Benzină cu surprize

img_3582 Sunt multe momente când aştept cu nerăbdare un test cu un automobil nou, dar pentru că nu toate vin cu o fişă tehnică impresionantă, mai sunt momente când o fac de voie, de nevoie. Atunci când ţi se spune că ai de ales între un BMW diesel şi unul pe benzină, sufletul de pasionat te trimite direct spre cifra octanică mai înaltă, chiar dacă apoi ai o surpriză. Modelul diesel dispunea de trei turbine, iar până nu demult era cel mai puternic motor diesel existent pe piaţă. Totuşi, dacă cealaltă variantă are sufixul “30i”, chiar nu ai cum să o refuzi. Mai ales că în testele mele, majoritatea automobilelor pe care le conduc sunt diesel. Aşa că într-o dimineaţă mă aflam la subsolul clădirii BMW România, într-un automobil ciudat la prima impresie, dar într-o linişte deplină, specifică unui benzinar.

img_3606 De ce spun că noul BMW Seria 4 GranCoupe este ciudat la prima impresie? Pentru că este varianta cu cinci portiere, a unui automobil coupe, derivat dintr-unul cu patru uşi. Toată lumea ştie modelul Seria 3 deja legendar pentru bavarezi. Ultima interpretare este, din punctul meu de vedere printre cele mai frumoase, dintre toate cele 6 generaţii. Odată cu versiunea coupe a acestuia, germanii au schimbat nomenclatura, iar modele sportive au primit cifre pare. Aşa că noul Seria 4 GranCoupe este varianta mai sportivă a Seriei 3, dar mai practică decât un Seria 4 Coupe. Am condus această caroserie în urmă cu mai mult timp, exact când a apărut, dar parcă între timp, am ajuns să apreciz mai mult design-ul mai clasic al sedanului Seria 3. Sincer, sunt destul de puţine automobile “coupe cu patru uşi” care să mă mai impresioneze. Prefer variantele clasice sau cele care sunt gândite pentru un singur scop. Totuşi, privind obiectiv, nu poţi să spui că un Seria 4 GranCoupe este un automobil urât. Dimpotrivă. Forma generală este extrem de fluidă, cu suficiente artificii agresive, cum ar fi întreaga parte frontală, mai lată decât la Seria 3, cu plafonul mai coborât, ce se alungeşte frumos spre portbagaj. Faţă de un Seria 3 sedan, linia geamurilor este mai lungă. Totuşi, luneta având deschidere împreună cu capacul portbagajului, se întinde prea mult în spate, ceea ce face portbagajul să pară mic, iar jocul proporţiilor nu este cel mai fericit. Atât din lateral cât şi din două treimi privit din faţă, spatele maşinii pare masiv, greu şi disproporţionat cu partea frontală. Ciudat este faptul că varianta GranCoupe este exact la fel de lungă ca şi Coupe-ul, care la rândul său este mai lung decât sedanul Seria 3.

img_3608 img_3634 Cu toate acestea, Seria 4 GranCoupe este un BMW veritabil, din orice unghi l-ai privi. Este sportiv, agresiv, elegant atunci când este configurat cum trebuie, iar fiecare trăsătură a ADN-ului companiei este prezentă în detalii. Grila specifică bavarezilor este mai îngustă, blocurile optice dispun de tehnologie LED care le face să arate şi mai spectaculos. În imagini, Seria 4 GranCoupe este echipat cu pachetul Msport, ceea ce însemnă bară frontală mai agresivă, guri de aerisire mai pronunţate, praguri profilate, o bară posterioară ce aduce un oarecare difuzor de aer şi probabil cele mai frumoase jante din oferta Msport. În plus, întreaga maşină era acoperită de o culoare absolut spectaculoasă, de la divizia Individual, şi anume Tanzanite Blue. Probabil că imaginile nu fac dreptate acestei vopsele, dar în lumina potrivită se pot vedea praf de cristale, iar la o privire mai atentă seamănă cu stele pe cerul nopţii.

