Hyundai Tucson Facelift – Test Drive
Hyundai Tucson FHEV Facelift – Continuare
Sunt unele modele de mașini care se vând de la sine. Mașinile ieftine sau foarte scumpe, de obicei. La cele unde plafonul de preț e mic, e mai ușor să ajungă la mase, iar la cele scumpe, vor fi tot timpul clienți cu bani. Apoi mai există categoria mașinilor care se vând datorită numelui. Indiferent cum e noul model, clienții vor vrea să dețină acea denumire. Iar la final, din punctul meu de vedere, sunt mașinile care sunt căutate tocmai pentru că sunt bune. Efectiv. Nu ai ce să le bagi de vină, indiferent că te uiți în fișa tehnică sau le conduci. Dar ce te faci când acel model este într-o clasă extrem de aglomerată, unde rivalii vin constant cu noi și noi îmbunătățiri? Ei bine, devii și tu mai bun.
Așa pot spune că s-a întâmplat cu noul Hyundai Tucson Facelift. Acum 3 ani când am condus prima dată această generație, articolul respectiv a devenit cel mai citit articol al anului, demonstrând încă o dată interesul oamenilor pentru acest model. Prin noul facelift, Tucson continuă această poveste de succes și se schimbă și se reinventează pentru a face față cerințelor. E interesant totuși că producătorul sud coreean ascultă clienții și păstrează ceea ce a funcționat, tocmai de aceea și articolul de față este denumit sugestiv: ”Continuare”.
Prima dată când vezi noul Hyundai Tucson facelift, ai putea spune că nu s-au schimat foarte multe, dar la o privire mai atentă, vei vedea noile blocuri optice cu luminile de zi mai late și mai mari. Acest nou design îi oferă mașinii un aspect mai matur, nu neapărat atât de futurist cum părea pe modelul pre-facelift, dar totuși destul de recognoscibil. Apoi, bara frontală este mult mai sportivă, cu prize de aer reale și o nouă grilă, cu design specific. Pe o culoare deschisă, această redesenare este cu atât mai vizibilă, deoarece partea inferioară este într-o culoare contrastantă.
Deci fără îndoială îl putem numi un ”facelift”, dar oarecum schimbările importante ale exteriorului se cam opresc aici. Din lateral putem vedea design nou pentru jantele ce pot ajunge până la 19 inch, iar de la posterior se remarcă o mică redesenare, iar logo-ul companiei a fost mutat în partea de sus, sub sticla lunetei. Astfel mașina pare mai premium, exact ceea ce urmăresc clienții de la un facelift.
Rețeta mi se pare foarte bine aleasă de Hyundai. Păstrează exteriorul familiar, plăcut de fani, dar schimbă dramatic interiorul, adică locul care ”îmbătrânește” cel mai repede. Astfel, cei care vor să-și schimbe Tucson-ul, chiar vor primi ceva nou. Aici vorbesc bineînțeles de noua planșă de bord. Mult mai apropiată de cea a fraților electrici Ioniq5 și Ioniq6, și anume un ecran de mari dimensiuni, format din două display-uri poziționate deasupra bordului. Oarecum, această soluție simplifică și aerisește interiorul, dar Tucson își pierde puțin din personalitatea modelului. Dacă acesta este trendul, ce să-i facem?
Comenzile climatizării au fost mutate mai jos, în mijlocul consolei centrale, fiind acum touch screen. Totuși, sunt foarte ușor de folosit și au câteva funcții interesante. De exemplu, dacă doar șoferul se află în mașină, climatizarea poate funcționa doar pe o parte, astfel fiind mai eficientă. Pe versiunea de test Luxury avem inclusiv scaune ventilate. Tot pe acest ecran mai putem vedea niște butoane de shortcut, destul de utile, dar oricum totul este concentrat pe ecranul central.
Acesta are o diagonală de 12.3 inch și funcționează impecabil, foarte rapid și eficient. Alte schimbări aduse de facelift se regăsesc la nivelul volanului și a levierului transmisiei. Dacă pe modelul pre-facelift, volanul avea un design cu patru spițe extrem de distincte, pe facelift, are 3, fiind mai sportiv. E interesant că s-a renunțat la logo-ul Hyundai din centrul volanul, în locul lui fiind acum niște elemente decorative. Dacă vi se pare că nu au vreo logică, aceste elemente sunt regăsite și pe modelele electrice și în special pe modelele Hyundai care au funcția de conducere complet autonomă. În unele state, cum ar fi California, acolo unde condusul autonom este reglementat, pe acele elemente din volan sunt lumini de atenționare atunci când mașina merge singură. Deci probabil, la un moment dat, vom vedea și pe străzile noastre un Tucson care se conduce singur.
O altă noutate adusă de facelift este repoziționarea levierului transmisiei. Acesta este în spatele volanului, în dreapta și funcționează prin rotire. La început îți va fi mai greu să îl găsești, dar după un timp, îți dai seama că e chiar o soluție interesantă. Mai ales că prin repoziționare, lasă mai mult de depozitare și aerisire pe coloana mediană. Astfel, sub comenzile pentru sistemul de climatizare ai un spațiu imens, unde poți să-ți pui diferite obiecte, dar nu neapărat telefonul. Deoarece locul pentru încărcarea prin inducție, este acum în capătul cotierei. Este o poziție din care poți să-l accesezi mult mai ușor, chiar dacă, din punctul meu de vedere, nu este cea mai sigură poziționare, mai ales atunci când ești în trafic. Tot pe această cotieră mai ai butoanele pentru modurile de rulare și pentru senzorii de parcare.
