Prezentare: BMW X1
Am cam dispărut în ultima vreme de pe blog, poate că briza Mării Negre mi s-a urcat la cap şi nu am fost în stare să mă adun să caut şi să prezint ultimele noutăţi, dar iată-mă într-o călduroasă zi de luni, înapoi la laptop şi vă prezint probabil cea mai importantă lansare de săptămâna trecută. Noul BMW X1. Care de la bunul locului este… complet NOU. Total diferit.
BMW avea nevoie de un astfel de automobil într-un segment din ce în ce mai aglomerat şi mai apreciat de către clienţi. După succesele X5 şi X3, venirea pe lume a unui automobil, să-i zicem SUV de oraş, era inevitabilă. Prima generaţie BMW X1 era construită pe platforma vechiului seria 3, ceea ce însemna tracţiune pe puntea spate, în stilul tipic bavarez, iar motorul era poziţionat longitudinal. Mulţi spuneau că X1 nu prea arăta a SUV, mai ales din cauza gărzii la sol relativ redusă şi forma caroseriei, care aducea mai mult a break. Dar clienţii au început să aleagă un X1 în detrimentul unui Seria 3 Touring, spre exemplu. Apoi, rivalii Mercedes Benz şi Audi şi-au prezentat propriile lor variante de SUV compact, iar bătrânul deja, X1 pierdea din popularitate. În ciuda celor 750.000 de unităţi vândute. Au trecut 6 ani de la lansarea celui mai mic automobil X al celor de la BMW, moment prielnic pentru o nouă generaţie.
Spuneam la începutul articolului că noul X1 este chiar nou. Aici mă refer la şasiu, motorizări, formă şi design. Noul X1 este construit acum pe platforma UKL1, cea care se găseşte şi sub minivan-ul Seria 2 Active Tourer, ceea ce înseamnă că, pentru prima dată, X1 va putea fi comandat cu tracţiune faţă. Cea integrală xDrive va fi oferită opţional, ca până acum. Altă noutate o reprezintă poziţionarea motorului care acum este transversal pe puntea faţă, fapt ce a rezultat într-un spaţiu interior mult îmbunătăţit. La acest lucru a ajutat şi creşterea în dimensiuni a caroseriei. Noile motorizări de 2 litri, disponibile la lansare sunt foarte puternice, mai ales pentru acest tip de caroserie. Motoarele diesel produc puteri între 150 şi 231 de cai putere, iar benzinarele pornesc de la 192 de cai putere şi ajung tot la 231. Mi se par valori extrem de mari pentru astfel de motoare, mai ales în acest segment. Doar cele mai slabe motorizări vor fi oferite cu tracţiune faţă, în schimb toate vor beneficia atât de transmisia manuală cât şi de cea automată cu 8 rapoarte.
Fiind un model premium, noua generaţie X1 vine cu un aport tehnologic dublat faţă de vechiul X1. Astfel, sistemele de siguranţă pasivă şi activă poartă denumirea Driver Assistance şi înglobează tehnologii precum păstrarea benzii de rulare, asistent pentru unghiul mort, frânare automată, iar pentru momentele când traficul este greu, Traffic Jam Assist poate accelera şi frâna, urmărind maşina din faţă, atunci când este un ambuteiaj. Este o soluţie foarte bună pentru orele de vârf a marilor oraşe.
Până acum ştiam că un nou BMW din gama X va fi extrem de performant şi foarte tehnologizat, dar partea cu aspectul unde o lăsăm? Pentru că se ştie că un BMW X dă bine la imagine. Îndiferent din ce segment îl iei. Noul X1 arată ca un X5 mic. Atât. Asta am văzut eu din imagini. A renunţat la caroseria de tip break pentru una mai pătrăţoasă şi mai masculină, care, din punctul meu de vedere, îl prinde foarte bine, întreg design-ul este mai închegat şi chiar mai agresiv. Am crezut că BMW va opta pentru blocuri optice unite cu grila, precum celelalte X-uri, dar se pare că noul X1 îşi ia inspiraţia de la facelift-ul Seriei 1, pe care am condus-o pe litoralul Mării Negre. Astfel, farurile tăiate agresiv, împreună cu tehnologia LED îi oferă o prezenţă “rea”, mai puternică, în ciuda dimensiunilor deloc ameninţătoare. Bara faţă este redesenată faţă de generaţia precedentă, dar în linii mari păstrează aceeaşi idee. Posteriorul este cea mai radicală schimbare de design faţă de vechiul X1. Acum plafonul este mai înalt şi mai drept, se continuă mai mult spre lunetă, iar capacul portbagajului este mai vertical, dând impresia de SUV în adevăratul sens al cuvântului. Pentru imaginile de prezentare, BMW a ales să echipeze X1 cu jante cu diametru imens, care îi oferă o imagine puternică, dar din păcate, cei mai mulţi vor alege jantele de bază, iar asta va afecta aspectul general. Tot privit din profil putem observa liniile şi muchiile mult mai agesive şi tăiate mai drept. Noul X1 este cât se poate de matur şi de impunător, cu toate că din unele unghiuri aduce aminte de Seria 2 Active Tourer.
Dacă la exterior asemănarea cu monovolumul bavarez nu este cea mai fericită, faptul că interiorul se bucură de acelaşi design precum al Seriei 2 AT, mă bucură. Asta datorită faptului că acest interior este foarte proaspăt, tineresc, fresh, în comparaţie cu restul gamei, unde interioarele sunt un pic cam plictisitoare. Consola centrală nouă, orientată spre şofer şi ceva mai ieşită în afară, display-ul de deasupra acesteia, schimbătorul şi volanul sunt noi, iar în comparaţie cu rivalii, interiorul este şi cel mai frumos. În imagini putem observa atenţia la detalii şi la materialele folosite, pielea de cea mai bună calitate şi lemnul de pe bord sugerează acest lucru. Singurul lucru care mă deranjează este că acel levier al cutiei automate este o idee prea înalt. Sau disproporţionat de mare faţă de restul elementelor. Atât.
Noul BMW X1 promite multe. Este un bestseller în segment. Este un model important pentru BMW. Tot ceea ce mă deranja la generaţia precedentă a fost schimbat sau îmbunătăţit. De mult nu am mai văzut asemenea aprecieri din partea publicului la văzul imaginilor oficiale de presă. Până acum era ciudat să vezi un model complet nou şi trebuia să treacă ceva timp până să te obişnuieşti cu noua linie de design. Nu şi la noul X1. Aşa trebuia să arate un BMW X1. Hai la test cu el!