chiar devenind liderul acestul segment. Automobilul a crescut în dimesiuni în ciuda unei greutăţi reduse.
Noul A4 este construit pe aceeaşi platformă MLB Evo, precum noul Q7 şi A8, fiind cu aproximativ 120 de kg mai uşor decât generaţia precedentă. Încă de la lansare, noul A4 va fi disponibil cu şapte motorizări. Patru diesel şi trei pe benzină. Cel mai puţin potent va fi 2.0 TDI şi beneficiază de 150 de cai putere, cu toate că Audi au anunţat şi o variantă de 122 de cai putere, dar diesel-urile se vor duce până la 272 de cai. Probabil cea mai bine vândută motorizare va fi cea de 2 litri şi 190 de cai putere. Aceasta accelerează până la 100 km/h în doar 7.7 secunde şi promite un consum de 4l/100 km. Motorizările pe benzină au puteri identice, cu menţiunea că deocamdată cea mai puternică va oferi 252 de cai putere dintr-un motor de 2 litri. Pentru benzinare mai nervoase, trebuie să aşteptăm variantele S4/RS4. Toate modelele, indiferent de motorizare vor fi disponibile atât cu transmisie manuală cât şi cu cele automate S-Tronic şi Tiptronic. Pentru că vorbim de un model din Ingolstadt, A4 va beneficia de tracţiunea integrală quattro. Toate acestea, şasiu motorizări şi transmisii promit o dinamică superioară, cu toate că Audi nu a încercat niciodată să fie sportivul clasei şi să sară la “jugulara” Seriei 3. A4 este cumpărat de clienţii pentru care calitatea şi eficienţa sunt criteriile de bază.
Cu toate acestea, noul A4 este ticsit cu tehnologie de ultimă oră. Este poate cel mai tehnologizat A4 de până acum. Pasagerii spate dispun de tablete gândite de inginerii Audi pentru a face faţă oricăror cerinţe, sisteme de încărcare a telefonului prin wireless, dar şi internet cu viteză 4G. Pe lângă acestea Audi a dezvoltat o aplicaţie specială pentru smartphone, pentru modelul A4. Cu aceasta putem localiza maşina într-o parcare mai mare, să zicem, ne arată dacă am încuiat uşile, dar putem şi comanda sistemul de încălzire auxiliară. Modelul Avant va primi o versiune g-tron, care este echipată cu un motor de 2 litri şi poate să fie alimentată cu gaz comprimat şi cu benzină ecologică e-gas, produsă chiar de către Audi.
Noul A4 nu răpeşte privirile, nu sare în ochi şi nu se abate de la reţeta clasică. Este o evoluţie naturală, aşa cum s-a întâmplat cu fiecare model Audi din ultimul timp. Dar reacţiile oamenilor ar trebui să dea de gândit, pentru că mulţi se aşteaptă la mai mult de la compania germană, iar aceştia încă nu pot să ofere şi să se ridice la standardele cerute de public. Spun asta doar la nivelul design-ului, mai ales cel exterior, pentru că din punct de vedere tehnologic, Audi este pe aceeaşi treaptă cu oricare dintre rivalii săi.