img_3596 img_3631 Cum spuneam, este un pachet dezirabil, de efect, dar pe mine nu mă interesa neapărat aspectul exterior, ci mai mult, inscripţia de pe capacul portbagajului. Acolo trona, din litere cromate mici, indicativul 430i. Aproape că nici nu mai conta că în stânga mai scria xDrive. Încă de mic copil ştiam că “30i” înseamnă ceva special. Fie că vorbeam de Seria 3, Seria 5, Z4 sau chiar X5. Era un indicativ al unui motor tipic BMW. Un motor ce şi-a câştigat mulţi fani în timp. Aş putea spune că este la fel de important ca un “55” de la Mercedes Benz. Ce am uitat eu între timp a fost că odată cu schimbarea de nume, a venit şi schimbarea nomenclaturii motorizărilor. Aşadar, acel motor special, benzinarul “6 în linie” tipic, nu mai este descris de indicativul 30i. Acum motorizările sunt atât de diversificate, iar denumirile foarte greu de reţinut, pentru a descrie în acest articol. Tot ce trebuie să ştiţi este că acel motor “jmeker” se cheamă acum “40i”. Adică 340i, 440i şamd. Ce ne rămâne atunci când scădem un zece? Ei bine, 430i foloseşte un motor turbo, dar cu doar patru cilindri şi doar 2 litri în cilindree. Este fostul 428i, dacă îl ştiţi. Şi ce bine se potrivea acest motor pe un “28i”. În schimb, la “30i” este vorba de marketing. Nu am crezut că o să cad în capcana asta. Abia după câţiva zeci de km mi-am dat seama că sub capota lungă nu este vreun 6 în linie, ci 252 de cai putere, din 2 litri.

Dacă stau să mă gândesc nu este foarte rău că în primii kilometri de autostradă nu mi-am dat seama de cilindree, pentru că noul motor ce echipează 430i este extrem de silenţios, rafinat, elastic şi lin. Încă am o problemă cu denumirea. Nu cred că acest motor merită numele de “30i”. Mi se pare că era mult mai potrivit indicativul “28i”. Dar nu eu fac legea la BMW, eu doar le conduc şi mă bucur de experienţă şi de calităţile lor.

img_3586 Acestea fiind zise, un BMW pe benzină este tot timpul o experienţă aparte, care nu poate fi egalată cu de un diesel, oricât de departe au ajuns motoarele pe motorină în ultima perioadă. E un sentiment minunat să poţi urca în ture până la 7000 de rotaţii pe minut, să auzi suflul turbinelor şi să simţi 252 de cai putere care te împing mult peste limita cu care eşti obişnuit. Luat tehnic şi obiectiv, să scoţi peste 250 de cai putere dintr-un motor de 2 litri este impresionant, fără să apelezi la soluţii extreme. Seria 4 GranCoupe 430i nu este vreun “M”, “AMG” sau Type R, de înaltă performanţă, ci mai mult un cruiser extrem de confortabil, potent şi “smooth”. Este motorizarea pe care o alegi dacă nu vrei un diesel. Nu este neapărat că ai vrut un benzinar BMW care să-ţi rupă spatele. Dar în niciun caz nu este lent. Sprintul până la 100 km/h se realizează în doar 5.9 secunde şi poate accelera până la viteza maximă de 250 km/h. Pentru că această varianta dispunea de tracţiune integrală, plecarea de pe loc este brutală, te trimite cu ceafa în tetieră, fără să piardă pic de tracţiune. Vitezele de croazieră sunt extrem de line, confortabile şi silenţioase, fără să se simtă că se forţează.

