Honda HR-V – Test Drive
Honda HR-V – Neo-electric
În fața voastră este a treia generație a crossover-ului Honda HR-V. Dacă vă mai aduceți aminte de prima generație, prea puțin cunoscută pe piața din România, aceasta era una cu aspect foarte cool pentru vremurile actuale. Adică un SUV cu 3 portiere, ce îți oferea o senzație de aventură. Mulți l-au folosit chiar ca automobil pentru surf sau pentru camping, numai că acum clienții și piața cere altceva. Poate că nu vă mai amintiți a doua generație, pentru că impresia de ”cool” a fost înlocuită cu un crossover relativ banal, tipic pentru mărcile japoneze în mijlocul anilor 2010. A treia generație prezentată inițial în 2021, vine cu un design foarte diferit, dar actual, modern, din nou, în ton cu cerințele actuale. Numai că noul Honda HR-V nu este doar despre design, ci oferă un tren de rulare hybrid, de generație nouă. Astfel, noul SUV sub-compact devine o ofertă de luat în seamă, mai ales într-o piață supra-saturată de astfel de caroserii.
Am intitulat acest articol ”neo-electric”, deoarece Honda HR-V se vrea un model electric, dar fără compromisul unei autonomii mici, dar nici un motor electric pus acolo doar pentru a trece testul emisiilor. Nu, inginerii Honda au reușit să construiască un tren de rulare adaptat perfect nevoilor și cerințelor utilizatorilor de mașini electric și nu numai. Se spune că un șofer tipic parcurge aproximativ 90% din timp în traficul urban, dar 10% din utilizarea unei mașini este făcută în drumuri lungi sau în afara orașului. Astfel, electrificarea ar trebui optimizată pentru distanțele scurte, la viteze relativ mici. Exact așa funcționează agrenajul de sub caroseria lui HR-V. Dar până la comportament rutier, vreau să vă povestesc despre ce e și cum se simte noul model.
La prima vedere, Honda HR-V poate părea un SUV relativ mic. Dimensiunile exterioare sunt asemănătoare unui hatchback, cu o lungime de aproximativ 4.3 metri, ceea ce înseamnă că vei găsi un loc de parcare inclusiv în aglomeratul București. Garda la sol de 19 centimetri, este peste medie, deci accesul în habitaclu este foarte facil, iar dacă întâmpini denivelări, gropi, borduri sau linii de tramvai, nu vei avea nicio problemă. Pentru 90% din timpul în care utilizezi mașina, Honda HR-V îți oferă absolut tot ce ai nevoie din acest punct de vedere. Dar odată ce pășești în habitaclu îți dai seama că dimensiunile nu mai sunt atât de compacte. Ai suficient loc pe locurile din față, mai ales la cap, iar spațiul oferit pasagerilor spate este imens. Chiar dacă mi-am reglat scaunul pentru mine, la 1.80m, în spatele șoferului, există un spațiu la picioare demn de orice limuzină. Parcă nu îți vine să crezi cât de bine este organizat interiorul noului HR-V. În plus, șezutul scaunelor spate este rabatabil, ceea ce înseamnă că poți să transporți și lucruri voluminoase în spate. Portbagajul are o valoare de doar 320 de litri, dar când mergi cu 320 de litri de bagaje tot timpul prin oraș? Cum spuneam, Honda a optimizat spațiul pentru nevoile uzuale și curente, nu pentru excepții. În traficul urban îți duci copiii, alți prieteni, ce au nevoie de spațiu la picioare, nu un portbagaj mare și gol. Din acest punct de vedere am fost impresionat de noul HR-V.
Este și un automobil atrăgător, chiar dacă nu face parte dintr-o clasă tocmai atrăgătoare pentru pasionați. Partea frontală este nouă, relativ simplistă, dar modernă, cu blocuri optice înguste și iluminare LED, iar totul este dominat de grila frontală cu lamele orizontale. În varianta de test am avut o echipare cu pachet Sport ceea ce a însemnat o bară frontală cu spoiler mai agresiv și ornamente cromate. Privit din față, noul HR-V pare relativ pătrățos, cu o capotă aproape dreaptă, adică un artificiu de design pe gustul meu.
Aș spune că profilul este cel mai frumos unghi a noului HR-V. Are un aspect de SUV Coupe, dar fără compromisul spațiului interior, așa cum ați văzut. Plafonul este relativ drept, și se înclină dramatic doar din dreptul lunetei. Suprafețele metalice sunt line și simple, doar câteva detalii sportive se văd la baza portierelor și la praguri. Așa cum îi stă bine oricărui crossover actual, și Honda HR-V are pasajele roților din plastic negru, pentru un aspect mai robust, dar aici sunt vopsite în negru lucios, pentru un plus de eleganță. Linia geamurilor și jantele cu 5 spițe duble întregesc profilul frumos.
Se vede clar că noul Honda HR-V este desenat cap-coadă, deoarece posteriorul continuă foarte frumos linia dată de partea frontală și de profil. Aici blocurile optice sunt la fel, înguste, și unite de o bandă luminoasă. Acesta se pare că e trendul ultimelor vremuri, dar Honda chiar a reușit o linie frumoasă. Bara din spate cu pachetul sportiv este în mare parte neagră, dinamică, iar pe laterale se văd niște elemente cromate, care amintesc de ieșiri de evacuare. Chiar dacă exteriorul noului Honda HR-V este desenat având ultimele trenduri în minte, de la stopuri unite, la evacuări false și aspect de SUV Coupe, întreg pachetul pare să funcționeze, deoarece cel puțin din punctul meu de vedere, acesta este unul dintre cele mai atrăgătoare SUV-uri compacte de pe piață.
