Prezentare: BMW M3 Touring
O așteptare de mai bine de 30 de ani. Încă de la primul BMW M3, fanii au cerut o versiune break. Sau Touring cum e în limbaj bavarez. În tot acest timp s-au întâmplat multe. M3 a primit motorizări turbo, V8, versiuni ultraușoare, caroserie cu două și cu patru portiere, inclusiv și-a schimbat denumirea. Coupe-ul a devenit M4, iar restul e istorie. BMW M3 a mers mai departe și a devenit modelul de referință pentru sportivitate business, în oricare formă a sa. Rivalii i-au luat-o inainte, mai ales Audi și Mercedes Benz, care au prezentat cu fiecare generație câte un model de performanță, dar cu caroserie break. A trebuit să vină cea mai controversată generație în partea din față, ca să avem cel mai frumos spate de Seria 3. Doamnelor și domnilor, acesta este BMW M3 Touring. Primul.
Și probabil ultimul. Pentru că vânzările nu se vor ridica la nivelul așteptărilor, iar fanii vocali nu prea au bani și când ajung în fața achiziției, aleg varianta mai rațională pentru piața actuală. Da, cu tristețe spun că modelele break, mai ales cele de performanță, efectiv nu se vând, în ciuda declarațiilor pe care le vedeți pe internet. Îmi place extrem de mult ideea unui break rapid, dar în același timp, dacă ar fi banii mei, nu cred că l-aș alege, pentru singura mașină. În schimb, pentru toți cei care aleg un X3M, trebuie să fac articolul acesta. BMW M3 Touring oferă 90% din tot ceea ce oferă SUV-ul de performanță, dar la capitolul dinamică va fi net superior. Iar pentru distracție îți cumperi un M, nu?
Am spus-o și într-un articol mai vechi, la fiecare știre despre un M3/M4, voi dezbate grila, cu riscul de a mă repeta, până când designerii vin cu un facelift mai potrivit. În cazul lui M3 Touring, lucrurile nu stau atââât de rău. Faptul că mașina e mai lungă, cu un plafon mai înalt, cumva se împacă mai bine cu grila mare și verticală. Partea din față, până în dreptul stâlpilor A, este exact ca la un M3, deci nicio surpriză de design. Ori îți place, ori nu. Dar de acolo, avem caroseria foarte frumoasă a Seriei 3 Touring, numai că în cazul lui M3, aripile spate sunt umflate cu pompa. Arată atât de bine pe un break. Până și jantele sunt integrate mai bine în design-ul general, așa că jocul proporțiilor este mult mai bun. În cazul lui M3 Touring, nu o să avem un plafon de carbon, din diferite motive, poate că era prea costisitor sau nu avea sens ca rigiditate. În schimb se poate alege opțional vopsirea acestuia în culoarea caroseriei, altfel este negru. Nu sunt surprize nici privit de la posterior. Blocurile optice ale actualei Seria 3 se potrivesc și pe sedan și pe un Touring, doar în cazul lui M4, avem un design diferit. Partea inferioară este agresivă, așa cum te-ai aștepta de la un M3, indiferent de caroserie, așa că elementele distincte, precum difuzorul de aer și cele 4 ieșiri ale evacuării sunt prezente.
La interior, BMW M3 Touring preia bordul 2022 al modelelor bavareze și anume ecranul curbat din spatele volanului și de deasupra consolei centrale. Acesta nu este pe gustul tuturor, mai ales pe un model de perfomanță, dar așa cum am văzut și în articolul meu despre BMW i4, noul layout nu este atât de deranjant și nu schimbă perspectiva de la volan. Îmi place să văd scaunele extrem de profilate prezente pe M3 Touring, iar în spate să ai 1510 litri disponibili pentru bagaje sau ce mai vrei să cari. Și o să le cari foarte foarte repede.
BMW M3 Touring tocmai a devenit cel mai rapid model break ce a parcurs circuitul de la Nurburgring. Cu un timp de 7 minute 35 de secunde, acest break este mai rapid chiar decât un M5 Competition, adică un supersedan cu motor V8. Toate aceste performanțe sunt capabile datorită motorului de 3 litri, cu 6 cilindri în linie care dezvoltă nu mai puțin de 510 cai putere. În cazul variantei Touring, M3 va putea fi echipat doar cu transmisie automată.
Deci așteptarea a luat sfârșit. Habemus M3 Touring. Oare cum era să fie o întreagă familie M3 break. Ce bine ar fi arătat pe e46 sau pe F31. Bavarezii au cochetat dintotdeauna cu această idee, existând chiar un prototip M3 e46 Touring. Alți pasionați și-au construit chiar ei propriile variante Touring, pentru că la prima vedere nu pare atât de greu. Dar acum avem modelul original. Adevărat. Să sperăm doar că lumea îl și cumpără.