Audi Q3: Prezentare
Mi se pare că fiecare model nou lansat de constructorul din Ingolstadt vine cu ceva diferit, ciudat, nou, fără să se mai păstreze o linie generală. Dacă în trecut Audi era criticat pentru faptul că fiecare model se prea aseamănă, ultimele creații vin să demonstreze că Audi e într-o perioadă de tranziție, dar încet încet își găsește un ritm. Ciudat totuși că revoluție de design se întâmplă în cazul modelelor mai nișate, nu a celor de renume. De exemplu, noul Audi A8 pare foarte conservator, Q7 pare cel mai învechit, iar Audi A4 este cât se poate de ancorat în trecut. Aici vorbesc pur și simplu din prisma design-ului. Așa apare noul Q8, un SUV semi-coupe pe baza lui Q7, dar cu o linie de design mai angulară, mai ciudată, dar și mai revoluționară. Grila are lamele verticale, conturul acesteia este imens, iar blocurile optice sunt despărțite de bara frontală. Este un model impunător, dar totuși este greu de digerat, mai ales în imagini. Sunt convins că în realitate este foarte spectaculos.
Aici intervine noul lansatul Audi Q3. Un fel de Q8 mai mic, cu proporții mai bune și fără exagerări și artificii de design inutile. Cu blocuri optice parcă preluate de la noul A6, dar elemente de SUV, noul Q3 se îndepărtează de imaginea de SUV de domnișoare, pe care a avut-o mulți ani. De fapt, Audi Q3 s-ar putea să fie cel mai vechi model din ograda Audi, din punct de vedere a liniei de design. Acum totul s-a schimbat, iar Q3 pare un SUV matur, cu linii clare, gata să se lupte cu liderul segmentului BMW X1.
Cum spuneam, este un SUV mult mai matur, iar formele mai pătrățoase sunt cel mai bun argument. Chiar dacă pare o adunătură de elemente deja cunoscute (blocuri optice, grilă și bară) noul Q3 este un SUV arătos. Chiar și privit din lateral, nu mai are acea arcuire a plafonului, de tip coupe, ci este mai drept, și implicit mai potrivit pentru un SUV. Această linie de design se va potrivi pe viitor, dacă Audi se gândește să dezvolte versiuni sportive sau pretabile pentru offroad. Dacă până acum mi se părea ciudat să văd un bărbat la volanul unui Q3, acum, într-o configurație potrivită, chiar devine o opțiune serioasă.
Dacă la exterior, fiecare Audi vine cu elemente specifice anului în care a fost lansat, A8 cu A7, A4 cu Q7, A6 cu Q8, interioarele sunt cât se poate de adaptate la trendul actual. Asta înseamnă renunțarea la ecranul navigației poziționat deasupra bordului, în schimbul unui design curat, cu ecranul în mijlocul consolei centrale, înconjurat de o linie cromată, tipică ultimelor modele. Totuși, poziționarea aeratoarelor deasupra, pare cel puțin disproporționată. În rest, volanul are un design reușit, iar instrumentarul de bord Virtual Cockpit, nu putea să lipsească de la acest model. Cel puțin din primele imagini, mi se pare că partea inferioară a bordului, comenzile climatizării și design-ul schimbătorului de viteze se aseamănă cu cele ale unui Skoda Karoq. Dar fiind ”verișori” de grup, am putea trece cu vederea.
Încă de la lansare, noul Audi Q3 va fi disponibil cu patru variante de motorizare. Trei pe benzină și doar un diesel. Având în vedere că motorul diesel moare încet, mai ales pe automobile de oraș, este și normală această trecere. În plus, o unitate pe benzină este mai rafinată, de multe ori mai puternică, iar datorită ultimelor tehnologii, consumul este foarte apropiat de cel al unui diesel. Motorul 2.0 TDI produce 150 de cai putere și se încadrează în limitele cerute de clienți. Totuși, unitatea 1.5 TFSI are tot 150 de cai putere și chiar dacă nu are cuplul specific unui diesel, este o opțiune ce merită cumpărată. Celelalte două motorizări pe benzină, 40 TFSI și 45 TFSI produc 190 și 230 de cai putere, iar pentru un condus mai alert, sunt absolut potrivite. În plus vin echipate cu transmisii automate cu dublu ambreiaj și 7 rapoarte, conectate la sistemul de tracțiune integrală Quattro.
Sunt convins că în viitor va exista și o versiune SQ3 sau chiar Q3 RS, care va arăta superb, având în vedere noua linie de design. Audi Q3 a fost un SUV care s-a vândut destul de bine, văd foarte multe modele pe străzile României, indiferent de zonă, iar noua generație îi va da mult de furcă lui X1 și chiar X2.