Marele Alb
Titlul acestui articol nu este întâmplător. Noul BMW X5 este precum un rechin. Mare, puternic, dar extrem de agil. Şi se alfă la a 3-a generaţie. Primul X5 apărând în anul 2001. Era totodată primul SAV. Sport Activity Vehicle. Pentru că numele de primul SUV era deja luat de Mercedes ML în anul 1999. Dar SAV face din X5 să fie altă maşină. Chiar dacă în esenţă face aceleaşi lucruri pe care orice alt “jeep” le face. Dar pentru că are litera “A” în mijloc, le face mult mai bine pe şosea. Iar asta vrea lumea. Nu mai sunt acei clienţi care vor o maşină să poată străbate munţii. Vor să străbată munţii pe o şosea, iar făcând asta, să poată transporta 5 adulţi cu bagajele lor. Asta putea să o facă foarte bine şi un seria 5 break, dar acesta nu are impozanţa unui X5. Doar uitaţi-vă la grilele faţă. Sunt de-a dreptul spectaculoase. Parcă ar mâncă orice îi stă în cale. Pe bune seamănă cu gura deschisă a unui rechin. Această impozanţă este vizibilă cel mai bine la noul model de X5, care este mult mai agresiv desenat, muchii mai puternice, mai bărbătesc. Ce bine vor arăta fetele la volanul lui.
Era pentru prima oară când era invitat să asist la lansarea oficială a unei maşini, lucru care s-a întâmplat într-un mall din Oradea. Dar eu era încă la Timişoara. Aşa că am luat doi prieteni cu mine şi am pornit la drum. Am ajuns acolo la 15 minute după ce a fost dezvelită maşina, dar atmosfera era foarte primitoare, fashion parcă şi chiar dacă nu am asistat la alte prezentări, mie mi s-a părut extrem de reuşită. Mai multe imagini de la lansare puteţi vedea aici. Deja prietenii şi colaboratorii turaţiiscrise.ro, Grup West Premium a ţinut să lanseze maşina mai pe seară, ca viitorii clienţi să poată experimenta noile sisteme LED şi faruri adaptive pentru faza lungă. Am fost primiţi extrem de călduros şi după scurt timp, eram deja 4 oameni în maşină colindând dealurile de pe lângă Băile Felix. A fost un test nocturn destul de scurt, doar pentru a mă întoarce două zile mai târziu pentru adevăratul test.
Noul BMW X5 păstrează în linii mari designul fostei generaţii, dar este mult mai agresiv, cu muchii ascuţite şi mai bine determinate. Farurile se unesc cu grila, la fel ca Seria 3, bara frontală este mai dreaptă, profilul mai pătrăţos, iar spatele dinamic. La fel cum spune şi broşura modelului: “Este evoluţia însăşi.” Designul noului X5 este mai impunător ca niciodată, la fel cum îi stă bine unui SUV de mare clasă.
Interiorul noului SUV bavarez este o plăcere pentru toţi pasagerii, spaţiul oferit este mai mare şi calitatea materialelor este mult îmbunătăţită. Pentru varianta de test am avut celebrul volan M, o capodoperă de design şi ergonomie, iar acum sistemul de navigaţie nu mai este acoperit de bord. Ecranul aduce mult cu o tabletă poziţionată deasupra consolei. Mi-aş fi dorit ca instrumentarul de bord să fie preluat de la seria 5 facelift şi anume să fie un ecran pe care să fie afişate viteza şi turometrul, BMW alegând indicatoare analogice. Este probabil singurul aspect care te face puţin nostalgic după fostele generaţii. Pentru că la nivel de calitate, dotări şi tehnologie, noul X5 este mult în viitor.
BMW X5 a fost şi este un etalon al sportivităţii în segmentul SUV-urilor de talie mare, fiind acolo sus, de mână cu Porsche Cayenne. Noul model duce mai departe această tradiţie, fiind echipat cu un motor de 3 litri diesel, care produce 258 de cai putere. BMW a devenit un expert când vine vorba de motoare diesel puternice şi rafinate, oferind în gamă şi un model tot de 3 litri, dar cu 3 turbine de 381 cp şi 740 Nm!! Va urma şi acest model la test, în 2014. Probabil cea mai bună alegere pentru un BMW X5 este cea diesel, iar modelul de 258 cp, satisface toate nevoile de performanţă, de care ai nevoie. Este extrem de sprinten, agil, iar cutia ZF cu 8 rapoarte este de vis. Poţi chiar să-ţi faci X5-ul şi mai sportiv, apăsând butonul de pe bord, pe care scrie SPORT. Suspensia devine mult mai fermă, dar pentru drumurile din România, este prea săltăreaţă şi trebuie dus la limită pentru a nu o simţi. Iar limita pe viraje a maşinii poate fi înfricoşătoare, deoarece direcţia este acum complet electrică. Acest lucru se traduce printr-o lipsă de feedback din partea roţilor faţă şi te poţi trezi că virezi prea mult, la virajele luate în viteză. Bineînţeles, direcţia fiind electrică, aduce mai mult confort şoferului, mai ales în oraş. Totuşi, o direcţie hidraulică cu servo bun, nu cred că era atât de greu de manevrat.
Per total, dacă nu îl forţezi la maxim, noul BMW X5 se dovedeşte a fi o maşină extrem de plăcută în utilizare, mai ales pe şosea, pe drumuri virajate şi pe autostradă. Rafinamentul general este la înălţime, calitatea interiorului extrem de bună, impresia lăsată de X5 este de soliditate şi închegare.
Pentru 2014 o să pregătesc alte surprize, avându-l în rol principal pe noul X5, chiar o să facem un roadtrip pe un drum foarte interesant. Acum după ce am condus aprope toată concurenţa lui X5, mai toate SUV-urile de talie mare, efectiv nu văd un motiv plauzibil pentru care X5 să nu fie alegerea ideală.