BMW iX3 – Test Drive

BMW iX3 – Convențional electric

Chiar dacă nu pare, BMW iX3 este abia al doilea model full-electric venit din partea bavarezilor. Mulți ar spune că aceștia au cam pierdut ”trenul” crossoverelor electrice, dar așa cum ne-au obișnuit și în cazul altor modele, doar așteaptă să livreze exact ceea ce se cere. Acum vreo 9 ani, BMW a venit pe piață cu modelul extrem de controversat i3. Un soi de hatchback-MPV care a avut o mulțime de fani, dar și critici. Am avut ocazia să conduc din nou acest model, chiar înainte de testul cu iX3, iar concluziile după vreo 5-6 ani de la primul meu test sunt destul de interesante. În primul rând, i3 încă se simte o electrică extrem de capabilă. Chiar și la 9 ani de la apariție, încă poate să țină pasul cu tehnologia prezentă acum. Doar că din iulie 2022, această caroserie va dispărea din oferta BMW. Aș putea spune că a fost înaintea timpului său. Dacă mai demult, producătorii credeau că clienții își doresc o electrică cu design cât mai ciudat, acest lucru nu a fost valabil pentru orice model. Aici intră în gamă SUV-ul iX3. Electricul convențional.


Diferența de timp între primul și al doilea model full-electric BMW este destul de mare, dar așa cum o să citiți mai jos, iX3 este gândit foarte bine, fără prea multe ”defecte”. Pentru că are câteva compromisuri, dar unele calculate. Poate cel mai mare compromis este faptul că iX3 vine doar cu tracțiune pe puntea spate. Aproape toate modelele X3, pe care este bazat, sunt vândute cu xDrive, acesta ar putea să fie un punct de decizie în trecerea spre un X3 electric. Dar cum spuneam, toate compromisurile sunt bine calculate, așa că sistemul de tracțiune numai pe puntea spate funcționează mai bine în cazul unei electrice, deoarece distribuția maselor este mai egală, iar pe viraje, atunci când ridici piciorul de pe accelerație intră frânarea regenerativă, care apasă mai mult partea frontală, oferind aderența necesară. Altfel, BMW iX3 nu a fost gândit deloc ca SUV pentru offroad, ci mai mult o mașină spațioasă de familie, care poate fi utilizată foarte bine în oraș.


Compromisurile de care spuneam, se pot referi chiar și la design. Dacă primul model electric era atât de polarizant, SUV-ul iX3 este cât se poate de convențional. Cu excepția grilei ”pline” și câteva elemente albastre, e foarte greu să distingi iX3 de un X3 cu motor termic. Aici BMW a jucat cartea sigură, în sensul că cerințele cumpărătorilor s-au schimbat, iar acum vor un model cunoscut, dar cu tren de rulare electric. Mașina pe care o vedeți în imaginile de mai sus, e ”prima generație” iX3, deoarece la nici 2 ani de la apariție, gama X3 a fost împrospătată, inclusiv și varianta electrică. Din acest motiv, iX3 este considerat doar ”o variantă de motorizare” a lui X3, nu un model dedicat, electric.
Personal, îmi place mai mult design-ul variantei non-facelift, mai ales în partea din spate, unde blocurile optice sunt ceva mai agresive. Totuși, modificările estetice sunt destul de subtile, chiar și în cazul facelift-ului iX3 care se poate confunda ușor cu un model X3 normal. În partea din față, SUV-ul vine cu o bară frontală ceva mai ”curată” fără prea multe muchii și prize de aer, tocmai pentru a ajuta la aerodinamică și la autonomie, deocamdată nefiind o versiune M Performance pentru SUV-ul electric. BMW iX3 mai poate fi diferențiat prin jantele cu design special, ce îi oferă mașinii un look aparte, mai ales privit din profil. Pentru că nu se bazează prea mult pe offroad, acestea pot avea dimensiuni mai mari.


Bavarezii nu au gândit modelul iX3 ca fiind unul electric de la bun început, ca în cazul noului SUV iX, așa că iX3 împarte și interiorul cu gama X3. Nu vom avea surprize importante atunci când pășim în habitaclu. Poate doar accesul este mai facil, doarece garda la sol este ceva mai mică în iX3. Poziția la volan este tipică unui BMW înalt, adică scaunul culisează destul de mult în jos, în ciuda faptului că avem un set de baterii în podea. Planșa de bord este foarte ergonomică, cu butoane pentru diferite funcții, dar design-ul începe să-și arate vârsta. Nu doar în comparație cu rivali din segment, ci și ”din cauza” fratelui mai mare iX, ce vine cu un interior extrem de special și modern. În interiorul lui iX3 îți dai seama că ești într-un SUV electric, doar dacă privești instrumentarul de bord cu informații specifice sau la cele câteva accente albastre, cum ar fi butonul de start sau levierul transmisiei. Chiar dacă poziția la volan este bună, scaunele mi s-au părut o idee cam tari și fără prea mare susținere laterală, care putea să ajute la comportamentul dinamic.


