Frankfurt 2015: Jaguar F-Pace
După un miliard (da, am numărat) de imagini spion şi teasere, până chiar să-l vedem ca automobil de asistenţă pentru Team Sky din Turul Franţei, Jaguar a ridicat cortina de pe primul lor SUV. Şi odată cu primele informaţii, eu am avut un şoc. Cum să nu-ţi dai seama de dimensiunile noului Jaguar F-Pace? După miliardul de poze de până acum, eu credeam că F-Pace este un SUV full-size, asemăntor cu Range Rover Sport. Dar astăzi ni se prezintă ca un concurent pentru Porsche Macan sau BMW X3. Dar asta nu înseamnă ceva neapărat rău.
Pentru că designerii Jaguar au reuşit să deseneze noul SUV atât de frumos şi au fost atenţi la proporţii, aşa că nu e de mirare că l-am creut mai mare. Totuşi design-ul noului F-Pace nu este o supriză. Era foarte previzibil, dar cum spuneam, este în acelaşi timp foarte frumos. Partea frontală aminteşte de modelele sedan ale britanicilor, cu blocuri optice agresive, poziţionate pe orizontală şi care luminează cu diode LED. Botul este dominat de grila specifică Jaguar, iar bara frontală adăposteşte fante de aer generoase, în funcţie de versiunile de echipare. Mi se pare interesant cum noua linie de design Jaguar se potriveşte mai multe caroserii. Dacă partea din faţă aminteşte şi este un amalgam de elemente preluate de la alte modele, profilul este complet nou. Este pentru prima oară când Jaguar construieşte un SUV, o astfel de caroserie, dar design-ul ales este perfect. Mi se pare că F-Pace este unul dintre cele mai frumoase SUV-uri din această clasă. Cu siguranţă este cel mai fluid şi armonios. Plafonul este relativ jos, iar luneta este foarte înclinată. Acest artificiu de design îi imprimă maşinii o senzaţie dinamică, fără să fie considerat un “SUV coupe”. Aspectul sportiv este ajutat de jantele care au dimensiuni de până la 22 de inch, o premieră în această clasă. Gândiţi-vă la costurile de întreţinere, mai ales în viitor, la revânzare. Totuşi. Posteriorul SUV-ului este relativ simplu, iar în afară de blocurile optice preluate de la modelele sedan, eu mai văd indicii şi de la Range Rover Sport, mai ales în zona difuzorului de aer şi a ieşirilor evacuării.
Exteriorul era previzibil, dar la interior designerii au plecat în concediu. Nu la modul că nu l-au mai făcut deloc, ci au luat doar unul de la XE sau XF, l-au mărit puţin şi gata. Nu este ceva neapărat rău, dar mă aşteptam la ceva mai mult. Măcar cum se diferenţiază modelele Range Rover între ele. Deocamdată o să las imaginile să vorbească, poate voi relata pe larg, la un viitor test.
Jaguar se încăpăţânează să ne spună că noul F-Pace este un crossover, cred pentru a evidenţia caracterul dinamic al maşinii. Motorizările sunt, la fel, preluate de la modelele sedan şi un motor diesel de 2 litri şi 180 de cai putere, dar şi unul de 3 litri, care se preconizează că produce 300 de cai putere. Aceştia reprezintă foarte mult pentru o maşină din această clasă, mai ales în motorizare pe motorină, dar dacă preţul va fi unul rezonabil, acesta este motorul pe care trebuie să-l alegi. Dacă totuşi vrei şi mai multă performanţă, atunci un V6, preluat direct de la sportiva F-Type, ar trebui să-ţi fie necesar. Cei 380 de cai putere propulsează SUV-ul britanic până la 100 de km/h în doar 5.1 secunde. Jaguar F-Type împarte o mulţime de componente cu celelalte modele din gamă, dar faptul că suspensiile sunt cele de pe F-Type, ar trebui să ne dea o idee asupra manevrabilităţii noului SUV. Până la urmă, Porsche Macan şi BMW X3 sunt considerate cele mai dinamice modele din segment. Iar cu fiecare model nou lansat, Jaguar sare la gâtul germanilor. Nici crossover-ul nu putea fii mai prejos.
Jaguar F-Pace este binevenit. Nu ştiu de ce, dar trebuia un SUV Jaguar. Arată foarte bine, promite să fie atât dinamic şi manevrabil, cât şi eficient. Sunt convins că va fi un bestseller, datorită imaginii şi exclusivităţii, totuşi, grupul mamă are alte câteva astfel de variante. Mă gândesc la Range Rover Evoque, chiar şi la Land Rover Discovery Sport. Sunt curios cum vor decurge vânzările în grupul Jaguar-Land Rover. Dacă F-Pace va fura din clienţii celorlalte modele. Dacă ar fi să ne luăm după cererea foarte mare de modele Range Rover, nu cred că se mai pune problema să fure din vânzări. După primul SUV Jaguar, sper să nu vedem şi primul sedan Range Rover, vorba lui Mircea Meşter. :)