La iarbă verde cu xDrive
“Singurul offroad pe care îl face un BMW X6 este bordura din faţa unui club de fiţe.” Asta scriam eu într-un articol, când am testat cea mai ridicolă variantă a struţo-cămilei BMW. Un X6 cu motor de 3 litri, cu 3 turbine, care produce un cuplu suficient pentru a tracta un avion transatlantic. Eram foarte convins de această afirmaţie a mea, până când am primit o invitaţie din partea Grup West Premium Oradea, la un eveniment numit BMW xDrive offroad Experience. Cât de încrezător să fii în automobilele tale, încât să inviţi clienţi şi potenţial clienţi să experimenteze în offroad unghiuri de 30-35 de grade, fie ele în rampă sau mai ales înclinaţie? Ei bine, foarte încrezători.
Caravana xDrive offroad Experience a început acum mai bine de o lună, prin mai toate oraşele importante din România, am văzut o grămadă de imagini de la evenimentul de presă desfăşurat în Bucureşti, dar totuşi nu mă aşteptam să întâlnesc atâţia oameni frumoşi, deschişi, care ne-au făcut experienţa cu atât mai frumoasă. Sincer să vă spun, am fost fooarte sceptic cu privire la capacităţile de trecere a automobilelor X din Munchen, am zis că voi merge acolo pentru o porţie sănătoasă de râs, să văd cum se chinuie un X6 pe coclauri. Iar pentru ca totul să fie şi mai comic, trebuia să împărtăşesc cu cineva. Aşa că am luat fotograful oficial turatiiscrise.ro, dar şi un amic pasionat de BMW-uri, doar pentru a-i vedea expresia feţei când X4 lui favorit, rămâne împotmolit.
Am ajuns la locul de întâlnire cum nu se putea mai bine. Cam cu jumătate de oră înainte de ora începerii, timp suficient pentru a degusta o cafea absolut perfectă, în ceaşcă BMW. Am stat de vorbă cu oamenii locului, care erau destul de rezervaţi în oferirea informaţiilor despre eveniment, tot timpul auzeam: “Nu vreau să stric surpiza!” sau “Veţi vedea mai multe pe parcurs!” Întreg evenimentul şi recepţia a fost desăvârşită, locaţia îmbrăcată în alb imaculat era aerisită, dar foarte intimă. Auzeam discuţii ale unor clienţi posesori de BMW X, dar nu numai, care spuneau şi ei că astfel de eveniment este necesar, mai ales că posesorul de X3/4/5/6 în 99% din cazuri nu se aventurează în noroaie. Era deci momentul prielnic să vadă ce poate maşina pe care au dat banii.
După ce am pozat cam ce era de pozat în interior, în faţa noastră au apărut 3 băieţi cu geci albastre cu inscripţia “BMW Team” care s-au prezentat. Aceştia sunt traineri certificaţi BMW, şoferi şi instructori aleşi pe sprânceană pentru a ne arăta nouă ce înseamnă sistemul xDrive. Pentru ca totul să se desfăşoare în deplină siguranţă, mai ales că sunt în jur de 150 de oameni care participă la un astfel de eveniment, şi nu ştii fiecare ce gândeşte, a trebuit să-l ascultăm pe Radu David dându-ne indicaţii despre poziţia corectă la volan. Sincer, să asculţi un pilot de raliuri spunând ce e bine şi ce nu, îţi oferă o senzaţie de siguranţă. Dacă respecţi instrucţiunile sale, tot ce trebuie să faci e să te bucuri de experienţă, fără alte griji. “În 20 de minute vă invităm la volan!“. Au fost cuvintele pe care le aşteptam încă de când am primit invitaţia pe e-mail.
