Carismatic
Cum aş putea să scriu despre Mercedes Benz CLS fără să pomenesc faptul că a fost primul coupe cu patru uşi din lume? De fapt, în orice articol în care scriu despre un automobil cu plafonul mai curbat, fac trimitere către CLS. A fost un deschizător de drumuri. Acum un deceniu, nu existau clase de nişă. CLS a început acest trend, acum fiecare nou model lansat este lăudat de producătorul său ca fiind primul în ceva. La apariţie nu mi s-a părut că Mercedes Benz CLS are un impact atât de puternic. Mi s-a părut doar un sedan mai frumos şi oarecum neobişnuit, dar la 10 ani de la prima generaţie, privind mai toate maşinile noi lansate, vezi că toate îşi iau inspiraţia din acea linie a plafonului. Nu vorbim doar de rivalii direcţi, BMW sau Audi, dar producători precum KIA, Hyundai, Volkswagen sau mulţi alţii desenează sedanurile lor cu gândul la CLS: Timpul a trecut, iar Mercedes Benz CLS a primit o nouă generaţie. Nu am apucat să relatez cum s-a schimbat aceasta, dar odată cu un facelift subtil, îl avem acum în faţa ecranelor.
După prima generaţie, ce a avut un impact atât de puternic, te poţi aştepta ca noul model să fie un fiasco, la fel cum se întâmplă cu al doilea album al unei formaţii boyband. Primul a spart toate topurile, dar deja de la al doilea ştii la ce să te aştepţi, popularitatea nu mai îi este atât de mare. Ai putea foarte bine să crezi aşa şi despre a doua generaţie Mercedes Benz CLS, că în esenţă este doar o îmbunătăţire, dar inginerii şi designerii germani au făcut minuni. În primul rând, atunci când desenezi o caroserie ciudată la prima vedere, lumea nu te prea ia în serios, motiv pentru care design-ul celei de-a doua generaţii este mult mai matur. Iar liniile musculoase îl fac mai masculin. Ceea ce e de bun augur.
Noul Mercedes Benz CLS păstrează de la prima generaţie doar arcuirea specifică a plafonului. În rest, partea frontală primeşte o linie de design specifică noilor modele din Stuttgart, şi anume o grilă frontală încrustată cu “diamante”. Micile romburi cromate te duc cu gândul la pietrele preţioase. Arată excepţional mai ales când sunt scăldate în lumina soarelui. Acestea sunt însă o dotare opţională, dar care face toţi banii. La fel putem vorbi şi despre pachetul optic AMG. Cu acest pachet, limuzina coupe îşi schimbă complet înfăţişarea. De ceva vreme încoace, Mercedes-urile pot arată extrem de diferit, în funcţie de echipare. De exemplu, un Mercedes Benz CLS fără pachetul AMG arată foarte elegant, aş putea spune chiar sobru, cu linii armonioase. Dar atunci când bările sportive îşi fac apariţia pe “faţa” unui CLS, iar prizele de aer sunt generoase, CLS-ul se schimbă radical. Mă bucur că Autoklass Timişoara a ales să configureze astfel modelul lor de test. Apreciez foarte mult şi culoarea albă, în ciuda unor critici, dar arată foarte bine şi scoate în evidenţă liniile foarte reuşite ale maşinii. În versiunea cu pachet AMG sub bara frontală găsim o buză cromată. Totuşi aceste artificii de design le regăseam şi pe modelul pre-facelift, atunci ce e nou? Dacă ceva funcţionează de ce să schimbi? Pentru a te pune în rând cu lumea, dar mai ales să fii cu un pas înainte. Noutatea majoră prezentă pe facelift-ul clasei CLS o reprezintă blocurile optice cu iluminare full-LED, denumite Multibeam. Cred că mi-ar trebui un articol întreg doar să scriu despre complexitatea acestor faruri, aşa că mă voi limita doar la câteva cuvinte. Odată cu această tehnologie şi desenul s-a schimbat puţin, devenind mai masculin, parcă, iar LED-urile din interiorul blocului optic poziţionează fasciculul de lumină exact acolo unde este nevoie, fără să deranjeze ceilalţi participanţi la trafic. Bineînţeles, avem nelipsita bandă de lumini de zi. Întreaga parte frontală a noului CLS exprimă, pe lângă lux, şi inovaţie.
Profilul modelului CLS este probabil cel mai discutat, iar privit în aceste fotografii ne putem da seama de ce. Plafonul este foarte arcuit. Nu seamănă cu nimic altceva. Apoi, tot lateralul este un cumul de linii atent trasate. De la linia ce străbate toată caroseria din faţă până în spate, până la pasajele proeminente ale roţilor spate. Aceeaşi “buză” cromată o regăsim şi la nivelul pragurilor. Mercedes Benz CLS are un posterior suplu, fluid, care se termină foarte frumos cu acele blocuri optice în formă arcuită, foarte agresive. Pe varianta facelift, acestea au o tentă fumurie. Pachetul optic AMG aduce un mic difuzor de aer şi două ieşiri rectangulare pentru sistemul de evacuare.
