Geneva 2015: Honda Civic Type R
Am aşteptat extrem de mult această maşină. Nu eu neapărat, dar aşa, fanii hothatch-urilor japoneze. În plus, am avut aşteptări foarte mari de la un nou model Civic, care poartă cu mândrie sigla R. Aşteptările erau atât de mari şi datorită faptului că primul model Civic Type R a fost o maşină atât de bună şi atât de avansată, încât Honda nu a mai putut să reproducă performanţele uluitoare de care era capabilă micuţa japoneză. Al doilea Civic Type R parcă mai intră pe undeva în cărţile de istorie, dar generaţia a treia, precedenta celei de astăzi a fost un dezastru total. Ok, spun asta doar după ce am vizionat câteva filmuleţe ale unor oameni mult mai specializaţi care spuneau că fosta generaţie Civic Type R nu se ridică la niciun standard. Vă daţi seama că şi Honda a văzut acele review-uri şi s-au pus la muncă serioasă pentru noul Civic Type R.
Şi au gândit-o şi au întors-o, până când a trecut deja de prima tinereţe. Acum, cu prezentarea unui facelift a hatchback-ului normal, avem şi varianta de performanţă. Este oare prea târziu? Din punctul meu de vedere, nu. Pentru că acum a apărut şi noul Ford Focus RS, nu cu puţin în urmă am văzut şi Seat Leon Cupra R, iar Renault Megane RS a primit un facelift. Deci noul Civic Type R se încadrează bine în segment. Pentru toţi cei care se plângeau de fosta generaţie, Honda le oferă răspunsuri. Cu toate că primele generaţii erau destul de discrete, multă lume se aşteaptă de la un model de performanţă să arate ca atare. Astfel, noul Civic Type R arată de parcă a trecut deja pe la o firmă de tuning, pentru a deveni şi mai nervos, toată performanţa să-i iasă prin caroserie. Partea frontală preia blocurile optice de la modelul facelift, care din punctul meu de vedere sunt mult mai potrivite, mai agresive, iar bara specifică modelului Type R, ne arată că această Honda Civic va speria orice îi stă în cale. Splitter-ul de sub bara frontală este imens şi se prelungeşte în afara caroseriei, în dreptul pasajelor roţilor. Acestea sunt elemente distinctive pentru Type R şi arată foarte agresiv. Îi oferă maşinii musculozitate. Aerul de Furios şi Iute îl găsim şi în spate unde difuzorul de aer domină posteriorul, iar ţevile eşapamentului par a fi preluate de pe un Nissan GT-R, dacă ar fi să ne luăm după diametru. Design-ul posterior este completat de eleronul imens, care oferă o forţă de apăsare foarte bună la viteze înalte. Din păcate, varianta de serie, nu mai oferă stopurile alungite pe eleron, precum conceptul. Oricum, putem spune despre noul Civic Type R că arată bine, dar nu în stilul frumos, ci exact cum ar trebui să arate o maşină de boy-racer.
Diferenţele dintre un Civic diesel şi Type R se regăsesc şi la interior. În primul rând, vedem noile scaune de tip scoică, cu design foarte sportiv şi susţinere laterală foarte bună, acoperite în Alcantara de culoare roşie, cu logo-ul Type R brodat sub tetiera integrată. Putem observa şi noul volan care este teşit în partea inferioară, plus banda roşie pentru a urmări virarea roţilor. Probabil elementul cel mai frumos al interiorului îl reprezintă design-ul schimbătorului. Acea mică bilă de aluminiu cere să fie abuzată.
Iar abuzul poate fi extrem. Pentru că noul Civic Type R este cea mai puternică maşină cu tracţiune faţă, din segment. Când toţi ne aşteptam la un motor aspirat care să dezvolte în jur de 260-280 de cai putere, Honda apelează pentru prima dată în istoria Type R la tehnologia turbo şi oferă pentru noua generaţie un motor de 2 litri turbo care dezvoltă nu mai puţin de 310 cai putere. Toţi pe puntea faţă. Honda a promis că noul Type R va fi extrem, dar nu mă aşteptam să fie ridicol. Cuplat la o transmisie manuală cu şase trepte, noul Type R ajunge la 100 de km/h în 5.7 secunde, iar viteza maximă de 270 km/h este cea mai ridicată din segment. Dacă cineva se gândea că 310 cai putere pe puntea faţă sunt mult prea mulţi, iar maşina va subvira excesiv, trebuie să vă spun că noul Type R se bazează pe o suspensie faţă specială denumită Dual Axis Strut şi pe un diferenţial electronic cu alunecare limitată. Dacă tot nu credeţi că noul Honda Civic Type R reuşeşte ceea ce promite, odată cu lansarea de la Geneva, Honda a arătat lumii un clip în care un model pre-producţie a parcurs celebrul circuit de la Nurburgring în doar 7 minute 50 de secunde. Ceea ce înseamnă că a devenit cea mai rapidă maşină cu tracţiune faţă care străbate “Iadul Verde”. Totodată este cu 4 secunde mai rapidă decât un Renault Megane RS Trophy R, fostul rege al acelui circuit. De fapt noul Civic Type R este mai rapid şi decât un BMW M3 CSL e46 sau un Porsche 911 Turbo de generaţie 997. Este mai rapid chiar şi decât noul BMW M5, care dispune de peste 500 de cai putere. Deci, da, concurenţa ar trebui să se teamă de noul Civic Type R.