Lucrurile nu sunt foarte diferite nici la interior. Simplitatea este cuvântul de ordine și când privești bordul. Totul e format din linii drepte, clare, unde consola centrală este dominată de ecranul sistemului de infotainment și de comenzile climatizării. Acestea au butoane fizice, atât de cerute de către clienți, pentru că un ecran full touch screen nu mai este ergonomic. Îmi place foarte mult și că am o rotiță pentru volum, ceea ce nu mai prea găsești în design-ul mașinilor actuale. Sistemul de infotainment susține acum și Apple CarPlay, deci îți conectezi telefonul wireless și nu mai ai treabă cu navigația și alte funcții uzuale. Instrumentarul de bord este simplist, doar cu font alb pe negru, dar îți oferă toate informațiile necesare. Doar display-ul din stânga este configurabil, oferind nu mai puțin de 8 modalități de afișare, de la navigație, energia utilizată, informații de călătorie sau de rulare.
Am lăsat la final asul din mâneca lui HR-V, dar care este totodată și punctul slab al mașinii. Trenul de rulare. Sub capota lui HR-V stă un motor termic de 1.5 litri, care funcționează în ciclul Atkinson, adică dezvoltă o putere relativ mică pentru cilindree, 107 CP, dar este susținut de un motor electric ce dezvoltă 131 de cai putere. Sistemul hybrid funcționează în tandem, dar noua generație hybrid de la Honda se folosește de motorul termic mai mult ca un generator pentru a-ți oferi autonomie electrică. În condiții de trafic bară la bară și la viteze mici, rulezi exclusiv electric. Asta înseamnă că în București, această mașină se comportă exact ca o electrică. Inclusiv plecările de pe loc sunt rapide, asemănătoare unei electrice. Există 3 moduri de rulare, dar doar în modul Sport puterea este transmisă direct roților față. În rest, mașina este pusă în mișcare doar de baterii și motorul electric.
Tot acest sistem este gestionat de o transmisie e-CVT, care la viteze mici funcționează ireproșabil, deoarece nu ai nevoie să treci prin trepte, pentru că ești în proporție de 90% electric. Doar când trebuie să accelerezi mai puternic motorul termic se ”trezește” ori să încarce bateriile, ori să îți ofere mai multă putere roților față. Abia atunci, îți dai seama că transmisia nu are rapoarte propriu zise și pare că rulezi într-o singură treaptă inferioară. Asta înseamnă că motorul se turează excesiv, iar sunetul nu este tocmai plăcut. Și nici nu poți să faci ceva în privința aceasta, doar să ridici piciorul din accelerație, pentru a reveni la un zgomot ceva mai plăcut. În niciun caz nu este o mașină sportivă, chiar dacă pe viraje, Honda HR-V este surprinzător de stabilă.
L-am testat pe un drum nu foarte familiar acestui tren de rulare și anume DN1A, pe Cheia-Săcele, cu plecare din București spre Brașov. Aici am avut parte numai de porțiuni virajate și de urcări abrupte. Direcția este foarte plăcută. Îți oferă suficientă informație în volan, nu se simte așa ușor și vag cum e în oraș, iar după ce inițial caroseria se înclină puțin, stă foarte bine pe viraje. Totuși, urcările, accelerările și când ai nevoie de mai multă putere, atunci e momentul când îți dai seama că mai bine rămâneai în oraș. Nu aș spune despre Honda HR-V că este un automobil lent, ci mai degrabă ”se întinde”. Poți să rulezi și pe autostradă și să ajungi la viteze suficiente pentru drumuri naționale, dar nu asta pare că vrea mașina. Chiar și consumul crește exponențial în afara orașului, dar asta se poate întâmpla la mai toate modelele hybrid. Numai că atunci când te întorci în oraș, mașina devine foarte silențioasă, bine insonorizată de exterior, iar într-un trafic greu, consumul nu este mai mare de 5 litri la 100 km. O valoare absolut fantastică pentru o mașină în 2022. Am stat în Honda HR-V în testul meu, cam 3 zile, iar drumul până la Brașov și înapoi a fost doar 7 ore. Din nou, o dovadă a utilizării unei mașini cu sistem hybrid gândit pentru necesități. Probabil că Honda ar trebui să marcheteze noul HR-V ca un automobil electric ”cu generator” și atunci ar avea și mai mulți adepți, inclusiv din tabăra scepticilor. Pentru că asta mi s-a părut. Că folosesc o mașină electrică mai tot timpul, iar atunci când nu mi se termină bateria, nu trebuie să stau cu orele să o încarc, ci alimentez cu benzină și plec mai departe. Tot electric. O fi acesta ”neo-electric”?
Spațiu interior foarte bine gândit. Versatilitate peste medie. Tehnologie și tren de rulare de ultimă generație. Nu aș spune că Honda HR-V este perfect pentru oraș. Dar dacă utilizezi mașina în proporție de 90% doar în trafic urban, aceasta pare cea mai bună soluție, fără compromisul autonomiei și fără timpi de încărcare.
Honda HR-V e:HEV Advance oferit pentru test drive de Honda România
Fotografii realizate de Răzvan Manițiu Photoworks