Prezentare: Range Rover Velar
Atunci când am condus noul Range Rover Sport, spuneam despre el că este vedeta bulevardelor. Când încă nu era criză, copii bogaţilor României conduceau Range Rover Sport. Printre cele mai importante astfel de modele exista unul cu numărul de înmatriculare EBA. Nu mai are rost să zic a cui era fiică. Între timp, Range Rover a devenit un brand asociat cu unele personaje a căror avere era mai mult sau mai puţin trasparentă, iar asta se datora şi faptului că erau mai scumpe decât concurenţa. Un Range Rover Vogue era până nu demult, cel mai scump SUV ce îl puteai cumpăra în România. Range Rover Sport a apărut pentru acei clienţi ce voiau să se asocieze cu această marcă, dar conturile nu erau încă atât de grase. Cu toate că Range Rover Sport este mult mai scump decât concurenţa germană, asta nu a însemnat un dezavantaj. Dimpotrivă. Un posesor de SUV britanic este considerat peste media populaţiei. Totuşi, ar mai exista o categorie. Cea pentru care un Evoque este ori prea feminin, ori prea ieftin, iar un Range Rover Sport este ori prea mare, ori prea scump. Iată deci răspunsul. Range Rover Velar.
Poziţionat într-o gamă de preţ în stilul mărcii, noul Range Rover Velar concurează direct cu modele precum Mercedes Benz GLC, Volvo XC60 sau BMW X3. Chiar dacă nu arată din primele imagini, avem de a face cu un SUV mediu compact. Spun asta pentru că proporţiile noului Velar ne duc cu gândul la un model mult mai mare, chiar ar putea fi facelift-ul pentru Range Rover Sport. Am crezut că odată cu apariţia “fratelui” Jaguar F-Pace, această categorie este asigurată în grupul TATA, proprietarul brandurilor Jaguar-Land Rover. Este curios de văzut ce concurenţă îşi vor face cei doi “fraţi”.
Clienţii Range Rover sunt printre cei mai conservatori. Nu doar datorită design-ului, ce trebuie să fie o evoluţie, nu neapărat o revoluţie, dar din pricina imaginii. Revoluţia design-ului am văzut-o acum câţiva ani atunci când Range Rover Vogue a renunţat la formele pătrăţoase şi a trecut la un nou limbaj de design, dus la extrem, din punctul meu de vedere, de către micul Evoque. Sincer să fiu, chiar trebuia în gama Range Rover un model precum Velar.
Din punctul de vedere al design-ului, Velar nu aduce surprize. Este o combinaţie între Evoque şi Range Rover Sport. Cu toate că proporţiile îl fac să arate mai bine decât amândouă. În primă fază, blocurile optice sunt mult mai potrivite pe Velar, mult mai agresive şi mai bine proporţionate, atât cele faţă, cât mai ales cele posterioare. Noua iluminare interioară este în spiritul gamei, dar reinterpretată foarte modern. Cu siguranţă va fi de impact mai ales în adevărat. Grila frontală este tipică mărcii, doar bara vine cu un design mult mai sportiv. Aceasta oferă o gură de aerisire foarte mare în mijloc, iar pe laterale găsim fante desenate foarte agresiv. Chiar dacă mulţi au crezut că acest nou model, Velar, va fi un concurent pentru X6 şi GLE Coupe, deci un Range Rover Sport Coupe, linia plafonului nu este atât de coborâtă încât să-i dea impresia de coupe. Nici măcar cum este cazul modelului Evoque cu 3 portiere. Din profil, Velar arată elegant şi sportiv în acelaşi timp, cu linii curate, fără artificii de design, păstrând tradiţia de caroserie bicoloră. Îmi place în mod special cum urcă bara spate spre lunetă şi faptul că mânerele portierelor sunt ascunse. La posterior se văd cele mai importante schimbări. Aici blocurile optice sunt mai alungite spre interior decât la “fraţii” Evoque şi Range Rover Sport. Din punctul de vedere al proporţiilor, este mult mai potrivit. Până şi partea inferioară a bării posterioare este mai potrivită, nemaiavând evacuarea minusculă a modelului Range Rover Sport, iar difuzorul este mult mai bine integrat în design-ul caroseriei. Cum spuneam, Velar pare un Range Rover Sport facelift sau, cum ar fi trebuit să arate Range Rover Sport de la bun început. Într-un fel e mai bine, pentru că ne oferă exact ce am vrut la un preţ mult mai mic.
Range Rover nu ducea lipsă de interioare frumoase, în schimb noul Velar duce acest sentiment în altă ligă. Nu vine neapărat cu un design revoluţionar. Totul este exact acolo unde te aştepţi. Planşa de bord este mare, volanul este mare, scaunele la fel, în schimb nivelul tehnologic atins la interior, face din Velar cel mai inteligent Range Rover făcut vreodată. Îmbină perfect luxul şi calitatea cu tehnologia de ultimă oră. Avem în premieră două ecrane touch screen, unul în mijlocul planşei de bord, dreptunghiular, în stilul tipic celorlalte modele din gamă.Noutatea vine puţin mai jos, acolo unde butoanele fizice sunt inexistente, totul fiind înlocuit cu un al doilea display. Într-un fel, preia ideea design-ului noului Porsche Panamera. Asta înseamnă o planşă de bord extrem de futuristă, simplistă atunci când motorul este oprit, dar care oferă o rezoluţie şi un impact vizual puternic atunci când este pornită. Range Rover Velar promite un nivel al luxului superior concurenţilor, chiar dacă tapiţeria cea mai scumpă nu este din piele, ci dintr-o stofă de înaltă calitate, combinată cu Alcantara. Aş fi foarte curios să simt acest material. Cu siguranţă Velar va fi disponibil pentru test drive şi în ţara noastră. Spun asta pentru că vom vedea muuulte pe bulevardele marilor oraşe.
Am început articolul spunând că Velar este desenat foarte frumos. Unii spun chiar că este cel mai frumos SUV în momentul acesta. Ei bine, dacă vă spun că dedesubturile acestui model sunt preluate de la fostul „cel mai frumos SUV”. Jaguar F-Pace este fratele de platfomă, în schimb, Velar este setat de către Land Rover, fiind şi foarte capabil în offroad. Sunt curios cât de mult vor concura cele două modele pentru constructor, dar se pare că fiecare are clienţii lui stabiliţi. Dacă din punct de vedere tehnologic Velar se prezintă cel mai avansat model al britanicilor, mecanic nu sunt mari surprize. Motorizările diesel sunt cele cunoscute de la F-Pace, ceea ce înseamnă că vom avea un Velar diesel V6 cu 300 cai putere şi 700 Nm, dar şi cu un motor benzină de 380 cai putere. Cu siguranţă va exista şi un Range Rover Velar SVR, ce va concura cu viitoarele Mercedes AMG GLC63 şi BMW X3M.
Ca şi concluzie. Un model de clasă medie trebuia să existe în gama Range Rover. Nu diluează cu nimic imaginea de automobil de lux pe care Range Rover o are. Dimpotrivă. Fiind plasat la un nivel de preţ superior, dar oferind mai mult, Velar este exact SUV-ul pe care îl aşteptau cei mai mulţi. Chiar şi eu. Dar doar în test drive.