Pentru că xDrive offroad Experience are un succes enorm în ţara noastră, iar numărul participanţilor depăşeşte clar numărul maşinilor disponibile pentru test, în fiecare BMW X trebuia să fim 2 şoferi. Jumătate de traseu unul, jumătate celălalt. Încă nu ştiu în ce postură e mai bine să fii. Ardelean fiind, m-am mişcat fără talent, fapt pentru care nu am ajuns eu să fiu primul la volan. Totuşi am fost eu cel care am ales maşina. Un superb BMW X3. Noul X3. Dar în afară de farurile mai lungi, nu e nicio diferenţă faţă de maşina de acum câţiva ani. Totuşi, BMW X3 este poate cel mai raţional BMW SUV. De fapt dacă mă gândesc bine, este cel mai raţional BMW. Punct. Pentru că nu este atât de mare precum un X5/X6, este mai încăpător decât un sedan, iar garda la sol mai mare înseamnă confort mai bun pe şoselele din Românica. Gândiţi-vă că drumurile din Bihor sunt atât de proaste, cu atâtea gropi şi şanţuri, încât eram de părere că nu mai e nevoie de un traseu special pentru offroad. E suficient să ajungem acolo şi apoi să ne întoarcem. Oricum maşinile sunt terminate. Dar nu. xDrive offroad Experience este atât de bine gândit şi atât de bine pus la punct, încât nici acum nu-mi vine să cred ce am experimentat.
Ajunşi la vreo 20 de km departe de Oradea, ne aştepta un deal destul de abrupt. Prima dată a urcat panta de 35 de grade instructorul într-un X5. De acolo de sus ne putea privi pe toţi şi putea să ne ofere indicaţii importante pentru parcurgerea traseului. Fiecare maşină era numerotată şi avem o staţie prin care comunicam. Cum vă spuneam, eu credeam că ne bagă pe un drum “de ţară” şi asta e. Când am pornit, prima dată ne aştepta cea mai nasoală porţiune. O înclinare de 30 şi ceva de grade, cu noroi la bază. Cu centurile strânse pe piept, DSC-ul dezactivat şi prima treapta cutiei de viteză am înaintat pe urmele făcute de maşina instructorului. Pentru cei mai mulţi era prima dată când experimentam asemenea unghiuri. Strângând din pantaloni, vă spun sincer că au fost momente când am crezut că ne răsturnăm. Doar ca mai apoi, instructorul să ne spună că maşina mai poate să se încline câteva grade. Nu mulţumesc. E suficient că eu am stat suspendat doar în centură. După ce am trecut toţi de “înclinaţia morţii” a trebuit să urcăm şi noi în vârful dealului. Nu prea pare nu ştiu ce, dar din locul şoferului, vezi doar cerul, dar trebuie să accelerezi constant. Apoi urmează coborârea care se face doar din calculatoarele sistemului xDrive. Hill Descent Control, asistentul la coborâre, era setat la viteza de 8 km/h, fără să fie nevoie de acţionarea frânei. Dacă la urcare a fost cum a fost, pentru coborâre, chiar stăteam susţinuţi doar în centură, iar coborârea era atât de abruptă, aproape că vedeam numărul de înmatriculare. Traseul ales a fost absolut perfect, mai ales când am ajuns la diferenţele de nivel, unde maşinile erau suspendate pe trei sau chiar două roţi. Nefiind niciunul expert în conducerea în offroard, dar şi pentru faptul că voiam maşinile întregi la întoarcere, trainerii ne dădeau indicaţii despre traiectoria perfectă de a parcurge un şanţ. “Viraj stânga maxim. Acum îndreaptă roţile. Gaz, gaz, gaz constant. Perfect, numărul 9.” Ne simţeam bine când auzeam laudele instructorilor. Dacă urcările, înclinaţiile şi coborârile era realizate pe toate roţile, acum am ajuns într-o râpă. Nu vă mint. Pe acolo trece apa. Nu este deloc interesant să vrei să bagi un X5 cu faţa înainte într-un şanţ. Dar am făcut-o. Era atât de abrupt, încât, ditamai X5-ul nu se mai vedea. Apoi să-l vezi ieşind precum un monstru din adâncuri, cu o roată în aer, urmat de întreaga caroserie este o privelişte atât de neobişnuită, dar foarte interesantă. Chiar dacă în dimineaţa acea de sâmbătă a plouat, terenul era practicabil, mai ales că maşinile erau echipate doar cu anvelope standard de iarnă. În niciun moment nu s-a rupt aderenţa. Când eram suspendaţi pe două roţi, tot ce trebuia să facem e să accelerăm. Atâta tot. Sistemul xDrive detecta înclinaţia caroseriei şi faptul că două dintre roţi nu au contact cu solul şi trimiteau puterea pe celelalte. Nu este un sistem clasic cu diferenţial blocabil şi cu distribuţie 50:50, dar îşi face treaba extrem de bine. Toată experienţa de condus a durat în jur de 2 ore. Suficiente pentru a rămâne cu o impresie extrem de plăcută despre un BMW X pe coclauri.