Pentru că BMW iX3 chiar se conduce foarte bine. Nu doar ca electrică, ci mai ales ca mașină, ca SUV. După acest test drive, chiar nu văd de ce te-ai întoarce la o variantă pe benzină cu motor mic. În 90% din cazuri, BMW iX3 se conduce foarte normal, nici nu îți vei da seama că ești într-un model electric. Accelerațiile sunt acompaniate de un sunet interesant venit din boxe, așa că din multe puncte de vedere te simți ca într-un SUV pe benzină, iar când selectezi modul Sport de pe consola centrală, acel sunet este accentuat, fiind oarecum o combinație între sunetul unui 6 linie, cu șuieratul specific electricelor. E foarte interesant și ajută la experiență. La început, am crezut că 286 cai putere veniți dintr-un singur motor electric vor fi prea puțini. Aproape toți concurenții premium vin cu două motoare electrice și puteri de aproximativ 400 de cai putere. Mai țineți minte compromisul calculat făcut de BMW? Ei bine, au realizat că majoritatea clienților unui SUV electric nu urmăresc puteri foarte mari sau sprinturi rapide de pe loc, așa că soluția unui singur motor a însemnat un comportament rutier mai bun, o greutate mult mai redusă, dar și o autonomie asemănătoare. Sub caroseria unui iX3 stă un set de baterii de 80 kWh ce asigură o autonomie declarată de 460 km. În testul meu, mașina încărcată 100%, în condiții de iarnă a rulat aprox 300 km. E mult? E puțin? Eu zic că e mai mult decât decent, în condițiile de performanță. Sprintul inițial, cel de pe loc este limitat de tracțiunea spate, dar în mers, BMW iX3 se simte extrem de sprinten. Poți face absolut orice depășire în deplină siguranță, reprizele sunt rapide, iar de la volan se simte mult peste cei 286 de cai putere. Chiar și peste cuplul de 400 Nm. Având un comportament dinamic mai bun decât concurența, BMW iX3 poate fi preferatul celor care vor și ceva distracție de la SUV-uri electrice, toate ajungând să se conducă exact la fel. Aici în schimb, avem o direcție setată chiar de inginerii recunoscuți pentru asta, setările suspensiei sunt mai bine gândite, chiar dacă ruliul este mai apropiat de cel al unui X3, nu de stabilitatea specifică unei electrice.


Dacă e să ne luăm după noul SUV electric apărut, s-ar putea ca iX3 să fie ultimul SUV electric BMW cu design convențional. Bavarezii să revină la stilul polarizant al lui i3, dar într-o nouă eră. Totul depinde de cererea pieței. Acum nu prea putem discuta de aceste aspecte, deoarece piața de modele premium este foarte complicată, așa că toate modelele care totuși se aduc, se vând, în ciuda cerințelor. Vom ajunge din nou la momentul în care clienții vor decide ce modele să apară, așa că mă aștept ca modelele BMW clasice să aibă variante electrice, fără prea multe schimbări estetice. Pe lângă asta, vom vedea și SUV-uri, sedan-uri și crossovere ciudate, toate electrice, care vor apărea și dispărea în funcție de vânzări. Am putea spune că trecem printr-o perioadă de tranziție spre electrificare totală, iar acum majoritatea producătorilor experimentează. Unii cu modele clasice, convenționale, alții cu ceva complet nou. Unii vor să treacă cât mai repede la o gamă full-electrică, alții încă dezvoltă motoare termice.
Revenind la BMW iX3, acesta ar putea foarte bine să înlocuiască câteva motorizări din gama X3. Are un consum relativ decent pentru gabaritul mașinii, performanțe excelente, mult peste motorizările de cilindree mică. Doar autonomia este discutabilă, dar la aceste performanțe, un X3 M40i, nu merge mult mai mult de 400 km, în condițiile în care costurile de rulare sunt deocamdată mult mai mari la benzinare. Sincer aștept deja următoarea generație iX3, deoarece BMW ne surprinde cu fiecare nou model lansat.

BMW iX3 oferit pentru test drive de BMW Grup West Premium Oradea