Paris 2016: Land Rover Discovery

A început Salonul Auto de la Paris! Acesta se desfăşoară o dată la doi ani, fiind împăţit cu cel de la Frankurt în anii impari. Anul trecut, în Germania, am putut lua pulsul evenimentelor chiar de la faţa locului. Anul acesta însă, după prima zi de presă, nu am văzut vreun model sau concept care să rupă gura târgului. Sunt deocamdată doar promisiuni de modele ce vor apărea în viitor, iar cele deja prezentate, le ştiam într-un fel sau altul, din diferite poze spion şi randări. În plus, vreo 6 mari producători au anunţat că nu vor participa la Paris în 2016. Aşa că mi-a fost destul de greu să aleg prima maşină despre care o să scriu în acest an. Totuşi, pentru că îmi ştiţi Jeep-ul Cherokee XJ din 1995, o să încep cu noul Land Rover Discovery prezentat chiar aseară şi o să vă povestesc de ce am ales tocmai această maşină.

lr-discovery-2018-56 Noul Land Rover Discovery este cel mai mare şi cel mai luxos Land Rover. Atenţie, Land Rover, nu Range Rover. Acestea, ultimele, sunt alea pentru boşi, pentru luxoşi, primele fiind mai mult pentru plebe. Dacă poţi să spui aşa, având în vedere că preţurile pentru noul Discovery ajung la aproape 90.000 euro. Dar nu despre preţuri voiam să vorbesc, ci despre cum va arăta noul Discovery peste 20 de ani. Exact în anul 2036. Nu ce model va exista atunci, ci ăsta, pe care îl vedeţi în pozele de acum.

lr-discovery-2018-40 lr-discovery-2018-31 Pentru că dintotdeauna Discovery a fost extrem de apreciat pentru calităţile sale în teren accidentat. Modelul Discovery este sinonim cursei Camel Trophy. Nu îmi pot imagina un Discovery fără roata de rezervă pe uşa portbagajului sau fără un snorkel pe lângă parbriz. De asta ziceam cum va arăta noul model peste 20 de ani? Pentru că aceasta va fi maşina “de tras” prin offroad. Ţi-l poţi imagina înălţat, cu anvelope de noroi şi snorkel? Eu aproape că aş putea. Noul Discovery trebuia să se conformeze unui limbaj de design adoptat de marcă, dar cred că au păstrat puţin din spiritul vechilor modele.

lr-discovery-2018-33 Pentru a se integra mai bine în gamă, noul Discovery preia multe linii de design de la modelul mai mic Discovery Sport (cum altfel?), dar şi de la Range Rover Sport, dar şi ceva Jaguar. Duse sunt liniile perfect drepte şi aspectul de dulap, atât de îndrăgit de public. Vechiul model deborda de personalitate. Era imens şi îl recunoşteai oriunde. În schimb noul model este frumos. Nu cred că asta conta pentru un astfel de automobil. Un G-Class sau Wrangler nu sunt considerate automobile frumoase, după principii obiective. Dar sunt atât de apreciate de absolut toată lumea. Noul Discovery renunţă la acest “trademark” în favoarea unuia care face loc mai multor clienţi. Chiar şi Land Rover recunoaşte că acesta vrea să fie Ultimate Family SUV. Deci de familie. De mămici care să-şi ducă cei 6 copii la şcoală. Şi să poată muta scaunele în maşină prin ajutorul unei aplicaţii pe telefon. Discovery se schimbă. Îşi schimbă clienţii. Pentru că trebuie să se vândă. Dar asta nu e neapărat un lucru rău, mai ales că nu-şi uită originile. Doar le aduce într-o eră modernă.

