Prezentare: Peugeot 308 GTi
Anii 90 se întorc în 2015. Acum mai bine de 20 şi ceva de ani aveam aproape acelaşi line-up al hatchback-urilor sportive. Francezii Peugeot şi Renault aveau modelele 306 Gti, respectiv superbul Clio Williams, Ford de asemenea legendarul Escort RS Cosworth, iar din Japonia Civic Type R ţinea pasul cu absolut oricine. Astăzi, aceleaşi companii se bat pentru supremaţia modelelor compacte, ce oferă performanţe uluitoare. Cu precizarea că în anii 90, Seat oferea modelul Cordoba cu un motor mai performant, dar nu un hot hatch adevărat. Primul dintre concurenţi care a făcut mare vâlvă pe circuit a fost Renault Megane RS, care a şi devenit cel mai rapid model cu tracţiune faţă pe Nurburgring, apoi Seat Leon Cupra R, i-a furat titlul, doar ca mai apoi ultima interpretare a Honda Civic Type R să spulbere orice şansă a celor doi. Noul Ford Focus RS va fi echipat cu tracţiune integrală şi va apărea pe piaţă abia anul viitor, dar un singur pretendent încă nu şi-a făcut apariţia. Până astăzi.
Iubesc marca Peugeot. Deţin de aproape 10 ani un model al lor. Nu l-aş schimba pentru nimic. Dar în ultimii ani, Peugeot a cam intrat într-un con de umbră în faţa rivalilor, iar aici mă refer la maşinile normale, diesel, nu la extremele hothatch-uri. După ce anul trecut am condus un original 205 GTI, am rămas absolut impresionat de ceea ce au putut realiza inginerii Peugeot în anii 80 şi 90. Chiar nu ştiu ce s-a întâmplat pe parcurs. Sper din tot sufletul ca noul 308 GTi să se apropie măcar puţin de performanţele şi impactul modelelor dinaintea sa.
Noul Peugeot 308 GTi este bazat pe hatchback-ul anului 2013, iar asta e de bun augur. Baza este stabilă. Modelul 308 este complet nou faţă de generaţia veche şasiul şi arhitectura sunt noi şi îmbunătăţite, iar acum că i-au montat motorul de pe RCZ-R, ar trebui să fie de succes. 308 este deja un automobil foarte frumos, iar modificările estetice pentru versiunea GTi sunt de mare efect. Blocurile optice au fost restilizate, oferind iluminare cu tehnologie LED, bara frontală este mult mai agresivă şi oferă prize de aer de dimensiuni generoase, pasajele roţilor sunt mai umflate pentru acomoda noile jante cu diamentru de 19 inch, care ascund discuri de frână imense de 380 mm. Din lateral vedem praguri tăiate mai agresiv, iar în stilul conceptului 308 R, partea din spate poate fi vopsită în altă culoare. Posteriorul este la fel de schimbat, blocurile optice au rămas la fel de frumoase, bara bombată adăposteşte un difuzor de aer şi două ieşiri ale sistemului de evacuare.
Interiorul unui Peugeot 308 este foarte sobru şi simplist, chiar fiind lăudat pentru acest aspect, toate comenzile sunt adunate pe display-ul din bord, 308 ne mai folosind butoane fizice. Totuşi cel mai ciudat element rămâne instrumentarul de bord care este poziţionat deasupra volanului. Pentru varianta GTi, interiorul este accesorizat cu elemente sportive, cum ar fi volanul teşit în partea inferioară, levierul schimbătorului de viteze este cromat cu logo-ul Peugeot Sport, pedalierul este din aluminiu, iar scaunele sunt de tip scoică. Cusăturile interiorului sunt realizate cu aţă roşie şi contrastează puternic cu elementele negre şi cele din metal. Contează foarte mult design-ul unui hot-hatch, dar ceea ce îl avantajează de competitori sunt performanţele.
Aici intervine motorul turbo pe benzină cu cilindreea de doar 1.6 litri, preluat de la RCZ-R şi este oferit în două variante de putere. 250 sau 270 de cai putere. 270 de cai pe 1.6!! Imensa putere este transmisă roţilor frontale prin intermediul unei transmisii manuale, iar pentru a gestiona mai bine cuplul, dar şi pentru viraje, 308 GTi beneficiază de un diferenţial Torsen. Astfel, performanţele sunt demne de orice hot hatch. 6.2 secunde până la 100 de km/h pentru varianta cu 250 de cai putere şi 6 secunde pentru cea extremă de 270 de cai putere. Viteza maximă este limitată la 250 km/h. Un alt aspect foarte important a noului 308 GTi este greutatea redusă. Motorul trebuie să tragă doar 1205 kg. Sigur Peugeot 308 GTi va ataca rivalii, iar pentru ca să aibă succes, mai ales pe circuit, şasiul este mai rigid şi mai echilibrat, direcţia este nouă, iar sistemul ESP se poate decupla complet.
Acest nume de mare impact pentru pasionaţi, Peugeot GTI, trebuie, TREBUIE să aibă continuitate şi pe noul 308. Nu mai vreau ca Peugeot să rămână la acele maşini a anilor 90, iar de atunci să fie doar nişte bucăţi de metal pe care le conduce oricine. Un Peugeot GTi este suprem în categoria sa, vechile modele, cu toate că erau mai mici sau mai slab motorizate, se puteau ţine după orice maşină ce le ieşea în cale. Am o singură rugăminte, Peugeot, nu strica numele GTi. Te rog!