Geneva 2017: Volkswagen Arteon

2018-VW-Arteon-35 Astăzi a început Salonul Auto de la Geneva. Probabil cel mai spectaculos din domeniu, pentru că aici, constructorii şi tunerii ne prezintă adevărate obiecte de artă, maşini ce le vom vedea destul de rar pe străzi. Totuşi, m-am gândit ca prima maşină despre care scriu, să fie una de impact pentru ţara noastră. Am văzut o mulţime de exemplare ale primelor generaţii, chiar eu am fost în situaţia de a căuta pe site-urile auto second hand, un exemplar potrivit. Volkswagen Passat CC a fost una dintre maşinile de statut pentru românii de clasă peste medie, din simplul motiv că era un Passat, dar nu era chiar un Passat. Să exemplific.

2018-VW-Arteon-37 Pentru noi contează maşina nemţească. Iar VW este cât se poate de germană, fără să atragă comentatorii celor cu “beemveuri”. Cine îşi cumpără un VW face alegerea corectă, înţeleaptă, primeşte o maşină solidă, bine construită, economică, dar fără să epateze. Aici intervine Passat-ul CC. Acesta a apărut pentru a satisface nevoile celor ce voiau tot ce e mai bun într-un Passat, dar cu un design ceva mai dramatic, pentru că avea plafonul foarte alungit, ceea ce îi dădea alura de coupe cu patru portiere. Mulţi l-au considerat CLS-ul săracului. Totuşi cred că sunt mulţi care îşi doreau efectiv un Passat CC, nu un Mercedes coupe. Dar asta s-ar putea să fie o discuţie mai lungă. La doi ani de la prezentarea noului Passat, Volkswagen continuă tradiţia şi ne prezintă noul Arteon. Cunoscut în popor tot ca şi Passat CC.

2018-VW-Arteon-46 2018-VW-Arteon-41 Primele imagini sunt destul de spectaculoase. Aproape poate fi considerat încă un concept, chiar dacă ceea ce vedeţi în imagini va exista şi pe podeaua showroom-urilor chiar din iulie. Diferenţele între varianta de serie şi concept sunt minime, aş putea spune chiar că Arteon arată chiar mai bine decât conceptul Sport Coupe Concept GTE. Cu siguranţă cel mai spectaculos aspect sunt noile blocuri optice. Acestea sunt suficient de mari, foarte încruntate, şi se metamorfozează perfect cu noua grilă cu linii orizontale. Aproape că nu poţi distinge unde încep farurile şi unde se termină grila. Mai ales când LED-urile sunt aprinse. Grila este acum absolut imensă, fiind “oprită” doar de bara frontală, care în imaginile de presă ne este prezentată atât în variantă R-Line, cât şi în cea clasică. În varianta ei cea mai sporitvă, părţile laterale sunt concepute pentru a face loc unor prize de aer mai generoase, mult mai sportive, în timp ce varianta clasică mizează pe eleganţă. Liniile sunt fluide, curg natural, aproape că nu poţi distinge întreruperile. Sincer să fiu, îmi place design-ul mai curat al variantei normale. Ce nu înţeleg şi încă îmi zgârie retina, este acea prelungire a capotei ce se află între blocurile optice. Mi se pare că este în plus, că este pusă complet aiurea. Probabil dacă ar fi neagră, ar mai arăta cumva. În fine, continuând cu profilul. Avem de a face cu o linie asemănătoare generaţiei precedente, dar mult modernizată. Capota se vede că este mai plonjată, plafonul este mai ridicat în partea din faţă şi mult coborât în spate. Acest lucru lasă impresia de sportivitate accentuată. Îmi place că VW a lăsat un mic capac al portbagajului, noul Arteon fiind mai mult un sedan, decât un hatchback, aşa cum se întâmplă cu Audi A7 sau Porsche Panamera. Privit din posterior nu prea sunt mari surprize sau artificii de design. Din anumite unghiuri ar putea fi confundat cu modelul actual. În varianta R-Line, ieşirile evacuării sunt integrate în bară. Se vede că VW a încercat să facă din Arteon un model de sine stătător, nu doar un Passat mai impractic. Astfel, multitudinea de linii noi se regăseşte pe fiecare panou. Se văd “şoldurile” mai proeminente, în stilul Porsche Panamera, dar şi un eleron încadrat în design-ul spate şi în capacul portbagajului.

2018-VW-Arteon-10 2018-VW-Arteon-13 2018-VW-Arteon-16 2018-VW-Arteon-12 Diferenţele faţă de un Passat se termină la exterior. Şi într-un fel e păcat. Mă uitam la imaginile de presă şi vedeam un automobil frumos, modern, chiar futurist în unele unghiuri, doar ca mai apoi să îmi apară interiorul. Şi aşa ne întoarcem vreo 3 ani în timp. Din punctul meu de vedere avem aici două maşini. Una pe care o priveşti şi una în care eşti privit. Noul Arteon este făcut mai mult pentru pietoni. Nu am vreo problemă cu interioarele VW. Unele chiar îmi plac. Îţi oferă tot ce ai nevoie, ergonomia este perfectă, calitatea materialelor, la fel, doar că pe Arteon arată mult prea sobru, mult prea “bătrânesc”, în comparaţie cu noul exterior.

2018-VW-Arteon-36 2018-VW-Arteon-42 2018-VW-Arteon-45 Cum spuneam, comparaţia cu Passat se termina la exterior. Deoarece platforma tehnică, motoarele şi cutiile de viteză sunt aceleaşi cu ale fratelui business. Motorul entry-level va fi un 1.5 litri pe benzină ce dezvoltă 150 de cai putere, dar vor există şi motorizări de 2 litri cu până la 280 de cai putere. Aceasta va fi disponibilă şi cu tracţiune integrală. Pentru că Passat-ul normal este campion la vânzări cu motoare diesel, şi Arteon va beneficia de motorul 2.0 TDI cu puteri de 150, 190 şi 240 cai putere, ultimul fiind bi-turbo.

Succesul lui Arteon va fi exact ca şi în cazul Passat CC. Vor exista foarte mulţi clienţi pentru care un Audi A5 Sportback este prea scump sau, de ce nu, prea urât. Totul depinde de preţul în care va fi încadrat noul Arteon. Dar asta contează prea puţin. Tot ce contează este cât va costa pe mobile.de peste vreo 3-4 ani.

2018-VW-Arteon-43 2018-VW-Arteon-34 2018-VW-Arteon-32 2018-VW-Arteon-30 2018-VW-Arteon-31 2018-VW-Arteon-29 2018-VW-Arteon-28 2018-VW-Arteon-17 2018-VW-Arteon-12 2018-VW-Arteon-3 2018-VW-Arteon-1