Fresh cu aromă sport

Au fost vândute până acum, 6,5 milioane de BMW Seria 5, dintre care 1 milion doar din generaţia actuală. Care din punctul meu de vedere a apărut, parcă, acum câteva luni. Cam atât de actuală pare. Sunt atât de multe BMW-uri Seria 5 pe stradă, încât absolut toţi le ştim. Oricine a văzut un Seria 5 în aproape orice culoare şi pachet disponibil. Cred că am văzut şi toate modelele de jante disponibile. Fiecare dintre voi, aveţi pe cineva sau ştiţi pe cineva cu un Seria 5. Atunci de ce să vă povestesc despre o maşină pe care o ştiţi deja? Dacă vă spun că BMW-ul despre care voi vorbi, nu este chiar aşa cum îl ştiţi? Acesta chiar a apărut pe la începutul lunii octombrie, cel puţin în România. Şi este destul de diferit de celelalte milioane de Seria 5. Să privim mai atent.

 

IMG_4990

După perioada “neagră”, cum ar spune puriştii mărcii, “era Bangle” a anilor 2004-2008, a avut un Seria 5 extrem de urât. Şi la propriu şi la figurat. Atât de mult a fost urât încât a devenit cel mai bine vândut Seria 5 din istorie. DA! Nici eu nu înţeleg asta. Tradiţionalismul nu a avut dreptate. Dar…, la presiunile “opiniei publice”, în anul 2009, vede lumina zilei, BMW-ul aşteptat de toată lumea. Un Seria 5 care redevine, oarecum, tradiţional, mai pragmatic, mai elegant şi mai frumos.

IMG_4964 IMG_4965

Acum, în anul de graţie 2013, acesta este supus unui facelift. Minor, ce-i drept, dar suficient să-l aducă la zi, să fie iară “fresh”. Primul lucru pe care îl observi la Noul Seria 5 este că…nu e schimbat deloc. Dar frumuseţea stă în detalii. Farurile au acum luminile de semnalizare deasupra celor de zi, un fel de “pleoape”. Era logic, având în vedere “angel EYES”. Acestea sunt mai alungite pe aripi, iar în combinaţie cu opţiunea Full LED sunt de-a dreptul spectaculoase. Pe bune, uitaţi-vă la poze. Tot LED sunt şi stopurile restilizate. Cam atât la nivel de detalii. Acum urmează părţile cu adevărat vizibile. Maşina celor de la Grup West Premium avea pachetul ///Msport. Deliciul pregătit de BMW pentru cei care sunt dispuşi să scoată mai mulţi bani din buzunar. Acesta este o interpretare mai “cuminte” a bărilor lui M5, vine cu proiectoare de ceaţă în difuzoarele de aer, iar tobele de eşapament sunt vopsite în negru crom! Superb. Grila cromată este la acest facelift mai impunătoare, pentru ca cel din faţa ta, să nu stea prea mult pe gânduri şi să schimbe banda. Per total BMW Seria 5 facelift este o maşină elegantă, cu linii dinamice pe laterale şi capotă sculptată dramatic. Iar cu pachetul Msport devine suficient de “supărată”.

IMG_5087

IMG_4963

Singura mea dorinţă pentru a conduce acest 520d Xdrive Msport pack, a fost de a ţine în mâini, exact volanul disponibil pe M5 şi ulterior pe M3 şi M4. Dacă tot vorbesc despre volanele maşinilor pe care le conduc, aici se termină jocul. Nu mai există termen de comparaţie. Este cel mai PERFECT volan pe care am pus mâinile. Este de navă spaţială, scuzaţi-mi clişeul. Spiţele subţiri şi acea “bilă” atât de anatomic desenată, te gândeşti că mai bine nu se poate. Plus, cum se văd padelele din spate….

IMG_4967

IMG_5088 IMG_5093Interiorul unui Seria 5 cu pachetul Msport, este…mai sport. Bineînţeles că ai de ales între variantele Luxury, Modern sau chiar Individual, dar eu zic că un interior mai sportiv se potriveşte mai bine, celui mai dinamic sedan de clasă mare. Gândeşte-te doar la scaunele cu piele Alcantara, cu susţinere laterală excelentă, şezutul reglabil, aluminiul de pe bord şi plafonul negru. Acum, zi-mi dacă sună mai bine interior bej? Interiorul unui Seria 5 pre-facelift nu dădea semne de oboseală în lupta cu rivalii de la Mercedes sau Audi, aşă că schimbări majore nu sunt. Mă bucur doar că modelul testat era dotat cu “navi mare”, iar pe butonul i-Drive puteai scrie literele pentru sistemul de navigaţie. Acum, indicatoarele de bord sunt înlocuite de un ecran pe care sunt afişate informaţiile. Iar acesta se schimbă în funcţie de alegerea ta. Un interior de calitate, numai bun peste vreo 3-4 ani, când îl vom vedea mai des prin pieţele auto.

