Cultul coclaurilor
Când cineva îţi spune că mâine vei conduce pe coclauri, ca un bezmetic, cultul maşinilor de teren, unicul Jeep Wrangler, vei ştii că somnul îţi este compromis. Este prea mult să aştepţi o noapte întreagă să te întâlneşti cu maşina, vrei să adormi pentru ca timpul să treacă mai repede. Dar entuziasmul îţi este prea mare. Te gândeşti cum va fi, ce vei scrie despre ea, despre experienţa cu un Wrangler, eşti pregătit? Normal adormi pe la 4 jumate şi te trezeşti mult prea târziu şi crezi că maşina nu mai e disponibilă. Cât timp poţi să faci din pat până la reprezentanţa din afara oraşului? Eu am făcut 15 minute. Nu am visat cu maşina, dar şi dacă visam, nu se compara cu ceea ce a trăit şi am simţit.
Multe dintre modele pe care le-am condus au fost primele în ceva. De exemplu, Toyota RAV4 din testul trecut era primul SUV compact, BMW X5 era primul SAV şi aşa mai departe. Ce se mai poate spune despre Jeep? Mai ales Wrangler? Orice maşină mai înaltă o numim acum GIP! Iar totul a pornit de la aceasta. Nu există alt început. Wrangler are la bază o maşină militară, care între timp a devenit un adevărat cult, iar asta spune multe despre caracterul său.
Este acea maşină în care te urci cu bocanci. Îţi aprizi ţigara de la Zippo, nu ştie ce e crema de mâini sau blugii skinny. Vrea friptura în sânge şi are barbă. Odată urcat în ea, îţi ieşi din zona de confort, eşti aventuros, adrenalina îţi curge prin vene şi ştii că poţi să ajungi unde vrei. Wrangler te poate duce pe ORICE vârf, poate trece ORICE vad, fie el plin de apa sau noroi. Este maşina care arată mai bine acoperită de noroi, decât curată. Are cea mai puternică personalitate dintre toate. Pentru că a rămas un Wrangler, nu a devenit un SUV. Este pătrată, mare şi înaltă. Când am ajuns la maşină un zgomot metalic se auzea de sub capotă. Motorul diesel de 2.8 litri produce 200 de cai putere şi este perfect pentru Wrangler. Caroseria este separată de şasiu, la fel cum se făceau odată, fapt pentru care garda la sol măsoară 30 de centimetri! A păstrat trăsăturile bunicului său, “ochii” rotuzi şi grila cu 7 guri verticale. Apărătorile de noroi sunt din plastic mat, să nu se zgârie când treci pe ORIUNDE, iar cauciucurile oferite standard sunt ALL-TERRAIN şi poartă inscripţia WRANGLER. Să conduci un Wrangler pe şosea este ca şi cum ai merge pe un elefant prin oraş, bineînţeles că poţi, dar mult mai bine se simte să străbată locuri mai puţin umblate. Să nu uit, totuşi Wrangler “face suta” în 10,7 secunde. Surprinzător de bine pentru gabaritul ei de peste 2 tone. Nu poţi să zici că ţâşneşte, dar pe macadam 200 de cai lasă praf în urmă. Cum ziceam, nu este o maşină finuţă, dimpotrivă, uşile sunt prinse în balamale la vedere şi au chingi la interior, clanţele mari şi bărbateşti te fac să trânteşti zdravăn portierele. Iar când te saturi de toate acestea, cu un inbus poţi să le scoţi. Dar poţi să decapotezi şi hardtop-ul, ca mai apoi să “culci” parbrizul peste capotă şi să te simţi precum un adolescent al anilor 90 pe plajă. Sau dacă încă e februarie, lasă-le sus şi bucură-te de experienţa unui Jeep adevărat. Este singura maşină decapotabilă cu care poţi să faci off-road.
Prima dată când am condus un Wrangler a fost pe autostradă, doar 20 de minute şi nu mi-a plăcut! Voiam să văd scopul maşinii, cum merge atunci când asfaltul se termină. AutoLevanto Timisoara mi-a oferit răspunsul. După ce am luat maşina am început căutările pentru un loc unde să o testez la adevărata valoare. Merg, merg pe asfalt şi la un moment dat, reprezentantul Jeep îmi spune: Ia-o aici în dreapta! Mă uit, era un şanţ. Şanţul de pe marginea drumului. Alţii fac accident acolo. Nu pot să mă bag acolo! Nu mă lasă sufletul! Stai liniştit că nu ne răsturnăm, mi-a zis. Acum era momentul să văd dacă toate filmuleţele de pe youtube, dacă toate părerile mele despre Wrangler se vor adeveri. Am pus maşina puţin în diagonală şi acceleraţie. Nu îmi venea să cred ce experimentez. Cum e posibil ca o maşină, legală pentru şosea să meargă pe aici. Dar Wrangler nu este o maşină normală. Cum ziceam, a fost derivată dintr-un automobil militar. Iar militarii trebuie să ajungă oriunde şi să treacă orice obstacol. Mi-am dat seama că acel şanţ a fost doar o denivelare pentru Wrangler. Acum avea să înceapă adevărata aventură.
