Lexus NX350h – Test Drive

Lexus NX350h – Rafinament electrificat

”ORIGÁMI s. f. artă-joc a imaginației japoneze, preluată și adaptată și la noi în cadrul învățământului de cultură generală, constând în punerea în valoare a hârtiei prin plierea și tăierea acesteia pentru a obține diferite forme geometrice.” În cazul noului Lexus NX designerii niponi au reușit să producă un origami metalic, care atrage din absolut orice unghi l-ai privi. Totuși, pentru cei neinițiați, noul SUV japonez arată în continuare ca vechiul model, chiar dacă este nou în proporție de 95%. NX este unul dintre cele mai vândute modele Lexus, iar o nouă generație vine mai mult ca să consolideze această poziție. Absolut totul la această generație este îmbunătățit, mai ales în zonele unde vechii posesori au întâmpinat dificultăți. Vorbim aici mai ales de tehnologie, multimedia, dar și rafinamentul general.

Lexus s-a încăpățânat să păstreze trenul de rulare hybrid, care la început a fost sub concurența care la vremea respectivă folosea motoare diesel, iar acum, după 8 ani, Lexus vine cu a patra generație a acestui sistem, pe când rivalii abia prezintă motorizări hybrid. Cu siguranță niponii au acest avans tehnologic, pe care îl folosesc acum în avantajul lor, deoarece după două zile cu noul Lexus NX nu i-am găsit puncte slabe. Vorbesc serios. Face toate lucrurile atât de bine încât doar afinitatea spre modele germane te-ar putea face să nu-l alegi. Dar aș vrea să începem prin a discuta despre design.

Dacă îl privești din depărtare, acesta este în continuare un Lexus NX. Forma generală s-a păstrat, dar este cu 30 mm mai lung și 20 mm mai lat. Blocurile optice nu mai sunt despărțite, fiind acum o singură unitate așa cum am văzut la micul crossover UX. Noile faruri sunt acum și mai agresive, dar și mai tehnologizate, folosind 4 fascicule LED în fiecare unitate, iar semnătura luminoasă este poziționată acum în partea superioară. Privit din față, NX are aceeași grilă imensă specifică modelelor Lexus, dar cu care ne-am obișnuit acum, iar împreună cu pachetul F Sport, cu prize laterale de dimensiuni generoase, noul SUV este foarte agresiv, dar și original în același timp.

Din lateral, lucrurile sunt ceva mai familiare. Forma generală a fost păstrată, la fel și linia plafonului care plonjează frumos spre posterior. Îmi place în mod deosebit și linia geamurilor, dar mai ales modul în care este ”sculptată” caroseria. Regăsim în același timp și linii fluide, dar și muchii puternice. Lumina apusului parcă reușește să atingă fiecare element, iar spectacolul vizual este garantat. Lexus NX este un amalgam de umbre și forme, mai ales când este acoperit de această culoare argintie spectaculoasă. Această nuanță parcă ne trimite cu gândul la o bucată de aluminiu nevopsit, asemeni multor concepte. Cu toate acestea, Lexus NX reușește să aibă și un aspect robust, datorită pasajelor roților și pragurile ”îmbrăcate” în plastic de protecție, negru. Până și jantele au un design și o culoare potrivită.

Aș spune că cea mai mare schimbare a exteriorul vine de la posterior, aici unde blocurile optice sunt ceva mai înguste, dar și unite printr-o bandă LED. Chiar dacă această găselniță de design am mai văzut-o și pe alte modele, pe Lexus NX arată destul de original și accentuează posteriorul bombat. Mi se pare interesant că pe capacul portbagajului nu avem sigla companiei, ci doar scrisul Lexus, cu litere despărțite. Acest mic artificiu de design îi oferă mașinii un aspect mai luxos.

Întreg exteriorul este exact așa cum te-ai aștepta de la a doua generație. Mai bine gândit, mai elegant, mai rafinat. Nu există unghi din care mașina asta să nu arate bine, dar exteriorul spune doar jumătate din poveste, pentru că ajungi în fața portierei și apeși butonul din interiorul mânerului. Acesta nu iese separat de portieră, ci este fix, iar ușa se deschide electronic. Pare o soluție complicată, dar atât de plăcută în utilizare. Odată ce pășești în habitaclu, îți dai seama de adevăratele schimbări.

Vechea generație avea un design interior frumos, care a rezistat testului timpului, dar tehnologia de la bord a avut de suferit. Dacă pe modelul precedent aveam un ecran foarte mic pentru sistemul de infotainment, care era acționat printr-un touchpad complicat în utilizare, noul model te întâmpină cu un ecran absolut imens de 14 inch. Da, aproape cât ecranul unui laptop standard, care este poziționat spre șofer. Fiind atât de mare, display-ul poate părea disproporționat de restul interiorului, pentru că totul este dominat de acesta. A dispărut acel touchpad, pentru că ecranului sistemului de infotainment este touchscreen. Totuși, inginerii japonezi au știut că ergonomia primează, așa că avem butoane fizice pentru majoritatea comenzilor folosite mai des. Astfel, reglarea temperaturii se face de la două butoane cu display interior, volumul are un buton separat, la fel și cele pentru dezaburire. Alte butoane fizice sunt doar pe consola centrală, din nou cele mai uzuale.

