Geneva 2017: McLaren 720S
Voi începe acest articol prin a spune că nu îmi place cum arată noul McLaren 720S. Deci tot ce veţi citi mai jos ar putea fi legat de acest aspect. Am văzut primele imagini cu noul model Super Series exact când au apărut şi am vrut să scriu atunci fraza de mai sus, dar am zis că poate vor mai apărea alte unghiuri, alte culori, ceva care să-mi demonstreze de ce toată lumea a sărit în sus spunând că 720S este frumos. Nu este. Am aşteptat două zile în care am văzut maşina şi albă şi în variantă MSO, a diviziei de personalizare McLaren, denumită Velocity, despre care se spune că are absolut toate dotările posibile, plus o vopsea de 64.000 euro, dar tot nu m-am convins.
În 2011 când McLaren a reînviat, am văzut un supercar cu design destul de banal. Nu avea foarte multe artificii inutile, totul era gândit matematic. Să funcţioneze mai bine decât concurenţa. Pot să spun că modelul MP4-12C, chiar dacă era mai performant decât un Ferrari, de exemplu, nu a rupt gura târgului. Concurentul italian era infinit mai frumos. Apoi a venit un soi de facelift, în forma modelului 650S, mult mai atrăgător şi mai exotic, totul culminând cu varianta extremă 675LT. Era denumit după un model legendar, cu toate că nu amintea deloc de acela. Totuşi 675LT mi se pare că a fost un exerciţiu foarte frumos, atât din punct de vedere tehnologic, dar şi vizual. Arăta agresiv, exotic, cu multă personalitate, aş putea spune chiar frumos. Asta se datora în principal blocurilor optice în forma logo-ului McLaren. Acesta a şi devenit “trademark-ul” britanicilor, toate modelele, indiferent că vorbim de Sport Series, Super Series sau Ultimate Series arătau cam la fel. Probabil au fost clienţi care şi-au dorit o mai mare diversitate în gamă, mai ales că o maşină precum P1 costa peste 1.5 milioane de euro, iar 540C doar 200.000. Acum au venit cu înlocuitorul gamei de mijloc, care, mă sperie să zic, ar putea aduce un nou limbaj de design.
Dacă în cazul modelului 675LT s-a văzut şi un pic de suflet pus în design, în cazul generaţiei viitoare, totul revine la un design matematic. Dictat de aerodinamică. La fel se întâmplă şi în cazul hypercar-ului Aston Martin Valkyrie, care, nu putem spune că este foarte frumos. Revenind la modelul 720S, vedeta articolului de astăzi. În primul rând îi vezi noile blocuri optice. Sau mai bine spus, nu i le vezi. Pentru că acum sunt construite din două secţiuni. Luminile de zi sunt formate dintr-o bandă LED în partea de jos, iar luminile de fază sunt extrem de mici şi puţin mai sus. Deja se ştie că un bloc optic format din mai multe bucăţi, nu este cea mai fericită soluţie. (ex: Skoda Octavia facelift) Totuşi, s-ar putea să nu deranjeze atât de mult acest aspect, dar McLaren a desenat un întreg spaţiu gol unde se află blocurile optice, pe care l-au lăsat mai închis la culoare decât restul caroseriei. Dacă priveşti maşina din faţă, ţi se pare că ar avea nişte cearcăne imense. Sau îmi aduce aminte cu locul gol a ochilor unui craniu. Da ştiu, sună macabru, dar uitaţi-vă şi voi. Apoi avem de a face cu noua bară frontală care dispune de două fante pentru aerisire, ce efectiv nu se potrivesc cu restul bării. Desenul întregii părţi frontale este făcut în aşa fel încât să fie cât mai aerodinamic, cu o mulţime de fante de aerisire, fără să se mai gândească la design-ul general. Totuşi, nu doar partea frontală a fost schimbată.
McLaren era faimos pentru fantele din portiere. Acolo arătau extrem de bine indiferent de model. Ei bine, pentru 720S au decis să-i ofere maşinii un look mai “curat”, astfel au renunţat la poziţionarea lor în mijlocul portierelor, optând să le pună deasupra lor. Din lateral, acestea nu se văd, doar privit de sus. Sau doar pentru cei ce vor avea ocazia să se apropie suficient de maşină. Explicaţia este că astfel având o suprafaţă mai netedă pe laterale, aerul curge mai bine, deci este mai aerodinamică. Vântul ca vântul, dar cu ochii noştri cum rămâne? Probabil eu voiam să văd un McLaren italian. Cu acele linii frumoase şi incitante, nu ceva făcut de un calculator, oricât de extravagant ar fi. Apoi stau să mă uit la spatele maşinii. Pe cât de diferită e partea frontală, pe atât de simplu, chiar banal e posteriorul. Acea linie curbată a bării face maşină să pară “grasă”, iar difuzorul spate, împreună cu evacuarea dublă, arată relativ simplist. Probabil singura chestie ce îmi place la design-ul noului 720S este deschiderea portierelor. Acestea sunt tot te tip “fluture”, dar acum formează parte a plafonului, rămânând doar o porţiune de la parbriz până la capacul de sticlă al motorului. Acesta este probabil cel mai bun unghi, deoarece se vede clar design-ul, în schimb din lateral este mult prea drept.
Despre interior aş putea spune acelaşi lucru. Că înainte era mai bine. Cu toate că aici ar trebui să fie invers. Îmi plăcea interiorul simplist, unde găseai doar consola centrală ce se alungea între scaune, acum în schimb, au făcut-o mai orientată spre şofer, ceea ce ar trebui să fie mai bine, dar mi se pare că au prea aglomerat-o cu un design mult prea plin, cu prea multe butoane şi rotiţe. Cred că şi-au dat şi ei seama, aşa că instrumentarul de bord poate fi unul mare, clasic, pe care sunt afişate toate informaţiile necesare sau, acesta poate escamota, lăsând locul unui display orizontal, mai mic, afişând doar informaţii necesare atunci când eşti pe circuit. Acesta a fost gândit pentru a nu te atrage de la condus. Păcat că restul consolei încă o vezi.
Totuşi, acestea sunt doar “detalii”. McLaren construieşte cele mai rapide maşini de pe planetă. Iar noul 720S, chiar dacă face parte din categoria de mijloc a puterii, oferă, aşa cum sugerează numele, 720 cai putere. Asta înseamnă că are cu aproape 100 de cai putere mai mult decât un Lamborghini Huracan Performante, maşină ce tocmai a doborât recordul pe celebrul Nurburgring. Mai mult de atât, performanţele de care este capabil noul 720S îl face cel mai potent din întreg segmentul, ajung chiar să intre într-un teritoriu superior.
Toate modelele McLaren de până acum, foloseau un motor V8 de 3.8 litri, indiferent din ce categorie erau. Doar puterile maxime erau diferite. Noul 720S foloseşte un motor complet nou, crescând cilindree la 4 litri, cum era şi normal, iar performanţele sunt pe măsură. Sprintul până la 100 km/h se realizează în doar 2.9 secunde, iar pentru primii 200 km/h este nevoie de doar 7.9 secunde. Acest nou motor se turează până la 8500 rotaţii pe minut, în condiţiile în care vorbim de o tehnologie turbo.
Se pare că McLaren a revenit la vechea ideologie. Să construiască cele mai rapide şi cele mai puternice maşini, în comparaţie cu concurenţa. Din toate punctele măsurabile, McLaren 720S este mai bun decât orice Ferrari sau Lamborghini. Dar s-ar putea ca nu asta să conteze.