Scaieţi înalţi de peste un metru, muşuroaie de jumate de metru şi Wrangler se simţea ca un sedan pe autostradă. Până când drumul nostru a fost oprit de un canal de irigaţie. Trebuia să trec pe partea cealaltă. Iniţial am vrut să ocolesc totul, nu voiam să chem ajutoare. Dar modul 4LOW a lui Wrangler este excepţional. Toate roţile trag odată, dar cuplul impresionant de 460 Nm este prezent de la turaţii mici. Ca să acţionezi modul 4×4 trebuie să fi bărbat. Levierul cutiei este greu în utilizare, trebuie să tragi cu forţă pentru ca toate cele 4 roţi să aibă aderenţă. Trebuie să auzi metal pe metal, nu căcaturi de eletronică. Dar te face să te simţi foarte bine când reuşeşti. Noi eram acum suspendaţi doar pe 2 roţi ale maşinii. Roţile din diagonală. Moment bun pentru nişte poze. Dar acum garda la sol măsura peste un metru. Sar din maşină pentru cadre şi văd cât de mult se pot articula suspensiile acestei maşini excepţionale. La întoarcere aproape că nu am mai putut intra în maşină. Eu fiind gras. Dar am reuşit şi cred că dacă eram mai experimentat puteam să scot maşina de acolo şi fără să învârt roţile în gol. Asemănarea cu un tanc nu este întâmplătoare. Maşina trece şi trage încet peste orice îî stă în cale.
Acum nu mai exista un obstacol pe care Jeep Wrangler să nu poată să îl treacă. În plus, împrejurimile Timişoarei nu sunt cele mai dificile pentru maşina în care mă aflam. Cu soarele în faţă am făcut cale întoarsă şi m-am bucurat de maşină şi de interiorul acesteia. Jeep a încercat cât de mult să aducă Wrangler în secolul 21, punându-i navigaţie, ornamente de aluminiu şi scaune din piele. Dar nu pentru acestea îţi cumperi un Wrangler. Îl vrei pentru parbrizul acela mic şi vertical, pentru că boxele sunt deasupra capului, înconjurate de plastic, să nu se ude atunci când mergi decapotat. Îl vrei pentru că se văd toate metalele şi îmbinările plafonului, iar când te uiţi în faţă vezi toată capota musculoasă a maşinii. Versiunea testată avea pachetul MOAB, numit după un orăşel din Utah, unde se ţine anual Moab Jeep Safari. Wrangler este printre ultimele automobile cu adevărat off-roader, de aceea încă mai oferă o variantă cu 3 uşi. La fel cum erau odată. Dar pentru varianta cu 5 uşi, ampatamentul nu este cu mult mai mare, dar oferă utilitate mai bună. Mult mai bun acces la locurile din spate şi portbagaj mai generos. Asta ca să poţi să-ţi duci 3 prieteni cu tot cu corturi la munte.
Nu am condus de mult o maşină care să fie atât de groaznică pe asfalt, să aibă un post de conducere atât de prost, volanul nu se poate regla pe adâncime şi trebuie să stai cu mâinile întinse să ajungi la el, iar pedalele sunt pe nicăieri, nu puteam să-mi dau seama când accelerez, atât de jos se află pedala de acceleraţie sau dacă îţi intinzi piciorul stâng poţi nimeri frâna, lovindu-te de parbrizul vertical care se afla la 15 cm de fruntea ta. Orice viraj pe şosea a lui Wrangler este un test de curaj, ruliul este imens, chiar dacă varianta cu 5 uşi este ceva mai stabilă decât cea cu 3 uşi, iar cutia de viteze este dezastru. Nu schimbă treapta superioară decât după ce ajungi la destinaţie. Dar, cum spuneam şi în testul cu Mini Cooper S, m-am săturat să conduc maşini care pot să facă de toate şi nimic. Vreau o maşină care, atunci când nu mai vrei să mergi pe bitum, să te ducă pe coclauri în cel mai sublim mod cu putinţă.
Vreau un Jeep Wrangler în viaţa mea, mai mult decât următoarea gură de aer, vreau să pot să văd lumea de pe culmi, de acolo să-mi trag oxigenul. Wrangler este doza de adrenalină necesară tuturor, mostra de bărbăţie şi maturitate care nu se va demoda niciodată. Asta face caracterul maşinii atât de special. Dacă vrei un automobil în care să te simţi confortabil, iar mare parte din drumurile tale vor fi pe şosea, cumpăra-ţi altceva. Dar unii nu vor înţelege aceste aspecte, pentru că IT’S A JEEP THING!