Frankfurt 2015: Porsche Mission E
Când se apropie un salon auto international, producătorii lansează schiţe cu modelele ce vor fi prezentate acolo. Unii în schimb, incită publicul abia în ziua evenimentului. Aşa s-a întâmplat cu mine aseară. Nu ştiu cine m-a prostit că abia astăzi voi vedea unele dintre maşinile/conceptele prezente. La o oră destul de târzie pentru o zi de luni, am început să lăcrimez când am văzut noul concept prezentat de germanii de la Porsche. Acesta are o singură misiune. Electric. Nu degeaba se numeşte Mission E.
Am ales să scriu prima dată despre acest concept şi nu despre un automobil de serie, pentru că a fost singurul de până acum care mi-a transmis un sentiment. O emoţie. În ultima perioadă am descoperit o afinitate specială faţă de marca Porsche. Absolut ador nooul 911 GT3 RS. Mi-l doresc din tot sufletul. Vreau să-mi modific maşina personală cu acest model în gând. Mulţi spuneau de designerii Porsche că sunt printre cei mai leneşi din industrie. Eu cred exact contrariul. Pentru că aceştia reuşesc să îmbunătăţească un design atemporal. Pot să transpună ADN-ul specific modelelor din Stuttgart pe orice caroserie. Acum au desenat un concept care păstrează liniile “clasice” Porsche, dar vizualizat în viitor.
Porsche Mission E mi se pare un 918 Spyder sedan. Atât. Nu are rost să spun mai multe. Cât de cool e asta? Cât de mult ne-am dorit cu toţii un Bugatti Galibier? Ei bine, acum vom avea ceva asemănător. Conceptul Mission E arată spectaculos. Fără îndoială. L-am privit de sute de ori de aseară până în momentul în care m-am pus să scriu. Poate că îl ador atât de mult pentru că, oarecum, partea frontală aminteşte de conceptul Ford GT90 din anii 90. O maşină la care visam de când eram copil. Mission E are o parte frontală relativ simplă, dar plină de detalii. Vine cu o capotă foarte joasă, flancată de aripile proeminente, nu dispune de prize de aer agresive, pentru că este un concept electric, iar blocurile optice sunt doar 4 diode LED dispuse în formă de pătrat. Singurele prize de aer au rol aerodinamic şi se regăsesc sub blocurile optice şi în partea inferioară a bării faţă. Totuşi nu pot să trec pentru design-ul aripilor. Atât de bombate şi atât de spectaculoase.
Profilul conceptului este extrem de jos. Măsoară doar 1.3 metri, iar forma plafonului, mai ales în dreptul stâlpului C aminteşte de 911, dar mult mai alungit şi foarte bine integrat în design-ul general. Jantele din fibră de carbon măsoară 21 de inch pe puntea faţă şi 22 pe cea spate. Detaliile şi tăieturile din partea inferioară a portierelor sunt agresive şi pe lângă rolul estetic, acestea sunt şi funcţionale. Portierele spate se deschis invers, în stilul celor de la Rolls Royce, facilitând accesul în habitaclu. Dacă partea frontală mi s-a părut simplistă, posteriorul este chiar mai lipsit de artificii de design. Singurele detalii notabile sunt difuzorul de aer de sub bară şi “scobitura” unde se află un singur stop, ce se alungeşte pe toată lăţimea maşinii. Porsche Mission E vrea să ne arate cum ar fi interpretat un viitor Panamera. Dacă asta este sursa de inspiraţie, atunci sedan-ul Porsche nu va mai avea rival.
La fel ca mai toate conceptele, Mission E are un interior futurist, unde doar elementele necesare sunt prezente. Totuşi dispune de 3 ecrane. Unul convenţional în locul indicatoarelor de bord, altul pe consola centrală înaltă, iar al treilea în bord, ecran ce se alungeşte spre partea pasagerului. Acest concept dispune de 4 locuri individuale, configurate foarte sportiv.
Am vorbit mai mult despre design-ul acestui concept, pentru că ăsta îţi sare prima dată în ochi. Trebuie să îţi placă cum arată la exterior. Dar Mission E promite o adevărată revoluţie sub caroseria din aluminiu şi fibră de carbon. Cu tehnologii împrumutate de la hybridul de anduranţă 919, Mission E are două motoare electrice ce îl propulsează până la 200 de km/h în doar 12 secunde, intrând direct în zona supercar-urilor. Bateriile poziţionate între punţi, în stilul celor de la Tesla au 800 de volţi, de două ori mai mult decât orice alt concurent. Asta înseamnă că spaţiul de stocare este mai mic, la fel ca şi timpul de încărcare. Porsche susţine că Mission E poate fi încărcat până la 80% în doar 15 minute. Asta traducându-se într-o autonomie de aproximativ 400 de km. O încărcare completă ar trebui să ajungă pentru 500 de km. Porsche are mare încredere în acest concept ce prinde prima “sută” în 3.5 secunde, motiv pentru care spune că poate să parcurgă circuitul de la Nurburgring sub 8 minute, motoarele electrice dezvoltând peste 600 de cai putere.
Nu cred, totuşi că Tesla îşi are zilele numărate, dar faptul că Porsche a prezentat un automobil, fie el şi în stadiu de concept, ne arată cât de mult pot automobilele electrice. De ceva timp Tesla este cam singurul automobil electric de performanţă la care ne gândim. Acest lucru ar trebui să schimbe, spre binele publicului şi mai ales a clienţilor. Iar atunci când automobilul prezentat arată atât de bine, fără îndoială va fi un hit. Aştept din tot sufletul primele teste şi mai ales să-l văd în haine de producţie.