După ce ţi-ai ridicat falca de jos admirând exteriorul, deschizi portierele fără rame la geamuri, totuşi vorbim despre un coupe, şi prin deschizătura relativ mică a portierelor, intri într-un habitaclu foarte luxos. Ar trebui să precizez de la bun început că modelul CLS este bazat pe actuala generaţie a clasei E, care este probabil una dintre cele mai “bătrâne” sedan-uri din ograda Mercedes. Foarte multe elemente şi detalii stilistice par îmbătrânite, dar poate, dacă aş privi cu un ochi pertinent, aş putea vedea o urmă de romantism, de nostaligie. Indicatoarele de bord analogice sunt pe fundal alb, dar design-ul cifrelor pare oarecum retro. În combinaţie cu lemnul de pe bord şi tapiţeria crem, denotă o atmosferă clasică. La fel aş putea spune şi despre comenzile sistemului de climatizare, care amintesc de modelele mai vechi Mercedes Benz. Acestea au butoane de dimensiuni mari, cu afişaj alb pe negru. Puţin mai sus pe planşa de bord vedem butoanele pentru sistemul de infotainment care încă oferă tastura cu cifre pentru telefon. Cei nostalgici le vor aprecia. Până şi frâna de “mână” este acţionată de piciorul stâng. O tuşă clasică voită este poziţionarea în centrul bordului a unui ceas analogic. Totuşi, îmbinările, calitatea şi rafinamentul interiorului sunt la nivel înalt, comparabil cu modelele concurente, care, să zicem, sunt complet nou gândite. Modernismul interiorului este dat de noul volan cu trei spiţe, foarte ergonomic şi de ecranul navigaţiei, poziţionat deasupra consolei centrale, în stilul unei tablete. Am auzit multe voci care spuneau că era mai bine unul mai mic, integrat în bord. La urma urmei, totul ţine de gustul fiecăruia şi chiar dacă am fost un critic al acestei soluţii, acum cred că arată bine. Scaunele CLS-ului sunt foarte confortabile, suficient de mari, dar care oferă suport lateral doar decent, iar pe bancheta din spate pot lua loc doar doi pasageri. Este oarecum normal, vorbind de un coupe. Locurile din spate sunt delimitate de o consolă, care oferă un spaţiu de depozitare îmbrăcat în lemn. Cum spuneam, în funcţie de echipare şi dotări, Mercedes Benz CLS poate lua diferite forme. De la limzină clasică elegantă, la coupe sportiv.
La fel se întâmplă şi cu motorizările. Încă de la început, Mercedes a echipat coupe-ul său cu o multitudine de motorizări. Dacă nu eşti vreun şeic al petrolului, să optezi pentru motorul V8 de 4.7 litri şi 585 de cai putere, atunci te va mulţumi peste măsură varianta CLS 350d. Aceasta propune un diesel V6 de 3 litri, extrem de rafinat şi foarte silenţios, care produce 258 de cai putere şi un impresionat cuplu de 620 Nm. Dacă optezi pentru versiunea cu tracţiune spate, atunci CLS vine echipat cu o nouă transmisie automată, cu atâtea trepte încât ar putea rivaliza cu un TIR. Avem la dispoziţie 9 rapoarte. Vă spun de pe acum, nu e nevoie de 9 trepte. Această transmisie este o îmbunătăţire a celei 7G-Tronic, care de la început a fost setată pentru confort. Doar atunci când apăsăm butonul Sport de pe consolă, acul turometrului urcă mai mult spre zona roşie, iar schimbările sunt foarte rapide. Dar fiind atâtea şi vorbind de o motorizare diesel, acestea trec repede, şi nu te mai bucuri de forţa de tragere. Ca la mai toate modelele Mercedes Benz, prefer să las totul în modul Confort şi doar să mă bucur de o experienţă relaxată a condusului. Cam asta vrea şi modelul CLS să faci, deoarece, la o greutate de peste 1800 kg şi dimensiuni apreciabile, nu este cel mai agil Mercedes pe care l-am condus. Dar cum spuneam, arhitectura nu mai este de noutate absolută. Cu siguranţă noul model, bazat pe platforma noului E-Class va avea un comportament dinamic mult îmbunătăţit. Am văzut această schimbare pe noul C-Class.
În modul Confort, Mercedes Benz CLS este foarte moale pentru drumuri virajate, ruliul se simte atunci când tragi tare, în schimb în modul Sport, acesta întăreşte suspensia pneumatică, iar dacă suprafaţa de rulare nu este perfectă, o simţi mult prea fermă. Mercedes Benz CLS este un grand tourer. Un automobil în care să fii văzut, un automobil care să înghită kilometrii în cel mai pur confort Mercedes Benz. Dacă vrei sportivitate, vezi alte clase. Oricum, dacă ar fi să ne uităm la clienţii unui CLS, acestea sunt trecuţi de prima tinereţe, nu mai vor năzbâtii pe drumuri virajate, vor lux şi imagine. CLS îmbină aceste două aspecte cum foarte puţine maşini mai reuşesc.
După două generaţii şi un facelift, după ce am ajuns să-l conduc şi să-l simt pe viu, Mercedes Benz CLS mă lasă cu un singur gând. Acela că nu mai are ce demonstra. Îşi ştie extrem de bine calităţile, ştie că a fost primul astfel de exemplar, iar toţi cei care vin după el trag cu ochiul în ograda din Stuttgart. În ciuda vârstei, CLS are în continuare personalitate, se diferenţiază clar de orice alt concurent, chiar şi de orice alt model Mercedes, iar acest facelift vine perfect ca să le arate rivalilor că încă nu şi-a spus ultimul cuvânt. Este elegant, rafinat şi chiar sexy, motiv pentru care dă în continuare atât de bine prin obiectului lui Nicolae Davidesc.