Lexus UX250h – Test Drive

0
Test drive Lexus UX250h – Creativ Urban

Doar anul acesta, din cele 16 mașini conduse, 11 au fost SUV-uri și doar 4 au avut motorizări diesel. În plus, aproape o treime dintre toate au fost hybrid sau electric. Se pare că automobilul viitorului este un SUV hybrid. Dar nu unul foarte mare. Deci viitorul automobilului urban poate fi Lexus UX?

lexus ux250hChiar dacă construiesc SUV-uri de mult timp, iar tehnologia hybrid nu mai au niciun secret pentru ei, abia în 2019, Lexus intră în segmentul crossover. Mi se pare că în fiecare lună vreun producător anunță apariția unui astfel de model, care nu e nici hatchback, nici offroader, ci doar are o poziție mai înaltă la volan și un aspect ceva mai dur. Clienții vor astfel de caroserii, ele fac grosul vânzărilor, așa că în acest moment avem pe piață: BMW X1, X2, Mercedes GLA, Volvo XC40, Audi Q2, Q3, Jaguar E-Pace, Volkswagen T-Roc și T-Cross sau Mazda CX-3. Iar acestea sunt doar cele ale producătorilor premium. Ca să vii cu ceva nou trebuie să riști, dar în același timp trebuie să îți analizezi foarte bine riscul. Lexus a luat rețeta câștigătoare a celebrului deja Toyota C-HR, îmbunătățindu-l acolo unde trebuia.

lexus ux250hAstfel noul Lexus UX arată mult mai bine, ca un crossover mai scump, mai stilat și mai puternic. Design-ul este cel care atrage. UX fiind desenat îndrăzneț, creativ, cu o mulțime de muchii, linii și artificii de design. Chiar dacă este un automobil relativ mic, grila imensă, specifică modelelor Lexus este prezentă și pe UX. Blocurile optice sunt agresive, preiau semnătura luminoasă a fraților mai mari, iar pentru că modelul de test era echipat opțional cu pachetul F-Sport, fantele de aerisire din bara frontală sunt mai generoase. Privit din lateral, se remarcă pasajele roților foarte proeminente, realizate din plastic negru, ce se alungesc mult în sus, asemeni unui offroader. Acest artificiu de design face ca Lexus UX să pară o mașină mult mai masivă decât este în adevărat. Poate ați văzut în trafic o Toyota C-HR și v-ați dat seama că nu este foarte mare. De fapt, Lexus UX este mai scund chiar și decât o Toyota Corolla hatchback.

lexus ux250hÎn afară de pasajele roților, profilul Lexus-ului UX arată mai degrabă ca un hatchback. Cu o linie a plafonului destul de înclinată spre posterior și un portbagaj scurt. Suprafețele de tablă amintesc de arta japoneză a împăturirii, oferind un origami vizual. Posteriorul în schimb, este locul unde UX preia elementul preferat al designerilor în 2019. Blocurile optice unite. Luate separat, acestea arată agresiv, iar datorită ”umerilor” lați, stopurile pare că plutesc, alungindu-se în sus. Banda luminoasă ce unește stopurile este funcțională și oferă mașinii o imagine futuristă, nu că ar avea nevoie neapărat. Partea inferioară a bării posterioare este dominată de plastic negru, dar cu unele inserții cromate de culoare închisă, pentru un plus de sportivitate. Exteriorul este cât se poate de îndrăzneț, mai ales pentru acest segment, dar niponii ne-au obișnuit cu design excentric, așa că micul UX se încadrează perfect în gama Lexus.

lexus ux250hCu toții știm că japonezii nu excelează la designul sau calitatea interioarelor, numai că Lexus este o excepție. Chiar și cel mai mic model al lor oferă o planșă de bord desenată frumos, cu materiale impecabile și o calitate a asamblării, demnă de orice produs premium. La interior se vede cel mai bine diferența dintre UX și Toyota C-HR pe care este bazat. Volanul este gros și oferă o priză bună, chiar dacă spițele sunt o idee prea late. Poziția la volan este de asemnea bună, tipică pentru un crossover. Pentru acest nivel de echipare, UX oferă piele roșie, care la prima vedere ar părea prea excentrică, dar arată foarte bine și îl diferențiază clar de restul concurenților germani cu interioare mult prea sobre. Îmi place foarte mult instrumentarul de bord, complet digital, care culisează spre dreapta pentru a oferi informații suplimentare. Într-un fel amintește de cel al supercar-ului LFA, mai ales dacă selectezi modul sport. Din punct de vedere tactil, nu ai ce reproșa crossover-ului UX, numai că aproape toate comenzile sunt poziționate diferit față de cum sunt obișnuit. Ecranul sistemului multimedia are o diagonală generoasă, dar grafica lasă de dorit, mai ales la acest nivel de preț. Iar apoi vin comenzile pentru acest sistem. Lexus nu oferă o rotiță sau un tip de joystick pentru a naviga printre comenzi, în schimb te folosești de un touchpack, asemeni unuia de laptop, dar care funcționează mult prea întârziat. În plus este atât de sensibil la atingere, încât atunci când ai atins suprafața, se schimbă un meniu. Restul comenzilor sunt amplasate în capătul cotierei. Într-un fel, este destul de natural, mai ales că acolo îți mâna, dar m-am trezit de multe ori căutând butonul de volum sau cel de schimbare a posturilor. Sunt convins că te poți obișnui într-un timp scurt, dar totuși sunt de părere că unele comenzi ar trebuie să aibă locul lor. Butonul de volum trebuie să fie pe bord, în stânga, spre șofer.