lr-discovery-2018-29 Din punct de vedere al design-ului noul Discovery vine cu blocuri optice alungite, precum la Range Rover-uri, dar adoptă nişte lumini cu LED care arată oarecum futurist. Dacă îl priveşti din faţă pare foarte înalt şi relativ îngust. Aşa arăta şi modelul vechi. Cel puţin parbrizul pare înalt. Bara frontală este relativ simplistă şi oferă protecţii pentru teren accidentat, dar tot mă gândesc cum ar arăta cu un troliu montat central şi un unghi de atac mai mare? Din lateral vedem o altă trăsătură caracteristică modelului şi anume linia plafonului în trepte, ceea ce ne sugerează că fiecare rând de locuri este mai înalt decât cele din faţă. În plus avem o trapă mare şi deasupra locurilor “din portbagaj” ce se alungeşte până pe lateralele maşinii, amintind de zonele vitrate ale fostelor modele. Bineînţeles că în imaginile de prezentare, maşina nu este înălţată aşa cum ar trebui să fie, aşa că arată puţin ciudat fără o distanţă mai mare între anvelopă şi pasajul roţilor. Un alt element de design interesant este forma stâlpului C, care pare că delimitează perfect spaţiul pasagerilor de cel al porbagajului, mărind senzaţia de spaţiu. Acesta nu se uneşte neapărat cu plafonul şi pare că pluteşte. Din spate, Discovery rămâne acelaşi dulap pe care îl ştim. Dar modern. Este în continuare perfect drept şi extrem de pătrăţos şi simplu, cu menţiunea că lipseşte roata de rezervă, cu toate că numărul de înmatriculare nu este poziţionat central, ceea ce ar putea sugera o astfel de opţiune. Blocurile optice spate sunt printre cele mai interesant din toată gama LR/RR, fiind alungite şi relativ mari prin comparaţie cu cele de la Range Rover.

lr-discovery-2018-27 lr-discovery-2018-59 La interior, noul Land Rover Discovery este modern. Cam atât pot spune. Arată a SUV şi nu a interior de sedan, cu multe elemente masive, aşa cum îi stă bine unei astfel de maşini. Volanul este preluat de la Range Rover şi mi se pare unul dintre cele mai frumoase volane pentru un SUV, apoi consola centrală este masivă, fiind foarte bine delimitată, iar în mijlocul acesteia găsim un ecran mare şi lat pentru diferitele funcţii ale maşinii. Nu ştiu dacă va exista vreo versiune cu transmisie manuală (bine ar fi), dar pentru cutia automată, levierul este o rotiţă precum la Jaguar, iar în spatele acesteia sistemul Terrain Response, care promite performaţe unice în teren accidentat.

lr-discovery-2018-66 Acum, revenint la acest aspect. Noul Discovery ştie offroad. Cel puţin pe hârtie. Poate trece prin vaduri adânci de 90 cm, are o gardă la sol de 28.3 cm, iar echipat cu suspensia pneumatică promite unghiuri de atac şi degajare foarte bune. Toate aceste cifre poziţionează noul Discovery într-o ligă doar a sa, pentru că nicio altă maşină din această clasă nu se descurcă aşa bine în afara asfaltului. În plus, sistemul Terrain Response aduce dotări precum Hill Descent Control, Gradient Release Control, Roll Stability Control, Wade Sensing, plus sistem de măsurare a adâncimii apei. Puteau să pună un levier de metal cu 4H şi 4Low şi erau mai câştigaţi. Şi aveau unde să-l găsească. Prin arhiva Land Rover Defender. Pentru că toate aceste dotări şi tehnologii sunt susţinute de nişte motorizări cel puţin interesante. Un V6 pe benzină ce produce 340 de cai putere. Un V6 diesel de 254 de cai putere şi 600 Nm disponibili de la doar 1750 rotaţii pe minut, dar şi un diesel de patru cilindrii, dar cu 240 de cai putere.

lr-discovery-2018-34 lr-discovery-2018-36 Noul Land Rover Discovery pierde mult din personalitatea care l-a consacrat atâţia ani. Totuşi, britanicii nu au dat-o în bară atât de rău pe cum credeam. Într-un fel aşa s-a întâmplat şi când au înlocuit Range Rover-ul pătrăţos cu unul mai armonios. Lumea l-a cumpărat în continuare, chiar în numere mai mari. În plus, noul Discovery este mai bun decât modelul pe care îl înlocuieşte în aproape toate punctele. Unul foarte important, pe care am uitat să-l menţionez este că noul model este cu 480 de kg mai uşor decât vechiul model, care încărcat la maxim, trebuia condus cu permis de categoria C. Vă gândiţi cât de grele erau vechile modele Land Rover? Range Rover-ul actual este cu 350 de kg mai uşor decât vechiul, Range Rover Sport cu 400 kg, iar acum noul Discovery cu 480 kg! O întreagă maşină a fost “dată” jos în doar 3 modele. Aşadar, indiferent cum ar fi noul Discovery, pe mine mă interesează cum va arăta şi cum se va simţi în 2036.

lr-discovery-2018-39 lr-discovery-2018-37 lr-discovery-2018-38 lr-discovery-2018-48 lr-discovery-2018-65 lr-discovery-2018-30 lr-discovery-2018-32