IMG_5091

Dacă toate publicaţiile auto au condus acest facelift în versiunea diesel cu 381 de cai putere, eu am avut varianta de 184 de cai. Dar mă bucur, pentru că aceasta este varianta care va fi cea mai vândută în România, varianta despre care oamenii chiar vor să audă. Şi nu, nu sunt ofticat că nu am reuşit să conduc un diesel de 381 cp. Deloc. Să revenim. Doi litri, două turbine şi cum am văzut într-un test special, poate reuşi un consum de doar 4 litri la suta de kilometri. Este unul dintre cele mai economice Seria 5, dacă nu cel mai economic. Numai că nu vă recomand versiunea 518d. Pentru că sună foooarte aiurea. Să-i spui cuiva că ai un 518d.

BMW are un renume în a face maşini dinamice, iar noul Seria 5 nu dezamăgeşte. De la volan, chiar dacă simţeam că sunt într-o maşină mare, chiar copleşitor de mare, se simţea agilă, echilibrată, sportivă. Iar sentimentul de sportivitate este accentuat de selectorul de pe consola centrală, unde poţi alege 3 moduri de condus. Comfort, Eco şi Sport. Fiecare opţiune schimbă instrumentarul de bord, acesta arătând energia salvată şi puterea disponibilă în modul Eco, dar în modul Sport bordul devine roşu, iar principalele lucruri pe care le vezi sunt viteza arătată digital şi treapta în care te afli. Ce spuneam de navă spaţială. Un lucru interesant este că în modul Sport, sistemul Start/Stop nu fucţionează. Iar motorul şi şasiul sunt pregătite să “tragi de ele”.

IMG_5013

Cutia cu 8 trepte parcă nu era la nivelul celei de pe Seria 3, dar oricum ZF face probabil cele mai mişto cutii cu dublu ambreiaj. Poate că 184 de cai putere pe o maşină de aproape 2 tone nu par mulţi, şi cam aşa e. La limita superioară a turaţiei, se simte o mică dificultate în a împinge maşina, dar asta doar dacă vrei să faci liniuţe. Pentru că în viaţa reală, sunt mai mult decât suficienţi, 520d sprintând până la 100 km/h în 8,1 secunde. Tot cu acest facelift BMW oferă pe varianta 520d tracţiunea integrală X-drive. Parcă puţin răpeşte din distracţia specifică unui BMW cu tracţiune spate, dar cum am văzut tradiţionalismul nu are tot timpul dreptate.

IMG_4956

Sunt curios cum eram privit de cei din exterior la volanul acestei maşini? Mai ales că eram într-un test drive şi voiam să văd limitele maşinii. Iar asta însemna acceleraţii mai puternice şi depăşiri prin dreapta. Probabil asta e ceea ce atrage la un BMW, scoate huliganul din tine. Face bine asta, chiar cu un motor diesel. Dar mai e o problemă la percepţia oamenilor despre mine în această maşină. Da, conduc un Seria 5, un cinciar, cu cel mai mic motor diesel şi peste toate acestea e ALB. Cinciar ALB. Ştiţi că Audi Q7 ALB este o maşină de sine stătătoare? Este altceva decât un Q7 normal. Reprezintă că ai valoare. Aceeaşi chestie să fie şi cu un Cinciar ALB? Asta arăt eu lumii? Că am valoare? Probabil. Dar doar în România. Pentru că în Germania, taxi-ul de pe Nurburgring este un M5 alb. Şi asta e foarte ok. Oricum cei cu valoare au cinciarul ALB de generaţie mai veche, pe când eu mă aflu în unul din oct. 2013. Care peste câţiva ani, în piaţa auto va fi fabricaţie 2014, sau 2013 “la sfârşit”.

IMG_4960

Oricum, să conduci un Seria 5 ALB în România este un clişeu, dar este un clişeu pentru aceia care habar nu au de maşini. Iar părerea lor nu te interesează. Te interesează doar că ai o maşină extrem de bine construită, sportivă şi totodată economică. Eu unul am fost posesor de Seria 5, generaţia trecută. Te face mai huligan, mai repede apeşi pe claxon, dar totodată conduci o maşină cu o istorie în care aceste lucruri nu se găsesc. Conduci cea mai sportivă limuzină din segment. Nu mai este doar un Cinciar, este un 520d TwinTurbo X-Drive Msport. Cam atât de bine sună.