Pentru că eram în ultima sâmbătă din martie, exact înainte să trecem la ora de vară, la întoarcere, ne aştepta o altă surpriză. Adus special de la Bucureşti era un BMW X5 în motorizare 40d, echipat cu absolut toate dotările disponibile pentru un BMW la ora actuală. Mai puţin trapă, dar aceasta a fost o greşeală de comandă. Maşina trebuia să fie echipată şi cu trapă. Acest BMW X5 este chintesenţa definiţiei FULL FULL. Bineînţeles, pe lângă dotările de confort, precum scaune speciale şi piele de cea mai bună calitate, vedete au fost dotările tehnologice. Pentru că ne-am întors la ora 19, iar afară era deja seară, am putut să vedem cum funcţionează sistemul Night-Vision. Două fascicule de lumină infra-roşu poziţionate în locul proiectoarelor, detectează pietoni şi urmăreşte mişcările celui mai apropiat. Eram atât de încântat, am şi uitat să filmez. Este destul de greu să vă explic ce mişto se vedea, şi mă gândesc că e şi mai greu să vă imaginaţi, dar pentru mine această dotare face parte din filmele SF. Iar ca totul să fie perfect, în acea atmosferă glamour de seară, am experimentat sistemul de sonorizare Bang&Olufsen. Spun că am experimentat, pentru că este o experienţă aparte. Nu pot să spun că am ascultat, am trăit ce înseamnă Bang&Olufsen. În multe dintre articole scriam despre “superbul sistem de sonorizare”. Acum îmi retrag cuvintele. Dacă nu e Bang&Olufsen, nu mai este superb. Este punctul maxim al calităţii în materie de sonorizare. Fiecare sistem este special conceput pentru caroserie, pentru celelalte dotări, nu găseşti acelaşi sistem în două maşini. Claritatea sunetului este covârşitoare. Nu te poţi înţelegi cu ocupantul de lângă tine, dar în acelaşi timp nu te deranjează volumul. Nu îţi “ţiuie” urechile după, auzi doar sunetul foarte tare. Sub fiecare scaun este un tub de bas, plus unul central. Deci da, am făcut-o şi pe asta.
Am ieşit la iarbă verde cu o flotă de BMW-uri X. A fost o zi XXX, dacă mă înţelegeţi. Bineînţeles, BMW nu recomandă să vă aventuraţi în offroad greu cu automobilele X, în primul rând acestea nefiind automobile de offroad, garda la sol şi anvelopele nefiind potrivite pentru astfel de ieşiri. Totuşi, dacă e să am un regret, acela ar fi că nu mi-am putut duce toţi prietenii sceptici de calităţile BMW X, pentru a vedea pe viu ce pot. Imaginile nu fac dreptate capacităţilor de trecere, fapt pentru care, cine nu a experimentat din maşină, nu are cum să ştie cum s-au descurcat defapt. Afirmaţia mea cum că singurul offroad al unui X6 este o bordură în oraş rămâne valabilă, pentru că aşa cum am aflat, şoferul nu-şi va duce maşina pe care a dat o căruţă de bani în noroaie. Dar e bine să ştie că poate.
UPDATE: Maine pe pagina facebook.com/turatiiscrise punem filmarea cu sistemul Night Vision al BMW-ului X5 :)