În rest, totul este grupat pe acel ecran imens. Asta înseamnă că ai acces la o mulțime de funcții de conducere, dar nu numai. Grafica este acum de top, sincer, poate fi comparată cu cea a unui laptop. Harta navigației este superbă, oferind o privire de ansamblu unde mergi și m-am trezit că folosesc mai des navigația mașinii și nu cea din CarPlay, doar pentru design. În Lexus NX conectivitatea este la nivelul anului 2022, adică poți să-ți conectezi telefonul și să ai parte de toate aplicațiile, în plus, mi-a plăcut că ai atât slot de încărcare USB cât și USB-C. Pentru că acel ecran este orientat spre șofer, acționarea comenzilor este foarte facilă, dar te trezești că vei folosi mai des butoanele de pe spițele volanului. Acestea sunt tactile și își pot schimba funcția, dacă dorești. E interesant că utilizarea lor este afișată în head-up display, nu în instrumentarul de bord. Apropo de acesta, chiar dacă este complet digital, nu prea este foarte configurabil. Poți doar să alegi unde îți sunt afișate diferite informații, dar grafica se schimbă doar atunci când selectezi modurile de rulare.

Butonul pentru acestea este poziționat în stânga, sub imensul ecran, fiind foarte ușor de acționat. Inginerii au lucrat mult la rafinament și la trenul de rulare, astfel, se simte o diferență clară între modurile de rulare. În modul Eco, cum am rulat în mare parte din timp, mașina se comportă mai mult ca un model electric, folosindu-se de motorul electric și baterii foarte mult. Orice plecare de pe loc sau de fiecare dată când ridici piciorul de pe accelerație, intră pe modul full electric sau mai există un buton pentru rulare exclusiv electrică. Acest mod îl folosești cel mai des în traficul urban, pentru că până la viteze de 50 km/h, dacă ești atent cu pedala de accelerație, poți să mergi fără să consumi 1 gram de benzină. Modelul din testul meu, primit de la Toyota Timișoara este un Lexus NX350h, adică un full-hybrid, dar noua generație poate avea și un plug-in hybrid în forma lui NX450h, care poate rula aproximativ 55 km doar electric, iar mai apoi se încarcă la o stație sau priză. Modelul NX350h se încarcă în mers, dar nu poate rula prea mult doar electric, dar este unul dintre cele mai bune și eficiente sisteme hybrid de pe piață.

În modul Normal al trenului de rulare, nu îți vei da seama când se face trecerea între motorizări, dar nici când transmisia schimbă treptele. E mult spus ”trepte” deoarece motorul pe benzină de 2.5 litri aspirat este conectat la o transmisie de tip CVT, care în mod normal nu are rapoarte efective. Dar Lexus a reușit să ”reinventeze roată”, adică transmisia, așa că acest eCVT este foarte reușit pentru calitățile dinamice ale mașinii. Poți schimba trepte de pe padelele din spatele volanului, iar atunci când accelerezi puternic, nu se mai turează până în zona roșie, ci trece succesiv prin rapoarte, dar bineînțeles foarte lin. Și așa ajungi la modul Sport și Sport Plus, care pune în mișcare întreg trenul de rulare, pentru a-ți oferi cei 244 de cai putere și niște reprize pe măsură. Plecările de pe loc sunt la început ca pe o electrică, iar imediat intră motorul pe benzină, deci nu vei avea pierderi de putere, iar la drum întins, accelerările și depășirile sunt foarte rapide.

Știu că mulți spun că Lexus nu face mașini sportive, dar acest NX s-ar putea să fie cel mai dinamic SUV Lexus de până acum. Totuși, nu își uită originile luxoase, așa că setările suspensiei sunt excelente, fiind foarte confortabile peste denivelări, iar mașina se simte foarte închegată. Atunci când vrei să forțezi pe viraje, mașina are doar puțin ruliu inițial, dar mai apoi se așează foarte bine, iar direcția este suficient de rapidă și grea încât să fie comunicativă. Priza volanului este foarte bună, de fiecare dată când conduc un Lexus, îmi imaginez că sunt la volanului unui LFA. Singurul dezavantaj al experienței condusului ar fi, din punctul meu de vedere, poziția ceva mai înaltă la volan. Dacă scaunul culisa cu 2-3 cm mai jos, îmi oferea și mai multă încredere în mașină.

Lexus NX350h este fără îndoială o mașină completă. Îmbină și combină tot ce este mai bun în industria auto în momentul actual. Este un SUV premium, cu materiale excelente, cu tehnologie de top și tren de rulare eficient. Peste toate acestea, vine cu unul dintre cele mai frumoase și spectaculoase exterioare din segment. Dacă ar fi să faci o nouă generație, trebuie să apelezi la Lexus. Au îmbunătățit tot ce trebuia, dar au păstrat tot ce merita. Cu siguranță, viitoarea generație va fi complet electrică, dar așa cum am văzut, niponii știu cel mai bine când să forțeze și când să aștepte cu tehnologia.

Lexus NX350h AWD F Sport oferit pentru test drive de Toyota Timișoara

Fotografii realizate de Adi Moga