La urma urmei, toate maşinile pot să meargă în linie dreaptă cu viteze de autostradă. În schimb, un BMW pe benzină cu plajă de turaţie mare, este o plăcere să-l conduci pe drumuri virajate. Drumuri de munte sau de deal, cu viraje line şi de viteză, acolo unde tracţiunea integrală te ajută, nu te încurcă, unde nu se simte grea, ci îţi oferă aderenţă superioară. Acest motor, cuplat la superba transmisie cu 8 rapoarte este o combinaţie perfectă. Fiind ajutat de turbine, cuplul maxim de 350 Nm, este disponibil de la turaţii joase până aproape de zona roşie, dar trebuie să îl ţii urcat în ture pentru a obţine maximul puterii. Totuşi, vorbind de un motor pe benzină, cuplul motor este ceva mai mic, în comparaţie cu un diesel de aceeaşi cilindree. În schimb, dacă îl ţii în mijlocul plajei de turaţie, pe la 3000 de rotaţii, atunci când apeşi pedala din dreapta, maşina se lipeşte de asfalt, iar faptul că treapta nu se schimbă imediat, ci urcă şi urcă, poţi exploata şi mai mult capacităţile sportive ale maşinii. Direcţie este o idee prea uşoară pentru gustul meu, dar dacă selectezi modul Sport de lângă schimbătorul de viteze, aceasta se întăreşte, dar din păcate, încă oferă un feedback artificial. Această senzaţie se simte doar la limită, unde tragi tare de maşină pe viraje rapide, în schimb, la un condus antrenant doar, este o plăcere, mai ales că BMW oferă cel mai frumos, sportiv, ergonomic şi superb volan din câte existe pe piaţa premium în acest moment. Pe lângă faptul că se simte excelent între degete, este o plăcere să îl vezi cum se învârte în faţa ochilor tăi.

img_3624 img_3627 Chiar dacă vorbim de un BMW în esenţă sportiv, sau care se vrea sportiv, setarea suspensiei este mult în partea confortabilă. Chiar şi cu jantele de 19 inch, fiecare denivelare este absorbită înainte să ajungă în scaunul pasagerilor. Am fost plăcut impresionat de calitatea fabricaţiei şi cât de “închegată” se simţea maşină, în ciuda faptului că nu dispune de rame la uşi. Zgomotele din exterior sunt reduse la minim, chiar şi atunci când treci peste linii de tramvai, de exemplu. Din acest motiv spun că Seria 4 GranCoupe este un cruiser perfect.

img_3588 BMW are foarte multe caroserii în gamă. Aceasta, coupe-ul cu 4/5 portiere este una de nişă. Faptul că dispune de un motor pe benzină îl face chiar şi mai nişat. Şi aşa ajung la cealaltă problemă a maşinii. Preţul. De obicei, un produs de nişă este adresat unui target anume de clienţi. Din păcate nu ştiu exact care sunt aceştia. Pentru că dacă analizăm celelalte oferte, chiar din ograda BMW am putea avea nişte surprize. Cu un preţ de bază de 42.760 euro este cu aproximativ 5000 de euro mai scump decât un Seria 3 cu aceeaşi motorizate, este mai scump decât varianta Coupe, care din punctul meu de vedere este mult mai “îndreptăţită” sau aibă acest motor, iar dacă vrei performaţe pe benzină, un BMW 240i este la acelaşi preţ. Bineînţeles, nu comparăm caroserii, comparăm idei. Mi se pare că preţul pentru această versiune pe benzină a maşinii din testul de astăzi, nu justifică neapărat performanţele. Este un motor excelent în doar 80% dintre cazuri. Sunt unele momente când îl simţi lent sau când ai mai vrea mai mulţi cai putere sub capotă, în condiţiile în care consumul mediu este de peste 12l/100 km. Tot ce îmi rămâne este să vă întreb pe voi, ce BMW v-aţi cumpăra pentru suma de 50.000 euro? Diesel sau benzină? Performanţă sau rafinament? Confort sau sportivitate? Deci exact ce oferă 430i GranCoupe xDrive.

img_3617 img_3618 img_3621 img_3629 img_3607

 

Foto: Andrei Leu – Glume de maşinişti