Ford Mustang Mach-e – Test Drive
Ford Mustang Mach-e – Nu mă numi Mustang
Acest crossover electric este un automobil excelent, dacă treci peste controversatul nume: Mustang. Am încercat să deslușesc misterul denumirii, așa că voi dezbate acest lucru în următoarele rânduri. Guvernele împing producătorii spre modelele exclusiv electrice, iar clienții cer crossovere, SUV-uri și mașini cât mai ciudate cu gardă la sol ceva mai înaltă. Ford avea toate resursele să producă un astfel de crossover. Știm deja succesul modelelor electrificate Kuga sau Puma. Acum gândiți-vă dacă mașina din imaginile de mai jos se numea Ford Edge Electric. Pentru majoritatea clienților din Europa, dar nu numai, numele Edge nu are aceeași rezonanță, dar Mustang este mai cool inclusiv decât Ford. Atunci divizia de marketing a venit să vândă mașina. Inginerii au făcut o treabă foarte bună, baterii incorporate în șasiu, autonomie și putere peste concurență, designerii au venit cu o linie interesantă, dar mașina se vinde datorită marketing-ului. Faptul că acest crossover se numește Mustang, atrage după sine toate laudele, dar și toate criticile.
Mulți spun că nu este un Mustang adevărat. Nici nu s-a vrut acest lucru. Este generația electrică a Mustang-ului, care probabil va continua cu alte caroserii, care se vor numi, într-un fel sau altul, tot Mustang. Pentru puriști, nu ar trebui să conteze, deoarece legendarul coupe V8 se produce în continuare atât cât se va extrage petrol din sol. Tot ce s-a întâmplat în 2021 nu a fost o înlocuire a unei legende, ci doar un ”împrumut” de imagine. Iar aici au de câștigat ambele părți. Cei ce vor un Mustang V8, nici măcar nu se uită la crossoverul electric, Ford are de câștigat clienți și dintr-o parte și din alta, iar cei care sunt în căutare de o mașină spațioasă, puternică, sportivă, dar cu tren de rulare electric, se bucură că pot spune că au un Mustang. Cine vrea mașina asta nu se gândește că: ”Îmi place, dar nu e un Mustang, așa că nu o să o cumpăr”. Dimpotrivă.
Divizia de marketing a stârnit o oarecare controversă, unii puriști s-au agitat, recunosc, printre care eram și eu, dar am ajuns să înțeleg decizia. Pe alocuri, chiar să o respect, iar dacă istoria ne spune ceva, putem să aruncăm un ochi spre noul Ford Puma, care a venit chiar să înlocuiască un coupe dinamic cu un crossover versatil, dar acum este un adevărat succes pe piața din Europa, iar noi ne mândrim că se construiește integral în România. A doua controversă a lui Mustang Mach-e este fără îndoială design-ul exterior, dar și interior, așa cum vom vedea mai jos.
Mașina se află din nou, undeva la mijloc. Are fani, dar și cârcotași. Unii apreciază design-ul cu elemente de la coupe, alții cred că este o ”struțo-cămilă”, iar elementele nu se potrivesc pe o mașină mare. Atunci când o privești nu poți să spui că este un Mustang. De fapt nu poate fi confundat cu nimic. Sunt doar câteva unghiuri de unde ai zice că este un Mustang ”umflat cu pompă”, dar în rest vine cu un design destul de original. Cele mai distincte artificii de design sunt blocurile optice. Acestea amintesc cumva de modelul coupe, cu toate că au linii proprii. În față, blocurile optice sunt de dimensiuni generoase, sunt alungite pe laterale și au un aspect agresiv. Bineînțeles, nu avem o grilă specifică cu deschidere mare, dar sunt câteva linii ce amintesc de grila clasică Mustang. În rest, partea frontală pare simplistă, curată, în stilul altor modele electrice.
Din lateral, Ford Mustang Mach-e nu are absolut nicio legătură cu mașina după care este botezat. Aici avem o gardă la sol înaltă, de 119 mm, protecții din plastic negru în partea inferioară a pragurilor și în jurul aripilor, dar și un plafon care se arcuiește agresiv spre posterior, ca la un coupe, în ciuda faptului că are patru portiere. De fapt, aceste portiere nici măcar nu au mânere de deschidere, ci doar un buton pe marginea stâlpului, de unde portiera se deschide aprox 40 mm, ca mai apoi să o tragi tu. Este o soluție complicată, dar de efect, cu toate că nu știu cum ar reacționa la temperaturi extrem de scăzute. Totuși portiera este împinsă de un motoraș electric, iar dacă e înghețat, se poate deteriora. De dragul design-ului se fac tot felul de compromisuri. Poate că Ford s-a gândit că Mustang Mach-e se va vinde în special în zone mai calde, iar dacă e foarte frig, nu cred că portierele sunt principala problemă.
Privit din spate, Ford Mustang Mach-e amintește cel mai mult de ”vărul” coupe. Aici vedem blocurile optice cu 3 lamele verticale, atât de cunoscute, dar stopul efectiv se întinde spre interior. Așa cum se întâmplă și la coupe, siglele exteriorului nu spun ”Ford”, ci avem emblema calului galopând. Alte indicii sau artificii de design nu prea mai vedem la posterior, acesta fiind un crossover clasic, indiferent că vorbim de un tren de rulare electric sau nu.