Interiorul lui Hyundai Tucson este foarte generos. Chiar dacă teoretic face parte din clasa compactă, se poziționează în zona superioară, astfel spațiul este arhisuficient, chiar și pentru 5 pasageri, iar portbagajul măsoară peste 600 de litri. Când ne gândim că la un moment dat, Hyundai Tucson concura cu Dacia Duster, așa ne dăm seama cât a crescut în dimensiuni.
Revenind la prima parte a articolului, unde ziceam că sunt mașini care oferă de toate pentru toți, pentru că se adaptează, Hyundai Tucson a devenit un bestseller, tocmai pentru că atunci când intri într-un showroom cum e la Hyundai Carbenta Oradea, este aproape imposibil să nu îți găsești un Tucson pe gustul tău. Acest SUV pornește de la aproximativ 27.000 euro, pentru o motorizare de 1.6 pe benzină cu transmisie manuală și tracțiune pe puntea față. Dar Hyundai mai oferă modelul Tucson și cu motorizare mild-hybrid, full-hybrid sau plug-in hybrid. Poate avea transmisie manuală sau automată și inclusiv tracțiune integrală. Iar pe lângă toate aceste lucruri mecanice, Tucson are și vreo 4-5 niveluri de echipare.
Hyundai Carbenta Oradea mi-a pus la dispoziție o versiune full-hybrid 4×4, în echipare Luxury. Peste aceasta mai există doar N-Line, dar care bineînțeles este axată mai mult spre sportivitate, așa că putem spune că nivelul Luxury este de top. Adică la interior ai scaune din piele perforată, un plafon panoramic ce se întinde până în spate și o trapă electrică, o mulțime de sisteme de asistență și dotări de top.
Dar cum se conduce Hyundai Tucson full-hybrid? Dacă ar fi să facem legătura cu design-ul, pot spune că și la condus se simte mai matur. În sensul că totul e foarte bine închegat. Nivelul de calitate e aproape de zona premium. La fel și confortul la rulare. Nu simți aproape deloc când treci peste denivelări, suspensiie absorb orice imperfecțiune, chiar și cu jantele pe 19 inch. Pe modelul full hybrid primești un set de baterii de 1.49 kWh și un motor electric de 65 de cai putere care funcționează împreună cu motorizarea de 1.6 litri. Tot sistemul produce 215 cai putere și 320 Nm. Valori foarte bune, ce îl pun exact în limitele clasei. Dar senzația la accelerație este mult mai bună datorită motorului electric. Răspunde instant la apăsarea pedalei de accelerație și nici nu simți când intră motorul termic și preia din putere. Doar uitându-te la acul vitezometrului, vei vedea cât de repede accelerează. Oficial, timpul până la 100 km/h este de 8.6 secunde, dar în trafic se simte mult mai rapid. Iar asta am văzut-o pe depășiri. Nu ai întârzieri și ajungi repede la viteze ridicate.
Faptul că are și tracțiune integrală îți oferă o altă încredere în abordarea virajelor. A fost o porțiune unde am prins ploaie, iar pe asfalt ud, Tucson își ținea foarte bine trasa. Bineînțeles, nu este un sistem 4×4 pentru offroad, chiar dacă există un mod care se numește Drive Terrain, care optimizează tracțiunea pentru zăpadă, noroi sau nisip, mie mi se pare că te ajută mai mult pe șosea, că trag și roțile spate. Modurile normale de rulare sunt Eco și Sport, iar pe Sport, direcția are o tentă mult mai dinamică. E chiar plăcut să conduci un Tucson full-hybrid și mai dinamic.
Dar dacă tot am avut un model full-hybrid, înseamnă că este gândit și pentru eficiență. Faptul că setul de baterii nu are o capacitate mare, înseamnă că nici nu rulează foarte mult electric, dar este un sistem gândit să optimizeze consumul. Oricând ridici piciorul din accelerație intră motorul electric, în traficul bară la bară rulezi electric, doar în sarcină intră motorul termic. Astfel, pe traseul meu de test am obținut un consum de 7.2 l/100 km, în condiții de trafic mixt, dar și în condițiile în care mașina de test era foarte nouă, avea doar 70 de km rulați și încă era în rodaj. Citisem pe unele forumuri, că posesori de Tucson full-hybrid obțin consumuri de 5.5-6 l/100km. Deci valori bune pentru 215 cai putere și aceste performanțe.
Hyundai Tucson luptă într-un segment extrem de populat. Toți producătorii au un SUV compact și toți fac modele hybrid. Dar când oferi atât de multe opțiuni de configurare, plus tehnologii și design nou, la un preț destul de competitiv, modelul testat costă 42.000 euro, ai în fața ta un bestseller.
Hyundai Tucson FHEV Luxury oferit pentru test drive de Hyundai Carbenta Oradea