Paris 2016: BMW X2 Concept
Ieri m-am apucat să scriu primul articol despre modelele de anul acesta de la Paris, în jurul prânzului şi spuneam că nu sunt nu ştiu ce premiere importante. Ei bine, exact în momentul în care am dat publish articolului cu noul Land Rover Discovery a început avalanşa. BMW X2, Audi Q5, Honda Civic Type R, Lexus şi mulţi alţii. Aşa că astăzi am aşteptat să se mai liniştească apele, dar multitudinea de ştiri despre noul concept BMW nu m-a putut lăsa să stau de-o parte. Sunt convins că deja ai citit destule despre viitorul model, prezentat anul acest în calitate de concept, aşa că în acest articol nu vei găsi prea multe informaţii utile. Este doar un alt articol, în care îmi dau cu părerea despre un automobil care nu cred că trebuia să existe.
Ştiţi bine că în articolele mele vorbesc mult despre design-ul maşinilor pe care le prezint, iar aici, fiind vorba de un concept, despre care se ştiu destul de puţine informaţii tehnice, rămâne să discutăm doar ceea ce vedem. BMW X2 Concept, vrea să fie coupe-ul SUV-ului X1. La fel cum este şi X6 cu X5 sau X4 cu X3. Cu o singură excepţie. X2 nu arată a coupe. Are linia geamurilor ceva mai mică, dar linia plafonului nu este suficient de arcuită precum la celelalte SUV-uri coupe. Arată mai sportiv decât un X1, dar nu cred că în variantă de serie se va diferenţia foarte multe de fratele “normal”. Dar dacă stai să te uiţi în ograda rivalilor, modelele concurente sunt construite pe aceeaşi reţetă. Mercedes Benz GLA nu arată neapărat a coupe, la fel se întâmplă şi cu noul Audi Q2. Probabil că acea linie a plafonului despre care vorbeam nu este atât de realizabilă pe un pachet atât de mic. Ar afecta complet locurile din spate. Aşa că au făcut o nouă nişă. A SUV-urilor coupe, care nu sunt nici coupe, nici neapărat SUV-uri, dar care au 5 uşi şi arată ceva mai sportiv decât modelele consacrate. Mă gândesc că există piaţă pentru astfel de modele în condiţiile în care toţi producătorii premium germani construiesc astfel de caroserii.
Revenind la aspectul exterior, conceptul ce prefigurează un model de serie nu preia elemente de design cunoscute celorlalte SUV-uri BMW. În primul rând blocurile optice nu sunt unite de grila specifică bavarezilor. De fapt, de la noul Seria 7 nu ştiu alt BMW care să aibă această trăsătură. Probabil viitorul Seria 5. Nu mi se pare cel mai strălucit artificiu de design şi oarecum îmi pare rău că s-au oprit exact la nava amiral. În schimb, noul X2 are o grilă comparabilă cu cea a Seriei 7, dar cu elemente ce te trimit cu gândul la conceptul 3.0 CSL Hommage. Cel mai probabil această trăsătură va apărea şi pe varianta de serie şi rămâne un element de design foarte subiectiv. Blocurile optice sunt agresive, iar fiind un concept au putut fi îngustate foarte mult, aşa că în varianta de serie s-ar putea să le vedem la dimensiunile celor ale unui X1. Bara frontală este cel mai sportiv element de design, înglobând prize de aer generoase, atât pe laterale, cât şi central, fără a uita faptul că este totuşi un SUV, aşa că partea inferioară este vopsită în argintiu, asemeni unui scut de protecţie pentru ieşirile în afara asfaltului. Această impresie este regăsită şi în restul maşinii, unde partea inferioară argintie te trimit cu gândul la un tot-teren. Jantele conceptului măsoară 21 de inch în diametru, dimensiune ce probabil nu se va regăsi pe varianta de serie, poate doar design-ul jantelor. Cum spuneam, din profil nu se văd foarte multe elemente de “coupe”. Dacă îl priveşti din spate, tot ceea ce vezi şi îţi sare în ochi, sunt cele două ieşiri ale sistemului de evacuare, pentru că blocurile optice sunt agresive şi înguste, la fel ca şi luneta, iar în rest spatele este simplist, având doar un difuzor integrat. Apreciez totuşi faptul că logo-ul BMW şi-a făcut prezenţa pe stâlpul al treilea, amintind de vechile coupe-uri bavareze.
Din punct de vedere tehnic, bavarezii au fost destul de zgârciţi cu informaţiile, dar presupunem că viitorul X2 de serie va folosi platforma UKL, pe care va fi dezvoltat şi viitorul MINI Countryman, ceea ce înseamnă că modelul de serie va avea în principal tracţiune faţă şi opţional cea integrală. BMW X2 intră într-un segment destul de puţin populat, dar care este în creştere. Dacă e să ne luăm după “tradiţia” BMW în ceea ce priveşte conceptele, vedem modelul de serie în proporţie de 90%, dar şi aşa mi se pare că noul X2 este doar o adunătură de elemente şi artificii de design adunate de la alte modele, doar ca să existe un al şaselea SUV în ofertă. Aşteptăm un test pentru o părere oficială. :)