Ai apăsat pe butonul de pe portieră, iar aceasta ”sare” câtuși de puțin, dar suficient cât să o ”prinzi” și să pășești în habitaclu. Accesul este facil datorită gărzii la sol mai înaltă, iar odată așezat în scaunul șoferului, îți dai seama că poziția poate fi și foarte joasă, pentru că bateriile nu sunt între podea și șasiu. Mustang Mach-e este un crossover foarte spațios, așa că nu ai un sentiment claustrofob, mai ales că plafonul vitrat se întinde pe toată suprafața. De la volan nu vei crede că ești într-un Mustang V8, mai ales că design-ul planșei de bord este extrem de futurist și simplist, în comparație cu design-ul clasic-retro de la coupe. În Mach-e totul este concentrat în ecranul sistemului de infotainment, adică acea ”tabletă” verticală de dimensiuni generoase, 15.5 inch, adică exact cât diagonala unui laptop clasic. Până și grafica și rezoluția sunt asemănătoare cu un laptop, deoarece meniul este afișat pe un fundal alb. Vorbind despre meniu, acesta necesită un timp de acomodare, deoarece pare o idee cam complicat și trebuie să cauți fiecare comandă într-un submeniu. Totul este touch-screen, doar butonul de volum este fizic, și poziționat foarte vizibil în partea inferioară.
De pe acest ecran putem selecta diferite meniuri pentru climatizare, chiar dacă aceasta este prezentă tot timpul în partea de jos. În Mustang Mach-e ai absolut toate dotările moderne de care ai nevoie într-un SUV din această clasă. Asta înseamnă că poate concura chiar și cu majoritatea concurenților din segmentul premium, pentru că prețul și calitatea materialelor sunt de top.
Atunci când am primit invitația de a conduce un Ford Mustang Mach-e de la Ford Carbenta Com Oradea, mă așteptam să găsesc doar un alt crossover electric lipsit de caracter și fără nicio pretenție dinamică. Vă imaginați surprinderea mea atunci când am accelerat prima dată și chiar am simțit putere. În cazul versiunii de test vorbim de un set de baterii de 98 kWh, 88 utilizabili, plus două motoare electrice, care împreună produc nu mai puțin de 351 cai putere. Faptul că oferă și tracțiune integrală dă o senzație incredibilă de soliditate. De la volan, ai același sentiment ca atunci când conduci o mașină cu motor termic de cilindree mare. Acel cuplu impresionant, interminabil. Din acest punct de vedere aș putea spune că este un Mustang. Cu toate că privești mașinile de mai sus.
Reprizele de accelerare sunt incredibil de rapide. Mult peste tot ce am condus în utlima vreme, în materie de SUV-uri electrice. Dar Mustang Mach-e se adresează unui segment superior, unde sunt nume precum Audi e-tron, Mercedes Benz EQC sau Jaguar I-Pace. Personal, mi s-a părut că Mach-e e mai dinamic decât toate. Direcția este suficient de grea, încât să ai un sentiment real de sportivitate. În ciuda gărzii la sol și a poziției înalte, atunci când abordezi un viraj, e exact ca o mașină sport. Își maschează foarte bine gabaritul. Sunt trei moduri de rulare, cele trei clasice, dar care în Mach-e se numesc ”Whisper”, ”Active” și ”Untamed”. Dacă primele două se explică numai din denumire, pe modul Untamed, adică cel Sport, există un sunet de motor termic și de evacuare, amplificat în boxe atunci când accelerezi. Nu pare deloc artificial, ci mai degrabă se aude așa în surdină, dar este suficient cât să îți ridice buzele într-un zâmbet, și să te facă să mai accelerezi.
Suspensiile sunt ferme, exact ca la o mașină sportivă, așa că pe denivelări o să se simtă ceva mai rigidă. Chiar dacă se vrea o mașină de familie, Ford Mustang Mach-e este setat mai mult pentru șoferul care vrea dinamică de la o electrică. În această configurație de top a trenului de rulare, autonomia promisă este de peste 500 km, dar în viața reală s-ar apropia mai mult de 400 km. Asta înseamnă că este chiar în limitele clasei, iar o mașină mare și grea, nu prea are cum să scoată mai multă autonomie în actualele condiții de tehnologie a bateriilor. Nu am apucat să fac un test de autonomie sau de încărcare, m-am axat mai mult pe impresiile de condus.
Am intrat într-o nouă eră. Multe voci spun că acesta este la fel de important ca Ford Model T, deoarece deschide piața către modele electrice Ford. Deocamdată, la prețul de peste 70.000 euro pentru o versiune de top, Mustang Mach-e se adresează unui număr mai mic de clienți. Așa cum spuneam, vor apărea și alte versiuni și alte modele electrice de la Ford. Multe vor avea tehnologia lui Mach-e. Acesta ne arată deocamdată ce poate Ford în acest moment pentru modele electrice. Sunt convins că în ciuda controversei numelui, următoarele modele ce vor veni, vor fi comparate cu Mach-e. Asta spune multe despre calitățile acestui model. Un crossover extrem de competitiv, foarte potent, dar este un Mustang doar cu numele.
Ford Mustang Mach-e Premium AWD oferit pentru test drive de Ford Carbenta Com Oradea