Geneza RAV4
Acum 20 de ani, lumea nu ştia încă ce e un SUV de oraş, până ce Toyota nu a lansat modelul RAV4. Recreational Active Vehicle cu tracţiune 4×4. A fost un pas măreţ într-un segment care la momentul respectiv nu se ştia ce impact va avea. SUV-ul compact sau crossover-ul a evoluat extrem de mult, acum avem chiar mini-SUV-uri de oraş, orice producător fie el premium sau de buget oferă o astfel de caroserie, iar noi avem să-i mulţumim celor de la Toyota pentru acestea.
Chiar dacă alţii au venit din spate furând conceptul şi ideea unui astfel de automobil, Toyota a continuat să se menţină în top. Acum, după 20 de ani, lansează a patra generaţie a genezei. Şi este cât se poate de diferită.
Dacă prima generaţie RAV4 era atât de urâtă, sau mai degrabă diferită, iar celelalte două era extrem de banale şi nu ieşeau deloc în evidenţă, în 2014 Toyota schimbă foaia cu RAV4 făcându-l atrăgător, mai spaţios, mai tehnologizat şi mult mai bun. Linia de design păstrează trăsăsturile noilor modele Auris şi Corolla, fiind undeva între designul pur japonez şi cel american. Exact cum sunt maşinile japoneze desenate pentru americani. Au ceva specific. Le recunoşti. Pentru europeni, acest stil te scoate în evidenţă, cu siguranţă, dar nu este gustat de toată lumea.
Mie personal îmi place mult. De mult nu am mai văzut un salt atât de uriaş de la o generaţie la alta. În bine. Poate şi de ce fostele generaţii erau sub designul aşteptat. Dar noul RAV4 2014 este futuristic, cu linii precise, muchii ascuţite, inspiră robusteţe şi pe alocuri dramatism. Cea mai reuşită trăsătură este faţa maşinii, farurile sunt desenate dinamic, iar luminile de zi cu LED ies în evidenţă frumos. Bara frontală are în partea de jos o linie de aluminiu, care atrage atenţia, iar proiectoarele mari oferă agresivitate. Totodată profilul este dinamic, maşina fiind foarte bine proporţionată, capota plonjează frumos, iar luneta aproape verticală oferindu-i un aspect de off-roader adevărat. Totuşi sunt unele părţi a spatelui care parcă nu se încadrează prea bine. Stopurile ies destul de mult din linia generală a maşinii şi sunt destul de banale pentru restul elementelor. Noul RAV4 este acoperit de jur împrejur în partea inferioară de bandouri din plastic negru, pentru escapade în off-road uşor. Îmi place asta. Iar exteriorul acestei maşini în mod special, vine cu una dintre cele mai frumoase culori disponibile. Acest verde metalizat se potriveşte la perfecţie cu maşina, cu decorul din spate, cu razele de soare care cad pe maşină, este culoarea pe care trebuie să o bifaţi pe lista de opţionale.
Interiorul noii generaţii nu mai este chiar atât de spectaculos precum exteriorul, dar este frumos desenat, mult mai interesant decât a concurenţei germane. Partea inferioară a bordului este acoperită cu piele moale la atingere, iar plasticele mai tari sunt în locuri cu uzură pronunţată, cum ar fi panourile uşilor. Ecranul tactil are grafică bună, iar instrumentarul de bord este dominat de vitezometru. Am remarcat la noul RAV4 scaunele foarte comode şi spaţiul interior generos. Diametrul volanului este în limite şi oferă o rază de bracaj impresionantă. Acest lucru ajută enorm la manevrele de parcare. Modelul testat era în echiparea de vârf Luxury, oferind dotarea preferată de mine şi anume trapa! Singurul minus al acestui interior este fără îndoială ceasul care pare fixat încă în 1994, cu grafică învechită. Totuşi este un lucru minor şi nu se observă la prima privire, ceea ce e de bun augur, pentru că interiorul este din punctul meu de vedere peste concuranţă.
Toyota RAV4 a fost de la bun început un model capabil în off-road, a învăţat de la cei mai buni, mentori fiindu-i Legendarul Land Cruiser şi Indestructibilul Hilux. Dar a ştiut să se adapteze, fiind acum confortabil şi pe şosea. Pentru că cei mai mulţi dintre clienţii de SUV-uri compacte vor folosi maşinile lor pe şosea şi mai ales în oraş. Aşa că RAV4 mi s-a părut destul de dinamică pe curbe, foarte confortabilă pe drumuri mai proaste şi destul de agilă în oraş. Dimensiunile ei ajută mult la aceste aspecte. Dar chiar dacă s-a îndepărtat de origini, garda la sol de 19 cm îţi arată că noul RAV4 poate şi atunci când nu mai există asfalt. Noi am testat-o pe un câmp cu iarbă udă, unde am cuplat tracţiunea 4×4, cuplul fiind distribuit egal între punţi. Fără nici cea mai mică urmă de ezitare, motorul de 2.2 litri diesel şi 150 de cai putere trage maşina din orice situaţie. Orice împotmolire este rapid trecută datorită cuplului foarte bun de 340 Nm. Forţa de tragere când aderenţa este limitată, este impresionantă. Nu am simţit niciun moment că maşina nu poate. Cutia de viteze ajută foarte mult aceste escapade, deoarece etajarea este bună, prima treaptă fiind mai scurtă, dar este plăcută în utilizare şi în oraş şi în afara lui.
La întoarcere trebuia să spălăm maşina înainte să o ducem la reprezentanţă, iar la spălătorie am găsit aşteptând, un model din generaţia precedentă. Proprietarul acesteia când ne-a văzut, a venit direct la noi să ne întrebe cum s-a comportat în off-road. Am fost dat de gol şi de noroiul care se întindea până pe plafon. Am fost plăcut surprins să văd şi maşina lui plină de noroi, după ce a tractat un alt automobil dintr-un câmp şi mai dificil decât cel în care am fost noi. Mi-a deschis uşa şi cu zâmbet pe buze mi-a zis că el are un RAV4 de vreo 7 ani şi cu prima ocazie îşi va cumpăra modelul nou. Atât de mulţumit era.
Noul RAV4 este o maşină polivalentă, face tot ce-i ceri, iar acum poţi să te prezinţi cu ea oriunde fără să te catalogheze lumea ca un tip neinteresant. Dacă până acum media de vârstă a cumpărătorilor de RAV4 erau cei din a doua tinereţe şi peste, la cum arată noul model, acesta va atrage şi clienţi mai tineri. Este mai spaţios ca niciodată, mai tehnologizat şi mai atragător, chiar dacă sunt unele puncte unde nu excelează. Cilindreea de 2.2 este costisitoare din punctul de vedere a impozitelor, iar lipsa unei puteri mai mari de 150 de cai poate fi un dezavantaj.
Segmentul SUV-urilor de oraş este probabil cel mai aglomerat acum, sunt o grămadă de alternative, fie ele germane, japoneze, coreene sau chiar româneşti, dar dacă te hotărăşti să-ţi achiziţionezi un SUV de oraş, de ce să nu-ţi iei maşina de la care a început totul? De ce să nu apelezi la experţi?