Spațiul interior este ceva mai mic decât într-un hatchback clasic, dar nu este incomod. Spun asta deoarece scaunele din UX sunt absolut superbe. Cu tetiere integrate, acestea te cuprind foarte plăcut și sunt suficient de moi. Încă un plus, făță de un model non-premium.

lexus ux250h interiorCum era de așteptat, cel mai nou model Lexus folosește un tren de rulare hybrid. Dar este unul foarte așteptat de fanii mărcii, deoarece clienții SUV-ului C-HR și-au dorit mai multă putere de la ansamblul motor. Astfel, Lexus UX250h folosește un motor pe benzină de 2.0 litri plus unul electric, care împreună dezvoltă 178 de cai putere, dar cuplul nu este anunțat oficial. Știm doar că motorul termic dezvoltă 190 Nm, iar cel electric 202 Nm. Cele două motorizări funcționează în tandem, dar la viteze mici, UX250h poate rula exclusiv în modul electric, iar în sarcină, motorul pe benzină preia puterea. Aceste schimbări alte modului în care este propulsată mașina sunt imperceptibile pentru pasageri, totul întâmplându-se foarte lin. Lexus UX250h împarte platforma și motorizarea cu noul Prius și C-HR, care au ajuns deja la a patra generație de propulsoare hybrid. Nu e de mirare că un ansamblu atât de titrat, să funcționeze atât de bine chiar și într-un crossover.

lexus ux250hÎn oraș, Lexus UX250h este silențios, relativ confortabil, singurul minus ar fi jantele cu diametru pe 18 inch, cu o direcție axată mai mult pe latura sportivă. Pentru că atunci când îl scoți în afara orașului, pe un drum virajat, UX250h se simte la fel de bine. Suspensia este suficient de fermă pentru a nu înclina mașina, direcția mai grea îți oferă încredere să forțezi pe viraje, iar puterea este suficientă pentru accelerări. Lexus UX250h aproape că se simte ca un hatchback, dar cu care nu îți e teamă de niște denivelări sau gropi. Din păcate, ansamblul motor este conectat la cutia supra-numită ”moartea sportivității”, și anume un e-CVT, adică una continuu-variabilă comandată electronic. Dacă doar te gândești să mergi mai dinamic, acest CVT parcă îți dă o palmă peste ceafă și te întreabă intrigat: ”ce vrei să faci?” Vrei să intri într-o depășire? Trebuie să suporți sunetul pițigăiat a unui motor aspirat, ce se turează la 5000 de ture. Ai frânat? Turația cade la relanti. Accelerezi iar, cutia crede că ești din nou pe depășire, deci înapoi la linia roșie.

lexus ux250hDupă acest episod, te resemnezi că Lexus UX250h ar putea fi distractiv, dar te limitezi la a fi economic. Așa că tratezi cutia CVT cu respect, iar accelerările le faci încet, apăsând lin pe pedala din dreapta. Atunci turația rămâne la un maxim 2000 de ture, cuplu și puterea te împing frumos în scaun, iar consumul rămâne unul decent. Cu o cutie CVT nu trebuie să bruschezi sau să forțezi mașina. Totul trebuie să se întâmple genti. Relaxat. Tocmai din acest motiv sprintul până la 100 km/h se realizează în 8.5 secunde, dar sunt convins că echipat cu o altfel de transmisie, poate și una manuală, Lexus UX250h s-ar simți și mai rapid. Probabil și faptul că varianta de test oferită de Toyota Timișoara era echipată cu sistemul de tracțiune integrală e-Four, a diminuat senzația de viteză. Dar eu zic că merită. Nu neapărat pentru ieșiri în offroad, dar e-Four oferă încă un motor electric pe puntea spate, ce intervine asupra roților doar la nevoie. Asta îți dă încredere pe viraje cu aderență limitată.

lexus ux250hDacă ne uităm la ultimele tendințe în materie de vânzări, Lexus UX250h ar trebui să fie un bestseller. Este varianta mai luxoasă, mai puternică și mai specială a deja celebrului Toyota C-HR. Chiar dacă este mai scump, poziționarea sa ca preț, se încadrează între restul concurenților premium. Lexus avea nevoie de o astfel de caroserie, fie că ne place, fie că nu. E bine că a rămas un Lexus și nu a încercat să copieze sau să rivalizeze direct vreun anume concurent.

Lexus UX250h oferit pentru test drive de Toyota Timișoara 

Share.

Leave a Reply